02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تیتانیوم چه نوع فلزی است و آیا تیتانیوم پایه ایمپلنت دندان برای بدن ضرری ندارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

در حال حاضر ایمپلنت های دندانی از موادی ساخته می شوند که اهداف متنوعی را دنبال می کنند و اکثر آنها به منظور جایگزین شدن با ریشه دندان طبیعی در استخوان فک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا یک پایه دائمی برای سوار کردن پروتز دندان ایجاد کند. موفقیت کاشت ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی به میزان بافت استخوان موجود در دهان بیمار، مهارت دندانپزشک و جنس پایه ایمپلنت دندان بستگی دارد. در صورتی که استخوان فک بیمار دارای نواقصی باشد می تواند از پیشرفت فرایند اسئواینتگریشن جلوگیری کرده و منجر به شکست کاشت ایمپلنت شود. البته تکنیک هایی وجود دارد که برای اصلاح مورفولوژی سطحی و فعالیت سطح شیمیایی تیتانیوم مورد استفاده قرار می گیرد. این استراتژی های پیشرفته در افزایش رشد استخوان فک روی سطح لایه ایمپلنت تیتانیومی و فرآیند اسئواینتگریشن تاثیر گذارند و روی احیای هرچه بیشتر استخوان فک تمرکز دارند. اجزا فعال بیولوژیکی طی فرایند هایی مانند جذب، پیوند کووالانسی و اصلاحات سطحی الکتروشیمیایی و لایه های آلی روی سطح ایمپلنت تثبیت می شوند تا پایه تیتانیومی ایمپلنت دندان با موفقیت به استخوان فک جوش بخورد.

ایمپلنت های دندانی تیتانیومی و مزایایی کاشت آنها

اکثر پایه های ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم ساخته شده اند. تیتانیوم یک فلز غیرآلرژیک است که زیست سازگار است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن آن را به عنوان یک مهاجم خارجی به شمار نمی آورد و بنابراین به آن حمله نخواهد کرد. تیتانیوم چندین سال است که نه فقط به منظور کاشت ایمپلنت دندان بلکه به منظور جایگزین کردن با استخوان زانو، بازو، کمر و غیره با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.
 
 
ایمپلنت تیتانیوم
 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مزایای استفاده از تیتانیوم پایه ایمپلنت

توانایی جوش خوردن
تیتانیوم به خوبی با استخوان فک طی فرآیندی که است و ایمپلنت  گرایش نامیده می شود جوش میخورد  طی این فرآیند تیتانیوم به عنوان بخشی از استخوان  تبدیل می شود  
مستحکم و سبک
تیتانیوم و فوق العاده قوی است اما بسیار سبک تر از آلیاژهای طلا می باشد به همین علت استفاده از آن برای بیمارانی که نیاز به ایمپلنت های دندانی مستحکم و راحت دارند کاملا ایده آل است
رسانش حرارتی پایین
این ویژگی ریسک درد یا ناراحتی حین تغییرات دمای محیط را کاهش می دهد. به این ترتیب سرد شدن یا گرم شدن هوا تاثیر چندانی در این فلز نداشته و  موجب ناراحت شدن بیمار نمی شود.
درصد موفقیت ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی بیش از ۹۵ درصد است. زمانیکه ایمپلنت دندان تیتانیومی در جای خود مستحکم باقی می ماند و بیمار تا پایان عمر می تواند از آنها استفاده کند. از یک یا چندین ایمپلنت میتوان ‌برای ساپورت کردن تاج دندان مصنوعی بریج یا اوردنچر استفاده کرد. ایمپلنت دندان با پایه تیتانیوم کاربردهای زیبایی و درمانی را همزمان با هم دارند.

آیا تیتانیوم برای بدن انسان مضر است؟

تیتانیوم اصلاً فلزی سمی نیست و بدن انسان می تواند با دوز بالا تیتانیوم را تحمل کند. البته در برخی تحقیقات مشخص شده است که عنصر تیتانیوم و دی اکسید تیتانیوم سمیت ناچیزی دارند در آزمایشگاه حیوانات و مخصوصاً موش ها که در معرض دی اکسید تیتانیوم قرار گرفته است لکه سیاه رنگ کوچکی در شش ها مشاهده شده است.

آیا استفاده از فلز تیتانیوم به عنوان ایمپلنت دندان ایمن است؟

به طور کلی فلز تیتانیوم به عنوان یکی از فلزات ایمن برای مصارف ایمپلنت دندان شناخته می شود. اما در برخی مطالعات مشخص شده که تیتانیوم مشکلات متعددی در ناحیه ای که در دهان کاشته شده ایجاد کرده است. البته این مشکلات گزارش شده کمتر از یک درصد موارد کاشته شده را شامل می شود.

عوارض جانبی استفاده از ایمپلنت دندان تیتانیومی چیست؟

یکی از دلایل شکست ایمپلنت دندان می‌تواند مربوط به واکنش های آلرژیک بدن انسان به فلز تیتانیوم باشد. در برخی گزارشات واکنش های حساسیت شدید مانند آریتمی یا اگزما، تورم، التهاب، نکروز و تحلیل استخوان به ‌سبب کاشت پایه ایمپلنت دندان تیتانیومی گزارش شده است.

ایمپلنت های تیتانیومی چند سال در بدن انسان دوام می آورند؟

تیتانیوم فلزی است که طول عمر آن در بدن انسان بسیار بالاست. تیتانیوم در انواع مختلفی به صورت میله ای یا پیچ ایمپلنت دندان داخل بدن انسان کار گذاشته می شود که بیش از ۲۰ سال در بدن انسان دوام می آورد. در صورتی که بیمار از ایمپلنت‌های دندان به خصوص پایه های ایمپلنت تیتانیومی به خوبی مراقبت کند حتی بیش از ۲۰ سال نیز به خوبی برای بیمار کار می کند.

آیا ممکن است پایه تیتانیوم ایمپلنت های دندان مشکلی برای بیمار ایجاد کنند؟

یکی از دلایل شکست ایمپلنت دندان ممکن است بروز حساسیت و واکنش های آلرژیک به پایه تیتانیوم ایمپلنت دندان باشد به همین علت بهتر است در صورت بروز عوارض جانبی مانند تورم، درد، سوزش و خارش ناحیه ایمپلنت شده حتماً ایمپلنتولوژیست خود را در جریان قرار دهید.

آیا تیتانیوم به استخوان فک جوش میخورد؟

پایه های ایمپلنت تیتانیومی که به عنوان ریشه دندان مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند به صورت شیمیایی و فیزیکی به بافت استخوان فک جوش میخورند. قسمت پایین ریشه تیتانیومی داخل یک حفره کوچک در استخوان کاشته می شود تا بتواند به خوبی با استخوان فک جوش بخورد. تیتانیوم پس از جوش خوردن در جای خود مستحکم می‌شود و واکنشی نیز با سیالات موجود در بدن یا فلزات دیگری که در بدن وجود دارند؛ ایجاد نمی کند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

چرا ایمپلنت  های دندانی از جنس تیتانیوم ساخته می شوند؟

ایمپلنت های دندانی راه حل ایده آلی برای دندان های از دست رفته هستند که با آنها می توانید از خوردن هرگونه غذایی لذت ببرید و بدون خجالت کشیدن در جمع حاضر شوید. چون ایمپلنت های دندانی به نحوی طراحی شده اند که پایه آن ها به استخوان فک جوش بخورد و نقش ریشه دندان را ایفا نماید؛ جنس تیتانیومی برای آنها در نظر گرفته شده است که یک پایه پایدار و دائمی برای نگه داشتن تاج دندان مصنوعی یا اوردنچر ایجاد خواهد کرد. دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت بهترین روشی هستند که می توانید دندان های طبیعی از دست رفته خود را با آنها جایگزین کنید.
ایمپلنت های دندانی از پیچ، اباتمنت و تاج دائمی یا دندان های مصنوعی تشکیل شده اند. این پیچ یا پایه معمولا از تیتانیوم یا مواد زیست سازگار دیگر مانند زیرکونیا ساخته می شود. در سال ۱۹۵۲ یک دانشمند سوئدی کشف کرد چگونه تیتانیوم با استخوان بدن انسان جوش میخورد؛ از آن به بعد تیتانیوم به طور گسترده برای ایمپلنت دندان و جایگزین کردن مفاصل زانو و پروتز هایی برای چهره و صورت مورد استفاده قرار گرفت.

زیست سازگاری

علاوه بر این که تیتانیوم طی فرایند اسئواینتگریشن به خوبی با استخوان فک جوش میخورد نکته مهم تر این است که هیچگونه ضرری برای بدن انسان ندارد و غیر سمی و غیر آلرژیک است. ایمپلنت های دندانی تیتانیومی که به درستی با استخوان فک جوش خورده باشند بدون هیچ مشکلی بیش از ۲۰ سال در دهان بیمار باقی می مانند.
حداقل خوردگی
تیتانیوم به گروهی از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی تعلق دارد که در برابر خوردگی با ایجاد لایه های محافظتی از دی اکسید تیتانیوم که نفوذ آب و مواد شیمیایی را بسیار مشکل می کند؛ مقاوم است.
استحکام و پایداری
تیتانیوم در عین حال که بسیار مستحکم است؛ وزن کمی دارد. این فلز سبک تر و مستحکم تر از از استیل است و بعد از خم شدن مجددا به حالت اولیه خود برمیگردد.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مینی ایمپلنت های دندانی یا ایمپلنت هایی با بدنه باریک

اگر متوجه شدید که کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی استاندارد نیستید ممکن است استفاده از ایمپلنت های دندانی باریک یا مینی ایمپلنت به شما برای ایجاد تغییر در زندگی تان کمک کند.مینی ایمپلنت ها قطر کوچکتری نسبت به ایمپلنت های استاندارد دارند و بنابراین سطح کمتری از استخوان فک را اشغال می کنند. تهاجم و هزینه آنها نیز از پیوند استخوان بسیار کمتر است.
مینی ایمپلنت ها نیز مانند ایمپلنت‌های استاندارد از جنس تیتانیومی و یا آلیاژهای آن ساخته می شوند البته اجزاء پروتز ایمپلنت های استاندارد همچنان از آلیاژهای طلا، فولاد ضد زنگ، کرومیوم، کوبالت و آلیاژهای کروم نیکل ساخته می شود.
اگر می خواهید بدانید کدام جنس ایمپلنت برای دندان شما مناسب است باید با ایمپلنت اورولوژیست خود مشورت کنید.

مقایسه ایمپلنت های تیتانیومی و زیرکونیومی

ایمپلنت های زیرکونیومی جایگزین دیگری برای ایمپلنت های تیتانیومی هستند. در برخی مطالعات نشان داده شده که زیرکونیوم نیز مانند تیتانیوم به‌خوبی با استخوان فک جوش میخورد و درصد موفقیت کاشت ایمپلنت آن نیز با ایمپلنت تیتانیومی قابل مقایسه است. اما برای اینکه بدانید بهترین جنس ایمپلنت نسبت به شرایط شما کدام است حتماً باید با متخصص دهان و دندان در کلینیک دندانپزشکی صحبت کنید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مقایسه تیتانیوم و زیرکونیا

تقریباً اکثر افراد با تیتانیوم پایه ایمپلنت آشنا هستند اما سوال بیشتر آنها این است که سرامیک پایه ایمپلنت چه تفاوتی با تیتانیوم دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت ایمپلنت های سرامیکی سفید هستند در حالی که ایمپلنت های تیتانیومی به رنگ فلز سیاه به نظر می رسند. به نظر می رسد استفاده از ایمپلنت های سرامیکی برای دندان های پیشین که ظاهر آن ها جلب توجه می کند؛ طرفداران بیشتری دارد و ممکن است حتی در آینده همه ترجیح بدهند که از ایمپلنت های سرامیکی استفاده کنند. اگر می خواهید بدانید چرا؟ ادامه مطلب را دنبال کنید:
1. ایمپلنتهای سرامیکی جلوی پیری ایمپلنتایتیس (Peri-Implantitis) را می‌گیرند
ایمپلنت های دندانی سرامیکی خوردگی ندارند و اکسید نمی شوند. پلاک و باکتری کمتری اطراف آنها جذب می شود و جزو مواد زیست سازگار در دندانپزشکی هستند که از لحاظ زیبایی نسبت به ایمپلنت های تیتانیومی ارجحیت دارند.
در حال حاضر مهمترین دلیل شکست ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی بروز بیماری پری ایمپلنتایتیس است. پری (Peri) به معنای بافت های اطراف یا زیر ایمپلنت است و ایمپلنتایتیس نیز به معنی ایمپلنت عفونی شده یا بیمار است. در این شرایط لثه بیمار و همچنین استخوان زیر ایمپلنت عفونی می شود و تقریبا می‌توان گفت تفاوتی با عفونی شدن دندان طبیعی ندارد. در صورتی که لثه و استخوان فک تحلیل رود و عفونت گسترش پیدا کند؛ پایه ایمپلنت نیز شل شده و از جای خود خارج می شود. این بیماری با علائمی مانند قرمزی لثه، خونریزی و تحلیل استخوان همراه است. مطالعات مختلف نشان داده که احتمال بروز بیماری پیری ایمپلنتایتیس در پایه ایمپلنت تیتانیومی کمی بیشتر از پایه ایمپلنت سرامیکی است.
2. خوردگی 
از دیگر دلایل شکسته روش کاشت دندان خوردگی پایه ایمپلنت تیتانیومی است که در نهایت به بروز بیماری peri-implantitis منجر می شود. مطالعات مختلفی نشان داده اند که سطح ایمپلنت های تیتانیومی به علت اکسیده شدن خورده می شود. معمولاً این خوردگی در محیط های اسیدی اتفاق می افتد. آنچه که محیط دندان را اسیدی کند موجب رشد میکروبها اطراف ایمپلنت‌های تیتانیومی و التهاب و در نتیجه عفونی شدن لثه اطراف ایمپلنت خواهد شد. زمانی که ایمپلنت شروع به خورده شدن کند؛ پلاک ها و باکتری ها روی سطح آن می نشینند و با چسبیدن به سطح ایمپلنت، خوردگی بیشتری در آن ایجاد می کنند. زمانی که این اتفاق بیفتد التهاب لثه و استخوان اطراف ایمپلنت به طور مداوم بیشتر می شود.. این التهاب هرگز از بین نمی رود و به همین علت شما معمولاً با قرمز شدن یا خونریزی لثه اطراف ایمپلنت دندان تیتانیومی مواجه خواهید بود و اگر به سرعت آن را درمان کنید به علت پیشرفت بیماری لثه به احتمال زیاد ایمپلنت دندان خود را از دست خواهید داد.
زمانی که از ایمپلنت های دندانی سرامیکی استفاده می‌کنید معمولاً سلامتی خط لثه به خطر نمی‌افتد. لثه های شما صورتی و سالم باقی خواهند ماند و تاج دندان مصنوعی قرار گرفته روی آن نیز به خوبی ساپورت می شود.
یکی از مهمترین مزایای ایمپلنت زیرکونیوم نسبت به ایمپلنت های فلزی تیتانیومی این است که خورده و اکسید نمی شوند. بنابراین سطح آنها همیشه تمیز باقی می‌ماند و باکتری ها را به خود جذب نمی کند. با تجمع کمتر پلاک ها و باکتری ها روی سطح سرامیکی ایمپلنت دندان از رشد عفونت در این ناحیه جلوگیری خواهد شد و دوام و طول عمر آن نیز افزایش خواهد یافت.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!