02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت سرامیکی بهتره یا کامپوزیت

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/06/25

بروزرسانی شده در: 1402/07/12

اگر از موضوع زیبایی و طراحی لبخند صرف نظر کنیم، برخی از دندان‌ها به اندازه‌ای آسیب دیده‌اند یا رنگش به قدری بد هستند که دندانپزشک توصیه می‌دهد از لمینت کامپوزیت استفاده کنند. گاهی عدم استفاده از این مواد روی دندان‌ها باعث شکستگی و اتفاقات بدتری می‌شود. پس برای اینکه بتوانید از مشکلات مرتبط با دندنان‌ها جلوگیری کنید بهتر است به فکر لمینت باشید. حال سوال مهم این است که لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت؟ کدامیک گزینه خوبی برای اصلاح و ترمیم دندان‌های ما است. در این نوشته به این موضوع خواهیم پرداخت.

لمینت سرامیکی یا کامپوزیت کدام بهتر است؟

لمینت سرامیکی یا ونیر پرسلن یک لایه سرامیکی نازک و چینی است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و از آن‌ها در برابر مشکلاتی مانند تغییر رنگ، پرکردن لب و ... محافظت می‌کند و این لایه باید در آزمایشگاه ساخته شود و در مطب قابل ساخت نیست. نکته مهم در مورد لمینت ونیر این است که مینای دندان باید کوتاه شود. این امر باعث می‌شود بعد از عمر لمینت دوباره بتوانید از روکش‌ها استفاده کنید.

البته ناگفته نماند که لمینت‌ها عمر طولانی دارند و اگر در نگهداری آنها کوشا باشید مطمئنا مدت زمان زیادی باقی می‌مانند و کار می‌کنند.

اما کامپوزیت‌های دندانی موادی هستند که برای ساخت آنها نیازی به آزمایشگاه یا رفتن به خارج از مطب نیست. دکتر آنها را در مطب درست می‌کند و نکته جالب این است که برای قرار دادن روی دندان نیازی به بریدن ذره‌ای از دندان ندارید. به راحتی روی دندان قرار می‌گیرد و هیچ گونه برآمدگی ایجاد نمی‌کند.

لمینت‌های کامپوزیت از نظر مواد قابل استفاده دارای درجه بندی هستند، همین انتخاب می‌تواند در شفاف بودن روکش و رنگ آن موثر باشد. همچنین برخی از آنها کیفیت بهتری نسبت به بقیه دارند. در نتیجه برای استفاده از لمینت‌های کامپوزیتی هزینه کمتری خواهید داشت ولی طول عمر کمتری نسبت به لمینت‌های سرامیکی خواهند داشت. اما معمولاً به طور موقت گزینه خوبی برای دندان‌ها هستند.

به خاطر داشته باشید که لمینت‌های سرامیکی قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند و قبل از استفاده از هر یک از آنها باید با پزشک خود مشورت کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

در نهایت، نمی‌توانیم بگوییم کدام بدتر و کدام بهتر است، زیرا کاملاً به شما بستگی دارد.

لمینت سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

1- افرادی که دوست دارند مشکلات لبخند خود را حل کنند.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای لمینت‌های سرامیکی در طراحی و زیباسازی لبخند است. لمینت‌ها تغییر رنگ دندان، فاصله بین دندان‌ها، ساییدگی و پرکردن لب را از بین می‌برند. پس قطعا به شما کمک خواهد کرد که لبخندی زیبا داشته باشید.

2- افرادی که دوست دارند روکش‌هایشان ماندگاری بالایی داشته باشد.

همانطور که گفتیم لمینت‌های سرامیکی دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به کامپوزیت‌ها دارند و اگر این موضوع برای شما مهم است پیشنهاد می‌کنیم از لمینت‌های سرامیکی استفاده کنید. مقاومت بالایی در برابر شکستگی دارند به شرطی که عادت‌های بدی مانند دندان قروچه نداشته باشید. همچنین باید مراقبت‌های لازم را از پزشک خود دریافت کنید تا لمینت‌ها در دهان شما ماندگاری بیشتری داشته باشند.

3- به سرعت به نتایج دلخواه خواهید رسید.

لمینت دندان عملکرد طولانی‌تری نسبت به کامپوزیت دارد، از نظر دوام و استحکام گزینه محبوب‌تر و بهتری است. باز هم به دلیل عملکردش سرعت عملش تا حصول نتیجه مطلوب است. در واقع می‌توان گفت با تمام امکانات و مقاومتی که به دندان شما می‌دهد سریع‌تر اجرا می‌شود و زودتر روی دندان‌هایتان قرار می‌گیرد.

- 4ساختار و رنگ طبیعی

در لمینت سرامیکی می‌توان انتظار ساختار و رنگ طبیعی دندان‌ها را داشت. در واقع شما می‌توانید رنگ مناسبی را برای خود انتخاب کنید. برخی افراد رنگ سفید خالص را انتخاب می ‎‌کنند که کمی غیر طبیعی است و دندان‌هایشان را مصنوعی نشان می‌دهد، اما به هر حال این یک سلیقه است. اما پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ زیبایی و سلامت دندان‌ها از رنگ طبیعی دندان استفاده کنید.

یک اشکال عمده لمینت‌های کامپوزیتی

تفاوت‌های مربوط به لمینت‌های کامپوزیت و سرامیکی را برای شما بیان کردیم. البته باید بگوییم که تفاوت‌های ریز و درشت زیادی وجود دارد، اما بزرگترین تفاوت مشکل تغییر رنگ زود هنگام لمینت‌های کامپوزیتی است. در واقع شما باید حتما هر 6 ماه یکبار مسواک بزنید. در بهترین حالت متریال ونیر کامپوزیت دارای چنین ویژگی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بعد از رنگ‌آمیزی مشکل بزرگ دیگری مربوط به استحکام و شکنندگی پیش می‌آید! با توجه به اینکه ماده کامپوزیت نازک است و ضخامت خاصی به دندان نمی‌دهد، باید بدانید که با زدن و خوردن چیزهایی که سفت هستند، احتمال شکستگی آنها قطعی است و باید برای ترمیم به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات حتی ممکن است به دندان‌های خود آسیب بزنید. اما این کار در لمینت‌های سرامیکی به ندرت دیده می‌شود، لمینت‌ها اگرچه نازک هستند. اما بسیار ضخیم‌تر از کامپوزیت است و در صورت مراقبت ویژه از آن شکسته و خورده نمی‌شود.

 

آیا از لمینت سرامیکی استفاده می کنید یا کامپوزیت؟

برخی افراد دوست دارند از روکش فقط برای زیبایی دندان‌های خود استفاده کنند. از طرفی نمی‌خواهند پول زیادی خرج کنند و دوست دارند کار خود را در همان مطب با کمترین هزینه تمام کنند. مطمئنا بهترین انتخاب برای آنها یک لمینت کامپوزیت است که به راحتی قابل مونتاژ باشد.

اما برخی دیگر مشکلات زیادی با دندان‌های خود دارند و همچنین دوست دارند زیبایی زیاد و بهبود دندان‌های خود در اولویت قرار دهند. بنابراین به آنها پیشنهاد می‌کنیم از لمینت‌های سرامیکی استاندارد استفاده کنند. کمی زمان می‌برد، اما ماندگاری و زیبایی آن دوچندان می‌شود!

البته حتما در نظر داشته باشید که نظر پزشک در انجام مراحل اجرا بسیار مهم است. در نهایت، این پزشک شما است که بهترین گزینه برای دندان‌های شما را تعیین می‌کند! پس با تمام این تفاسیر زمانی می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید که با یک متخصص ماهر و متبحر مشورت بگیرد و  از بهترین مواد برای دندان‌های خود استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!