02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین نوع ارتودنسی کدام است؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/02

بهترین نوع ارتودنسی، عمدتا از نوعی روش درمانی بهره می گیرد که عوارض ناهنجاری های دهان و دندان را به حداقل برساند. به نظر می رسد بریس ها رایج ترین راه حل برای صاف کردن دندان های شما هستند، اما انتخاب نوع مناسب برای شما می تواند بسیار دشوار باشد. همچنین، زمانی که نوبت به یافتن بهترین راه حل ارتودنسی می رسد، دو موردی که مردم معمولا به آن نگاه می کنند، قیمت و سرعت پروسه است.

زمانی به نظر می رسید که بریس های سرامیکی محبوب ترین گزینه هستند، زیرا تقریباً برای چشم نامرئی بودند، اما مشخص شد که نسبت به بریس های فلزی از نظر زمانی کمتر موثر هستند. از سوی دیگر، باید بدانید که سرعت فرآیند بیشتر بر اساس نوع مشکل شما تعیین می شود. با این حال، بر اساس نوع مشکلات دندانی که با آن مواجه هستید، گزینه های زیادی وجود دارد که می تواند برای شما کارساز باشد. در ادامه مطلب از این مطلب سایت دکتر محمدی پرده برخواهیم داشت که بهترین نوع ارتودنسی کدام است و چطور می توانید بهترین روش را انتخاب کنید؟

بهترین روش ارتودنسی دندان

امروزه برخلاف گذشته که ارتودنسی بیشتر برای کودکان استفاده می شد، درصد زیادی از بزرگسالان نیز تحت درمان این روش درمانی برای رفع اختلالات دهان و دندان قرار می گیرند. بزرگسالان اکنون بیشتر از سلامت دندان های خود آگاه می شوند. در واقع، آمار ثابت می کند که تعداد افرادی که از بریس استفاده می کنند در طول سال ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. خوب این نشانه خوبی است.

هنگامی که سلامت دهان و دندان در اولویت اکثر افراد قرار می گیرد، سلامت کلی بخش بزرگتری از جمعیت بهبود می یابد. اما آیا می دانید بهترین گزینه درمان ارتودنسی چیست؟ به طور خاص، تعیین بهترین روش ارتودنسی دندان ، با توجه به سن و شرایط موجود در دهان شخص و نیز دیدگاه متخصص ارتودنسی صورت می گیرد.

متخصص ارتودنسی در این روش، با توجه به میزان ناهنجاری و نیز سن بیمار، دوره درمان را به حداقل رسانده و نتیجه بهتری را ارائه می دهد. او همچنین با یک درمان کاربردی، مانع از بازگشت ناهنجاری ها به دهان می شود.

پس اگر شما نیز برای رفع مشکلات دندانی خود، در پی بهترین نوع ارتودنسی دندان هستید، باید با آشنایی انواع آن، عملکرد هر یک را بررسی کرده و بتوانید گزینه مناسب را بیابید. البته این کار توسط معاینه و بررسی دندان های شما توسط متخصص انجام می شود.

بهترین نوع ارتودنسی

در دنیای ارتودنسی، انتخاب‌های متعددی پیش روی شما قرار دارد. هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد:

۱. ارتودنسی ثابت فلزی: این نوع که با نام براکت‌های فلزی هم شناخته می‌شود، رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش است. براکت‌ها روی دندان‌ها چسبانده شده و با سیم‌هایی به هم متصل می‌شوند که به مرور زمان، دندان‌ها را جابجا می‌کنند.

۲. ارتودنسی سرامیکی: شبیه به روش فلزی است، اما از براکت‌های همرنگ دندان استفاده می‌شود که ظاهر زیباتری دارد. البته هزینه آن کمی بالاتر است.

۳. ارتودنسی متحرک: این نوع برای افراد بزرگسال یا در مراحل ابتدایی درمان کاربرد دارد. پلاک‌های قابل‌حذف هستند و باید طبق دستور دندانپزشک استفاده شوند
۴. ارتودنسی نامرئی: این روش از براکت‌های شفاف و نازک استفاده می‌کند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و تقریبا نامرئی هستند. این روش برای کسانی که به دنبال زیبایی بیشتر هستند، مناسب است، اما هزینه آن از سایر روش‌ها بیشتر است.

بهترین نوع ارتودنسی برای کودکان

بهترین روش ارتودنسی برای کودکان عمدتا به شدت مشکل او بستگی دارد. برای اکثر کودکان، بریس‌های سنتی، می توانند بهترین گزینه باشد، چرا که آنها مجبور نیستند در جایی ظاهر حرفه ای داشته باشند، بنابراین تأثیر آنها بر ظاهر دندان ها به اندازه بزرگسالان یا حتی نوجوانان قابل توجه نیست. به عبارتی، این سیستم ها سریع، پیشرفته، مقرون به صرفه و بادوام می باشند.

برای بچه ‌ها، بریس ‌های سرامیکی معمولاً چالش‌ های بیشتری را نسبت به حرفه‌ای‌ ها ایجاد می‌کنند. بسته به سطح بلوغ فرزندتان، اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی می تواند گزینه خوبی باشد. بسیاری از نوجوانان این سیستم را دوست دارند. اگر فرزند شما بزرگتر است، این می تواند روش خوبی باشد. با این حال، برای کودکان کوچکتر و کسانی که به سطح بالایی از مراقبت نیاز دارند، بریس های سنتی احتمالا راه حل بهتری می باشند.

- ارتودنسی رنگی

برخی از کودکان به دلیل قرار داشتن سیم های ارتودنسی روی دندان های خود، حس ناخوشایندی پیدا کرده و این می تواند روند درمانی را برای او کسل کننده سازد. برای همین، متخصص به منظور تشویق و ترغیب او جهت انجام درمان ، از ارتودنسی رنگی استفاده می نماید.

این روش که از کش های رنگی متنوعی روی سیم های فلزی استفاده می کند، می تواند هیجان، شادابی و تشویق را برای کودک به همراه داشته باشد. پس ارتودنسی رنگی به دلیل تنوع خود، می تواند یکی از بهترین انواع ارتودنسی برای کودک و درمان ناهنجاری های دهان آنها باشد.

مطالب مرتبط:  قیمت ایمپلنت دندان

بهترین روش ارتودنسی برای بزرگسالان

بهترین روش ارتودنسی برای بزرگسالان چیست؟

- ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی محبوب ترین جایگزین بریس های فلزی سنتی در بزرگسالان است. این درمان شامل تری های پلاستیکی شفافی است که روی دندان شما قرار می گیرد و هر دو هفته یک بار یک تری جدید تعویض می شود.

برای این کار از کل دهان شما رادیوگرافی دیجیتال به عمل آمده و درمان شما از ابتدا تا انتها برنامه ریزی خواهد شد. تری ها از قبل ساخته شده و با تغییر موقعیت دندان های شما یک گونه جدید برای حفظ فشار تا زمانی که دندان های شما در جای مناسب قرار گیرند داده می شود. این همچنین به معنای قرار ملاقات های کمتر برای بررسی پیشرفت شما است.

اینویزیلاین به دلیل ظاهر خود می تواند بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالان باشد. مخصوصا کسانی که با افراد دیگر در جامعه سر و کار داشته و به چهره خود بسیار اهمیت می دهند. در واقع، اکثر افراد حتی متوجه نمی شوند که شما براکت دارید مگر اینکه به آنها بگویید.

تری های پلاستیکی قابل جدا شدن هستند. این یکی دیگر از مزایای اینویزیلاین نسبت به بریس های سنتی است. این بدان معنی است که شما می توانید به طور معمول مسواک زده و نخ دندان بکشید و بهداشت دهان و دندان را بهتر رعایت کنید. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کشیدن با بریس های سنتی یک کار مهم است که باید به درستی انجام شود وگرنه ممکن است دندان شما آسیب ببیند. همچنین ممکن است دچار پوسیدگی دندان یا لکه های سفید روی مینای دندان شوید که هرگز از بین نروند.

بدون محدودیت غذایی، می توانید آنچه را که می خواهید بخورید، اما باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما بخشی از این روند درمانی است.

- بریس های زبانی یا لینگوال

نام بریس های لینگوال از این واقعیت برگرفته می شود که آنها در همان محل زبان شما قرار دارند. از آنجایی که آنها از جلو کاملاً نامرئی هستند، می توانند کی از بهترین روش های ارتودنسی باشند. اما در هر حال، کمی زمان می برد تا به آنها عادت کنید زیرا زبان شما همیشه به آنها برخورد می کند. البته، تمیز نگه داشتن آن‌ها نیز سخت‌ترین هستند، زیرا در پشت دندان‌های شما قرار دارند، اما همچنان باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

آنها همچنین مانند بریس های فلزی سنتی محدودیت های غذایی دارند. در طول مدت درمان، باید از خوردن غذاهای جویدنی، چسبناک یا سفت خودداری کنید. عادت کردن به خوردن غذاهای نرم تر ممکن است زمان ببرد، اما برعکس اگر غذاهای سفت با آن بخورید، ممکن است سیم یا براکت بشکند. اگر این اتفاق بیفتد، باید یک قرار اضطراری بگیرید و به سرعت آن را برطرف کنید. اگر مشکل بیش از حد طولانی، باقی بماند، می تواند زمان درمان شما را افزایش دهد.

بریس های لینگوال به تنظیمات سیم کمتری نیاز دارند. برای اکثر افراد، این به معنای حدود سه برای کل درمان است. مزیت نه تنها زمان مراجعه کمتر، بلکه درد کمتر نیز است، زیرا تنظیم سیم معمولاً با درد کمی همراه می باشد.

- بریس های سرامیکی

تفاوت آشکار بریس های سرامیکی با بریس های فلزی در رنگ آن است. بریس ‌های سرامیکی مانند بریس‌ های فلزی عمل می‌کنند، اما دارای سیم‌ ها و براکت‌ های همرنگ دندان هستند. البته، آنها به اندازه تری های پلاستیکی شفاف نامرئی نیستند، اما به راحتی هم دیده نمی شوند . اینها گزینه می تواند بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالانی باشد که به انواع خاصی از درمان نیاز دارند که فقط بریس ‌های سنتی رفع می‌کنند اما ظاهر آن را دوست ندارند.

بریس های سرامیکی نیز مانند بریس های فلزی محدودیت غذایی دارند. سیم ‌ها شکننده ‌تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارند زیرا راحت ‌تر از سیم‌ های فلزی می ‌شکنند. همچنین ممکن است لازم باشد مراقب نوشیدن چای، قهوه یا آب میوه باشید زیرا ممکن است سیم ها و براکت ها لکه دار شوند. در صورت ایجاد لکه، شما تا پایان درمان خود با این مشکل دست و پنجه نرم خواهید کرد زیرا بر خلاف ترازهای پلاستیکی، هر دو هفته یکبار تغییر نمی کنند.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

معیارهای تشخیص بهترین روش ارتودنسی

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، بهترین نوع ارتودنسی دندان عمدتا با توجه به وضعیت دندان ها انتخاب می شود. برای این منظور می توانید به یک کلینیک معتبر مراجعه نموده تا پس از معاینه کامل دهان و دندان، مناسب ترین روش ارتودنسی برای شما در نظر گرفته شود.

مواردی که در تشخیص بهترین روش ارتودنسی در سنین گوناگون نقش بسزایی دارند عبارتند از:

  • یک درمان سریع تر
  • هزینه مناسب
  • حفظ ظاهر و لبخند فرد
  • غیر قابل مشاهده بودن آن
  • راحتی در بهداشت و تمیز کردن دندان ها
  • راحتی در قرار دادن و برداشتن براکت های ارتودنسی
  • جابجایی یا ثابت بودن دستگاه

جمع بندی

در انتها باید بگوییم برای تعیین بهترین نوع ارتودنسی و نیز ارزیابی اینکه کدام دستگاه برای شما بهترین است، باید با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. کلینیک دکتر شهاب محمدی واقع در غرب تهران، با بهره گیری از تیمی دلسوز و مجرب، آماده ارائه بهترین مشاوره در مورد انواع مختلف بریس برای کودکان و بزرگسالان می باشد.

در این کلینیک تخصصی، برای پاسخ دادن به هر سوالی در این مورد، زمان کافی اختصاص داده خواهد شد تا به راحتی سوالات خود را مطرح نمایید. زمانی که متوجه شدید کدام گزینه برای شما مناسب تر است، با برنامه ریزی دقیق و کاربردی، درمان شما نیز شروع خواهد شد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!