02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ونیر کامپوزیت در مقایسه با ونیر لمینت انتخاب درست کدام است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/14

بروزرسانی شده در: 1402/10/27

اگر تصمیم گرفته اید که از ونیر های دندانی برای اصلاح زیبایی دندان ها و طرح لبخندی که مدت ها منتظرش بودید استفاده کنید؛ مرحله اول را پشت سر گذاشته اید. اما در مرحله دوم اینکه کدام نوع ونیر برای دندان های شما مناسب است مطرح می شود.
رزین کامپوزیت و پرسلین هر دو موادی هستند که برای ساخت ونیر های دندانی به کار می روند. یک دندانپزشک زیبایی مجرب و ماهر می تواند با هرکدام از این دو ماده به زیبایی  لبخند شما را اصلاح کند. اما همواره این سوال برای بیمارانی که تصمیم گرفته اند از ونیرهای دندانی استفاده کنند پیش می‌آید که:
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

 کدام نوع ونیر (کامپوزیت یا لمینت) مناسب تر است؟

پاسخ به این سوال تا حدودی بستگی به شرایط ویژه هر فرد دارد. معمولا دندانپزشکان زیبایی با در نظر گرفتن نیازهای بیمار و عواملی مانند هزینه، زمان درمان و غیره بهترین گزینه را به بیمار توصیه می کنند. اما برای روشن شدن ذهن شما بهتر است تفاوت های ونیرهای پرسلین و کامپوزیت را با هم مقایسه کنیم:

مزایای ونیرهای کامپوزیت

یکی از مهم ترین تفاوت های ونیر های کامپوزیت و لمینت، قیمت آن هاست. لمینت های سرامیکی حدوداً دو برابر گرانتر از ونیرهای کامپوزیت است و چون ونیرهای دندانی، درمان زیبایی به شمار می آیند و تحت پوشش بیمه های درمانی نمی باشند؛ بیماران بسیاری قادر به پرداخت هزینه های نصب لمینت سرامیکی نیستند.
تفاوت دیگر لمینت با کامپوزیت نحوه طراحی و ساخت آنها است. به طوریکه ونیرهای کامپوزیت مستقیماً روی دندان های شما توسط دندانپزشک شکل داده می شوند و نیازی نیست که مانند لمینیت های پرسلین یک تا دو هفته منتظر بمانید تا در لابراتوار ساخته شوند.
نحوه نصب رزین های کامپوزیت نیز با لمینت های سرامیکی متفاوت است. زمانیکه رزین های کامپوزیت توسط دندانپزشک روی دندان های شما شکل داده شد و نتیجه مطلوب از لحاظ زیبایی به دست آمد؛ دندانپزشک با استفاده از یک لیزر نوری رزین های کامپوزیت را روی دندان‌های شما ثابت می کند اما لمینت های سرامیکی پس از اینکه در لابراتوار ساخته شدند؛ توسط دندانپزشک روی دندان های شما قرار داده شده و به مینای دندان پیوند زده می شوند.
تفاوت دیگر لمینت های سرامیکی و ونیر های کامپوزیت در روش آماده سازی دندان ها پیش از نصب آنهاست. در حقیقت نصب کامپوزیت ها روشی سریع تر و کم تهاجمی تر نسبت به پرسلین اصلی است. چون به منظور نصب لمینت های سرامیکی ابتدا باید بخشی از مینای دندان شما تراشیده شود تا بتوان لمینیت های سرامیکی را روی دندان ها چسباند. در صورتی که برای نصب رزین های کامپوزیت نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست.
یکی از مهمترین مزایای ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت بازگشت پذیر بودن آن است. چون پیش از نصب لمینت پرسلین باید دندان ها تغییر شکل پیدا کنند دیگر نمی توان آنها را به حالت قبل بازگرداند. بنابراین فرد مجبور است تا پایان عمر از لمینیت ها استفاده کند. در صورتی که اگر پس از نصب کامپوزیت به هر دلیلی از آن خوشتان نیامد به راحتی می توانید آنها را از روی دندانهایتان بردارید و دوباره دندانهای طبیعی خودتان را داشته باشید.
 
 
لمینیت یا کامپوزیت
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مزایای ونیرهای پرسلین

یکی از مهمترین مزایای ونیرهای پرسلین نسبت به رزین های کامپوزیت مقاوم تر بودن و با دوام تر بودن آن ها است. مواد سرامیکی مورد استفاده در ساخت ونیر های لمینیت حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارند. در حالی که طول عمر رزین های کامپوزیت حداکثر ۷ سال است. به همین علت با وجود اینکه هزینه رزین های کامپوزیت بسیار کمتر از لمینیت های سرامیکی است اما طول عمر آنها نیز تقریبا  نصف طول عمر ونیرهای پرسلین است.
 اکثر دندانپزشکان به بیماران توصیه می کنند که از لمینت سرامیکی استفاده کنند؛ چون نه تنها دوام و طول عمر بالایی دارد بلکه از لحاظ ظاهری نیز به دندانهای طبیعی شباهت بیشتری پیدا می کند. چون پرسلین، ماده  ای نیمه شفاف است و کاملا شبیه مینای دندان به نظر می رسد. همچنین مقاومت آن در برابر ضربه و زرد شدن به سبب استحکام مواد سرامیکی و لعابی که بعد از نصب روی آن مورد استفاده قرار می گیرد؛ بسیار بیشتر از رزینهای کامپوزیت است .
 از طرف دیگر ونیر های  کامپوزیت  متخلخل تر هستند بنابراین احتمال زرد شدن آن ها با توجه به رژیم غذایی که حاوی غذاها یا نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای، زردچوبه، زعفران و غیره باشد؛ بسیار بیشتر است. معمولا پس از نصب رزین های کامپوزیت آنها را صیقل می دهند تا ظاهر بهتری پیدا کنند اما باز هم زیبایی آن ها با لمینت های سرامیکی قابل مقایسه نیست.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش هایی مانند تکنولوژی CAD/CAM  می ‌توانند به فرآیند طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی سرعت ده.د به طوری که در حال حاضر بسیاری از مطب های دندانپزشکی به این تکنولوژی مجهز شده و می توانند لمینت های سرامیکی را در همان جلسه اول طراحی کرده و روی دندان‌های شما نصب کنند. بنابراین در صورتی که تصمیم گرفته اید از لمینت های پرسلین استفاده کنید بهتر است از دندان پزشک خود بپرسید که از چه تکنولوژی برای طراحی و ساخت لمینت ها استفاده می کند. با تکنولوژی CAD/CAM دیگر نیازی به استفاده از لمینت موقتی ندارید. چون کل فرایند در یک روز انجام می شود و به زمان کمتری برای نصب ونیر های لمینت نیاز دارید.
 ونیر های پرسلین راه حل بسیار مناسبی برای پوشاندن عیوب ژنتیکی، سائیدگی، از بین رفتن مینای دندان، دندان های کج و زاویه دار و یا پر کردن فاصله بین دندان ها هستند. از لمینیت ها می توان برای اصلاح عیوب شدیدتر مانند پرکردگی های عمیق یا وجود ترک در دندان ها یا دندان های لب پر شده استفاده کرد. در صورتیکه رزین های کامپوزیت در تغییر رنگ های بسیار شدید یا زمانی که فاصله زیادی بین دندان ها وجود دارد نمی توانند راه حل خوبی باشند. دانپزشک با ارزیابی‌های اولیه به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را بگیرید.
البته طی چند سال اخیر رزین های کامپوزیت نیز با استقبال گسترده ای مواجه شده‌اند این رزین ها که در حقیقت همان مواد پر کننده سفید دندان پس از پوسیدگی هستند؛ می توانند به راحتی روی دندان ها شکل داده شوند و طرح لبخند را اصلاح کنند. در حقیقت رزین های کامپوزیت به عنوان یک جایگزین کم هزینه تر نسبت به نمونه های سرامیکی معرفی شدند که در بسیاری از موارد کاربرد آنها توصیه می شود.
رزین های کامپوزیت و قابلیت صیقل دادن آنها موجب می‌شود مانند مینای دندان درخشان و شفاف به نظر برسند. در صورتی که دندان پزشک به خوبی آنها را روی دندان ها شکل دهد ظاهر قابل قبولی خواهند داشت و نیازی به تراشیدن مینای دندان به منظور نصب آنها نیست.
چون ساخت رزین های کامپوزیت توسط خود دندانپزشک انجام می گیرد و نیازی به پرداخت هزینه اضافی به تکنسین ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار نمی‌باشد به این ترتیب در هزینه و زمان بیمار حدود ۵۰ درصد صرفه جویی خواهد شد.
هزینه نیز یکی از فاکتورهای مهم است که البته باید در بلند مدت در نظر گرفته شود با توجه به این که دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت هاست هزینه اولیه آنها ارزش هزینه کردن را دارد.
مهارت و تجربه دندانپزشک نیز یکی از عوامل مهم هنگام انتخاب نوع ونیر دندان است. در صورتی که بخواهید از لمینت استفاده کنید؛ دندانپزشک و همچنین تکنسین لابراتوار باید از مهارت کافی برای قالب گیری، طراحی، ساخت و نصب لمینت های سرامیکی برخوردار باشد. نتیجه نهایی پس از نصب ونیر های لمینت تا حد زیادی به مهارت سازنده آن در لابراتوار بستگی دارد. ما در کلینیک دندان به عنوان یکی از مراکز دندانپزشکی زیبایی معتبر و باسابقه به شما اطمینان می دهیم که پس از نصب لمینت های سرامیکی از زیبایی و جذابیت لبخند خود برای مدت طولانی لذت خواهید برد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

لمینت یا کامپوزیت: آیا به دنبال روشی برای زیباتر نشان دادن دندان های خود هستید؟

هرچند درصورتیکه بودجه محدودی دارید، انتخاب رزین کامپوزیت می تواند راه حل مناسبی برای اصلاح زیبایی دندان های شما باشد اما اگر عیوب دندان ها از لحاظ زیبایی شدید باشد و یا به دنبال روش های درمانی دائمی تر می گردید که از لحاظ ظاهری نیز طبیعی‌تر به نظر برسند و هزینه برای شما اهمیتی ندارد؛ ونیر پرسلین انتخاب فوق‌العاده‌ای برای اصلاح طرح لبخند شما خواهد بود.
 به هر حال با انتخاب هر کدام از روشهای ونیر دندانی، ظاهر لبخند شما زیبا تر از قبل خواهد شد اما اگر همچنان بین انتخاب لمینت و کامپوزیت مردد هستید؛ در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری برای شما تهیه کرده ایم تا با مطالعه آن بهترین تصمیم را بگیرید.
از زمانی که دندان پزشکی زیبایی از اوایل سال ۱۹۸۰ با معرفی لمینت پرسلین آغاز گردید؛ تغییر شکل، اندازه، رنگ و نحوه قرارگیری دندان ها با نصب این لایه نازک سرامیکی دست ساز روی دندان ها و پیوند خوردن مستقیم آن با ساختار دندان به یکی از روش های محبوب در میان افراد مخصوصا بازیگران و افراد مشهور تبدیل شد. نحوه طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی تا حدودی شبیه ناخن های مصنوعی اکریلیک است که می تواند پیوند بادوام و مستحکمی با مینای دندان برقرار کند. به همین علت تبحر دندانپزشک در تراشیدن مینای دندان به اندازه‌ای که بتواند استحکام کافی برای پیوند خوردن با لمینت را داشته باشد؛ بسیار مهم است. چون لمینت های پرسلین با دنتین نرم تر زیر مینای دندان پیوند نمی خورند و در صورتی که مینای دندان بیش از حد تراشیده شود؛ پس از مدت کوتاهی لمینت او از روی دندانها می افتند.
 
در سالهای اول، استفاده از لمینت های سرامیکی بدون تراشیدن مینای دندان انجام می گرفت. اما کم‌کم دندان پزشکان به این نتیجه رسیدند که به منظور بهتر پیوند خوردن لایه شکننده و نازک پرسلین با مینای دندان و همچنین ضخیم تر نشدن دندانها که ظاهر ناخوشایندی داشت؛ بهتر است به اندازه ضخامت لمینیت پرسلین، مینای دندان را بتراشند. در این شرایط لثه نیز با لمینت سرامیکی سازگارتر خواهد بود و همچنین محلی برای ایجاد پلاک و رشد باکتری بین لمینت و لثه بوجود نخواهد آمد. به این ترتیب مفاهیم طرح لبخند و آماده سازی اولیه دندان، وارد دندانپزشکی زیبایی شد تا ایده آل ترین شکل دندان ها که به استاندارد طلایی معروف است خلق شود.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

استاندارد طلایی ونیر های دندانی

استاندارد طلایی طراحی و ساخت لمینت های پرسلین، تکنیکهای قالب گیری و مدل سازی هستند که به دندان پزشک و بیمار اجازه می دهند نتیجه نهایی را پیش از ساخته لمینت اصلی مشاهده کند و به این ترتیب مطمئن شوند که طراحی در نظر گرفته شده کاملا با لبخند و چهره بیمار سازگار است. امروزه این نوع مدل سازی ها را می توان با نرم افزار های دیجیتالی و اصلاح عکس های دیجیتالی دندان بیمار انجام داد.

چرا اکثر دندانپزشکان ونیرهای پرسلین را به جای رزین های کامپوزیت توصیه می کنند؟

حقیقت این است که نمی توان گفت کدام روش نسبت به روش دیگر مزیتی دارد؛ بلکه هر کدام از این روشها مزایا و معایب خود را دارند که بیماران و دندان پزشک باید با توجه به شرایط دندان ها و عواملی مانند هزینه، زمان وغیره در خصوص بهترین روش ونیر های دندانی تصمیم بگیرند. به طور کلی می‌توان گفت کامپوزیت روشی ارزان تر و کم تهاجمی تر است اما به مرور زمان زرد شده و سازگاری بیولوژیکی کمتری نسبت به لمینت های سرامیکی دارد. به همین علت ممکن است رشد باکتری و تجمع پلاک اطراف رزین های کامپوزیت بیشتر مشاهده شده و موجب عفونت سریعتر لثه ها نسبت به لمینت پرسلین شوند بروز این عوارض ارتباط چندانی با نحوه نصب و شکل دادن کامپوزیت ها ندارد؛ بلکه ماهیت آنها این چنین است.
رزین های کامپوزیت ماهیتا متخلخل هستند و سوراخ های ریزی در سطح آنها وجود دارد. به همین علت سریعتر زرد شده و امکان رشد باکتری در آنها بیشتر است. در صورتی که ونیر های پرسلین نسبت به رنگ‌پذیری مقاوم ترند و سلامت لثه را بیشتر حفظ می کنند. در صورتی که ونیر های پرسلین به طور صحیح نصب شوند و مینای دندان زیر آن ها به اندازه کافی و نه بیش از حد تراشیده شده باشد و مراقبت از آنها نیز به خوبی انجام گیرد حتی می توانند تا حدود ۲۰ سال بدون تغییر رنگ و بدون نیاز به تعویض دوام بیاورند. در حالیکه ونیر های کامپوزیت در همین شرایط بیش از ۷ سال دوام نخواهند آورد. اکثر ونیرهای کامپوزیت بعد از ۳ تا ۴ سال باید تعویض شوند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

در چه شرایطی استفاده از ونیر کامپوزیت بهتر است؟

یکی از کاربردهای پیوندهای کامپوزیت در بیماران جوان تر است. بسیاری از دندانپزشکان معتقدند بهتر است افراد زیر ۲۵ سال به منظور اصلاح طرح لبخند از کامپوزیت ها استفاده کنند تا نیازی به تراشیدن مینای دندان آنها نباشد.

در چه شرایطی حتما باید از ونیر لمینیت استفاده کرد؟

درصورتی که بیماران دارای چند دندان ایمپلنت دندان شده و یا بریج شده باشند استفاده از کامپوزیت دیگر معقول نیست و برای این بیماران درمان با لمینت های سرامیکی پیشنهاد می شود.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!