زمان مطالعه : 2 دقیقه | منتشر شده در: 1402/02/06

زردچوبه معمولا به عنوان یک ادویه پخت و پز و یک ماده دارویی در بسیاری از درمان های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا مطالعاتی در مورد اثربخشی زردچوبه در درمان مشکلات دندانی و کمک به نگهداری دندان ها انجام شده است. یکی از این موارد درمان تحلیل لثه با زردچوبه است. در حقیقت شواهدی وجود دارد که نشان می دهند استفاده از زردچوبه می تواند به طور قابل توجهی برای دندان های شما مفید باشد.

زردچوبه به دلیل وجود کورکومین (یک آنتی اکسیدان قوی که خاصیت ضد التهابی دارد)، کاربردهای دندانی وسیعی داشته و ممکن است به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند. همچنین ورم لثه و درد دندان را تا حدودی تسکین دهد. حال در ادامه بررسی خواهیم نمود که آیا درمان تحلیل لثه با زردچوبه امکان پذیر است یا خیر.

منظور دقیق از تحلیل لثه چیست؟

اصطلاح تحلیل لثه به تماس دهانی سطح ریشه دندان اشاره دارد. این وضعیت با حرکت حاشیه صمغ در زیر محل اتصال سیمان به مینا  مشخص می شود. در واقع آن شایع ترین و نامطلوب ترین بیماری لثه بوده و شیوع آن با افزایش سن بیشتر می شود.

عقب رفتن یا تحلیل لثه در حقیقت می تواند بیش از یک دندان را تحت تاثیر قرار دهد. این حالت معمولا بدون درد است، اما اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به حساسیت دندان، حفره‌های ریشه دندان، ساییدگی ریشه، پوسیدگی و تجمع پلاک شود. مسواک زدن با فشار زیاد، دندان قروچه، شرایط مخرب پریودنتال یا لثه، نامرتب بودن دندان ها و حتی سیگار کشیدن از دلایل اصلی تحلیل رفتن لثه ها هستند. در ادامه توضیح خواهیم داد که درمان تحلیل لثه با زردچوبه به چه صورت است.

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

آیا درمان تحلیل لثه با زردچوبه امکان پذیر است؟

هنوز در مورد اینکه زردچوبه می تواند مانع از تحلیل لثه شود تحقیقات زیادی انجام نشده است. اما این ماده جادویی دارای فواید بسیاری برای سلامت دهان و دندان می باشد. دلیل آن هم وجود یک آنتی اکسیدان قوی به نام کورکومین است.

کورکومین از خواص ضد سرطانی، ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی برخوردار بوده و علاوه بر این، از دیرباز برای حفظ سلامت دهان و دندان با تشخیص پلاک، به عنوان دهانشویه و به عنوان مسکن دندان درد مورد استفاده قرار می گرفته است.

کورکومین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان و یک محافظ در برابر رادیکال های آزاد ناشی از آلاینده ها، دود سیگار، داروها، بیماری ها و حتی استرس عمل می نماید علاوه بر این، زردچوبه ممکن است در کاهش التهاب و خونریزی لثه نیز مفید باشد.

با وجود تمامی این فواید، متخصص دندانپزشک باید در ابتدا علت تحلیل لثه را شناسایی نماید و ممکن است که این عقب رفتگی به علت یک بیماری زمینه ای باشد که در این صورت جدای از درمان تحلیل لثه با زردچوبه به درمان های تخصصی نیاز است.

به جز درمان تحلیل لثه با زردچوبه سایر مزایای آن کدامند؟

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، ماده فعال زردچوبه یعنی کورکومین می تواند بیشترین فواید سلامتی را داشته باشد:

حتما بخوانید: آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

- کاهش التهاب

دو مورد از رایج ترین التهابات دهان و دندان، التهاب لثه و بیماری پریودنتال است. ژنژیویت یک بیماری لثه است که در آن قرمزی و سوزش را تجربه خواهید کرد. بیماری پریودنتال که پریودنتیت یا بیماری لثه نیز نامیده می شود، زمانی است که بافت نرم دهان شما عفونی شده و ملتهب می شود.

در همین راستا یک مطالعه نشان داد که به جز درمان تحلیل لثه با زردچوبه، خمیر دندان این ماده می تواند پلاک و التهاب را کاهش دهد.

- زردچوبه و جلوگیری از ایجاد جفره

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه می تواند حضور باکتری هایی که باعث ایجاد حفره شوند را کاهش دهد. تکنیکی برای آب بندی محافظ دندان ها در برابر حفره ها وجود دارد که سیلانت نامیده می شود. استفاده از زردچوبه در ترکیب با این سیلانت درمان بسیار موثری برای حفره ها بوده است.

- تشخیص پلاک

زردچوبه می تواند به نشان دادن میزان پلاک و محل قرارگیری آن در دهان کمک کند. دندانپزشک شما با استفاده از رنگ زرد و پر جنب و جوش زردچوبه، پلاک شما را زرد رنگ می کند. سپس با استفاده از دستگاه نور خاصی پلاک شما نمایان می شود.

- کاهش عفونت

زردچوبه به عنوان یک آنتی باکتریال شناخته شده، می تواند برای کاهش عفونت در کانال های ریشه استفاده شود.