اختلالات مفصل فکی گیجگاهی-درمان و علل

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/10/30

بروزرسانی شده در: 1402/11/01

بیماری مفصل گیجگاهی فکی جز مواردی است که شما بسیار کم با ان مواجه می شوید. از برخی از شایع‌ترین علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی می توان به درد هنگام باز کردن دهان و یا خوردن غذا، درد هنگام خمیازه کشیدن، قفل‌شدن یا در رفتن بسیار زیاد فک، حساسیت عضلات فک در مواقع بسیار زیاد، صدای کلیک یا تق‌تق و درد اشاره کرد.
برای درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی می‌توانید از کمپرس آب گرم و سرد، آرام‌بخش‌های عضلانی و نرمش‌های مخصوص استفاده نمایید. برای آگاهی بیشتر در این باره با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

درمان اختلالات مفصل فکی و گیجگاهی

برای درمان اختلالات مفصل فکی و گیجگاهی می‌توان سراغ درمان‌های ساده‌ای مثل کمپرس آب گرم و سرد، آرام‌بخش‌های عضلانی و نرمش‌های مخصوص رفت. می‌توانید فکتان را نوازش دهند و انعطافش را برگردانند. گاهی هم ممکن است نایت گارد ، محافظ محکمی برای فکتان شود و از ساییدگی و فشارهایی که باعث درد می‌شوند، جلوگیری کند.
در موارد شدیدتر، داروهایی مثل مسکن‌ها یا حتی تزریق بوتاکس هم می‌توانند به کمک‌تان بیایند. فیزیوتراپی و تمرینات مخصوص هم راه‌هایی هستند که قدرت و انعطاف فکتان را بازمی‌گرداند.

اختلالات مفصل فکی گیجگاهی

از مسکن‌های معمولی تا تزریق بوتاکس

داروها یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی هستند. مسکن‌های معمولی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است پزشک داروهای قوی‌تری مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) یا داروهای مخدر تجویز کند.
تزریق بوتاکس هم یکی از روش‌های درمانی است که می‌تواند به کاهش اسپاسم عضلات فک کمک کند. بوتاکس نوعی سم است که باعث فلج شدن موقت عضلات می‌شود.

پیشگیری اختلالات مفصل فکی و گیجگاهی

در نهایت، بهترین راه برای مقابله با اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، پیشگیری است. با رعایت عادات سالم می‌توانید خطر ابتلا به این اختلال را کاهش دهید.
استرس را مدیریت کنید. استرس یکی از عوامل اصلی بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی است. با مدیریت استرس، می‌توانید از بروز این اختلال جلوگیری کنید یا شدت آن را کاهش دهید.
عادات غذایی درست داشته باشید. جویدن غذاهای سفت و سخت می‌تواند فشار زیادی به مفصل گیجگاهی فکی وارد کند. با جویدن آرام و لقمه‌های کوچک، می‌توانید از این فشار جلوگیری کنید.
پوسچر صحیح داشته باشید. سر و گردن شما به مفصل گیجگاهی فکی متصل هستند. با رعایت پوسچر صحیح، می‌توانید از فشار روی این مفصل جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر در این باره به مطلب مفصل فکی گیجگاهی و مشکلات آن مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می‌توانند دردناک و آزاردهنده باشند. اما خوشبختانه، راه‌های زیادی برای درمان این اختلال وجود دارد. با مراجعه به پزشک و رعایت عادات سالم، می‌توانید به‌راحتی این درد را از بین ببرید و دوباره لبخند بزنید.

پرسش و پاسخ‌های متداول

خودم چطور تشخیص دهم مشکل از مفصل گیجگاهی فکی دارم؟

اگر علائمی مثل درد فک، قفل شدن فک، صداهای تق‌تق در فک، درد گوش، سردرد، یا احساس درد در ناحیه‌ی شقیقه‌ها دارید، ممکن است دچار اختلالات مفصل گیجگاهی فکی باشید. برای تشخیص قطعی این اختلال، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی به‌شدت اختلال و نوع درمان بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است درمان در عرض چند هفته یا چند ماه بهبودی حاصل شود. اما در موارد شدیدتر، ممکن است درمان چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد.

آیا جراحی همیشه ضروریست؟

جراحی تنها در موارد شدید اختلالات مفصل گیجگاهی فکی انجام می‌شود. در بیشتر موارد، می‌توان با درمان‌های غیرجراحی، بهبودی حاصل کرد.

با اختلال مفصل گیجگاهی فکی می‌توانم ورزش کنم؟

بله، با اختلال مفصل گیجگاهی فکی می‌توان ورزش کرد. اما باید از ورزش‌هایی که باعث فشار روی فک می‌شوند، خودداری کنید. ورزش‌هایی مثل جودو، کشتی، بوکس، و فوتبال از جمله ورزش‌هایی هستند که می‌توانند باعث تشدید اختلال شوند.

هزینه‌های درمان چقدر است؟

هزینه‌های درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی به نوع درمان بستگی دارد. درمان‌های غیرجراحی معمولاً هزینه‌ی کمتری نسبت به جراحی دارند.