02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کاشت دندان با تکنیک All On 4 - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/03/17

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

 

 

کاشت دندان با تکنیک All On 4 به عنوان یکی از روشهای جدید ایمپلنت دندان به بیمارانی که تمام دندانهای یک فک یا هر دو فک خود را از دست داده اند کمک می کند که دوباره از دندانهایی زیبا و مستحکم برخوردار شوند. استفاده از تکنیک All On 4 که به ایمپلنت یک روزه نیز معروف شده است؛ به دلیل کارایی فوق العاده و تاثیر قابل توجهی که روی کیفیت زندگی افرادی که تعداد زیادی از دندانهایشان را از دست داده اند می گذارد؛ روز به روز در حال گسترش است.

تعریف تکنیک ایمپلنت All on 4

عبارت All On 4 به این معناست که "تمام" دندانها را می توان روی "4 پایه" ایمپلینت دندانی سوار کرد. در این تکنیک ابتدا 4 ایمپلنت در قسمت هایی از استخوان فک فوقانی یا تحتانی بدون دندان که بیشترین ارتفاع و تراکم را دارد؛ کاشته می شوند و سپس پروتز دندانی روی آنها  سوار می شود. این پروتز دندانی شامل 10 تا 14 دندان است و می توان آن را خیلی فوری طی 24 ساعت پس از عمل کاشت ایمپلنت، روی آن کار گذاشت. به همین علت به آن ایمپلنت یک روزه نیز گفته می شود. حتی در بیمارانی که می خواهند برای هر دو فک خود به طور کامل دندان بکارند نیز مراحل کشیدن دندان ها و استفاده از بریج ایمپلنت طی یک روز انجام می گیرد.

هنر تکنیک All On 4 در این است که نیازی نیست برای تک تک دندانهایی که از دست داده اید یک ایمپلنت جداگانه به عنوان ریشه یا پایه تاج دندانی بکارید؛ بلکه کاشت 4 ایمپلنت برای نگهداری 12 دندان که با روش بریج به هم متصل شده اند؛ کفایت می کند.

ایمپلنت All on 4

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

 

چرا ایمپلنت All On 4

 تکنیک ایمپلنت All On 4 یک روش راحت و ساده برای بهبود کامل بیماران بی دندان یا بیمارانی است که دچار شکستگی های بسیار بد یا پوسیدگی های بسیار شدید در تعداد زیادی از دندانهایشان شده اند یا حتی بیمارانی که به علت داشتن بیماری لثه بیشتر دندانهای خود را در فک بالا یا پایین از دست داده اند یا افرادی که در حال حاضر از دندان مصنوعی استفاده می کنند. این دندانهای ثابت نه تنها به دندانهای طبیعی کاملا شباهت دارند بلکه کارایی آنها نیز تقریبا با دندان طبیعی برابری می کند.

اصلی ترین دلیل استفاده از این تکنیک، پوشش بیمارانی است که تراکم استخوانی کمی دارند و به علت مبتلا بودن به بیماریهای مختلف مانند دیابت یا پوکی استخوان نمی توانند عمل پیوند استخوان انجام دهند. چون در این روش، فقط 4 ایمپلنت در بخش هایی از استخوان فک که بیشترین تراکم را دارند به صورت زاویه دار (با زاویه 45 درجه) کاشته می شوند و درنتیجه بدون آسیب رساندن به کانالهای عصبی فک پایین یا حفره های سینوسی فک بالا بیشترین بهره را از فضای موجود داخل استخوان فک می برند؛ پس در بیمارانی که به علت سایش بیش از حد نواحی خلفی و عقبی فک بالا و پایین، احتمال آسیب رسیدن به رشته های عصبی در فک پایین و حفرات سینوسی در قسمت عقب فک بالا در آنها بسیار زیاد است و استخوان فک آنها امکان گذاشتن ایمپلنت بیشتر را ندارد، می توان 12 دندان را روی 4 ایمپلنت کاشته شده قرار داد.

دلیل دیگری که البته در ایران کمتر توجیه دارد؛ کاهش هزینه های ایمپلنت کامل دندانهاست. چون در کشورهای اروپایی و آمریکایی هزینه ایمپلنت هر دندان بسیار بالاست اگر فردی بخواهد تمام دندانهایش را ایمپلنت کند هزینه بسیار گزافی باید بپردازد در صورتیکه با روش All On 4 این هزینه تقریبا نصف خواهد شد.

مراحل کاشت دندان با تکنیک All on 4

پیش از شروع کاشت دندان با تکنیک All On 4، لازم است که یک سی تی اسکن از هر دو فک گرفته شود تا محل دقیق کاشت ایمپلنت ها توسط پزشک متخصص در کلینیک دندان مشخص شود. سپس 4 ایمپلنت در محل های مشخص شده در فک بالا یا پایین بیمار کاشته می شود. این عمل را می توان در صورت امکان تحت بیهوشی عمومی انجام داد. درصورتیکه به تشخیص پزشک بیمار آماده باشد؛ طی 24 ساعت آینده پروتز موقت دندانی یا بریج ثابت دندان ها روی ایمپلنت سوار خواهد شد در غیراینصورت این عمل طی 3 تا 4 روز پس از کاشت ایمپلنت ها، انجام خواهد گرفت. درهرصورت با این تکنیک، بیمار می تواند به سرعت به زندگی عادی خود برگردد و از داشتن لبخندی زیبا و خوردن غذاهای مختلف لذت ببرد.

گاهی اوقات بسته به نظر پزشک، ابتدا یک سری پروتز دندان موقت روی ایمپلنت ها قرار می گیرد که پس از حدود سه ماه با بریج نهایی جایگزین می شود. پس از حدود شش ماه، لثه شما به طور کامل ترمیم یافته و ایمپلنت ها نیز با استخوان فک جوش می خورند.

تفاوت ایمپلنت All on 4 و ایمپلنت های قدیمی

در گذشته جایگزین کردن کل دندانها نیاز به کاشت ایمپلنت های بیشتری در استخوان فک داشت و زمان بهبود مورد نیاز برای آن نیز پیش از آنکه دهان برای قرارگرفتن تاج یا پروتزهای دندانی آماده شود حدود ۶ تا ۹ ماه بود. اما تکنیک های All On 4 نیاز به زمان بهبود بسیار کوتاهتر و تعداد کمتری ایمپلنت بدون نیاز به پیوند استخوان دارند. دندانهای مصنوعی موقتی را می توان تقریبا همزمان با انجام کاشت ایمپلنت روی آنها قرار داد تا پروتز دندانی اصلی آماده شود. (حدود ۳ ماه)

در تکنیک کاشت ایمپلنتAll on 4  نیازی به پیوند استخوان نیست و فرایند ترمیم فقط با ۴ ایمپلنت که در استخوان فک کاشته می شود کل پروتزهای دندانی ساخته شده در محل خود قرار می گیرند. در ایمپلنت های قدیمی حداقل نیاز به کاشت ۸ ایمپلنت بود تا قوس دندانی روی آن قرار بگیرد. اما در تکنیک All on 4 تنها به ۴ ایمپلنت نیاز دارد چون دو ایمپلنت خلفی به صورت زاویه دار کاشته می شوند و درنتیجه پست (postهای) های ایمپلنت طولانی تری ایجاد خواهند کرد. این نوع ایمپلنت دوام مشابهی با ایمپلنت معمولی دارد و درعین حال بهبود آن سریعتر است.

عمل جراحی با تکنیک All on 4 نیز بسیار کوتاهتر است و تقریبا تمام بیماران می توانند در همان روز عمل غذاهای معمولی بخورند یا بجوند و نیازی نیست که چندین هفته انتظار عمل های جراحی بعدی را بکشند.

برای کاشت ایمپلنت معمولی، کیفیت و کمیت استخوان فک بسیار مهم است چون استخوان فک باید استحکام کافی برای کاشت تعداد زیادی ایمپلنت را داشته باشد. به همین علت اکثر بیماران پیش از کاشت دندان باید عمل پیوند استخوان شوند که خود این عمل نیز هزینه اضافی برای بیمار در بر خواهد داشت. اما در تکنیکAll on 4  نه تنها هزینه خود عمل کاهش می یابد بلکه نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای اعمال جراحی پیش از کاشت دندان نیز نمی باشد.

all on 4

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مزایای ایمپلنت All On 4

·      درصد موفقیت ایمپلنت All on 4 در صورتیکه توسط متخصص متبحری انجام گیرد و مراقبت های بعد از آن نیز به خوبی رعایت شود؛ بسیار بالاست چون نیازی به انجام عمل های تهاجمی، ناراحت کننده و گران قیمت مثل پیوند استخوان نیست.

·      روند کاشت و بهبود با تکنیک All on 4  بسیار سریع است. (حدود یک تا دو ساعت)

·      دندانهای کاشته شده به این روش کاملا طبیعی به نظر می رسند و عملکرد بسیار خوبی دارند. اکثر بیمارانی که با تکنیک All on 4 درمان شده اند رضایت کاملی هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کارایی آن دارند.

·      می توانید از پزشکتان بخواهید که حین عمل شما را بیهوش کند در نتیجه هیچگونه دردی احساس نخواهید کرد (البته این مورد به ندرت بوجود می آید).

·      چون ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم هستند این قابلیت را دارند که با استخوان فک به طور کامل جوش بخورند و درنتیجه می توانند به مدت بسیار طولانی به عنوان بخشی از استخوان فک شما، نقش ریشه ای مستحکم و با دوام را برای دندانهایتان ایفا کنند. به همین علت دوام ایمپلنت All On 4 بسیار بالا و بیش از 20 سال است.

·      نکته دیگر اینکه، جوش خوردن ایمپلنت ها به فک، از تحلیل استخوان فک جلوگیری کرده و موجب می شود چهره شما جوان بماند.

·      اما هیچکدام از این مزایا نمی تواند به اندازه اینکه تکنیک All on 4 می تواند سبک زندگی شما را طی چند روز و در مدت بسیار کوتاهی متحول کند؛ قابل توجه باشد.

·      یکی از مزایای اصلی تکنیک All On 4 این است که کاشت ایمپلنت را می توان تقریبا روی هرنوع بافت استخوانی بدون نیاز به پیوند استخوان انجام داد (اما پیچیدگی ها و شرایط خاص خود را نیز دارد).

·      در اکثر موارد چند روز بعد از انجام ایمپلنت، پروتز دندانی ثابت را می توان مورد استفاده قرار داد و ضرورتی برای استفاده از پروتز دندانی متحرک وجود ندارد.

·      برای کسانی که تابحال دندان مصنوعی داشته اند؛ استفاده از ایمپلنت All On 4 بسیار راحت و آسان است چون دیگر مجبور نیستند هر شب یا هنگام تمیز کردن، آن را از دهانشان بیرون بیاورند.

ریسک ایمپلنت All On 4

·      در کاشت دندان با تکنیک All On 4 ،مانند هر عمل جراحی دیگری، احتمال وجود پیچیدگی هایی نیز وجود دارد. اولین ریسک مربوط به بیهوشی بیمار است. حین انجام عمل می توان طبق درخواست بیمار از بی حسی موضعی که در آن بیمار حین عمل جراحی هوشیار است یا بیهوشی عمومی که باید توسط متخصص بیهوشی انجام گیرد؛ استفاده کرد (البته همانطور که عرض کردیم این مورد امروزه کمتر بوجود می آید). البته حالت دیگری نیز وجود دارد که حین عمل جراحی، بیمار در حالتی نیمه هوشیار قرار می گیرد. در هرصورت در اکثر بیماران حالت بی حسی یا بیهوشی به سرعت برطرف می شود اما به خصوص در بیمارانی که سن بالایی دارند بیهوشی همواره بدون ریسک نیست. بنابراین بهتر است پیش از عمل، در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید و از به روز بودن و دوز مناسب داروی بیهوشی اطمینان حاصل کنید.

·      همانطور که در برگه رضایت نامه ای که پیش از انجام عمل توسط بیمار امضا می شود؛ ذکر شده؛ احتمال بروز درد شدید، تورم، عفونت و رنگ پریدگی وجود دارد. در این فرم به بی حسی لب ها، زبان ،چانه، گونه یا دندان نیز اشاره شده است و نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که این علائم دقیقا تا چند روز ادامه خواهند داشت.

·      به ندرت آسیب های دیگری مانند از بین رفتن استخوان، تحلیل بافت لثه، عفونت و حساسیت عصب ها نیز گزارش شده است. همچنین احتمال بروز مشکلاتی در مفصل گیجگاهی فک پایینی، سردرد، درد در ناحیه پشت یا گردن و عضلات صورت و خسته شدن عضلات هنگام جویدن نیز وجود دارد.

·      یکی دیگر از ریسک های گزارش شده این است که ایمپلنت کار گذاشته شده ممکن است نیاز به ترمیم داشته باشد.

البته قصد نداریم با بیان این مطالب، شما را از انجام کاشت دندان با تکنیک All on 4 پشیمان کنیم. این احتمالاتی است که به ندرت توسط بیماران گزارش شده است و شما نیز با انتخاب یک پزشک متخصص مطمئن می توانید از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی خود اطمینان داشته باشید.

احتیاطهای لازم پیش از کاشت دندان با تکنیک All On 4

اخیراً کاشت دندان با تکنیک All on 4 تحت نام برندهای مشهوری بسیار متداول شده است و حتی افرادی که تخصصی در آن ندارند با استفاده از این نامهای تجاری، بیماران را تحت عمل جراحی قرار می دهند که عواقب جبران ناپذیری برای آنها خواهد داشت. به همین علت انتخاب پزشک متخصص که تجربه کافی در این زمینه داشته باشد در موفقیت این عمل تاثیر به سزایی خواهد داشت. با مراجعه به دکتر شهاب محمدی، ایمپلنت دندان را با آسودگی خاطر توسط یک ایمپلنتولوژیست و جراح انجام دهید.

ایمپلنت

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

نحوه مراقبت از دندانهای کاشته شده به روش ایمپلنت All On 4

مراقبت از دندانها پس از کاشت ایمپلنت با تکنیک All on 4 تاثیر قابل توجهی در دوام و عملکرد آن دارد. بنابراین توصیه های پزشکتان را در این خصوص جدی بگیرید. درکل توصیه می شود که پس از انجام ایمپلنت All On 4 هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن و تنظیم ایمپلنت ها به دندانپزشک مراجعه کنید. 

در ادامه مواردی که باید به منظور بهبود سریعتر رعایت کنید؛ مطرح شده است:

-       سعی کنید سه روز اول بعد از انجام عمل در خانه استراحت کنید.

-       اگر بعد از عمل دچار تورم شدید تا 12 ساعت هر 15 دقیقه یک بار از کیسه یخ استفاده کنید. این تورم طی 3 روز به اوج خود می رسد و سپس کم کم فروکش می کند.

-       کبودی نیز معمولا بعد از عمل مشاهده می شود که کاملا طبیعی است و بعد از چند روز خودبخود از بین می رود.

-       سعی کنید برای مدت سه ماه که دندانهای موقت روی ایمپلنت ها قرار داده شده از غذاهای نرم استفاده کنید. خوردن میوه و سبزیجات، گوشت و مواد پروتئینی، نان، ماکارانی، برنج ، ماست، تخم مرغ، انواع شیک ها و ژله ها نیز توصیه می شود. بهتر است از جویدن مواد چیپسی و سفت در این مدت خودداری کنید.

-       از انجام تمرینات سنگین مانند وزنه برداری یا فعالیت های بدنی تا یک هفته پس از عمل خودداری کنید.

-       در هفته اول اصلا سیگار نکشید. سیگار کشیدن روند بهبودی شما را به تعویق می اندازد.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مصطفی

سلام. دندانهای آسیاب فک بالا و پایین من ترمیم های مختلفی روش انجام شده و هر چند وقت مجدد نیاز به ترمیم دارند. میخواستم بدونم آیا روش All on 4 برای من مناسب هست. در ضمن برای افرادی که از شهرستان میخوان بیان تهران امکان انجام در چند جلسه وجود دارد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید تشریف بیارین ویزیت حداقل ۳ جلسه

زارعی

سلام. من در فک بالا کلا دندانهای آسیاب رو کشیدم. میشه از همین روش ایمپلنت 4 on all استغاده کنم؟ممنون از راهنماییتون

دکتر شهاب محمدی

سلام باید استخوان فک ویزیت بشه اگه اوکی باشن بله میشه

محمود

سلام هزینه کاشت کامل لطفا

دکتر شهاب محمدی

سلام هزینه ها تو قسمت تعرفه هست.

افسانه احمدی

سلام من پیوند کلیه ای هستم امکان ایمپلنت برلی من وجود داره یا نه

دکتر محمدی

سلام بله

احسان

با سلام کل دندان های من از بین رفته و به ریشه رسیده هر دو فک ولی هیچکدام را نکشیده ام کل پروسه چه مقدار هزینه و زمان در بر دارد

دکتر محمدی

ببین اینجور موارد حتما باید از نزدیک ویزیت بشین ویزیت رایگانه

رسولی

سلام دندانهای فک بالای من رو کش بوده و متاسفانه بعد بیست سال کار آیی خود را از دست داده میخواهم از این روش استفاده کنم از صفر تا صد چقدر هزینه دارد و چه مدت طول می کشد از ایمپلنت ایرانی هم میتوان استفاده کرد ممنون

دکتر محمدی

باید تشریف بیارین ویزیت، ویزیت رایگانه 02188695864

سلام خیلی خوبه

ایا دندانه جلو روکش ایمپلنت پس دندانهاعقب چگونه نصب میشود

دکتر محمدی

سلام سوال نامفهوم است

قاسمی

هزینه این کار چقدر میباشد

دکتر محمدی

برای قیمت ها لطفا با مطب تماس بگیرید ۰۲۱۸۸۶۹۵۸۶۴