02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روش صحیح مسواک زدن و طریقه صحیح کشیدن نخ دندان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/12

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

روش صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بخش مهمی از روتین مراقبت از دندان ها به شمار می رود. نحوه درست مسواک زدن اولین قدم برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها است. علاوه بر این، آن برای به حداقل رساندن خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه، که دلایل اصلی از دست دادن دندان هستند، نقش مهمی را ایفا می نماید.

در حالی که چندین تکنیک مسواک زدن با مسواک دستی وجود دارد، اما بهتر است که همیشه از دندانپزشک بخواهید دستورالعمل های لازم را جهت نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به شما بیاموزد. شما می توانید برای آغاز کار، از یک خمیر دندان حاوی فلوراید و یک مسواک مناسب استفاده کرده و فراموش نکنید که هر سه ماه یک بار آن را تعویض کنید. در ادامه این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی با این روش ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

روش صحیح مسواک زدن

مسواک زدن دندان ها به حذف پلاک ها و باکتری هایی که به طور مداوم روی دندان ها و اطراف خط لثه ایجاد می شوند، کمک بسیاری می کند. زمانی که پلاک و جرم های روی دندان به طور منظم برداشته نشود، می توانند منجر به حفره، پوسیدگی دندان و حتی بیماری پریودنتال شود. در مقابل، روش صحیح مسواک زدن می تواند از دندان ها در برابر پوسیدگی و بیماری محافظت کند.

برای صحیح مسواک زدن، مراحل زیر را دنبال کنید:

حتما بخوانید: اسنپ اسمایل

- مرحله 1

مسواک زدن را با سطوح خارجی دندان های خود آغاز کنید. سعی کنید برای آن زمان کافی صرف کنید. دندان های بالا و سپس پایین را به آرامی مسواک بزنید. دندان به دندان را با دقت تمیز کرده و سرعت خود را کاهش دهید. فراموش نکنید که هیچ نقطه ای از دندان ها را از دست ندهید.

- مرحله 2

 برس مسواک خود را با زاویه 45 درجه کج کنید. خط لثه را مسواک بزنید تا از شر پلاک های به دام افتاده یا بقایای غذا خلاص شوید. به آرامی مسواک را با ضربات کوتاه به جلو و عقب حرکت دهید.

- مرحله 3

اکنون باید سطح داخلی دندان های خود را مسواک بزنید. از آنجایی که قسمت های داخلی دندان های شما به خوبی قابل رویت نیستند، باید دقت بیشتری به خرج دهید. به یاد داشته باشید که این سطوح به اندازه سطوح خارجی در برابر پلاک آسیب پذیر هستند. برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان ها از زاویه 45 درجه برای مسواک زدن به جلو و عقب بچرخانید.

- مرحله 4

در این مرحله از روش صحیح مسواک زدن نوبت به تمیز کردن سطوح جویدنی دندان های شما می رسد. فراموش نکنید که برای مسواک زدن بالای دندان های عقبی خود از حرکات کوتاه جلو و عقب استفاده کنید، جایی که غذا به راحتی می تواند به دام بیفتد.

- مرحله 5

در نهایت، زبان خود را مسواک بزنید. این کار برای برای تنفس تازه تر و رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. زیرا باکتری های ایجاد کننده بو از بین خواهند رفت.

تکنیک صحیح نخ  کشیدن نخ دندان

برای این این کار، از نخ دندان حدود 18 اینچی استفاده کنید، تا بتوانید برای استفاده روی هر دندان در فرآیند تمیز کردن از یک تکه نخ دندان تمیز استفاده نمایید.

نخ را به شکل C در امتداد کنار هر دندان به سمت بالا و پایین بچرخانید.

فراموش نکنید که پشت دندان های عقبی خود را در سمت چپ و راست دندان های بالا و پایین نخ دندان بکشید.

شما باید روزانه حداقل یک بار بین دندان های خود را با کشیدن نخ دندان تمیز کنید. به طور قطع، باکتری‌های عامل پوسیدگی هنوز بین دندان ‌هایی که پرزهای مسواک نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، باقی می‌مانند. کشیدن نخ دندان به حذف پلاک و ذرات غذا از بین دندان ها و زیر خط لثه کمک می کند.

حتما بخوانید: هزینه ایمپلنت دندان

سخن پایانی

قطعا شما نمی توانید با درد و هزینه های پوسیدگی و بیماری دندان کنار بیایید. اما می توانید با مراقبت های پیشگیرانه از دهان نظیر نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از این مشکلات جلوگیری کنید. با انجام این امور و نیز مراجعه منظم به دندانپزشک، می توانید از لبخندی شاداب و سالم بهره مند شوید. سایت دکتر محمدی در این زمینه شما را یاری خواهد کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!