02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

نکات مهم در دندانپزشکی کودکان

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/20

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

با آگاهی از نکات مهم در دندانپزشکی کودکان یا اطفال بهتر می توانید از دندان های فرزندان خود محافظت نمایید. به عبارتی، برخی از حقایق در مورد دندانپزشکی کودکان وجود دارند و به شما کمک می کنند تا کار خود را در این زمینه بهتر انجام دهید. آیا می دانستید که دندان های نوزادان حتی قبل از تولد شروع به رشد می کنند؟ با این حال، دندان های شیری تا حداقل 6 ماهگی قابل مشاهده نیستند. همانطور که نوزاد بالغ می شود، تا زمانی که کودک مجموعه کاملی از دندان های شیری (معمولاً در حدود 3 سالگی) داشته باشد، دندان های بیشتری رشد خواهند کرد.

در عرض چند سال، این دندان های شیری شروع به افتادن می کنند تا جایی برای دندان های دائمی باز شود. در هر صورت، در طول این مدت شما باید برخی از نکات مهم را در این زمینه در نظر داشته باشید. در ادامه برخی از حقایق مهم در مورد سلامت دندان برای کودکان را مرور خواهیم کرد. با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

نکات مهم در دندانپزشکی اطفال کدامند؟

 موارد مهمی وجود دارد که باید در مورد سلامت دندان کودک خود در نظر داشته باشید:

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

- پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری دوران کودکی است

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مضر دندان ها در بین کودکان است. زمانی که پوسیدگی دندان درمان نشود، دندان‌های کودک از بین رفته و تأثیری ماندگار بر سلامت کلی او می‌گذارد. آمارها نشان می دهند که بیش از 42 درصد از کودکان بین سنین 2 تا 11 سال دارای حفره هستند. جالب تر اینجاست که، حفره ‌ها 5 برابر بیشتر از آسم دوران کودکی و 20 برابر شایع‌ تر از دیابت است.

- حفره ها قابل پیشگیری هستند

حفره ها ممکن است شایع باشند، اما مطمئناً به این معنی نیست که نمی توانید از آنها جلوگیری کنید.

به طور خاص، فلوراید قادر به پیشگیری و معکوس کردن مراحل اولیه پوسیدگی دندان است. اما آیا می دانید مکانیسم عمل آن چگونه است؟ فلوراید یکی از نکات مهم در دندانپزشکی کودکان بوده و نقش بسزایی را در تقویت دندان های در حال رشد ایفا می نماید. در واقع این ماده به تقویت مینای دندان کمک شایانی می نماید. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که فلوراید قادر به ترمیم حفره ها نیست.

- آب نبات تنها دلیل خراب شدن دندان ها نیست

شکی نیست که خوردن آب نبات مطمئناً می تواند منجر به پوسیدگی شود. با این حال، این تنها چیزی نیست بر پوسیدگی تأثیر می گذارد. همانطور که احتمالا می دانید، انواع مختلفی از غذاها می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. به طور خاص، تنقلات نشاسته ای مانند کلوچه، کراکر یا نان می توانند احتمال ایجاد حفره در کودک را افزایش دهند.

این نباید خیلی تعجب آور باشد، از این گذشته، پوسیدگی دندان توسط باکتری های تولید کننده اسید که کربوهیدرات مصرف می کنند، ایجاد می شود. به عبارت دیگر، حفره ها از میکروارگانیسم هایی به وجود می آیند که از قندهای غذاهای نشاسته ای تغذیه می کنند. مسواک زدن دندان های کودکان، پس از خوردن این غذاها، یکی دیگر از نکات مهم در دندانپزشکی کودکان می باشد.

- بچه ها باید تا یک سالگی نزد دندانپزشک بروند

طبق گفته آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا، شما باید کودک خود را پس از یک سالگی به دندانپزشکی اطفال ببرید. به یاد داشته باشید که دندان های شیری به دلایل مختلفی بسیار مهم هستند. آنها نه تنها به جویدن کودکان کمک می کنند، که برای تغذیه خوب لازم است، بلکه دندان های شیری نیز نقش مهمی در رشد گفتار دارند.

همچنین نباید فراموش کنید که دندان های شیری به صرفه جویی در فضا برای دندان های دائمی کمک می کنند، بنابراین مراقبت از آنها باید در اولویت قرار گیرد.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

- مهم است که از ابتدا از دندان های کودک خود مراقبت کنید

یکی از نکات مهم دیگر در دندانپزشکی کودکان، مراقبت صحیح از دندان از همان ابتدا است، حتی قبل از اینکه کودک شما دندانی داشته باشد. شما باید از یک مسواک یا پارچه نرم برای پاک کردن لثه های کودک خود دو بار در روز قبل از رویش دندان های او استفاده کنید. این کار لثه های آنها را عاری از باکتری نگه داشته و آنها را برای مسواک زدن آماده می کند.

هنگامی که دندان های شیری رشد کردند، بهتر است مرتباً آنها را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. در حالت ایده آل، شما باید آنها را دو بار در روز مسواک بزنید.

- مکیدن شست ممکن است منجر به نامرتبی دندان ها شود

مکیدن شست یک عادت بسیار رایج در بین کودکان است. اگرچه ممکن است قبلاً به کودک خود گفته باشید که این یک عادت بد است، آیا تا به حال به ذهنتان خطور کرده است که این عادت حتی می تواند منجر به نامرتبی دندان ها شود؟

دندان های شیری شکننده هستند و نیرویی که هنگام مکیدن انگشت شست به آنها وارد می شود، در آینده منجر به نامرتبی دندان ها می شود. این به نوبه خود نیاز به درمان ارتودنسی در آینده را افزایش می دهد.

علاوه بر نکات مهم در دندانپزشکی کودکان که در بالا ذکر شدند، به باید داشته باشید که فرزند شما یک یادگیرنده سریع است. بنابراین، نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به آنها نشان دهید تا در کمترین زمان آن به یک عادت خوب تبدیل شود. مهم است که تا آن زمان، حداقل یک دقیقه کامل دندان های کودک خود را با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده مسواک بزنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!