02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

نیتروس اکساید چیست و چه کاربرد در دندانپزشکی دارد

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/12

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

نیتروس اکساید یا همان گاز خنده با برخورداری از خاصیت بی رنگ و بی بو، برای بیمار در انجام امور دندانپزشکی استفاده می شود. احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام مراجعه به دندانپزشکی و انجام یکی از درمان های آن مضطرب شوید. کودک شما نیز گاهی برای یک درمان طولانی مدت باید بی حرکت بنشیند. این شرایط و موارد مشابه سبب می شود که بیمار نیاز به استفاده از گاز خنده پیدا کند. اما نیتروس اکساید دقیقا چیست؟ برای چه کاری استفاده می شود و آیا خطراتی مرتبط با آن وجود دارد؟ برای یافتن تمامی این سوالات تا پایان مقاله با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه بمانید.

نیتروس اکساید چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

نیتروس اکساید (Nitrous oxide (N2O)) که معمولا گاز خنده نامیده می شود، یک ماده آرام بخش است که طی دوره درمان در دندانپزشکی به گونه ای موثر و ایمن درد و اضطراب را مدیریت می نماید. نیتروس اکساید بی رنگ و بو با اکسیژن ترکیب شده و از طریق ماسک کوچکی که روی بینی شما قرار می گیرد استنشاق می شود. از بیماران نیز خواسته می شود که به طور طبیعی نفس بکشند و باید اثرات گاز خنده را در عرض چند دقیقه احساس نمایند.

برخلاف نام آن، گاز خنده لزوما باعث خنده شما نمی شود. در واقع این ماده سیستم عصبی شما را کُند می کند تا شما اضطراب کمتری داشته باشید. شما همچنین ممکن است احساس سبکی سر، حالت گزگز، یا حتی سنگینی در بازوها و یا پاها را داشته باشید. در نهایت، شما باید در طول تمام مراحل کار آرامش را تجربه کنید و حتی ممکن است یک یا دو بار هم بخندید.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

فواید گاز خنده

دندانپزشکان نیتروس اکساید را انتخاب می کنند زیرا آن را یک روش ایمن و موثر برای آرام کرده بیمار می دانند. استفاده از این ماده برای بیماران بسیار راحت بوده و با تنفس اکسیژن خالص، اثرات آن به سرعت از میان می رود. علاوه بر این، نیتروس اکساید سبب خواب آلودگی شما نشده و در حین درمان می توانید صدای او را بشنوید و به هر یک از سوالات یا دستورالعمل های دندانپزشکان پاسخ دهید.

عوارض نیتروس اکساید

اکثر بیماران واکنش های نامطلوبی را برابر گاز خنده تجربه نمی کنند. با این حال، اگر میزان این گاز، بیش از حد بالا رود یا مقدار استنشاق به سرعت تغییر کند، برخی از عوارض جانبی زیر می توانند رخ دهند. انجمن دندانپزشکی کالیفرنیا (California Dental Association (CDA)) چندین عارضه جانبی را ذکر کرده است، از جمله:

  • سردرد
  • لرزیدن
  • تعریق بیش از حد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خواب آلودگی

پس از برداشتن نیتروس اکساید، بیماران باید حداقل پنج دقیقه اکسیژن را دریافت کنند تا از سردرد جلوگیری شود. اکسیژن در حالی که بیمار هوشیاری خود را به دست می آورد، گاز باقی مانده را از ریه ها پاک می کند. بیماران همچنین می توانند با کمی غذا خوردن قبل از درمان و جلوگیری از مصرف غذای حجیم تا سه ساعت پس از آن از بروز حالت تهوع یا استفراغ جلوگیری کنند. در مورد ایمن بودن یا نبودن رانندگی پس از درمان نیز باید با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

گاز خنده برای چه مواردی استفاده می شود؟

آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (The American Academy of Pediatric Dentistry (AAPD)) استفاده از نیتروس اکساید را برای این موارد توصیه می نماید:

  • بیمارانی که دچار ترس یا اضطراب شده و یا به خوبی با دندانپزشک خود همکاری نمی کنند.
  • بیمارانی که نیازهای ویژه بهداشتی دارند.
  • افرادی که در برابر دهان بند یا gag رفلکس داشته و این کار در دندانپزشکی اختلال ایجاد می کند.
  • بیمارانی که نسبت به بی حسی موضعی پاسخ کافی دریافت نمی کنند.
  • افراد جوانتری که باید مدت زمان طولانی برای درمان تحت درمان بنشینند.

نیتروس اکساید برای کودکان

آیا نیتروس اکساید برای کودکان به همان اندازه ایمن است؟ AAPD اذعان می دارد که گاز خنده به طور کلی برای کودکان قابل قبول است. بسیاری از کودکان نیز به این ماده اشتیاق نشان می دهند و می گویند که حس سوزن سوزن شدن یا گرم شدن دارند. نیتروس اکساید سبب می شود که کودکان برای مدت زمان طولانی بی حرکت بنشینند و این به کارایی درمان کمک زیادی می کند.

با این حال، برخی از آنها ممکن است حالت تهوع داشته یا در پوشیدن ماسک مشکل داشته باشند. از این رو، هنگام برنامه ریزی برای درمان های دندانپزشکی، گزینه های مربوط به آرام کردن کودکان را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

چه کسی نباید از نیتروس اکساید استفاده نماید؟

در حالی که نیتروس اکساید یک آرام بخش بی خطر و موثر در نظر گرفته می شود، اما ممکن است انتخاب درستی برای شما نباشد. AAPD چندین فاکتور را برای استفاده از این ماده ذکر می کند. اگر شما دارای هر یک از شرایط زیر هستید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید:

  • در صورتی که فرد در سه ماهه اول بارداری قرار دارد.
  • سابقه بیماری های تنفسی دارد، مانند بیماری انسداد مزمن ریوی
  • کمبود ویتامین B12
  • سابقه مصرف مواد

سخن آخر

به طور کلی نیتروس اکساید می تواند ابزاری مفید برای کاهش درد و اضطراب در طی اقدامات دندانپزشکی باشد. اگر شما نیز فکر می کنید استفاده از گاز خنده برای درمان شما موثر بوده و می توانید از آن بهره مند شوید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه دندانپزشکی به سایر مقالات سایت دکتر محمدی مراجعه نمایید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!