02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا از دهانشویه ها باید به صورت مرتب استفاده کرد؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/10/27

بروزرسانی شده در: 1402/09/14

استفاده از دهانشویه یک مکمل عالی و روتین برای مراقبت از دندان ها و دهان شما می باشد. کاربرد روزانه آن می تواند راهی عالی برای تازه کردن نفس و از بین بردن باکتری های مضر باقی مانده پس از نخ دندان و مسواک باشد. سلامت دهان و دندان برای سلامت کلی شما نیز بسیار اهمیت است.

دهانشویه ها مزایای زیادی دارند. با این حال، این اغلب به نوع استفاده شما بستگی دارد. خوشبختانه، اگر به دنبال یک دهانشویه ساده برای رفع بوی بد دهان خود هستید، گزینه های زیادی برای استفاده وجود دارد. با این حال، اگر در پی یک محصول اختصاصی تر می باشید، برای یافتن برند مناسب باید کمی بیشتر جستجو کنید. علاوه بر این که از کدام دهانشویه باید استفاده کنید، یک سوال رایج که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا باید هر روز از دهانشویه استفاده کرد؟ برای اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

دهانشویه چگونه می تواند بر دهان شما تأثیر بگذارد؟

با استفاده از نوع مناسب دهانشویه کارهای زیادی می توانید برای سلامت دهان و دندان خود انجام دهید. اکثر برندهای دهانشویه می توانند به بهبود بوی بد دهان کمک کنند، اما دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند از یکی استفاده کنید که مناسب دهان شما باشد، بخصوص اگر نیاز به درمان زخم های دهان، التهاب لثه یا سایر بیماری های خشکی دهان دارید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

تعداد دفعات استفاده از دهانشویه

دهانشویه را می توان یک یا دو بار در روز و بعد از کشیدن نخ دندان و مسواک زدن استفاده کنید تا بتوانید در طول روز و همچنین در طول شب از دهان خود محافظت نمایید. با این حال، تعداد دفعاتی که از دهانشویه در روز استفاده می کنید بستگی به نوع استفاده شما دارد.

به عنوان مثال، دهانشویه عمومی باید حداقل دو بار در روز استفاده شود، اما دهانشویه تجویز شده توسط دندانپزشک فقط باید طبق دستور دندانپزشک شما و دستورالعمل های ارائه شده استفاده شود. اگر سؤالی در این رابطه دارید، حتماً با دندانپزشک خود صحبت کنید.

بهترین دهانشویه برای بوی بد دهان

انواع مختلفی از دهانشویه‌ها وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، چه به دنبال استفاده عمومی روزانه یا دهان‌شویه پزشکی برای ارائه نوعی درمان باشید. بسیاری از آنها می توانند در رفع بوی بد دهان بسیار موثر باشند.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است پس از جراحی دندان یا اگر از زخم داخل دهان رنج می برید، دهانشویه با بنزوکائین را برای شما تجویز کند، دهانشویه حاوی مواد ضد میکروبی برای مبارزه با التهاب لثه، یا دهانشویه فلوراید به حفظ سلامت دندان های شما کمک زیادی می کنند.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که حداقل دو بار در روز به طور منظم از نخ دندان و مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید. دهانشویه برای کمک به دندان های شما در نظر گرفته شده است، اما نباید به عنوان جایگزینی برای تمیز کردن آنها استفاده شود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که تمام دهانشویه های موجود در خانه را دور از دسترس کودکان خود قرار دهید، زیرا در صورت مصرف زیاد می توانند سمی باشند.

بهترین دهانشویه و فواید آن

تحقیقات نشان داده است که دهانشویه از ایجاد پلاک و التهاب لثه جلوگیری می کند. البته این فواید زمانی بیشتر تأثیرگذار هستند که همراه با یک روال مراقبت روزانه خوب از دهان که شامل مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن است، استفاده شود. علاوه بر این، مطالعات همچنین نشان داده است که دهانشویه حاوی فلوراید تعداد حفره ها را در کودکان بیش از پنجاه درصد در چند دهه اخیر کاهش داده است.

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

عوارض دهانشویه الکل دار

الکل عمدتا به عنوان یک ماده نگهدارنده و یک حامل برای سایر مواد فعال در دهانشویه استفاده می شود، نه به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده.

برخی از عوارض دهانشویه های الکل دار عبارتند از:

- ایجاد یا تحریک زخم های شانکر

ماده‌ای به نام لوریل سولفات سدیم یاSLS  در برخی از خمیردندان‌ها و دهانشویه ها استفاده می‌شود تا عمل «کف کردن» در دهان شما ایجاد کند.

اگر مستعد ابتلا به آفت هستید، استفاده از دهانشویه (یا هر محصول خوراکی) حاوی SLS ممکن است باعث شیوع زخم یا بدتر شدن آنها شود.

اگر این حساسیت ها یا نگرانی ها را ندارید، احتمالاً این عارضه جانبی را تجربه نخواهید کرد.

- خشکی دهان

خشکی دهان به شرایطی اشاره دارد که در آن غدد بزاقی شما بزاق کافی برای روان نگه داشتن زبان و جلوگیری از ایجاد حفره ها تولید نمی کنند.

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، در صورت داشتن دهان خشک، دهانشویه حاوی فلوراید ممکن است توصیه شود. با این حال، دهانشویه حاوی الکل ممکن است علائم خشکی دهان را بدتر کند.

- سوزش یا درد

برخی از افراد هنگام استفاده از دهانشویه حاوی الکل از احساس سوزن سوزن شدن دهان خود شکایت می کنند. دهانشویه هایی که حاوی 25 درصد الکل هستند این حس را قوی تر می کنند.

جمع بندی

برای تمیز و سالم نگه داشتن دهان، بسیار مهم است که هر روز آب بنوشید و دهان خود را هیدراته نگه دارید، زیرا آب می تواند به تولید بزاق بیشتر دهان شما کمک کند. همچنین، باید حتما از یک رژیم غذایی سالم از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید و از مصرف بیش از حد تنقلات شیرین که می تواند باعث بروز انواع بیماری های دهان مانند پوسیدگی و بوی بد دهان شود، خودداری کنید. علاوه بر این، باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کرده و هر روز زبان خود را تمیز کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!