02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/12/14

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

ایمپلنت دندان ناموفق می تواند دلایل بسیار ساده یا پیچیده ای داشته باشد. گاهی اوقات یک جابجایی کوچک درحد میکرو موجب شکستن پیچ ایمپلنت و لق شدن آن می شود. گاهی اوقات نیز ایمپلنت دندان به دلیل عفونت و یا پس زدن بدن بیمار شکست می خورد. در برخی موارد جراح ناچار است پایه ایمپلنت را از استخوان فک خارج کرده و پس از درمان کامل، با ایمپلنت دیگری جایگزین کنید. پیش از بررسی بهترین روش خارج کردن ایمپلنت دندانی ناموفق بهتر است به طور خلاصه دلایل احتمالی شکست ایمپلنت را که در مقاله "علائم پس زدن ایمپلنت چیست و چرا ایمپلنت دندانی شکست می خورد" به طور کامل توضیح داده ایم؛ بررسی کنیم.

چرا ایمپلنت های دندان شکست می خورند؟

- دلایل شکست ایمپلنت در کوتاه مدت

برای درک عدم موفقیت ایمپلنت دندان ابتدا باید دلیل شکست ایمپلنت مشخص شوددلایل شکست اولیه یا کوتاه مدت که ظرف چند ماه پس از کاشت ایمپلنت رخ می دهد می تواند در اثر عفونت بیش از حد در لثه یا اطراف پایه ایمپلنت رخ دهد و یا ممکن است در اثر جوش نخوردن فیکسچر با استخوان فک ایجاد شو.. در این موارد استخوان به اندازه کافی اطراف اطراف ایمپلنت شکل نگرفته و پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش نخورده است. در بسیاری از این نارسایی های اولیه، ایمپلنت بسیار شُل است و خارج کردن پیچ ایمپلنت در این شرایط  بسیار راحت است. 
علائم ایمپلنت دندان ناموفق در کوتاه مدت که اغلب به دلیل ضعف در توانایی بهبود بدن، عفونت، عدم ثبات در جایگذاری و حرکت ایمپلنت در مرحله ی بهبودی است؛ ظرف چند ماه پس از کاشت ایمپلنت دندان مشاهده می شود. پس از مشاهده شکست ایمپلنت در کوتاه مدت، جراح باید از بهترین روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق استفاده کرده و پس از رفع عفونت یا هر علت دیگری که در فرایند اسئواینتگریشن اختلال ایجاد کرده؛ عمل کاشت ایمپلنت را مجددا انجام دهد. 
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- دلایل شکست ایمپلنت در بلند مدت

شکست ایمپلنت در بلند مدت می تواند بعد از یک یا چند سال به دلیل گسترش عفونت (مانند پری ایمپلنتایتیس)، وارد آمدن فشار بیش از اندازه به ایمپلنت، یا شکستن پیچ ایمپلنت دندان رخ دهد.در این موارد، این احتمال وجود دارد که ایمپلنت در ابتدا محکم باشد اما در بلند مدت به دلیل گسترش عفونت یا وارد امدن فشار بیش از اندازه به پایه ایمپلنت، لق شود. در اکثر موارد ایمپلنت دندان ناموفق در بلند مدت، ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده اما عکس اشعه ایکس، بیماری را به نام پری ایمپلنتایتیس (Peri-implantitis) را نشان می دهد که در آن باکتری ها توسعه یافته و استخوان اطراف ایمپلنت را از بین برده اند. پری ایمپلنتایتیس یکی از مشکلات عمده برای دندانپزشکان و بیماران پس از کاشت ایمپلنت است زیرا نشان دهنده عفونتی فعال اطراف پایه ایمپلنت می شود. این عفونت گاها با درد، آبسه و بوی بد آشکار می شود. برای متوقف کردن این بیماری باید به منظور جلوگیری از درد، عفونت و از بین رفتن استخوان فک بیمار، ایمپلنت را خارج نمود. مطالعات اخیر نشان داده اند که 26 درصد از ایمپلنت هایی که 5 تا 10 سال قبل کاشته شده اند؛ توأم با علائمی از پری ایمپلنتایتیس هستند.

روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق چگونه تعیین می شود؟

عامل اصلی که روش خارج کردن ایمپلنت را تعیین می کند کیفیت استخوان فک است. به طور کلی، خارج کردن ایمپلنت ها از فک پایین دشوارتر است اما موقعیت ایمپلنت ها در فک بالایی به خصوص اگر نزدیک عصب یا حفره سینوسی باشد، بسیار حساس است و متخصص باید بیشتر دقت کند. 
عامل دیگری که انتخاب روش خارج کردن ایمپلنت دندان شکست خورده مهم است؛ مدت زمانی است که از کاشت ایمپلنت دندان گذشته است. اگر بیش از دو سال از کاشت ایمپلنت گذشته باشد، پیوند آن محکم تر شده و در نتیجه خارج کردن آن سخت تر خواهد بود.
عامل موثر دیگر روی روش خارج کردن ایمپلنت دندان، اندازه آن است. بدیهی است که هر چه ایمپلنت طولانی تر و پهن تر باشد، درآوردن آن از فک سخت تر خواهد بود. از طرف دیگر، در آوردن ایمپلنت های بسیار نازک نیز ممکن است سخت باشد زیرا احتمال شکستگی پایه آنها در استخوان فک بیشتر است.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک در روش خارج کردن ایمپلنت دندان موثر است؟

جراح ابتدا باید علت شکست ایمپلنت دندان را بررسی کند تا بتواند بهترین روش خارج کردن ایمپلنت از فک را انتخاب کند. به منظور بررسی اینکه آیا ایمپلنت پیوند استخوانی (Osseointegrated) برقرار کرده یا خیر؛ بیمار احتمالا تحت بیهوشی قرار گرفته و متخصص با استفاده از ابزارهای مخصوص، تاج دندان را برداشته و تصمیم میگرد که چگونه پایه ایمپلنت را خارج کند:  

- خارج کردن ایمپلنت لق ( Non-Osseointegrated)

در صورت لزوم، متخصص می تواند ایمپلنت دندانی را که با استخوان فک جوش نخورده؛ به راحتی خارج کند. اما باید علت عدم تکمیل فرایند اسئواینتگریشن (Osseointegration) را مشخص کرده و برطرف نماید. معمولا لق شدن پایه ایمپلنت به علت جابجایی های میکرو در کاشت ایمپلنت فوری مشاهده می شود.

- خارج کردن ایمپلنت جوش خورده ( Osseointegrated)

اگر پایه ایمپلنت با موفقیت به استخوان فک جوش خورده باشد، ممکن است جراح به علت عدم رضایت از نحوه جوش خوردن ایمپلنت، وجود عفونت هایی مانند پری ایمپلنتایتیس یا وضعیت نامناسب ایمپلنت تصمیم به خارج کردن ایمپلنت از استخوان فک بگیرد.
 
روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق 

ابزارهایی که یک متخصص برای خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق استفاده می کند؛ مشابه با آچار پیچ گوشتی است. ابزار مذکور داخل شکاف یا شیار کاشت قرار گرفته و متخصص پیچ ایمپلنت را باز می کند. درصورتیکه خارج کردن ایمپلنت به علت لق شدن پیچ ایمپلنت باشد؛ پیچ لق شده اجازه نمی دهد که ایمپلنت با ابزارهای مخصوص درگیر شود. چون، شیار ایمپلنت به شکلی نامناسب قرار گرفته و دیگر با سر شش ضلعی آچار مطابقت نخواهد داشت. در این شرایط ایمپلنتولوژیست یک "شکاف" یا شیار جدید در ایمپلنت قرار می دهد و در این صورت می تواند پیچ ایمپلنت را باز کند. روش خارج کردن پایه ایمپلنت از استخوان فک دقیقا معکوس روش کاشت ایمپلنت است. به طوریکه جراح ابتدا، تاج را برداشته، اباتمنت را خارج کرده و درنهایت پیچ ایمپلنت را در می آورد. 
نکته اصلی در خارج کردن ایمپلنت حفظ استخوان فک بیمار است. در واقع بهترین ابزارها برای برداشتن ایمپلنت ابزارهای دندانپزشکی هستند که نیروی کافی برای خارج کردن پایه ایمپلنت را بدون صدمه زدن به استخوان فک اطراف آن وارد نمایند. خارج کردن ایمپلنت بدون صدمه زدن به استخوان، اصلی ترین هدف جراح  در انتخاب بهترین روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق است.
به منظور خارج کردن ایمپلنت دو روش وجود دارند که عموما مورد استفاده قرار می گیرند. یک روش شامل استفاده از یک دستگاه برش به نام trough bur است. این ابزار به منظور برش بخش کوچکی از استخوان شما در حدود 0.5 – 1.0 میلمتر طراحی شده است که تنش روی ایمپلنت را آزاد کرده و برداشتن آن را تسریع می بخشد. دستگاه دیگری به نام پیزوالکتریک (Piezo-electric) با یک نوک مخصوص میکرو وجود دارد. این ابزار با استفاده از انرژی مافوق صوت به آرامی استخوان اطراف ایمپلنت را خالی می کند. 
پیشرفت های جدید برای بهبود روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق شامل کیت خارج کردن ایمپلنت شکست خورده می شود که همراه با سایر تکنیک ها و یک برنامه ریزی دقیق توسط جراح، بهترین روش برای خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق به شمار می روند. به هر حال هنوز روش برداشتن ایمپلنت شکست خورده کامل نبوده و مهارت و تجربه جراح در استفاده از این ابزار، در نتیجه آن تاثیر بسیار زیادی دارد.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

پس از خارج کردن ایمپلنت ناموفق چه کاری باید انجام داد؟

پس از اینکه ایمپلنت ناموفق از استخوان فک خارج شد؛ جراح درخصوص انتخاب هایی که دارید با شما مشورت خواهد کرد. چندین گزینه درمانی پس از خارج کردن ایمپلنت شکست خورده وجود دارند:
1. دریافت یک ایمپلنت جدید: اگر محل جراحی تمیز و بدون عفونت باشد و فضای کافی برای استخوان پشتیبان وجود داشته باشد شما می توانید بلافاصله یک ایمپلنت در آن محل قرار دهید.
2. پیوند استخوان: پس از پیوند استخوان، مدت زمان 4 تا 6 ماه بهبودی قبل از جایگذاری ایمپلنت دندان جدید لازم است.
بعضی از دندانپزشکان معتقدند که با پیوند استخوان می توان ایمپلنت را نجات داد. این گفته تا چه حد صحت دارد؟
پیوند استخوان به جای خارج کردن ایمپلنت دندان شکست خورده یکی از بحث های انتقادی است که امروزه در زمینه ایمپلنت بسیار داغ است. تاکنون نتایج مطالعات نشان داده، شانس رشد موفقیت آمیز مجدد استخوان زیر 8 تا 25 درصد است و به احتمال زیاد پری ایمپلنتایتیس مجددا به وجود خواهد آمد. از طرف دیگر اگر رشد بافت و روند بهبود بدن به خوبی انجام گیرد و بیمار نیز به خوبی از ایمپلنت دندان خود مراقبت کند؛ احتمال موفقیت آن افزایش می یابد. در هر حال هر ایمپلنت از نظر ویژگی های سطح متفاوت بوده و مستلزم بررسی دقیق در مورد تصمیم گیری است. بهتر است تصمیم اینکه چه تکنیکی برای هر ایمپلنت ناموفق به بهترین نحو نتیجه می دهد را به عهده جراح خود بگذارید.
3. عدم درمان فوری: معمولا درصورتیکه بافت لثه دچار مشکل شده باشد؛ متخصص با بررسی اینکه چه نقص و نارسایی رخ داده و چه میزان تخریب در بافت ها وجود دارد؛ مدت دو ماه زمان برای بهبودی بافت لثه لازم می داند. در این مدت حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. عوامل جانبی مانند سیگار کشیدن می تواند روند بهبود را کند کرده و این مدت زمان انتظار برای کاشت ایمپلنت دندان جدید را افزایش دهد.

آیا پس از خارج کردن یک ایمپلنت ناموفق می تواند ایمپلنت دیگری کاشت؟

در برخی موارد، می توان کاشت ایمپلنت جدید را بلافاصله پس از خارج کردن ایمپلنت قبلی انجام داد. این عمل سبب صرفه جویی در زمان و هزینه شما خواهد شد. اما گاهی اوقات به دلیل وسعت تخریب نمی توان ایمپلنت فوری دریافت نمود. درصورتیکه حفره ایجاد شده پس از خارج کردن پیچ ایمپلنت بسیار بزرگتر از فیکسچر باشد؛ قرار دادن ایمپلنت جدید غیر ممکن خواهد بود. از این رو بسیار مهم است که عمل خارج کردن ایمپلنت بسیار با دقت انجام شود.

آیا خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق دردناک است؟

جراح برای برداشتن ایمپلنت دندان ناموفق شما را بیهوش می کند؛ بنابراین خارج کردن ایمپلنت از فک، دردناک نیست. اما پس از برداشتن ایمپلنت شما به احتمال زیاد درد خواهید داشت البته نه درد شدید و طولانی مدت. سطح و مدت درد مشابه با زمانی است که شما دندان خود را می کِشید و تا چند روز طول خواهد کشید. اگر این درد طولانی تر شد فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

هزینه خارج کردن ایمپلنت دندان چقدر است؟

اگر ایمپلنت دندان به دلایل کوتاه مدت شکست بخورد؛ احتمالا جراح برای خارج کردن ایمپلنت هزینه ای نخواهند گرفت. اما برای هزینه خارج کردن ایمپلنت دندان بعد از چند سال به روش خارج کردن ایمپلنت بستگی دارد. 

جمع بندی

روش خارج کردن ایمپلنت دندان ناموفق به میزان جوش خوردن پیچ ایمپلنت با استخوان فک، اندازه ایمپلنت و دلیل شکست ایمپلنت بستگی دارد. درحال حاضر روش خارج کردن ایمپلنت دندان شکست خورده با استفاده از کیت های مخصوص که در اختیار دندانپزشکان قرار گرفته همراه با سایر تکنیک های پیشرفته، بسیار ساده شده است و معمولا جراح با کمترین آسیب به استخوان فک می تواند پایه ایمپلنت را از استخوان فک خارج کند. پس از خارج کردن ایمپلنت و مشخص شدن علت اصلی شکست ایمپلنت، جراح و بیمار باید تصمیم بگیرند که آیا می توان ایمپلنت را جایگزین کرد یا خیر. در صورت گسترش عفونت و مشاهده علائم بیماری پری ایمپلنتیتیس یا تحلیل لثه ابتدا جراح ابتدا محل ایمپلنت را به طور کامل تمیز نموده و سپس توصیه های لازم را جهت  حفظ بهداشت به بیمار خواهد کرد. پس از بهبود کامل بافت های لثه، می توان مجددا اقدام به کاشت ایمپلنت جدید نمود.
 
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

امیر کیوان

سلام وقت بخیر. من آواخر بهار 1402 فیکسچر گذاشتم فک پایین امتا بر خلاف میلم اینکار رو کردم. قصد ایمپلنت نداشتم. و بعدش هم دکتر 3 بار هنگام اچار کشی روکش رو کج گذاشت و فشار زبادی به لثه آورد. الان روکش رو برداشتم و لثه درد میکنه و دیگه قصد مراجعه به اون پزشک رو ندارم. قصد نگه داشتن ایمپلنت رو هم ندارم. آیا شما میتونید فیکسچر رو از فک من خارج کنید. کیت دنتیس بوده

دکتر شهاب محمدی

سلام بله میشه فیکسچر رو خارج کرد

سید عباس

سلام من یکسال پیش دوتا ایمپلنت انجام دادم یکی از ایمپلنت‌های خیلی پایین گذاشته ،ولق بود رفتم درستش کنه پیچش گفت هرز شده یک هفته دوساعت کار کردن وهفته دیگه سه ساعت دهنم سرویس کردن واخرش هم ایمپلنت که پایین گذاشته بود را درآوردند از سه ساعت چکش وپیچ گوشتی وحالاحدود ۴روز گذشته ورم داره وکف سرم خیلی عرق میکنه ودردکمی هم داره آیا عفونت داره نیاز به آنتی‌بیوتیک داره دندان پایین ۵و۶چپ می باشد پروتز بزارم بهتره یا ایمپلنت انجام بدم متشکرم از راهنمایی

حسن علی منتظری

سلام ...من امپانت فگ پایینم یکی کج شده میخوام درمانش کنی ..نوبت میخوام .شهرسنانم ...گرگان

مریم

سلام من یکسال پیش در فک پایین ایمپلنت گذاشتم که بعد از آن قسمتی از لب و چانه ام حالت گزگز و نیمه بیحسی داره .چه کار باید کنم ؟ آیا ایمپلنت رو دربیارم خوب میشه ؟

سلام آقای دکتر

سلام خسته نباشید من ایمپلنت دندان دوم جلو کردم ولی بعد از سه ماه پیچ که توی ایمپلنت بسته میشه شکست حالا ذبعد دوسه جلسه موفق نشدند که تکه شکسته را در بیاورند چه راهی وجود دارد که این تکه شکسته را در بیاورند ممنون

مرتضی

با سلام آقای دکتر من دوسال پیش ایمپلنت در فک پائین انجام دادم که موقع قرار دادن روکش پیچ در داخل ایمپلنت شکست و دکترطی چندین جلسه با فرزو ... می خواست تکه های داخل پیچ را خارج سازد که نهایتا اعلام کرد رزوه های ایمپلنت در اثر فرزکاری خراب شده و اباتمنت بسته نمی شود و پیشنهاد دادند کاررا همیطوری رها سازیم و بروی آن بریج بزنیم لطفا راهنمای بفرمائید من چکار باید بکنم آیا پیچ در داخل فک بعدا مشکلی برایم پیش نمی آورد ؟

دکتر شهاب محمدی

نه مشکلی ایجاد نمیکنه

مائده

سلام من ایمپلنت کردم دهنم اون نقطه که ایمپلنت داره بوی بد میده من چی کار کنم می‌خوام درش بیارم میشه؟!؟!

صادقی

سلام وقت به خیر من دو واحد دندان پایین رو ایمپلنت کردم قالبگیری انجام دادم ولی الان اون هیلینگ من افتاده و دیگری هم کمی لق هست و الان اونی که هیلینگش افتاده متوجه شدم که حفره دندانم که برای فرم اطراف لثه بود پر شده الان این موضوع خطرناکه و علتش،چی میتونه باشه ممنونم از پاسختون

اسماعیل عالم زاده

سلام دکتر یک درد عصبی در ایمپلتم که حدود 8 ماه است گذشته ام دارم و از زمان کاشت پایه ایمپلنت اختلال دریچه قلب پیدا کردم می خواستم بدونم ممکن انتهای پایه رشته اعصاب فک را تحریک می کند و الان باید چه کنم؟ با تشکر شما

بهرام

سلام وقتتون بخیر اگر دکتر روکش ایمپلنت رو چسب دائم زده باشه چطور میتونم روکش روعوض کنم طوری که پیچش ضربه نبینه ؟ درد فک و لثه بعد از ماه ها از ایمپلنت ایا طبیعی ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام این سوال خیلی تخصصیه خود دندونپزشکتون میدونه

مصطفی

سلام. آیا بعد از خارج کردن ایمپلنت، همان روز امکان کاشت استخوان وجود دارد یا بایستی صبر کرد تا باکتری ها کامل از بین بروند؟

دکتر شهاب محمدی

سلام در مواردی که دکتر تشخیص بده بله امکانش هست

عاطفه

باسلام من دوسال پیش ایمپلنت کردم ینی فقط فیکسرداخل فک من هست ایامیشه اینهارودراوردممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر شهاب محمدی

سلام بله

مجید

سلام آقای دکتر من سال ۹۳ اقدام به ایمپلنت کردم ولی پایه ها رو که گذاشتم درگیر یه سری مشکلات و افسردگی شدم و کلا دیگه دنبالش نکردم یعنی رو کش ایمپلنت رو انجام ندادم و هنوز پایه های ایمپلنت تو فکم هستن و خیلی هم از مسیر خودشون منحرف شدن الان چیکار کنم آیا میتونن خارجشون کنن چون استخوان اطرافشان هست ؟ یا همین هارو میشه با عمل جراحی صاف کرد و اقدام به ایمپلنت نمود؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین شاید بشه روی همون تاج رو قرار داد

مجید

بعلت تحلیل فک پایین اینپلنت سراسری که دارم لق شده وخیلی دردناک در حال حاظر انتی بیوتیک وشستشو دارم میدهم بعد چی میشه

دکتر شهاب محمدی

سلام باید عکساتون بررسی بشه