02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا امکان دارد فقط تعداد کمی از دندان هایم را لمینیت کنم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/05

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

افراد بسیاری وجود دارند که می خواهند از لمینت های سرامیکی فقط برای یک یا چند دندان محدود خود که شکسته شده و یا لب پر شده‌اند استفاده کنند و برخی دیگر نیز می خواهند برای اصلاح طرح لبخند و یا ایجاد تقارن در دندان‌هایشان ۶ تا ۸ دندان خود را لمینت کنند. معمولاً استفاده از ۸ لمینت برای دندان های جلو و پوشش دادن آنها با لمینیت های سرامیکی متداول تر است. اما در صورتی که بخواهید فقط یک یا دو دندان خود را نیز لمینت کنید؛ مانعی برای آن وجود ندارد.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

لمینیت سرامیکی چه کاربردی دارد؟ 

آیا یک یا چند دندانتان زردشده، شکسته، کج در آمده و یا کوتاه تر از سایر دندانها است و ظاهر آن شما را آزار می دهد؟ نگران نباشید؛ ونیر های دندانی درمان مناسبی برای شما هستند. چون می توانند ظاهر دندان طبیعی شما را بدون نیاز به عمل جراحی خاصی اصلاح کنند. از ونیر های دندانی همچنین می توان برای بستن فاصله بین دندان ها بدون نیاز به براکت ها استفاده کرد. در صورتی که فقط یکی از دندان های تان تا حدودی از جای خود خارج شده و نسبت به سایر دندانها متفاوت است نیز استفاده از یک لمینت سرامیکی می تواند ظاهر آن را دقیقاً هم ‌تراز با سایر دندانها کند. در ادامه می توانید جزئیات بیشتری در این خصوص مطالعه کنید.
ونیر دندان لایه نازک و همرنگ دندان از جنس پرسلین است که تقریباً شبیه ناخن مصنوعی اما بسیار مقاوم تر و بادوام تر می باشد. این لایه نازک روی دندان طبیعی قرار گرفته و به عنوان یک پوشش با آن پیوند میخورد.
بسته به شکل و اندازه ونیر های دندانی می توان آنها را به نحوی طراحی کرد که ظاهر آنها بلندتر پهن تر یا حتی سفید تر از دندان های طبیعی خود فرد باشد.
در صورتی که فقط یکی از دندان های تان نیز به اصلاح نیاز داشته باشد می توانید از یک لمینت سرامیکی برای سازگار کردن آن دندان با سایر دندان های طبیعی خود استفاده کنید.
ونیر های دندانی راه حل سریع و مناسبی برای بهبود ظاهر و زیبایی دندان ها هستند که می توانند طرح لبخند بیماران را برای طولانی مدت اصلاح کنند.
 
 
تعداد لمینت
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

 ونیر دندانی چیست؟

ونیر دندانی متداول ترین روش دندانپزشکی زیبایی برای ایجاد طراحی و ساخت پوشش هایی هم شکل، هم رنگ و هم ساختار با دندان طبیعی است. این ونیرهای دندانی از تکه هایی از جنس پرسلین ساخته می شوند که به دندانهای پیشین بیمار سیمان می شوند. روش نصب لمینت های سرامیکی بسیار سریع و آسان است و می‌تواند کلیه عیوب و نواقص ظاهری دندانها را برطرف کند.

مزایای ونیر های دندانی

ونیر های دندانی قیمت مناسبی دارند و ساختار آن ها شباهت بیشتری به دندانهای طبیعی دارد تا پروتز دندان مصنوعی. دوام و طول عمر آن ها نیز از ونیرهای کامپوزیت بسیار بیشتر است.
کاندید ایده آل برای نصب ونیر های دندانی یکی از شرایط زیر را دارد:
وجود فاصله در دندان های جلویی
وجود یک یا چند دندان کج 
دندان های شکسته یا لب پر شده به خصوص در دندان های پیشین 
دندان هایی که رنگ آنها تغییر کرده و یا زرد شده اند 
دندان‌هایی که شکل و اندازه غیرطبیعی دارند

روند درمان با لیمینت های سرامیکی

در مرحله اول ارزیابی های کلینیکی و مشخص کردن اهداف درمان توسط متخصص طی یک جلسه مشاوره اولیه انجام می گیرد. سپس عکس هایی برای طراحی قالب از دندانها گرفته می شود. در این مرحله عکس اشعه ایکس معمولاً مورد نیاز است. در جلسه دوم حدود نیم تا یک میلیمتر از مینای دندان ها تراشیده میشود. بررسی شکل و رنگ دندان ها و تهیه لمینت های سرامیکی توسط آزمایشگاه از روی قالب گرفته شده توسط دندانپزشک، حدود یک تا دو هفته زمان می‌برد. پس از آماده شدن ونیر های لمینت سرامیکی دندانپزشک در جلسه سوم لمینت دندان ها را روی دندانها سیمان می کند. سپس جلسات چکاپ در فواصل زمانی یک هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه و یکسال بعد از نصب لمینیت های سرامیکی انجام می گیرد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

چرا ونیر دندان؟

آیا جذاب نیست که همواره چهره‌ای خندان را ببینید و از دیدن دندان های یکدست و مرتب در هنگام خندیدن لذت ببرید؟ متاسفانه همه افراد موهبت داشتن دندانهایی منظم و یکدست را ندارند. افراد بسیاری مجبورند هنگام خندیدن از داشتن دندان‌های زرد شده، شکسته یا نامنظم خجالت بکشند و نتوانند روابط اجتماعی خود را گسترش دهند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید بهتر است گزینه نصب ونیر لمینت سرامیکی را بررسی کنید. ممکن است این روش راه حل مناسبی برای شما باشد.
ونیر ها لایه های فوق نازکی هستند که به سطح مینای دندان پیوند می خورند. ونیرهای پرسلین به دندان ها کمک می‌کنند تا رنگ، اندازه، شکل و نحوه قرارگیری بهتری داشته باشند.؛ اگر به دنبال اصلاح طرح لبخند خود توسط یک روش دندانپزشکی زیبایی هستید در انتخاب لمینت های سرامیکی تردید به خودتان راه ندهید. می توانید با مراجعه به مطب دکتر شهاب محمدی - ایمپلنتولوژیست و جراح دندان - درخصوص نحوه طراحی، ساخت و نصب لمینت های سرامیکی و ایمپلنت دندان اطلاعات بیشتری به دست آورید.

چه زمانی به نصب ونیر های دندانی نیاز پیدا می کنید؟

ونیر های پرسلین یکی از پیشرفتهای قابل توجه در دندانپزشکی زیبایی هستند که به بیماران کمک می کنند طی چند هفته طرح لبخند خود را اصلاح کنند. ونیر ها به طور کامل به درخواست مشتری و به صورت سفارشی در لابراتوار ساخته می شوند. لمینت های پرسلین به نحوی طراحی می شوند که دندان‌های پیشین شما را زیباتر و جذابتر نمایند. ظاهر طبیعی لمینت های سرامیکی موجب می شود حتی نزدیکترین دوستانتان نیز تفاوت بین لمینت های پرسلین و دندان های طبیعی شما را تشخیص ندهند.
بنابراین حتی اگر یکی از دندان هایتان نیز ظاهر شما را آزار می دهد می توانید به راحتی با مراجعه به کلینیک دندان تخصصی و نصب لمینت های سرامیکی لبخندی فوق العاده ای را تا پایان عمر به خود هدیه دهید.

دوام و طول عمر لمینت سرامیکی چقدر است؟

چون لمینیت ها در مقابل زرد شدن، ساییده شدن و لب پر شدن مقاومند می توانند ۱۰ تا ۱۵ سال بدون هیچ مشکلی روی دندانهای شما دوام بیاورند. دوام و طول عمر لمینت سرامیکی تا حدود زیادی به نحوه مراقبت خودتان از دندان های طبیعی بستگی دارد. درصورتی که بهداشت دهان و دندان تان را حفظ کنید و نخ دندان کشیدن و مسواک زدن و چکاپ های منظم هر شش ماه یک بار نزد دندانپزشک را فراموش نکنید می توانید مطمئن باشید که لمینت های سرامیکی حداقل ۱۵ سال برای شما دوام خواهند آورد.
البته پس از نصب ونیر های لمینت پرسلین باید عاداتی مانند جویدن ناخن ها، گاز زدن اجسام سفت و دندان قروچه کردن را به طور کامل کنار بگذارید. در حقیقت لمینت های پرسلین دقیقا مانند دندان های طبیعی خودتان نیاز به مراقبت و محافظت دارند تا دوام و طول عمر آنها افزایش یابد.

چطور ظاهر یک لمینت می تواند با سایر دندانهای طبیعی مطابقت داشته باشد؟

دندانهای طبیعی خصوصیت درخشندگی و بازتابندگی نور را دارند. این خصوصیات توسط مینای دندان برای دندان طبیعی ایجاد می شود. خوشبختانه ونیرهای پرسلین تنهام موادی هستند که دقیقاً شبیه مینای دندان طبیعی نور را بازتاب می دهند و درخشندگی آنها درست مانند دندان طبیعی است. به همین علت حتی اگر فقط یکی از دندان های تان را با لمینت سرامیکی پوشش دهید؛ ظاهری کاملا شبیه سایر دندان های طبیعی خواهد داشت. مهمترین نکته انتخاب رنگ مناسب لمینت پرسلین است که در صورتی که به یک دندانپزشک مجرب و حرفه ای مراجعه کنید می توانید مطمئن باشید که رنگ پرسلین نیز به درستی هم رنگ با سایر دندانهای طبیعی شما انتخاب خواهد شد.
در ادامه به ۵ فاکتور اصلی که در ایجاد لبخندی کامل توسط لمینت های سرامیکی موثرند اشاره خواهیم کرد:
1. اندازه
دندانی که بسیار بزرگ باشد موجب می شود نسبت به سایر دندان های طبیعی متفاوت به نظر برسد. اگر چند دندان شما به طور خاص در قسمت پیشین فک بسیار بزرگ باشند به نظر می رسد که فک شما تناسب کافی با سایر ساختار چهره‌تان ندارد و اگر دندانتان بسیار کوچک باشد ممکن است فاصله بسیار زیادی با دندانهای دیگر پیدا کند که موجب می شود چهره تان بچگانه به نظر برسد. برخی افراد نیز لثه ‌های بسیار بلندی دارند به طوری که هنگام لبخند زدن بیشتر لثه شان دیده می شود که ظاهر ناخوشایندی برای ایشان ایجاد می‌کند.
در این شرایط معمولاً بریدن بخشی از لثه پیش از نصب ونیر های دندانی ضروری به نظر می رسد. اما در هر صورت نصب ۴ تا ۶ ونیر دندانی برای پوشش دادن دندان هایی که بسیار بزرگ هستند و یا دندان هایی که فاصله زیادی بین آنها وجود دارد به منظور اصلاح طرح لبخند کفایت می کند.
2. رنگ
مینای دندان و لایه زیر آن عواملی هستند که رنگ دندان را ایجاد می‌کنند. در صورتی که هر کدام از آنها به سمت زرد یا خاکستری گرایش پیدا کنند دندان ها، درخشندگی و سفیدی خود را از دست خواهد داد. در این شرایط اکثر بیماران به روش هایی مانند سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ روی می‌آورند اما متاسفانه این روش ها اصلا مقرون به صرفه نیستند. چون پس از ۶ ماه تا یک سال دندان ها مجدداً به همان رنگ قبلی باز می گردند. همچنین برخی افراد به علت مصرف داروهای خاص یا داشتن پوسیدگی های عمیق نمی‌توانند حتی با روشهای سفید کردن نیز رنگ دندان های خود را تغییر دهند.
بنابراین نصب ونیرهای لمینیت سرامیکی بهترین گزینه برای این افراد است؛ چون هم دوام و طول عمر بالایی دارد و هم می تواند به راحتی هر نوع تغییر رنگی را به خصوص در دندان های پیشین فرد پوشش دهد.
3. طول
دندان‌هایی که کوتاه تر یا بلند تر از سایر دندان ها باشند توازن چهره را به هم می‌زنند و توجه دیگران هنگام لبخند زدن فقط به همان دندان نامتقارن جلب شود. در صورتی که یک یا چند دندان شما کوتاه باشد با قرار دادن ونیرهای دندانی می توانید طول آنها را بلند تر کنید. البته در صورتی که یکی از چند دندان شما بلند تر از سایرین باشد ممکن است علت آن تحلیل رفتن لثه یا بیماری های دهان و دندان دیگر باشد که در این شرایط ابتدا باید بیماری ها را درمان کنید. اگر به تحلیل لثه دچار شده باشید باید پیوند بافت نرم برای شما پیش از نصب لمینت ها انجام گیرد. طول ونیر های دندانی یکی از عوامل موثر در زیبایی ظاهری آنهاست. هر کدام از ونیر های پرسلین باید به گونه ای روی دندان ها نصب شوند تا در نهایت تمام دندان ها یک دست و هم تراز به نظر برسد.
4. تراز بودن
برای بیمارانی که میخواهند دندان های یکدست و منظم داشته باشند بدون اینکه از روش های ارتودنسی دندانمانند براکت ها استفاده کنند؛ نصب ونیرهای لمینت پرسلین با یک روش آسان و سریع آن‌ها را به این هدف خواهد رساند. با نصب ونیرهای لمینت پرسلین میتوان دندان ها را منظم و یکدست نشان داد و هرگونه مشکلی در موقعیت قرار گیری آنها از جمله کج درامدن را برطرف کرد.
5. شفافیت 
مینای دندان ها می توانند نور را بازتاب دهند. ونیرهای پرسلین نیز دقیقا همین خصوصیت را دارند. اگر ونیرهای سرامیکی به طور کامل شفاف بودند کاملاً صاف و مصنوعی به نظر می رسیدند اما خصوصیت بازتاب دهندگی نور پرسلین مانند مینای دندان موجب می شود که ظاهر آن کاملاً طبیعی و شبیه دندان های خود فرد به نظر برسد. رنگ ونیرهای پرسلین را نیز می‌توان به گونه‌ای انتخاب کرد که مطابق با ظاهر سایر دندان های طبیعی فرد به نظر برسد.
با انتخاب صحیح پنج عامل کلیدی که در بالا ذکر شد میتوان ونیرهای پرسلین را به گونه ای طراحی کرد که بیمار با لبخندی جذاب و فوق العاده مطب دندانپزشک را ترک کند و از نصب لمینت سرامیکی حتی روی یک دندان خود نیز رضایت کامل را داشته باشد.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!