02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

درد دندان عقل و درمان آن

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/10

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

درد دندان عقل برای برخی افراد ثابت است و بعضی دیگر فقط هنگام جویدن غذا یا لمس این ناحیه درد و ناراحتی را تجربه می کنند. اکثر متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند که دندان عقل باید قبل از اینکه مشکل ساز شود، کشیده شود. دندان عقل آخرین دندانی است که از لثه بیرون می آید. به طور معمول چهار دندان عقل وجود دارد که در هر یک از دورترین گوشه های لثه بالا و پایین در می آیند.

به طور کلی، اغلب افراد تصمیم می گیرند که دندان عقل خود را درآورند، زیرا ممکن است باعث دردناک شدن لثه ها شود. در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی به دلایل درد دندان عقل و درمان های خانگی آن اشاره خواهیم نمود.

علت درد دندان عقل چیست؟

دندان عقل معمولاً بعد از تمامی دندان های بالغ بیرون می آید. به طور معمول آن زمانی که فرد بین 17 تا 21 سال دارد در می آید. احساس فشار دادن دندان از طریق لثه می تواند دردناک باشد.

علاوه بر این، اغلب جایی برای دندان عقل در دهان فرد وجود ندارد، زیرا دندان های بزرگسال قبلاً رشد کرده اند. این کمبود فضا ممکن است باعث شود دندان عقل با زاویه بیرون بیاید یا گیر کند و به طور کامل بیرون نیاید.

وقتی این اتفاق می افتد، دندان عقل نهفته می شود. نهفته بودن دندان عقل می تواند لثه ها را آسیب پذیر می کند. همچنین غذا و باکتری ها می توانند در لثه گیر کرده و منجر به مشکلات متعددی شوند، از جمله:

  • بیماری لثه
  • عفونت ها
  • آبسه ها
  • کیست ها

حتما بخوانید: ایمپلنت دندان

درد دندان عقل به کجا می زند؟

اگر شما نیز هنوز دندان های عقل خود را دارید، شاید این سوال برایتان پیش آید که علائم درد دندان عقل چیست؟ یا چگونه می توانید این درد بی نظیر را تشخیص دهید؟

درد دندان عقل را معمولا در پشت دهان، پشت دندان آسیاب خود احساس خواهید کرد.

اگر به آینه نگاه کنید، حتی ممکن است متوجه شوید که دندان عقل شما شروع به فرو رفتن در لثه کرده است.

همچنین ممکن است ناحیه قرمز، ملتهب و در لمس حساس باشد. با این حال، برخی از افراد علائم قابل مشاهده ای از درد دندان عقل ندارند. برخی افراد نیز سردرد یا گوش درد را تجربه می کنند.

درمان های خانگی درد دندان عقل

دندان عقل نهفته ممکن است باعث درد و حساسیت شود. در نهایت، کشیدن این دندان می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

در این میان، چندین درمان پزشکی بدون نسخه و درمان‌های خانگی طبیعی در دسترس هستند.

-  ژل بی حس کننده

ژل بی‌حس ‌کننده ممکن است به کاهش احساس در لثه و کاهش درد کمک کند. این ژل ها بدون نسخه در دسترس بوده و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند.

بیشتر ژل های دندانی را می توان به طور مستقیم روی لثه های آسیب دیده در طول روز اعمال کرد. با این حال، پیروی از دستورالعمل های موجود در محصول برای شخص مهم است. همچنین ممکن است به بنزوکائین حساسیت داشته باشید.

-  ایبوپروفن

شاید این سوال برای شما پیش آید که کدام قرص برای درد دندان عقل موثر است؟ ایبوپروفن یک داروی مسکن بدون نسخه است که به کاهش التهاب کمک می کند.

مصرف دوز توصیه شده روی بسته ممکن است به تسکین ناراحتی کمک کند. همچنین می تواند التهاب لثه مرتبط با رشد دندان عقل را کاهش دهد.

ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است تا زمانی که فرد نتواند برای درمان به دندانپزشک مراجعه کند، موثر واقع شوند.

- یخ

قرار دادن یخ روی فک می تواند به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کند.

در صورت درد می توانید یک کیسه یخ را با یک حوله که دور آن پیچیده اید روی فک خود به مدت چند دقیقه نگه دارید.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- استفاده از آب نمک

آب نمک خاصیت ضدعفونی کننده طبیعی دارد. یک پژوهش در سال 2010 انجام شد، نشان داد که شستشوی دهان با آب نمک می تواند به کاهش باکتری ها کمک کند.

گاهی اوقات، تجمع باکتری در لثه های شکسته در اطراف دندان عقل می تواند علت درد باشد. به این ترتیب، شستشو با آب نمک ممکن است به درمان عفونت و کاهش ناراحتی کمک کند.

برای شستشوی آب نمک، فرد می تواند چند قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب تازه جوشیده حل کند. هنگامی که آب کمی خنک شد، می توان آن را برای چند دقیقه در اطراف دهان چرخاند، سپس بیرون ریخت.

-  میخک

تحقیقات در مورد اثربخشی میخک برای تسکین درد دندان عقل مثبت است. مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داد که میخک به دلیل اثر بی‌حس‌کنندگی میخک به عنوان یک مسکن موضعی درد امیدوارکننده است.

جمع بندی

در حالی که درمان های مذکور درد دندان عقل را به طور موقت کاهش می دهند، اما تنها راه حل دائمی احتمالا کشیدن دندان عقل خواهد بود.

درد دندان عقل را نباید ساده گرفت. در حالی که مدیریت درد در خانه برای برخی از بیماران یک گزینه است، در بیشتر موارد کشیدن دندان عقل بهترین راه برای کاهش درد دندان عقل و محافظت از سلامت و تندرستی کلی دهان و دندان شما است. مانند همیشه، یک دندانپزشک مجرب و متخصص قادر خواهد بود نیازهای سلامتی خاص شما را ارزیابی کرده و به شما کمک کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!