02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

اینله و انله سرامیکی چیست؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/15

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

اینله و انله سرامیکی به عنوان ترمیم کننده های غیر مستقیم و برای پوشاندن حفره های دندان ها و نیز پس از درمان اندودنتال برای تقویت و حفظ بافت دندان مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این دو نوعی از فرآیندهای ترمیمی هستند که دندانپزشکان برای درمان دندان هایی که دچار پوسیدگی، شکستگی و یا ترک شده اند توصیه می نمایند.
 با اینله و انله سرامیکی می توان مقدار بیشتری از ساختار طبیعی دندان ها را حفظ نمود. به عبارتی زمانی که دندان ها آنقدر آسیب دیده باشد که نتوان آن را پر کرد و یا وقتی آسیب در حدی نباشد که به تاج نیاز داشته باشیم، اینله و انله مورد استفاده قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینله و انله سرامیکی، نحوه اعمال این درمان و مطالب بیشتر با ما همراه بمانید.

اینله و انله دندان در دندانپزشکی 

اینله دندان

اینله های دندان از موادی مانند سرامیک یا کامپوزیت دندان که به رنگ طبیعی دندان هستند ساخته شده و در سطح جونده دندان که در اثر پوسیدگی یا جراحت آسیب دیده اند قرار می گیرد. اینله دندان کاملا در حفره دندان قرار می گیرد و مانند مواد ترمیمی قدیمی هیچگونه حس برجستگی و یا تیز بودن ندارند. دندانپزشک هنگام کار با اینله تمام سعی خود را می کند که رنگ آن با دندان مطابقت داشته باشد و به این ترتیب زمانی که در دهان قرار می گیرند جلب توجه نکنند.
به دلیل نوع مواد به کار رفته، استحکام و دوام این نوع ترمیم بسیار بالاتر از مواد ترمیمی سنتی می باشد. البته به همین دلیل، اینله دندان گران تر هم می باشد. دندانپزشک، اینله دندان را هنگامی انتخاب می نماید که ترمیم های معمولی نتوانند به خوبی دندان را حمایت کنند و حفره به مواد مقاوم تری برای تقویت دندان نیاز دارد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

انله دندان

از انله دندان برای پوسیدگی ها و آسیب دیدگی های قسمت های جلویی دندان علاوه بر سطح جونده استفاده می شود. دندانپزشک زمانی انله را انتخاب می کند که حفره برای پر کردن مواد ترمیمی آمالگام بسیار بزرگ باشد و یا دندان به دلیل سستی و ضعیفی زیاد ممکن است ترک بخورد. در واقع انله دندان به جز افزایش مقاومت، از محل پوسیدگی نیز محافظت می نماید. 
برخلاف یک اینله، با انله دندان می توان لبه ها و همچنین فضای میانی را نیز ترمیم نمود. دندانپزشک، پس از سوراخ کردن حفره دندان و تمیز نمودن محل، به روشی مشابه، دندان را با انله پر می کند. پس از اینکه انله در دندان جای گرفت، با یک باندینگ ساختار دندان حفظ می شود. انله تحت عنوان "تاج های جرئی" نیز شناخته می شود زیرا عملکردی مشابه به تاج داشته اما به جای اینکه کل دندان را بپوشاند، جزئی از آن را پوشش می دهد.

اینله سرامیکی

اینله سرامیکی به این دلیل محبوب است چون شباهت زیادی به دندان طبیعی شما دارد. اینله سرامیکی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود و به طور دائمی در دندان قرار می گیرد. از این اینله برای پرکردگی های عمیق و یا آسیب دندان در اثر تروما و پوسیدگی استفاده می شود. از آنجایی که برای نصب اینله، ساختار کمتری از دندان برداشته می شود، پس در نتیجه نسبت به تاج ها محافظه کارانه تر هستند. اینله های سرامیکی از دوام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار بوده و لبخندی زیبا و طبیعی را برای شما به ارمغان می آورند.
به طور خلاصه دلایل استفاده از اینله سرامیکی عبارتند از:
- دندان های شکسته و ترک خورده
- ترمیم های زیبایی
- دندان های پوسیده
- پرکردگی های شکسته
- حفره های عمیق

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

انله سرامیکی

همان طور که در بالا هم توضیح دادیم از انله تحت عنوان تاج جزئی نیز یاد می شود. ترمیم انله یک ترمیم سفارشی است و دلیل محبوبیت انله های سرامیکی، برخورداری از ظاهری طبیعی مشابه با دندان های فرد است. در صورت نیاز به پرکردگی بزرگ و یا آسیب یا تروما از انله سرامیکی استفاده می شود. انله ها جایگزین ایده آلی برای تاج ها به شمار می روند زیرا ساختار دندان طی آماده سازی حفظ می شود. دوام و ماندگاری انله سرامیکی بسیار بالا بوده و به همراه آن لبخندی زیبا نیز به شما می بخشد.

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

تفاوت میان اینله و انله سرامیکی

اینله سرامیکی سطح دندان شما را ترمیم می کند
اینله ها به منظور کاهش یا به حداقل رساندن آسیب سطح دندان های شما طراحی شده اند. در صورت آسیب دیدگی و یا پوسیدگی کاسب دندان (برجستگی‌های اصلی سطح جونده دندان‌) از اینله استفاده می شود. دندانپزشکان از مواد مختلفی برای تهیه اینله بهره می برند که اینله سرامیکی می تواند با رنگ دندان های شما نیز مطابقت داشته و از زیبایی ایده آلی بهره مند شوید. 
تفاوت قابل توجه میان اینله و انله دندان این است که انله سطح بیشتری از دندان را نسبت به اینله پوشش می دهد. از سوی دیگر، یک انله کاسب های دندان شما را می پوشاند اما اینله فقط ناحیه میان کاسب ها را در بر می گیرد.
انله ها نواحی بیشتری از دندان ها را ترمیم می کنند
برخلاف اینله، از انله ها برای سطح جونده استفاده شده و طبق درخواست بیمار می توان آن را تا لبه های دندان نیز گسترش داد. انله نیز مانند اینله می تواند با موادی همچون سرامیک، طلا یا کامپوزیت طراحی شود. از آنجایی که انله به عنوان جایگزینی برای تاج دندان نیز در نظر گرفته می شود می توان با این روش درمانی صرفه جویی بیشتری نسبت به قرار دادن تاج معمولی نمود.

مزایای اینله و انله سرامیکی

انتخاب اینله و انله سرامیکی برای ترمیم دندان می تواند با مزایای بیشماری هم از نظر سلامتی دندان ها و هم زیبایی شناسی همراه باشد:
- دوام و ماندگاری
به دلیل مواد سرامیک یا پرسلین مورد استفاده از اینله و انله، آنها بسیار با دوام هستند.
- ظاهری طبیعی
این دو ترمیم مانند قطعات یک پازل و به دلیل ظاهر طبیعی که دارند برای تکمیل زیبایی دندان های شما به صورت سفارشی ساخته می شوند.
- نفوذ کمتر باکتری
به دلیل طراحی پیچیده و متناسب بودن اینله و انله سرامیکی، احتمال نفوذ باکتری و آسیب به دندان، در مقایسه با ترمیم های معمولی کمتر است. علاوه بر این، استفاده از این دو با ایجاد یک خط صاف لثه همراه بوده و باعث ساییدگی و آسیب کمتری به سطح جونده دندان می شوند.
- تهاجم کمتر
با انتخاب اینله و انله سرامیکی، دندانپزشک شما می تواند از روش های تهاجمی که سلامت دندان را به خطر می اندازند دوری کند. با این دو ترمیم شما می توانید سلامت، ظاهر، عملکرد و دوام دندان های خود را بازیابی نمایید. 
البته لازم به ذکر است که مراجعه به یک دندانپزشک با تجربه و متخصص برای انجام فرآیند اینله و انله سرامیکی بسیار مهم است، زیرا این کار به دقت و مهارت خاصی نیاز دارد.
مزایای اینله و انله سرامیکی به طور خلاصه عبارتند از:
• زیبایی دندان
• سازگاری بهتر
• کنترل بهتر کانتور
• صیقل دهی بهتر
• حساسیت کمتر پس از درمان
• حفاظت از ساختار باقیمانده
• نفوذ کمتر میکروب ها
• دوام و ماندگاری بالاتر
• بازسازی آناتومیکی و عملکردی

معایب اینله و انله سرامیکی

 یکی از معایب این دو ترمیم این است که انجام آنها در یک جلسه امکان پذیر نبوده و در نتیجه مدت زمان درمان از ترمیم های معمولی بیشتر است و دیگر اینکه تا حدی گران تر هستند.

نصب اینله و انله

نحوه نصب اینله و انله بسیار مشابه به یکدیگر است. پس از اینکه دندانپزشک، دندان و لثه بیمار را بی حس نمود، با ابزار مخصوص تمام پوسیدگی های دندان او را برطرف نموده و پس از تمیز کردن، آماده نصب اینله یا انله می شود.
- قالب گیری دندان 
در این مرحله، دندانپزشک با استفاده از یک تری مخصوص، از دندان آسیب دیده قالب گرفته و آن را به لابراتوار ارسال می نماید تا تکنسین مربوطه اینله یا انله متناسب با فرم دندان شما را تهیه کنید. اینله و انله سرامیکی به این دلیل که به رنگ طبیعی دندان هستند گزینه های محبوبی به شمار می روند.
- مرحله نصب
زمانی که اینله یا انله سرامیکی در لابراتوار آماده شد، شما در جلسه بعدی به دندانپزشک مراجعه می نمایید تا او مواد ترمیمی موقت را دندان های شما خارج نماید. سپس مواد اینله یا انله را روی دندان مورد نظر قرار می دهد تا از تناسب آن اطمینان حاصل نماید.
زمانی که آنها به خوبی روی دندان ها جای گرفتند، دندانپزشک با بهره گیری از یک چسب مخصوص آنها را روی دندان می چسباند و پولیش می نماید. ممکن است بافت اطراف دندان هایی که روی آنها اینله یا انله نصب کرده اید تا حدی دچار حساسیت و یا درد شوند که این علائم زودگذر بوده و خیلی زود برطرف خواهند شد.

5 دلیل که ممکن است به اینله و انله نیاز داشته باشید

1. لبخندی سفید و طبیعی
روش های زیادی برای درخشان شدن لبخند شما وجود دارند. شما می توانید به جای روی آوردن به روش های ترمیمی غیر ماندگار از اینله و انله استفاده کنید. به خصوص اینله و انله سرامیکی که ظاهری کاملا طبیعی داشته و به هیچ وجه ظاهری فیک به شما نمی بخشند.
2. عمر دندان های خود را افزایش دهید
این نوع مواد در دندانپزشکی ترمیمی، یک راه عالی برای بیمارانی است که به دنبال گزینه ای برای افزایش طول عمر دندان های خود می گردند. از آنجایی که اینله و انله از مواد بسیار مقاومی نظیر پرسلین یا طلا ساخته می شوند، دوام بالایی داشته و در برابر آسیب و تخریب بسیار مقاوم هستند. در حقیقت، اینله و انله سرامیکی نوعی ترمیم بلند مدت هستند که از سایر گزینه ها مانند ترمیم های سنتی و یا تاج پیشی می گیرند. 
3. اینله و انله سرامیکی یک راه حل با دوام برای دندان های آسیب دیده
اگر نوع خاصی از آسیب به دندان های شما رسیده باشد، دندانپزشکتان ممکن است که اینله و انله را به عنوان یک راه حل ایده آل به شما توصیه نماید. با اینله حفره ها و پوسیدگی ها را برطرف می کنید و اینله از کاسب دندان شما مراقبت می کند. هر دوی این ترمیم ها پس از برداشتن یا ترمیم قسمت آسیب دیده دندان، سیمان می شوند و به همین دلیل فوق العاده با دوام خواهند بود. به دنبال این، از نفوذ هر گونه آسیب، التهاب و یا عفونت به دندان ها جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این، مواد سرامیکی مورد استفاده در اینله و انله در برابر خراش مقاوم بوده و ماندگاری بالایی دارند.
4. دیگر نگران پرکردگی های گسترده دندان ها نباشید
اینله و انله یک جایگزین مناسب برای تاج و مواد ترمیمی معمولی هستند. در حالی که تاج ها و این مواد می توانند برای افرادی گزینه مناسبی باشند اما با گذشت زمان، پوسیدگی ها گسترش می یابند. این امر به نوبه خود می تواند منجر به از بین رفتن ترمیم و جایگزینی مجدد شود. علاوه بر این باعث درد در برخی بیماران نیز خواهد شد.
در مقابل، اینله و انله سرامیکی به دلیل ماهیت مواد، با خطر گسترش روبرو نیستند. پس با بهره گیری از آنها لازم نیست که نگران افتادن آنها و یا آسیب بیشتر به دندان ها باشید. 
5. در هزینه های آتی دندانپزشکی صرفه جویی کنید
شما واقعا می توانید با استفاده از اینله و انله، هزینه های اضافی در آینده را حذف کنید. با این روش ترمیمی، قطعا یک راه حل طولانی مدت و بسیار با دوام را برای دندان های آسیب دیده خود برگزیده اید. در عین حال، این درمان سبب تقویت دندان های شما نیز خواهد شد و احتمال اینکه صدمه بیشتری به دندان ها آید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

طول عمر اینله و انله دندان 

یکی از مزایای اصلی اینله و انله سرامیکی، دوام و ماندگاری بالای آنها است. شما می توانید انتظار داشته باشید که اینله بین پنج تا سی سال دوام داشته باشد. البته دندانپزشکان به دلیل عوامل مختلفی نمی توانند مدت زمان دوام آنها را تخمین بزنند. برخی از آنها ممکن است بیش از سایرین دچار آسیب دیدگی شوند و اگر به خوبی مراقبت نشوند زودتر از حد انتظار آسیب خواهند دید.
یکی از بزرگترین عوامل تأثیرگذار بر ماندگاری و طول عمر اینله و انله، عادت های بهداشت دندان است. به این معنی که هر روز دو بار مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دستور العمل های خاص دندانپزشک خود پیروی کنید. بیمار باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کرده تا از پایداری و سلامت اینله یا انله اطمینان حاصل نماید.
علاوه بر بهداشت مناسب، بیماران باید کاهش ساییدگی اینله یا انله را نیز به حداقل برسانند. برای مثال دندان قروچه می تواند باعث ترک خوردگی و آسیب دیدگی به این مواد شود. از این رو، دندانپزشک می تواند نایت گارد یا راه حل های دیگری را برای کاهش ساییدگی دندان و یا محافظت از آن ارائه دهد. در ضمن باید مصرف غذاهای سفت را نیز محدود نمود زیرا این نوع غذاها باعث ترک خوردگی اینله یا انله شده و می توانند باندینگ را سست کنند. 
در نهایت، دوام این دو مواد ترمیمی بالا بوده اما نمی توان عدد مشخصی را ذکر کرد. در واقع این مسئله بیشتر به میزان مراقبت از آنها و سلامت کلی دهان و دندان شما بستگی دارد.
به طور کلی، اینله و انله سرامیکی می توانند سلامت دندان ها و ظاهر لبخند شما را تا حد زیادی بهبود بخشند. بسیاری از دندانپزشکان، این دو را گزینه های بسیار مناسبی به جای پرکردگی های معمولی و تاج می دانند زیرا هر یک با ویژگی های منحصر به فردی همراه هستند.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

محمودطاهری

از نظر من روش بسیار جالب است