02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا لمینت باعث بوی بد در دهان می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/18

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

شکی نیست که ونیرهای پرسلین می‌توانند لبخند زیبا و جذابی به شما هدیه دهند که البته رسیدن به این ظاهر زیبا هزینه هایی نیز در بر خواهد داشت. اما گاهی اوقات بوی بد دهان پس از نصب لمینت های دندان شما را آزار میدهد.
این بوی بد معمولاً ناشی از بیماریهای لثه یا بیماریهای داخلی بدن است که باید درمان شوند. اما در موارد بسیار نادری در صورتی که نصب نادرست لمینت ها موجب گیر کردن ذرات غذا و رشد باکتری ها اطراف لثه شوند باید ونیرهای دندانی را جایگزین کرد.

خوردن چه خوراکی هایی می تواند منجر به بوی بد دهان شود؟

در صورتی که خوراکی هایی که بوی تندی دارند مانند سیر یا پیاز بخورید و پس از آن دندان ها و زبان خود را مسواک نزنید و یا از دهانشویه های مناسب استفاده نکنید؛ احتمال ایجاد بوی بد دهان بسیار افزایش می یابد. این بو تا زمانی که ذرات غذایی داخل دهان شما یا بین لمینت ها وجود داشته باشند؛ از بین نخواهد رفت.
در صورتی که به طور مرتب و روزانه دندان‌های خود را مسواک نزده و نخ دندان نکشید؛ ذرات غذایی ما بین لمینت ها یا سایر دندان های شما گیر کرده و به تدریج موجب رشد باکتری بین لمینت های سرامیکی، لثه ها و زبان شما می شود. گسترش این باکتری ها بوی بد دهان را ایجاد می کند. برای خلاص شدن از شر این بوی بد بهتر است از دهانشویه های آنتی باکتریال مناسب برای از بین بردن باکتری ها استفاده کنید. 
در صورتیکه لمینت های خود را به درستی تمیز نکنید؛ ایجاد بوی بد دهان کاملاً طبیعی است. سیگار کشیدن و جویدن تنباکو و مواد خوراکی شبیه این نیز موجب بوی بد دهان، زرد شدن سایر دندان ها و تحریک لثه خواهند شد.
بنابراین برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان پس از نصب لمینت های سرامیکی بهتر است این عادات بد و سبک ناسالم زندگی را کنار بگذارید.
 
 
بوی بد لمینت
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان
 

چه مشکلاتی در سلامت عمومی بدن می تواند بوی بد دهان را ایجاد کند؟

وجود بوی بد در دهان و یا مزه بد هنگام خوردن غذا ها ممکن است نشانه ای از بیماری های لثه یا پریودنتال باشد. بیماری های لثه موجب می شوند پلاک ها اطراف لمینت های دندان شکل بگیرند؛ این باکتری ها موجب تشکیل توکسین می شوند که لثه ها را ملتهب می کند. اگر این التهاب لثه ادامه پیدا کند احتمالاً لثه، استخوان فک و لمینت های سرامیکی آسیب می بینند.
وجود پوسیدگی در دندان های زیر لمینت های سرامیکی نیز ممکن است دلیل بوی بد دهان باشد. معمولا پس از نصب ونیروهای لمینت دندان پزشک از شما می خواهد که هر ۶ ماه یکبار به مطب یا کلینیک دندان مراجعه کنید تا شرایط دندان های زیر آن را بررسی کند و در صورتی که هر کدام از آنها دچار پوسیدگی شده باشند پیش از به وجود آمدن مشکلات جدی تر از جمله عفونت و بوی بد دهان آنها را درمان کند.
 مصرف برخی از داروهای خاص که دهان را خشک میکند نیز موجب ایجاد بوی بد دهان می شود. در این شرایط باید از مرطوب کننده های دهان یا دهان شویه های مناسب استفاده شود.
البته برخی بیماری های خاص مانند عفونت ریه، رفلاکس معده، دیابت و مشکلات کبد و کلیه نیز بوی بد دهان را ایجاد می کند که گاهی اوقات چون همزمان با نصب لمینت های سرامیکی به وجود آمده اشتباها به آنها نسبت داده می شود. در هر صورت وجود بوی بد دهان نشانه بیماری جدی تری است که باید سریعاً با مراجعه به پزشک به تشخیص و درمان آن بپردازید .
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

چطور می توانم پس از نصب لمینت های سرامیکی از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کنم؟

حفظ بهداشت دهان و دندان: مسواک کردن دوبار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید برای رفع ذرات غذا و پلاک ها ضروری است. مسواک زدن پس از هر وعده غذایی بسیار مهم است. فراموش نکنید که زبان خود را نیز باید مسواک بزنید. هر ۲ تا ۳ ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید. از نخ دندان یا تمیز کننده بین دندانی برای زدودن ذرات غذا و پلاک ها بین هر کدام از دندان ها و لمینت ها استفاده کنید. دهانتان را با دهانشویه های ضد باکتری بشویید. در صورتی که تمام این موارد را رعایت کنید به بیماری های دهان و دندان، دهان خشک یا مشکلات دیگری که بوی بد دهان را ایجاد می کند؛ مبتلا نخواهید شد.
اولین توصیه تمام دندان پزشکان پس از نصب لمینت های سرامیکی به افراد سیگاری، ترک سیگار اس.ت عادت به سیگار کشیدن موجب می شود سریعتر به بیماری های پریودنتال مبتلا شوید و بوی بد دهان نیز در افراد سیگاری بیشتر احساس میشود.
آب زیادی بنوشید. نوشیدن آب به مرطوب نگهداشتن محیط دهان شما کمک می کند و از مبتلا شدن به بیماری دهان خشک که بوی بد دهان را ایجاد می‌کند جلوگیری خواهد کرد.
جویدن آدامس هایی که ترجیحاً بدون شکر باشند یا مکیدن آب نبات های نعنایی موجب تولید آب دهان بیشتری شده که به زدودن باکتری ها ،ذرات غذا از لثه ها و میان لمینیت های شما کمک می کند. آدامس هایی که حاوی زایلیتول هستند بهترین گزینه می باشند.
در صورتی که در وعده‌های غذایی خود از از مواد غذایی بودار مانند سیر و پیاز زیاد استفاده می کنید؛ ممکن است بوی بد دهان شما ناشی از همان ها باشد. همچنین لیستی از داروهایی که مصرف می کنید تهیه کنید و به دندانپزشک نشان دهید ممکن است مصرف برخی از داروها نیز بوی بد دهان را ایجاد کنند.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

چطور می توان بوی بد دهان را پس از نصب ونیر لمینیت سرامیکی درمان کرد؟

معمولاً دندانپزشک می تواند در تشخیص دلیل ایجاد بوی بد دهان و درمان آن به شما کمک کند. اگر دندان پزشک تشخیص دهد که دهان، لثه ها دندان های تان کاملا سالم است؛ نیازی به تغییر عادات حفظ بهداشت دهان و دندان خود نخواهید داشت و بهتر است به یک متخصص داخلی یا پزشک خانواده خود برای تشخیص منشا بوی بد دهان مراجعه کنید. اگر بوی بد دهان ناشی از بیماری‌های لثه باشد دندانپزشک با تجویز داروها یا ارجاع شما به پریودنتیست که متخصص درمان بیماری های لثه و دهان است؛ به شما کمک خواهد کرد.

از چه محصولاتی پس از لمینت کردن می توانم استفاده کنم تا از بوی بد دهان جلوگیری شود؟

دهانشویه های آنتی سپتیک می تواند جلوی رشد باکتری ها که دلیل بوی بد دهان هستند را بگیرند. می توانید از دندان پزشک بخواهید بهترین دهانشویه مناسب با شرایط شما را برای تان تجویز کند.

چرا ونیر های دندانی در دهانم بوی بدی می دهند؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بوی بد دهان
بوی بد دهان می تواند ناشی از عادات بد و ضعیف سلامت دندانی باشد و ممکن است نشانه ای از وجود بیماریهای جدی تری نیز باشد. بوی بد دهان ممکن است در اثر مصرف خوراکی های خاص و یا عادت ناسالم در سبک زندگی افزایش یابد.
اصلی ترین دلیل بوی بد دهان پس از نصب ونیر های دندانی، بیماری لثه است اگر ونیرهای دندانی به خوبی روی دندان‌ها نصب نشده باشد ممکن است باکتری ها روی لبه های ونیر ها گیر کرده و اطراف لثه رشد کند. این باکتری بوی بسیار بدی در دهان ایجاد می‌کند.
پوسیدگی دندان
دلیل دیگری که ونیرهای دندانی ممکن است بوی بدی بدهند پوسیده شدن دندان های زیرین آنهاست. این تصور که پس از نصب ونیرها دندانهای زیر آن دیگر پوسیده نمی شوند؛ کاملاً اشتباه است.
ونیر های پرسلین از یک سطح دندان شما محافظت می کند اما مابقی آن در معرض خطر پوسیدگی قرار دارد. زمانیکه باکتریهای بی هوازی روی دندان ها تجمع پیدا کنند به مرکز دندان  نفوذ کرده و به پالپ یا ریشه عصبی می رسند.
در صورتی که در دندان زیر لمینت سرامیکی پوسیدگی وجود داشته باشد؛ حتماً باید آن را پر کنید. برای این کار ابتدا لمینت های سرامیکی باید برداشته شده و با تاج دندان که کل دندان شما را حفاظت می کنند؛ جایگزین شود.
نصب  نامناسب ونیروهای پرسلین
متاسفانه حتی اگر از دهان و دندان خود به خوبی مراقبت کنید در صورتی که ونیرهای پرسلین به درستی روی دندانهای شما نصب نشده باشد؛ ممکن است فضای کمی بین آنها و دندان شما وجود داشته باشد که موجب تجمع ذرات غذایی و ایجاد باکتری شود. رشد این باکتری ها موجب پوسیدگی دندان زیر لمینیت سرامیکی، بیماری لثه و نهایتاً بوی بد دهان خواهد شد. 
اگر تصور می کنید که با نصب ونیرهای پرسلین بوی بدی در دهانتان ایجاد شده و مشکل از سلامت دهان و دندان تان است که باید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر به دنبال دندانپزشکی می‌گردید که در زمینه لمینت های سرامیکی ترمیم، اصلاح و درمانهای پس از نصب آن مهارت و تجربه کافی را داشته باشد می توانید با دکتر شهاب محمدی - ایمپلنتولوژیست و جراح دندان - تماس بگیرید.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آیا ممکن است نصب لومینیرز موجب بوی بد دهان شده باشد؟

"حدود یک سال است که روی پنج دندان جلویی لمینیت فوق نازک نصب کردم. من واقعا از دهان و دندان خود مراقبت می کنم چون زمانی که سال پیش تصمیم گرفتم وزن خودم را کاهش دهم به عنوان جایزه این لبخند جدید را با نصب لمنیت ها به خودم هدیه دادم. در مورد دندان پزشک از عوارض جانبی نصب لمینیت فوق نازک پرسیدم. او با بررسی دهان و دندان پیشنهاد کرد که ابتدا بیماری پریودنتال را برطرف کنم.
پس از درمان بیماری پریودنتال دندان پزشک به من توصیه کرد که از ونیرهای فوق نازک دیگری به جز لومینیرز استفاده کنم. من به او اطمینان کردم و از برند دیگری استفاده کردم .از نتیجه ظاهری آن کاملا راضی هستم و از مشاهده لبخند خود در آینه لذت می برم. اما متاسفانه مدتی است که دهانم به شدت بوی بدی گرفته است و زمانی که با دندانپزشکم این مسئله را مطرح کردم به من توصیه کرد که بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنم. اما من همچنان با رعایت بهداشت کامل دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده از دهانشویه ها و غیره  همچنان بوی بد دهان خودم را احساس می کنم.
الان با خودم فکر می کنم شاید اگر از همان برند لومینیرز برای لمینت های سرامیکی استفاده می کردم با چنین مشکلی مواجه نمی شدم؛ لطفاً راهنمایی کنید."
پاسخ پزشک: "در حال حاضر شرکت لومینیرز یکی از معتبرترین شرکت های سازنده لمینیت های سرامیکی فوق نازک است. اما برند های دیگری نیز وجود دارند که ونیروهای پرسلین فوق نارک تولید می کنند و جزو برندهای تجاری و معتبر می باشند. بنابراین دلیلی ندارد که تصور کنید بوی بد دهان  شما ناشی از نصب ونیر های لمینت به جز برند لومینرز است. هر دندانپزشکی از برندهای مورد نظر خود برای لمینیت کردن استفاده می‌کند و دلیلی ندارد که همه از برند لومینیرز استفاده کنند.
اما مشکل بوی بد دهان شما به نظر می رسد که از لمینت های سرامیکی نباشد. در بسیاری از موارد باید رژیم غذایی شما تغییر کند. اگر وزن خود را اخیراً از دست داده اید به آنچه که روزانه مصرف می کنید و روی بوی دهان شما تاثیر می گذارد؛ تمرکز کنید. وجود بیماری های پریودنتال همانطور که سابقه آن را داشتید نیز می‌تواند موجب بوی بد دهان شما شود. اگر با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان همچنان بوی بد دهان تان را احساس می کنید ممکن است به بیماری های لثه و یا پوسیدگی دندان های زیرین لمینت دچار شده باشید.
اگر مطمئن نیستید که بوی بد دهان ناشی از رژیم غذایی و نکات بهداشتی نیست؛ بهتر است به یک دندانپزشک زیبایی دیگر مراجعه کنید. ممکن است برخی از ونیروها به درستی به دندان شما پیوند نخورده باشند یا فاصله آنها به گونه‌ای باشد که موجب تجمع باکتری و ذرات غذایی زیر آن ها شود. در این شرایط دندانپزشک باید لمینیت های سرامیکی را از روی دندان های شما برداشته و پس از تمیز کردن دندانهای زیر آن مجدداً ونیرهای سرامیکی جدیدی را که متناسب با ساختار دندان شما باشد؛ نصب کند."
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سوفیا

من ۵ ماهه لمینت کردم از هفته اول به بعد دهانم بد بو شده ،انقدر مسواک و دهان شویه میزنم خسته شدم .ای کاش هرگز این کار رو نکرده بودم.همیشه یه طعم و بوی بد رو در دهانم حس میکنم ،چقدر قبلا راحت بودم ،چه غلطی کردم.

هانیه

من تازه لمینت انجام دادم ،ولی هر چیزی کوچیکی حتی میخورم بین دندون هام گیر میکنه و حتما باید نخ بکشم.چیکار کنم؟

آرام

منم دوسال لمینت کردم اماازماه دوم دندونام بومیدن انقداسترس دارم که دیگران میفهمم یانه هیچ وقت اینکارونکنید

الهامی

سلام،من تازه کامپوزیت انجام دادم ولی مزه ی دهنم خوب نیییست ...:( علتش چه چیزی میتونه باشه ؟ ممکنه زیر کامپوزیت دندون خراب داشته باشم ؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام مزه کامپوزیت گاهی در دهان احساس میشه

نگین

من ۶ ماه دندونای بالامو کامپوزیت کردم هر چند وقت یک بار لثه هام التهاب پیدا میکنه و بوی بدی میگیره از نخ دندان استفاده میکنم لثه هام فورا خون میاد حساس شده و قرمز لطفا راهنمایی کنید

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

سارا

من هر چی بخورم دهنم بوی همون رو میگیره واقعا خسته شدم هم مسواک و نخ دندان بطور مرتب استفاده میکنم ولی تاثیری نداره

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین

پریسا

سلام.من یک ماهه لمینیت کردم دندونامو...درد تمام دندونها و التهاب لثه هاش خوب شدن اما بین دندون 3 و 4 لثش درد داره و بوی بدی میده و دندون 4 قبلا نزدیک به عصب پر شده بود ..به نظر شما باید چکار کنم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

Mozhgan i

سلام من حدود ۶ سال پیش یکی از دندونای عقبی فکمو که پر شده بود ترک برداشت و روکش کردم چند روز پیش روکشم افتاد و دندون زیریم خیلی بوی ناخوشایند میپه که هیچ جوره از بین نمیره چیکار باید کنم ایا دوباره که روکش کنم خمین بو موندگاره؟و اینم بگم که حدود چند ماهه که احساس میکنم دهانم بوی بد میده

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین

ح

من الان چند ماه ک کامپیوزیت کردم اصلا راضی نیستم از کار دکترم هم خیلی مصنوعی و هم بوی غیر عادی میدع فقط دندون های جلوی هستش. چیکار کنم هم درد دارن هنوز

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

پریا فرشچی

من میخوام برم زیبایی دندونام،لطفا راهنمایی کنین که چی صلاحه

دکتر شهاب محمدی

سلام تشریف بیارین ویزیت یا کامپوزیت یا لمینت

ایلیاعابدین زاده

راست میگه من لمینت کردم گرفتار شدم این کارو نکنییییییید😭😭😭😭😭😭

پریسا

من یک ماهه لمینیت کردم و لثه ی بین دوتا دندونم درد میکنه و بو میده.اعصابم خورده که چرا این کارو کردم....