02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

زمان مطالعه : 2 دقیقه | منتشر شده در: 1402/08/17

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد در مورد کاهش عفونت از دندانپزشک سوال می کنند. عفونت دندان حفره ای از چرک (آبسه) است که در اثر تکثیر باکتری ها ایجاد می شود.

علائم این عفونت ممکن است شامل دندان درد شدید، حساسیت به گرما و سرما، تورم غدد، متورم شدن لثه ها، بوی بد دهان و درد هنگام جویدن باشد. چنانچه عفونت به استخوان های اطراف گسترش یابد، ممکن است فرد در وضعیت بسیار وخیمی قرار گیرد.

از این رو، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک را برای رفع عفونت دندان شما تجویز نماید. در حقیقت، دندانپزشک آنتی بیوتیک ها را یکی از بهترین راه حل ها برای کنترل عفونت و گسترش آن می داند. در ادامه مطلب قصد داریم در مورد دو آنتی بیوتیک آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان و نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان آنها صحبت کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

لزوم مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

عفونت دندان همیشه به آنتی بیوتیک نیاز ندارد. در بسیاری از موارد، ممکن است این مشکل خود به خود برطرف شود. شستشو با آب نمک گرم یا مصرف داروهای بدون نسخه، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است به کاهش درد و تورم دندان کمک کند.

با این حال، اگر شما دچار نقص ایمنی یا در واقع سیستم ایمنی ضعیفی دارید و نیز اگر عفونت دندان شما در حال گسترش است، دندانپزشک شما ممکن است یکی از دو آنتی بیوتیک آموکسی سیلین و مترونیدازول را برای عفونت دندان  تجویز نماید.

علائم عفونت دندان عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • کسالت
  • تورم در فک یا گردن
  • درد یا تورم شدید

در صورت عدم درمان، عفونت دندان ممکن است به استخوان ها و بافت های اطراف سرایت کند. این می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود، از جمله:

  • از دست دادن دندان
  • پنومونی (عفونت ریه)
  • عفونت مغزی
  • اندوکاردیت (عفونت در قلب)

پس اگر عفونت شدید دندان داشته باشید، دندانپزشک شما ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک های آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان و به منظور جلوگیری از گسترش آن تجویز کند.

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

موضوعات مرتبط: قرص برای دندان درد و عفونت

آموکسی سیلین برای عفونت دندان

یکی از رایج ترین داروهایی که برای این شرایط مورد استفاده قرار می گیرد، آموکسی سیلین برای عفونت دندان می باشد. این دارو از کلاس پنی سیلین بوده و به گونه ای موثر می تواند عفونت های سرسخت و باکتری ها را نابود سازد.

یکی از مزایای آموکسی سیلین برای عفونت دندان، پایین بودن عوارض گوارشی نسبت به سایر آنتی بیوتیک های دیگر است و همین مسئله باعث شده که این دارو نسبت به سایرین ترجیح داده شود.

نحوه مصرف آموکسی سیلین نیز برای عفونت دندان بدین شرح است: آموکسی سیلین 500 میلی گرم، هر 8 ساعت یک بار و یا به عبارتی سه بار در روز. دندانپزشکان برای نتیجه بهتر توصیه می کنند که این نوع دستور مصرف حداقل به مدت سه روز انجام شود.

مترونیدازول برای عفونت دندان

مترونیدازول نیز یکی از آنتی بیوتیک هایی است که برخی از دندانپزشکان آن را برای عفونت دندان تجویز می کنند. البته به یاد داشته باشید که در وضعیت عادی این دارو گزینه اول برای درمان آبسه یا عفونت نمی باشد.

برای اینکه عفونت شما به طور کامل با مترونیدازول از بین برود باید دوز 500 میلی گرم آن را در طول شبانه روز و هر 8 ساعت یک بار مصرف نمایید.

به غیر از اینکه تجویز مترونیدازول برای دندان، این آنتی بیوتیک ممکن است برای بعضی از عفونت های باکتریایی نیز موثر عمل کند. در حقیقت زمانی که عفونت گسترش یافته است، هر دو آنتی بیوتیک آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان استفاده می شوند تا مانع از رشد بیشتر باکتری ها گردند.

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

موضوعات مرتبط: چرک خشک قوی برای عفونت دندان

مقدار مصرف آموکسی کلاو برای عفونت دندان

مقدار مصرف آموکسی کلاو برای عفونت دندان به سن بیمار بستگی دارد. این مقدار برای افراد جوان و بزرگسال هر 8 ساعت یک بار توصیه می شود. هر چند دستور دقیق آن را باید از دندانپزشک بپرسید و سپس استفاده نمایید. در غیر این صورت با عوارضی چون اسهال و استفراغ، تهوع و خشکی دهان روبرو خواهید شد. اگر به این دارو حساسیت دارید بدون تجویز پزشک توصیه به استفاده از آن نمی شود. ممکن است عوارضی رخ دهد که بعدها دچار پشیمانی در بیمار و خانواده شود.

آموکسی سیلین برای عفونت دندان در بارداری

آموکسی سیلین برای عفونت دندان در بارداری را مصرف کنیم یا خیر؟ چنانچه در دوران بارداری هستید باید بدانید که بدون اجازه پزشک و دندانپزشک حق مصرف هیچ گونه قرصی را ندارید، حتی آموکسی سیلین برای درمان درد عفونت!!!

به این نکته توجه داشته باشید که امنیت دارو در زمان بارداری برای سلامت جنین بسیار حائز اهمیت است. در این مواقع دندانپزشک میزان عفونت دندان شما را خواهد سنجید و با تصمیمی که میگیرد به شما خواهد گفت که می توانید از آموکسی سیلین برای عفونت دندان در بارداری استفاده کنید یا خیر!!!

هشدار! عوارض قرص آموکسی سیلین و مترونیدازول چیست؟

اسهال و استفراغ، تهوع و مشکلات گوارشی متداول ترین عوارض قرص آموکسی سیلین و مترونیدازول به شمار می روند. در صورت استفاده از این دو قرص برای جلوگیری از بیماری و تشدید حالات گفته شده بعد از میل کردن حتما به پزشک مراجعه کنید. استفاده طولانی مدت از قرص آموکسی سیلین و مترونیدازول برای خانم ها می تواند عفونت قارچی واژن را به همراه داشته باشد. ادرار تیره، خونریزی، گلو درد، درد معده، تب و غیره از دیگر عوارض قرص آموکسی سیلین و مترونیدازول به شمار می رود.

آیا مترونیدازول با آموکسی سیلین تداخل دارد؟

مصرف باهم مترونیدازول و آموکسی سیلین می تواند اثربخشی معکوس داشته باشد. این دو دارو با یکدیگر تداخل داشته تداخل و این تداخل می تواند عوارض جانبی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد. اسهال و استفراغ، تهوع و بی قراری جز عوارض جانبی مصرف باهم مترونیدازول با آموکسی سیلین هستند.

همچنین به این مورد نیز توجه کنید که مصرف همزمان این دو دارو با یکدیگر می تواند اثر بخشی آنها را کم کند.کم کردن اثر به این معنی است که باعث کاهش خاصیت دارویی آنها شود. دارند و این تداخل ممکن است تاثیری بر روی اثربخشی داروها داشته باشد. برخی از تداخل‌های مشترک میان این دو دارو عبارتند از:

آموراکس 500 برای دندان

آموراکس 500 نوعی آموکسی سیلین است که در اکثر مواقع برای از بین بردن باکتری ها به کار می رود. یکی از این موارد از بین بردن باکتری ها در زمان دندان درد است. آموراکس 500 برای دندان و دندان درد بسیار خوب بوده و دندان را از عفونت هایی چون التهاب لثه، عفونت های بعد از جراحی، ترمیم لثه و غیره در امان نگه می دارد. توجه داشته باشید که آموراکس 500 برای دندان باید با تجویز دندانپزشک مورد استفاده قرار بگیرد در غیر این صورت ممکن است عوارضی را برای شما در پی داشته باشد.

جمع بندی

عفونت دندان معمولا در اثر پوسیدگی دندان، کار دندانپزشکی ناموفق، دندان شکسته یا آسیب دیده به وجود می آید. دندانپزشکان برای گسترس عفونت ممکن است دو آنتی بیوتیک رایج را تجویز کنند و لازم است که شما نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان را بدانید.البته تمامی عفونت های دندان نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک برای حفظ دندان و جلوگیری از گسترش عفونت آن را تجویز کند. برای آشنایی با آنتی بیوتیک ها می توانید به صفحه آنتی بیوتیک های رایج در دندانپزشکی مراجعه کنید.

زمانی که دندان درد شروع می شود ممکن است وسوسه شوید که مراجعه با دندانپزشک را به تاخیر بیندازید. اما فراموش نکنید که عفونت دندان در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود. همچنین اگر مشکوک به آبسه دندان هستید، فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

3.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سارا

سلام من دوشنبه دندومو کشیدم خیلی درد میکرد.الان چهار روز گذشته دلی دردش خوب نشده.نمیدونم چیکار کنم.دهانم بوی بدی گرفته و ی طرف صورتم ورم کردا.فک و گردنم و گوشم خیلی درد میکنه.قرص میترونیدازول و قرص آموکسیل۵۰ باهم مصرف میکنم بدون تجویز پزشک.چیگار کنم زودتر خوب بشه

دکتر شهاب محمدی

سلام باید برای درمان ریشه دندان اقدام کنید اگر ریشه ندادن ترمیم بشه عفونت هم از بین میره

مریم

عفونت دندان شدیددارم چه قرصی بخورم که عفونتش برطرف میشه

دکتر شهاب محمدی

عفونت دندان شدید رو باید مراجعه کنید دندانپزشکی

مجید

سلام علیکم آقای دکتر خانوم باردار هستن و لثه هاش ورم کردن و خونریزی هم داره چی باید مصرف کنن

دکتر شهاب محمدی

باید به دکتر مراجعه کنید تا علت مشخص بشه طبق نظر خودتون دارو مصرف نکنید

سپید

سلام من دندونم پوسیدگی داشت مراجعه کردم و پر کردم دندونم رو دکتر گفت نیازی به عصب کشی نداره و اینکه جرم گیری هم کردن الان پنج روز میگذره ولی شدیدا همون دندونی که پر کردم درد میکنه و لثه تحریک پذیر شده همش دوست دارم دندونام رو هم فشار بدم از درد شدید

دکتر شهاب محمدی

بایدچند هفته صبر کنید و سپس مراجعه کنید ممکنه نیاز به عصب کشی داشته باشید

مصطفی اوجی

اگه عفونت با آموکسی درمان نشه باید سفکسیم مصرف کنم یا نه

Victoria

برای عفونت جزئی دندان باید چند تا آموکسی و چند تا مترونیدازول بخورم و چند میل باشه و تاچند روز ادامه بدم؟

دکتر شهاب محمدی

20 تا آموکسی 500 هر 8 ساعت 20 مترونیدازول 250 هر 6 ساعت

زهرا

سلام من خیلی وقت پیش دندان های آسیاب بالا را کشیدم اما جای آنها مرتب درد میکنه چرا

دکتر شهاب محمدی

باید دیده بشه از نزدیک تا نظر نهایی رو بدم

مریم

دندون درد شدید دارم همه قرص آموکسی سیلین مترونیدازول همه مسکن ها خوردم. رفتم دکتر هزینه پر کردن سرسام اوره خیلی هزینه ها بالاست

فرخنده

هنگام پر کردن دندان لثه ام سوخت باعث عفونت لثه شدم البته دیابت هم دارم با مصرف آموکسی هم خوب نشدم مقداری کتیرا روی قسمت عفونی گذاشتم چند ساعت موند خوب شد کتیرا یک ضدعفونی کنند قوی هست خورده بشه هم اشکالی نداره

فرحناز قشمی پور

سلام خسته نباشید من دوتا از دندون آسیاب مو کشیدم استخوان فکم زده بیرون الان یک ماهه که خوب نمیشه چیکار کنم جاش خوب بشه خیلی درد میکنه

دکتر شهاب محمدی

به دکترتون مراجعه کنید

مریم

سلام دیابتی هستم امروز سه روز هست دندان عقل کشیدم خیلی درد داره چه داروی خشک کننده بخورم

دکتر شهاب محمدی

دردش طبیعیه. مترونیدازول و اموکسی سیلین بخورین

هلما

سلام،دختر پنج ساله ام که پاش هم تو گچه،،چون از قبل شکستگی پاش نوبت دندونپزشک داشت،،بردمش دکتر دندون آسیابش رو که اصلا درد نداشت عصب کشی کرد به علت قطع برق دیگه رو کش نکرد ،از اون روز دیگه هیچی نمیتونه بخوره بعد دو روزهم صورتش آبسه کرده از دندون درد همش گریه میکنه،اموکسی سیلین و مترو نیدازول هم بهش میدم ولی اصلا دردش بهتر نشده ،،ترو خدا کمکم کنید

دکتر شهاب محمدی

برین دندونپزشکی تا روشو کوتاه کنه تا دردتون اروم بشه

هلما

با سلام،،دخترم شش سالشه ،چهار روز پیش دندون آسیابش رو که اصلا درد نداشت ولی خراب بود رو پیش دندونپزشک عصب کشی کردم ،،بع علت قطع برق دکتر دندونش رو پانسمان کرد ،گفت 10روز دیگه بیایید ،چون میخاست بره مسافرت،،از همون روز بعد عصب کشی دندون درد و فرداش هم آبسه کرده که صورت بچه ورم کرده،،نه خواب داره نه خوراک همش تو خواب گریه میکنه،،اموکسی سیلین 250و مترو نیدازول هم می‌دمش فایده نداره،،ترو خدا کمکم کنید

مجیب الرحمن

!Thank you

محمدرضا

سلام آقای دکتر من چهارروز است آبسه دندان دارم الان هم آبسه دندانم متورم ودرد دندان دارم بایدچی کارکنم درضمن پوسیدگی دندان هم دارم

سعید

سلام. من نه ماه پیش یکی از دندان هام را پر کردم اما از دیروز بدجور درد گرفته و هم زمان هم تب کردم آیا ممکنه عفونت کرده باشه ؟ من نه ماه پیش عکس کامل هم از دندان هام گرفتم و دکتر گفت نیازی به عصب کشی نداره ، اگر عفونت کرده میشه راهنمایی کنید چیکار کنم ؟

سعید

سلام. من نه ماه پیش یکی از دندان هام را پر کردم اما از دیروز بدجور درد گرفته و هم زمان هم تب کردم آیا ممکنه عفونت کرده باشه ؟ من نه ماه پیش عکس کامل هم از دندان هام گرفتم و دکتر گفت نیازی به عصب کشی نداره ، اگر عفونت کرده میشه راهنمایی کنید چیکار کنم ؟

حمیدی هستم

چند تا از دندانها م پوسیده و عفونت کرده چند شبه نخوابیدم هزینه اش بالاست دندان های خانمم و بچه ام نیز همینطوره دنبال دکتر یا مراکز رایگان یا حداقل مناسب میگردم کل زندگیمان مختل شده لطفا لطفا راهنمایی و کمک کنید ممنون میشم

محمد تقی

باسلام من چند روز دارم آموکسی سیلین و مترونید 250 مصرف می کنم ولی آبسه دندان خوب نشد چکار کنم.

خانم برجی

سلام لثه ام عفونت کرده و خیلی درد داره تبم دارم یه کپسول آموکسی سیلین ومترونیدازول خوردم فایده نکرده میشه بگین چیکار کنم ممنون

بیان

سلام من عفونت دندان شدید دارم قرص مترونیدازول و کپسول آموکسی سیلین و چطوری بخورم با هم بخورم یا جداگانه؟

ارشد

سلامدمندعفونت دندان و گوش دارم آیا آموکسی و مترو نیدازول را همزمان بخورم یا یه ساعت بعد یکی از قرص ها را بخورم

آرام

سلام دندان عقلم کشیدم جراحی شده .الان پنج روز خیلی درد دارم چکاردکنم

مریم

سلام من دندان عقلم رو پر کروم دکتر گفته ریشه لش کج هست ۶. روز دندان پانسمان بود درد نمی‌کرد ولی الان سه روزه هر ۱۲ ساعت یکبار درد میگیره شما میفرمایید چه کار کنم

امیر علی

سلام دندندان آسیاب چند وقتی است شکسته مرتب عفونت میکنه الان هم عفونت کرده تب دارم و بیحال هستم نمیرونم علتش دندونم هست یا سرما خوردم چون هیچ علامت سرما خوردگی ندارم فقط تب و لرز دارم میخواستم ببینم چه آنتی بیوتیکی باید مصرف کنم

سلام و

سلام دچار دندان درد شدید هستم به‌ علت هزینه های زیادی که‌ داره عفونت کرده واز سردردهای شدید حال وخیم زندگی برام مشکل شده

دکتر شهاب محمدی

چه کمکی میتونیم بکنیم به شما

سیاوش

سلام کپسول اموکسی سیلین وقرص متوازول مصرف بکنید تاچندروزعفونت دندان خشک بشود

مهدی

هر شهری که هستید دانشکده دندانپزشکی برید با هزینه خیلی کمتر براتون انجام میدن حتما آنتی بیوتیک استفاده کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید

فرزاد امیری

فعلا کپسول سفیکسیم ۵۰۰ هر ۸ ساعت مصرف نمایید تا عفونت باکتریایی جمع بشه

فرزاد امیری

فعلا کپسول سفیکسیم ۵۰۰ هر ۸ ساعت مصرف نمایید تا عفونت باکتریایی جمع بشه

محمدرضا

دوحبه سیر درشت را رنده ریز کرده و در حین اینکه دارید می جوید یک لیوان آبعسل از قبل آماده شده را جرعه جرعه روی آن میل کنید تا رفع سوزش دهان ادامه دهید..و حتما هر 6 ساعت تکرار کنید این بهترین آنتی بیوتیک هست اگر که سرساعت میل نکنید آنگاه باکتریها نسبت به سیر و عسل خود را مصون نگه می دارند.پس ریسک نکنید و لاقید نباشید بلکه سر6ساعت مجددا میل کنید.

محمدرضا

دوحبه سیر درشت را رنده ریز کرده و در حین اینکه دارید می جوید یک لیوان آبعسل از قبل آماده شده را جرعه جرعه روی آن میل کنید تا رفع سوزش دهان ادامه دهید..و حتما هر 6 ساعت تکرار کنید این بهترین آنتی بیوتیک هست اگر که سرساعت میل نکنید آنگاه باکتریها نسبت به سیر و عسل خود را مصون نگه می دارند.پس ریسک نکنید و لاقید نباشید بلکه سر6ساعت مجددا میل کنید.