زمان مطالعه : 2 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/02

بروزرسانی شده در: 1402/12/03

تجویز مترونیدازول ۲۵۰ برای دندان یکی از گزینه های درمان برای هر گونه عفونت دندان غیر پریودنتال بدون علائم سیستمیک است. زمانی که علائم درگیری عفونت وجود دارد، اکثر دستورالعمل ها تک درمانی و با نوعی آنتی بیوتیک می باشد. مترونیدازول ۲۵۰ یکی از آنتی بیوتیک هایی است که برای حداکثر 3 تا 5 روز تجویز می شود.

این آنتی بیوتیک در وهله اول با توقف رشد باکتری ها کار می کند. لازم به ذکر است که آنتی بیوتیک ها برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیستند. در واقع، استفاده از آنتی‌بیوتیک ‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، خطر ابتلا به عفونتی را که بعدا در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاومت می‌کند، افزایش می‌دهد.

به همین دلیل است که تجویز مترونیدازول ۲۵۰ برای دندان حتما باید زیر نظر یک متخصص صورت گرفته و شما حتما طبق دستورالعمل پزشک این دارو را مصرف کنید.

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

قرص مترونیدازول ۲۵۰ برای چیه؟

مترونیدازول یک نوع آنتی بیوتیک است که با کشتن باکتری های بی هوازی، با عفونت مبارزه می کند. این باکتری ها در لثه ها، ریشه دندان و فضاهای خالی بین دندان ها زندگی می کنند و می توانند باعث ایجاد بیماری های مختلف دهانی مثل آبسه دندان شوند.

مکانیزم اثر مترونیدازول

مترونیدازول با اختلال در فعالیت های حیاتی باکتری ها، مانع از تکثیر و گسترش آنها می شود. به این ترتیب، به سیستم ایمنی بدن فرصت می دهد تا با عفونت مبارزه کند.

چه زمانی تجویز مترونیدازول ۲۵۰ برای دندان مناسب است؟

مترونیدازول ۲۵۰ تنها در شرایط خاصی برای مشکلات دهان و دندان تجویز می شود. برخی از این موارد عبارتند از:

عفونت های باکتریایی دهان

• آبسه دندان: عفونت دردناکی که در ریشه دندان یا لثه ایجاد می شود.
  • بیماری پریودنتال: التهاب لثه ها که در صورت عدم درمان می تواند منجر به تحلیل استخوان و لق شدن دندان ها شود.
  • پریودنتیت حاد نکروزان: نوعی شدید از بیماری پریودنتال که باعث آسیب سریع به بافت لثه و استخوان فک می شود.

مترونیدازول ۲۵۰ برای دندان چگونه باید استفاده شود؟

مترونیدازول به صورت قرص یا کپسول خوراکی عرضه می شود. کپسول‌ ها و قرص ‌های مترونیدازول معمولا به صورت یک بار در روز و حداکثر برای حداکثر 10 روز یا بیشتر و در صورت لزوم مصرف می‌شوند. مترونیدازول ۲۵۰ برای دندان را باید طبق دستور دندانپزشک و حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت پس از غذا مصرف نمود.

سعی کنید دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال نموده و از دندانپزشک خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. علاوه بر این مترونیدازول را دقیقا باید طبق دستور مصرف کنید. همچنین از مصرف بیشتر یا کمتر آنچه متخصص تجویز کرده کرده تجاوز ننمایید.

حتی اگر پس از مصرف چند عدد مترونیدازول ۲۵۰ برای دندان احساس خوبی دارید باز به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با دندانپزشک خود مصرف آن را قطع نکنید. در نظر داشته باشید اگر مصرف این دارو را خیلی زود قطع کنید، ممکن است عفونت شما به طور کامل درمان نشده و باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

جمع بندی

به طور کلی مترونیدازول ۲۵۰ برای دندان 1 تا 2 ساعت پس از مصرف شروع به کار می کند زیرا به سرعت جذب بدن شده و پس از 20 دقیقه تا 3 ساعت به حداکثر غلظت خود می رسد. اما ممکن است چند روز طول بکشد تا احساس بهتری داشته باشید یا متوجه بهبود علائم خود شوید.

حتما بخوانید: آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

مهم است که دوره مترونیدازول را که متخصص آن را تجویز کرده ، به پایان برسانید، حتی اگر احساس بهتری داشته باشید، زیرا ممکن است عفونت همچنان وجود داشته باشد و اگر دوره را تمام نکرده باشید، آن عود خواهد کرد.