02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

باورهای رایج غلط در مورد ارتودنسی

زمان مطالعه : 7 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/25

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

باورهای رایج غلط در مورد ارتودنسی هنوز هم در مورد این گزینه درمانی و صاف کردن دندان ها در میان مردم وجود داشته و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. اگرچه طی سال های اخیر این روش محبوبیت زیادی میان مردم پیدا نموده اما با این حال هم تصورات زیادی در مورد این درمان وجود داشته که می توانند نگرانی احتمالی بیماران را سبب شوند.

اجازه ندهید برخی از اطلاعات غلط در مورد براکت ها شما را از مراقبت و مرتب نمودن دندان هایتان بازدارد. در این مقاله قصد داریم در مورد مهمترین باورهای غلط در مورد ارتودنسی صحبت کنیم تا شما بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید و به لبخند ایده آل خود دست یابید. با کلینیک دندان پزشکی دکتر محمدی تا انتهای این مطلب همراه باشید.

  1. ارتودنسی تنها مخصوص کودکان است

برخی از مردم وقتی به بریس فکر می کنند، بیشتر در ذهن خود به بچه ها و نوجوانان فکر می کنند. گرچه درست است که بسیاری از نوجوانان قبل از بزرگسالی از براکت ها برای صاف کردن دندان های خود استفاده می کنند اما همیشه اینگونه نیست.

در حقیقت مهم نیست که شما چند سال دارید و در بزرگسالی نیز می توانید از درمان ارتودنسی بهره مند شوید. شاید شما نیز به عنوان یک بزرگسال در اوایل زندگی قادر به تهیه براکت ها نبوده اید و یا شاید مراقبت های ارتودنسی قبلا در اولویت نبوده است. به هر حال، اگر دوست دارید لبخند صاف تر و زیباتری داشته باشید، هرگز دیر نشده و علاوه بر این، لازم نیست نگران خجالت کشیدن با بریس های سنتی باشد. زیرا امروزه گزینه های دیگری مانند اینویزیلاین نیز وجود دارند که با آن دیگر لازم نیست از وجود براکت ها در دهان خود نگران باشید و در عین حال می توانید به لبخند ایده آل خود دست یابید.

باورهای غلط درباره ارتودنسی

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

  1. ارتودنسی گزینه درمانی گران قیمتی است

هزینه ارتودنسی عمدتا بسته به پیچیدگی پرونده شما است. برای مثال، شاید یک نفر به برنامه درمانی چند ماهه نیاز داشته باشد در حالی که پرونده های پیچیده تر و دشوارتر ممکن است چندین سال طول بکشد. علاوه بر این، بسیاری از متخصصین ارتودنسی همچنین مشاوره و برنامه های پرداختی متناسب با نیازهای مالی خانواده شما را ارائه می دهند. امروزه به دلیل اینکه انواع مختلفی از بریس ها و مراقبت های ارتودنسی وجود دارد پس قیمت های متفاوتی نیز ارائه می شوند.

  1. براکت ها دردناک هستند

قطعا ایده داشتن یک دهان پر از فلز می تواند از نظر برخی بسیار دردناک باشد. این نوع ترس نیز همان چیزی است که افراد را از مرتب کردن دندان هایشان باز می دارد. با این حال، این کلیشه قدیمی در مورد ارتودنسی می تواند که باعث درد شود اغراق آمیز است. اگر چه ممکن است با شروع جابجایی دندان ها کمی احساس ناراحتی کنید، اما نباید براکت ها دردناک باشند. در هر صورت، اگر نگران این هستید که براکت های فلزی سنتی آسیب بیشتری به شما وارد کنند، می توانید بریس های شفاف یا اینویزیلاین را به عنوان یک گزینه جایگزین در نظر بگیرید.

  1. ارتودنسی تنها برای اهداف زیبایی ساخته می شوند

حتی اگر یک لبخند زیبا و دندان های صاف نگرانی اصلی شما نباشند، باز هم ممکن است شما به براکت ها نیاز داشته باشید. یک باور غلط رایج در مورد ارتودنسی این است که فقط افرادی از براکت ها برای دندان های خود بهره می گیرند که می خواهند به ظاهر ایده آلی دست یابند. در حالی که این گزینه درمانی می تواند لبخند شما را کاملا صاف کند، می توانند سلامت کلی دهان و دندان ها را نیز بهبود بخشد.

در صورتی که دندان های شما به طور صحیح روی هم قرار نگیرند ممکن است در خوردن برخی غذاها یا تمیز کردن آنها با مشکل روبرو شوید. همچنین ممکن است شروع به ساییدن دندان های خود به ویژه دندان های جلو به صورت ناهموار کنید و این ترمیم قطعا بسیار دشوار خواهد بود. اما از ارتودنسی شما می توانید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای یکنواخت نگه داشتن دندان ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که دندان های شما برای سالم بودن باید به درستی در کنار هم قرار بگیرند. داشتن یک لبخند صاف تر فقط یک امتیاز است.

  1. درمان ارتودنسی ممکن است سال ها به طول انجامد

قرار نیست که تمامی درمان های ارتودنسی سالیان سال به طول انجامند و یکی از باورهای رایج غلط در مورد ارتودنسی در همین زمینه می باشد. این نوع درمان نیاز به حرکات عمدی و دقیق دندان ها دارد تا تضمین نماید که آنها در موقعیت مناسب قرار می گیرند. متخصصان ارتودنسی با مهارت لازم، تجربه و تخصص لازم، شدت پیچیدگی درمان را تعیین کرده و یک برنامه با طول زمان معین مشخص خواهند کرد. به عبارتی دیگر، قرار نیست که این روند همیشه به سرعت انجام شود و گاهی اوقات سرعت کُندتر، بهتر است. برخی از بیماران برای چند ماه تحت درمان قرار می گیرند در حالی که دیگران به یک برنامه درمانی طولانی تری نیاز دارند. به دلیل همین پیچیدگی و متفاوت بودن شرایط افراد، یافتن یک متخصص ارتودنسی که متعهد به جدی گرفتن سلامتی شما است مهم می باشد.

باورهای غلط درباره ارتودنسی

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

  1. براکت ها به طور دائم دندان های شما را مرتب نگه می دارند

آیا موارد زیر برای شما آشنا به نظر می رسند؟ "من نیازی به براکت ندارم، در بچگی از آن استفاده کرده ام!". اگر این موضوع را بهانه کرده اید تا الان براکت ها را دریافت نکنید، پس در مورد بهداشت دهان و دندان به خود دروغ می گویید. درست است که بریس در هر سنی وظیفه خود را انجام می دهد اما مراقبت های بعدی آن بسیار مهم است. گاهی اوقات، زمانی که بچه ها و نوجوانان از براکت ها استفاده می کنند، با استفاده از ریتینر یا نگهدارنده برای مرتب نگه داشتن دندان هایشان مشکل دارند و به این باور رایج غلط در مورد ارتودنسی که دیگر به آن نیازی ندارند ایمان می آورند.

اما فراموش نکنید که در صورت عدم استفاده از ریتینر، دندان ها در نهایت می توانند تغییر مکان دهند و دندان های شما به همان موقعیت ابتدایی و یا حتی بدتر ممکن است بازگردند. بنابراین در حالی که بریس ها برای صاف نگه داشتن دندان های شما طراحی شده اند، اگر به درستی از ریتینر استفاده نکنید ممکن است آنها همیشه به این ترتیب نمانند.

  1. مراجعه به مطب برای درمان ارتودنسی لازم نیست

عدم مراجعه به مطب طی زمانی که براکت دارید نیز یک باور رایج غلط در مورد ارتودنسی است. از آنجایی که سلامت دندان های شما مهمتر از زیبایی آن است، یک ارتودنتیست واجد شرایط باید پیشرفت دندان های شما را در طول دوره درمان کنترل کند تا مطمئن شود که برنامه درمانی شما به درستی ادامه دارد.

  1. هر کسی که براکت را ارائه دهد یک متخصص ارتودنسی است

این باورِ رایج در مورد ارتودنسی درست نبوده و نمی توان گفت هر کسی که این نوع خدمات را ارائه می دهد حتما یک متخصص ارتودنسی است. در حالی که برخی از دندانپزشکان عمومی ممکن است ارتودنسی را ارائه دهند، اما تنها یک متخصص که سال­های اضاف این رشته را آموزش دیده است از مهارت های کافی برای ارائه درمان مورد نیاز شما برخوردار می باشد. به خاطر داشته باشید که استفاده از میانبرها در مورد بهداشت دهان و دندان می تواند به لبخند و سلامتی شما آسیب برساند.

  1. ارتودنتیست ها فقط درمان های فلزی ارائه می دهند

ارتودنتیست ها ابزارها و گزینه های مختلفی برای مرتب کردن دندان های شما دارند و می توانند بهترین نوع آن را متناسب با شرایط شما توصیه کنند. در حالی که آنها براکت های فلزی را در میان ابزارهای خود دارند می توانند همچنین به وسایل ثابت یا متحرک دیگر نیز دسترسی داشته باشند. به طور کلی یک متخصص ارتودنسی می تواند دستگاهی را برای شما انتخاب کند که بهترین نتیجه را برای پرونده شما به همراه داشته باشد.

  1. داشتن براکت ها به این معنی است که دیگر نمی توانم غذاهای مورد علاقه خود را بخورم

واقعیت این است که با داشتن بریس شما هنوز هم می توانید از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. تمام آنچه که لازم است، کمی مراقبت بیشتر در مورد غذاهای سفت یا ترد است مانند خرد کردن سیب به قطعات کوچکتر و یا جدا کردن گوشت از استخوان قبل از مصرف. هر چند باید از مواد غذایی چسبناک خودداری کنید.

باورهای غلط درباره ارتودنسی

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

  1. براکت ها می توانند در دستگاه های الکترونیکی شما تداخل ایجاد کنند

تداخلِ براکت ها با دستگاه های الکترونیکی نیز یکی از باورهای رایج غلط در مورد ارتودنسی است. اما این اشتباه بوده و قرار نیست مانند سیگنال های رادیویی، بریس شما سیگنال های منتقل شده توسط هر یک از دستگاه های الکترونیکی، از دستگاه پخش کننده MP3 گرفته تا تلویزیون یا رایانه را ارائه دهد. از این رو لازم نیست نگران باشید.

12. کودکان تا زمانی که دندان های دائمی آنها رشد نکرده باشند، نباید به ارتودنتیست مراجعه کنند

اگرچه درمان زودهنگام ارتودنسی برای همه بچه ها مورد نیاز خواهد بود، اما مراجعه کودک به یک متخصص ارتودنسی در سنین میان هفت تا ده سال به ارتودنتیست این فرصت می دهد تا تراز دندان ها و فک های کودک شما را ارزیابی کند و تعیین نماید که او برای درمان چه زمانی مراجعه کند.

  1. در هر قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی شما باید سیم براکت را عوض کنید

این که در هر مراجعه باید سیم بریس تعویض شود یکی از باورهای غلط دیگر در مورد ارتودنسی است. قرارهای شما صرفا برای ارزیابی پیشرفت شما و ایجاد هرگونه تغییر در روش درمانی برای کمک به آن است. اگر دندان های شما همان گونه که انتظار می رود حرکت نکرده باشند یا در آستانه پایان درمان هستید، ممکن است متخصص ارتودنسی تصمیم بگیرد که سیم برای چند هفته دیگر باقی بماند.

باورهای غلط درباره ارتودنسی

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

  1. دندان های عقل من با ارتودنسی به هم میریزند

اگر هم اکنون بریس در دهان دارید و یا قبلا داشته اید، ممکن است نگران ورود دندان های عقل خود باشید. اما نگران نباشید زیرا متخصص ارتودنسی به شما خواهد گفت که آیا دهان شما جای دندان های اضافی را دارد یا خیر.

  1. براکت ها برای اینکه به خوبی عمل کنند باید محکم باشند.

گاهی اوقات پای اصطلاح محکم کردن بریس های شما در طول درمان به میان می آیند اما این موضوع همیشگی نبوده و آنها نباید لزوما محکم باشند تا دندان هایتان جابجا شوند.

  1. من نمی توانم زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستم ورزش کنم.

بسیاری از مردم نیز این باور رایج غلط در مورد ارتودنسی را قبول دارند اما حقیقت این است تا زمانی که از محافظ دهان برای ورزش ها بخصوص تماسی استفاده می کنید، انجام آنها کاملا ایمن است.

  1. براکت ها ناراحت کننده و ناخوشایند هستند

از آنجایی که متخصصین دندانپزشکی و ارتودنسی شرایط شما را درک کرده و می دانند که دهان شما چقدر حساس است، آنها همچنین درک می کنند که داشتن بریس روی دندان ها می تواند ناراحت کننده باشد. به همین دلیل صنعت دندانپزشکی اینویزیلاین ها را ارتقا داده است. این بریس های نامرئی هم اکنون در دسترس همه متخصصین و در انواع طرح های مختلف از براکت های لینگوال گرفته تا آنهایی که به رنگ دندان می باشند قرار دارند.

در مجموع بهتر است که این باورهای رایج غلط در مورد ارتودنسی را که به دلایل مختلف در بین افراد شایع شده اند نادیده گرفته و اگر قصد انجام این درمان را دارید به یک متخصص با تجربه و با مهارت مراجعه کنید. یک متخصص ارتودنسیِ با تجربه متناسب با نیازها و شرایط شما بهترین درمان را ارائه داده تا شما به لبخند زیبا و ایده آل خود دست یابید. امیدواریم این مطلب سایت دکتر محمدی مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!