02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت!؟ تاثیر دارد یا خیر؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/10/26

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

اگر از ظاهر دندان های خود راضی نیستید، مثلا دندان هایی کج، بد شکل، شکسته، ضعیف یا با فاصله زیاد دارید؛ کامپوزیت های ونیر می توانند راه حل مناسبی برای اصلاح طرح لبخند شما باشند. ونیر ها در دو نوع لمینت و کامپوزیت موجود هستند و در صورتیکه به درستی از آنها مراقبت کنید، تا مدتی طولانی، لبخند زیبای خود را حفظ خواهید کرد. اما تفاوت بین کامپوزیت و لمینت چیست؟ از کجا بفهمیم کدام برای ما مناسب تر است؟ آیا سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت تاثیر دارد یا خیر؟ 

ونیر لمینت

ونیر های سرامیکی شبیه به ناخن مصنوعی هستند اما برای دندان طراحی شده و مستقیما روی دندان قرار می گیرند. این روکش ها جلوه ای بسیار طبیعی و زیبا برای دندانهای شما به وجود می آورد. خاصیت شفاف بودن سرامیک، مانند انعکاس نور مینای دندان طبیعی جلوه می کند و ظاهری براق به وجود می آورد. از این نوع ونیرها برای به وجود آوردن ظاهری شبیه به دندان طبیعی برای پوشاندن مشکلات پیچیده تری در ظاهری دندان های طبیعی استفاده می کنند که در نتیجه لبخندی واقعا زیبا و نه چندان متفاوت از لبخند واقعی برای شما به ارمغان می آورد.

کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیرهای جدید از رزین های دندانپزشکی که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ ساخته شده اند و بدون آسیب رساندن به ساختار دندان، جلوه ای زیبا خلق می کنند و طول عمر زیادی دارند. در کامپوزیت های ونیر، رزین های هم رنگ با دندان طبیعی، به صورت یک لایه، روی دندان اعمال می شود و با فرم دهی صحیح پس از سفت شدن با لیزر ظاهری زیبا به لبخند بیمار می دهند. این کامپوزیت ها برای رفع مشکلات ظاهری جزئی مانند تغییر رنگ دندان ها، پوسیدگی وعدم تناسب در شکل قرارگیری دندان های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند. در جواب سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ باید گفت خیر این اتفاق نمی افتد. خود کامپوزیت برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مفید است.
 
سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت!؟ تاثیر دارد یا خیر؟
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 

برای داشتن کامپوزیت های سالم وزیبا باید به نکات زیر توجه کنید:

- اگر می توانید، سیگار را ترک کنید. نیازی به گفتن نیست! سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت علاوه بر تغییر رنگ احتمال ابتلا به سرطان های حلق و دهان را افزایش می دهد.
- مقدار مصرف قهوه، چای و شراب را کاهش دهید.
- در صورت وارد کردن ضربه های محکم و جویدن مواد سخت مانند یخ، مداد، هویج یا حتی ناخن، روکش های شما به زودی آسیب خواهند دید.
- رعایت بهداشت و مراقبت خوب از دهان و دندان به افزایش طول عمر آنها کمک می کند بنابراین روزانه دوبار دندان های خود را مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید. هر 6 ماه یک بار به پزشک خود مراجعه و دندان های خود را مورد معاینه قرار دهید.

تفاوت کامپوزیت ونیز و لمینت ونیر 

- زمانی که ونیر سرامیکی شما بشکند، امکان ترمیم آن را ندارید؛ بلکه باید لیمینت را از روی  دندان برداشته و تعویض کنید. اما کامپوزیت ونیر در زمان کوتاهی توسط دندان پزشک شما ترمیم می شود.
- در صورت مراقبت درست و رعایت بهداشت دهان و دندان، لمینت سرامیکی 10 تا 15 سال روی دندان های شما باقی می ماند. در حالی که اگر مواد رزینی به کار برده شده در کامپوزیت های ونیر، استحکام کافی نداشته باشند، بیمار مجبور می شود مدام آن ها را تعویض یا ترمیم کند.
- لمینت سرامیکی به دلیل ساخته شدن در لابراتوار، برای بیمار کمی گران تر از ونیر کامپوزیت تمام می شود.
- کامپوزیت ونیر، در مطب پزشک طی یک جلسه، ساخته و اعمال می شود. مواد رزینی استفاده شده در کامپوزیت ونیر، در کنار بیمار و توسط خود پزشک ساخته می شود. درصورتیکه نصب لمینت سرامیکی حداقل به دو جلسه با فاصله 2 هفته نیاز دارد.
- نصب لیمینت ها نسبت به کامپوزیت ها کمی دردناک تر است و ممکن است موجب حساس شدن دندان ها شود. چون برای قرار دادن ونیر سرامیکی باید مینای دندان را تراشید. در حالی که کامپوزیت های ونیر، مستقیما روی دندان جای گزاری می شوند و به همین دلیل آسیب جدی به لثه و دهان وارد نمی کنند.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

کدام نوع ونیر در برابر سیگار کشیدن مقاوم است؟

کامپوزیت ونیر و ونیرهای سرامیکی هر دو نسبت به سیگار کشیدن حساسند. هرچند ونیر لیمینت در برابر رنگ پذیری از ادویه جات و نوشیدنی هایی که رنگدانه قوی دارند و حتی دود سیگار مقاوم است؛ اما نیکوتین موجود در سیگار موجب از بین رفتن پیوند بین لیمینت و مینای دندان شده و درنتیجه ونیرهای سرامیکی پس از مدت کوتاهی از روی دندان ها می افتند. در حالی که، کامپوزیت های ونیر در اثر سیگار کشیدن، به مرور زمان تغییر رنگ می دهند. اما در صورت استفاده از مواد جدید، شدت رنگ پذیری آن ها کمتر می شود. 

- آیا با کامپوزیت های ونیر می توان سیگار کشید؟

ونیرها از سرامیک یا رزین های دندان پزشکی ساخته می شوند. رزین ها، به اندازه دندان طبیعی شما در برابر سیگار کشیدن مقاومت ندارند و سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت به مرور زمان، موجب تغییر رنگ آنها خواهد شد. لکه های موجود در دندان، وقتی در معرض خوراکی های با رنگدانه قوی نظیر قهوه، چای، دود سیگار و شراب قرار بگیرد، گسترش خواهند یافت و احتمال پوسیدگی دندان های کامپوزیت شده نیز افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود پیش از نصب ونیر دندان، سیگار کشیدن را ترک کنید. در قسمت بالا به سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ می شود به طور کامل پاسخ دادیم.

- آیا با ونیر غیر از کامپوزیت می توان سیگار کشید؟

ونیر سرامیکی در برابر رنگ پذیری از سیگار کشیدن مقاوم است و دود سیگار بر سفیدی و براق بودن آن اثری ندارد. اما نیکوتین موجود در سیگار عناصر ونیر را تحت تاثیر قرار می دهد.  پس در صورت استمرار بر سیگار کشیدن، احتمال از بین رفتن پیوند بین مینای دندان و لمینت سرامیکی و درنتیجه، افتادن و لب پر شدن آنها وجود دارد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

- آیا سیگار رنگ کامپوزیت دندان را تغییر می دهد؟

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت دندان نه تنها موجب می شود لبه کامپوزیت ها، زرد یا قهوه ای شوند بلکه به گسترش پوسیدگی و نقاط سیاه یا قهوه ای رنگ روی دندان های طبیعی نیز کمک می کند.

- سیگار چگونه دندان ها را زرد می کند؟

مصرف سیگار، علاوه بر مضراتی که بر سلامتی انسان دارد، نقش مهمی در تغییر رنگ دندان ها هم ایفا می کند. محصولات دارای تنباکو و مخصوصا سیگار، دندان را لک دار می کنند و به تدریج باعث تغییر رنگ آن می شوند. رسوب تیره رنگی که در دود سیگار وجود دارد، به مینای دندان یا کامپوزیت ونیرها می چسبد و منجر به تغییر رنگ دندان می شود. نیکوتین های بی رنگ هم وقتی در معرض هوا قرار می گیرند، کم کم تغییر رنگ داده و زرد می شوند. به همین علت سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت یا مصرف هرگونه دخانیات حاوی نیکوتین مانند سیگار یا تنباکو جویدنی، باعث تغییر رنگِ کامپوزیت دندان به زرد یا قهوه ی کم رنگ می شود.
پاسخ به سوالات متداول بیماران: آیا سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت تاثیر دارد یا خیر؟
سوال بیمار:
من فردی هستم که دندان هایم مستقیما در معرض دود سیگار است. آیا نوعی کامپوزیت ونیر وجود دارد که در برابر دود سیگار مقاوم باشد. من مردی 46 ساله هستم و در تمام طول عمرم سیگاری بوده ام. می دانم باید ترک کنم اما مطمئنم الان نمی توانم. چکاپ هایم را مرتب انجام دادم و همه چیز روبراه است. هیچ حفره ای در دندان هایم مشاهده نشد. فکم کاملا سالم است و در سلامتی کامل به سر می برم. فقط دندان هایم زرد شده و می خواهم لبخندی زیبا تر داشته باشم و شنیدم کامپوزیت دندان به راحتی  طی یک جلسه در مطب پزشک انجام می شود. از پزشکم سوال کردم که چه گزینه هایی برای من وجود دارد، او گفت کشیدن سیگار بعد از کامپوزیت مجددا آنها را رد می کند. از من خواست تا سیگار را ترک کرده و بعد از 6 ماه به او مراجعه کنم.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل
اوایل کمی از این مسئله ناراحت شدم، چون می خواستم هرچه سریعتر ظاهر دندانهایم را تغییر دهم.بعد که کمی فکر کردم، به این نتیجه رسیدم که به علت سیگار کشیدن شرایط مناسبی برای نصب کامپوزین ونیر ندارم و تغییر این وضعیت مستقیما به خود من وابسته است. اما واقعا آیا نوعی از کامپوزیت های مقاوم در برابر سیگار وجود دارد که کم ترین تغییر پذیری رنگ را داشته باشد؟ آیا لازم است که به توصیه های پزشکم گوش کنم؟
پاسخ دکتر شهاب محمدی:
بیمار گرامی، شاید سطح دندان های شما یک دست و صاف به نظر برسد، اما در واقع، حفره های ریزی روی آن ها وجود دارد. پس اتفاقی که در شما سیگاری ها رخ می دهد این است که دود سیگار را به درون دهان می کشید و این دود از میان دندان های شما عبورمی کند و تاثیر خود را می گذارد. ممکن است دندان هایتان را مسواک بزنید یا به هر طریق تمیز کنید تا در ظاهر تمیز به نظر می رسند اما در حقیقت، دودی که جذب دندان شده و لکه هایی که به وجود آورده با تمیز کردن و مسواک زدن از بین نمی رود. به همین دلیل، خیلی ها به سفید کردن دندان هایشان رو می آورند و درصوتیکه قصد ندارد سیگار کشیدن را ترک کنید؛ سفید کردن دندان برای شما مناسب تراست. این عملیات هم به سادگی در مطب انجام می شود و چون دندان طبیعی سرجایش قرار می گیرد، روش مناسبی است.
تاثیر سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت نیز بسته به نوع کامپوزیت ونیر و مواد استفاده شده از طرف دندان پزشک متفاوت است. لمینت ها نیز ترکیبی از چند ماده مانند، سرامیک هستند که جلوه طبیعی تری به دندان می دهد و براقی دندان طبیعی شما را حفظ می کنند. اما نکته قابل توجه این است که منافذ ونیرها بیشتر از دندان طبیعی است و در آخر مانند آن ها تغییر رنگ می دهند و کشیدن سیگار بعد از کامپوزیت، تغییر رنگ آنها را تسریع می کند. نکته مهمتر این است که کامپوزیت ها بعد از زرد شدن پاسخی به سفید کردن دندان نخواهند داد و استفاده از روش های دیگر مانند بلیچینگ یا تراشیدن سطح دندان هم چاره ساز نخواهد بود؛ برعکس، رنگ پذیری کامپوزیت دندان را افزایش خواهید داد و حتی استفاده از خمیردندان های سفید کننده هم امکان پذیر نخواهد بود.
نصب ونیرهای سرامیکی گزینه مناسب تری برای افراد سیگاری است چون منافذ خیلی کمتری دارد اما کمی گران تر است. ونیر لمینت چون در لابراتوار ها ساخته می شوند، لازم است چند بار برای قالب گیری نزد پزشک خود بروید و طی یک جلسه انجام نمی گیرد. سیگار کشیدن ممکن است موجب تغییر رنگ ونیر لمینت نشود؛ اما طول عمر آن را کاهش می دهد. در نهایت می توان گفت بهترین راه، ترک سیگار است. عادات نامناسب نباید مانعی برای درمان مشکلات شما باشد. در غیر این صورت باید منتظر نتایج منفی و تغییر رنگ تدریجی کامپوزیت دندان خود باشید. عدم ترک سیگار منجر به دوباره کاری برای پزشک شما هم خواهد شد. شاید شما حاضر به پرداخت هزینه و انجام ترمیم باشید اما پزشک قبول نخواهد کرد و در این صورت باید به دنبال پزشک دیگری باشید. پیدا کردن چنین پزشک به این معنی نیست که نتایج متفاوت خواهد بود، هدف دندان پزشک فقط فهماندن خطر و عوارض بعد از انجام ترمیم به بیمار است.
سوال بیمار: 
من دندان هایم را کامپوزیت کردم و می خواهم بدانم آیا سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت در تغییر رنگ آن ها تاثیر دارد یا خیر؟ من فردی نیستم که مدام سیگار بکشم اما می خواهم بدانم مصرف سیگار مشکلی به وجود می آورد یا خیر؟
 پاسخ پزشک به بیمار:
همان طور که رنگ دندان های طبیعی تغییر می کند، کامپوزیت ها هم به مرور زمان به دلیل مصرف مواد غذایی یا کشیدن سیگار تغییر رنگ می دهند. اگر بخواهم کوتاه پاسخ بدهم: بله! کشیدن سیگار در تغییر رنگ کامپوزیت ها موثر خواهد بود. نوشیدنی ها و حتی خمیر دندان هایی که حاوی مقدار زیادی اسید هستند، منجر به تیره شدن عناصر موجود در کامپوزیت و در نهایت تیرگی تمام دندان می شود. در مقایسه با لمینت سرامیکی که مقاومت و طول عمر زیاد و جلوه طبیعی تری دارند، ونیرهای کامپوزیت، کمتر دوام می آورند اما با این حال اگر به درستی از آنها مراقبت کنید 3 تا 8 سال طول عمر دارند. کامپوزیت ها منافذ زیادی دارند و سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت رنگ آن ها را کاملا تغییر داده و به تدریج زرد یا قهوه ای رنگ خواهد کرد که در آینده شما را مجبور به صرف هزینه های هنگفت می کند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!