02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت دندان درد دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/02/11

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیر های لمینیت سرامیکی یکی از درمان های زیبایی متداول برای بیمارانی هستند که نیاز به اصلاح طرح لبخند و برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان‌هایشان دارند. استفاده از لایه های پرسلین که به دندان های جلویی پیوند خورده می شود می‌تواند عیوب ظاهری دندان مانند لب پر شدن، ترک خوردگی، زرد شدن دندان ها و وجود فاصله بین دندان ها را به طور کامل بپوشاند. قبل از کاشت ونیر لمینیت دندانهای بیمار باید تا حدودی تراشیده شود تا فضای کافی برای قرار گرفتن پوسته های نازک پرسلین روی دندان ها ایجاد شود. به همین علت این سوال برای بیماران پیش می آید که "آیا لمینت دندان درد دارد؟"
احساس کمی سوزش و حساسیت، طی فرایند نصب ونیر لمینت طبیعی است. پس از آشنا شدن با نحوه کاشت ونیر لمینت استاندارد که معمولا طی دو جلسه زیر انجام می گیرد بهتر می توان به این سوال پاسخ داد:
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

جلسه اول کاشت لمینیت سرامیکی:

1. آماده سازی و تراش دندان پیش از کاشت لمینیت

پیش از شروع جلسه اول، بی حسی موضعی در لثه تزریق می شود و درصورتیکه بیمار احساس اضطراب داشته باشد؛ برای او داوهای آرامبخش مانند اکسید نیتروس نیز تجویز می شود. بنابراین، بیمار هیچگونه درد یا ناراحتی در طول آماده سازی یا تراش دندان احساس نخواهد کرد. البته پس از اتمام جلسه، احساس سوزش در ناحیه ای که بی حسی تزریق شده؛ وجود خواهد داشت که بعد از حدود چند ساعت از بین می رود. با مصرف مسکن های مناسب نیز می توان این درد را کاهش داد. درصورتیکه بیش از ۴ ونیر دندان نصب شود؛ احساس درد و سوزش بیشتر خواهد بود و احتمالا دندانپزشک به شما توصیه می کند؛ پیش از مراجعه برای پیشگیری از درد لمینت، مسکن مصرف کنید. در پاسخ به این سوال که آیا لمینت دندان درد دارد باید گفت تمام مراحل تراش دندان و نصب ونیر لمینت باید بدون درد انجام گیرد. به طور ایده ال، بیمار باید به علت بی حسی دندانها، درد لمینت دندان را احساس نکند. البته زمانیکه بی حسی از بین رفت ممکن است دندانها حساس شده باشند که با مصرف مسکن هایی مانند ادویل حداکثر طی یک روز از بین می رود. باتوجه به دوام و طول عمر بسیار بالای لمینت ونیر در مقایسه با کمپوزیت دندان می توان گفت تحمل درد و سوزش پس از جلسه تراش دندان، ارزش آن را دارد. 

2. گرفتن قالب

پس از اینکه آماده سازی دندان ها به اتمام رسید قالبی از دندانهای شما تهیه می شود. این مرحله نیز کاملاً بدون درد انجام می گیرد و سپس قالب تهیه شده به لابراتوار ارسال می شود تا لمینت اصلی از روی آن تهیه شود.

3. سیمان کردن ونیرهای موقتی 

به منظور اینکه ونیر سرامیکی با ظاهری کاملا طبیعی و بدون ضخیم تر نشان دادن دندانها کاشته شود؛ دندان بیمار باید ابتدا آماده سازی شده و بخشی از ساختار مینای دندان دان تراشیده شود. بعد از آماده سازی دندان، بیمار می تواند برای جلوگیری از حساس شدن دندان ها تا زمانی که ونیرهای دندان اصلی آماده شود از ونیر های موقتی استفاده کند. ونیر های موقتی به دو علت استفاده می شوند: اول اینکه دندان بیمار تا زمانی که لمینیت اصلی آماده میشود؛ هنگام جویدن و خوردن غذاها، احساس درد و ناراحتی نداشته باشد و ظاهر زیبای دندانهای بیمار نیز اصلاح شود. دوم این که بیمار بتواند کم کم به داشتن لمینت روی دندانهای خود عادت کند. تا زمانی که ونیر نهایی آماده شود؛ این ونیر های موقتی روی دندانهای شما باقی میماند. تا زمانی که به این ونیرهای موقت عادت کنیم ممکن است تا حدودی درد و ناراحتی داشته باشید. برخی از بیماران حساس شدن دندان هایشان به سردی و گرمی را پس از کاشت ونیرموقت تجربه می کنند چون ونیرهای موقتی نمی توانند به خوبی لمینت سرامیکی اصلی که در لابراتور ساخته می شود؛ از دندان های محافظت کنند.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

جلسه دوم کاشت لمینیت سرامیکی:

در جلسه دوم که فرایند نصب لمینت ونیر اصلی که در لابراتوار ساخته شده، انجام می گیرد؛ نیاز به تزریق بی حسی نیست. سیمان کردن ونیر لمینت و برقراری پیوند بین لمینت سرامیکی و دندان اصلی کاملا بدون درد و سریع است. پس از نصب لمینت سرامیکی و برداشتن ونیر موقتی پیوند بسیار محکمی بین لمینیت و مینای دندان برقرار می شود. معمولاً این فرآیند برای بیمار درد و ناراحتی نخواهد داشت. با این وجود حتی در این مرحله نیز اگر از درد لمینت دندان میترسید؛ دندانپزشک می تواند از بی‌حسی موضعی استفاده کند. پس از کاشت لمینت های سرامیکی اصلی احتمالا تا چند روز، حساسیت به غذاهای سرد و گرم و ناراحتی ادامه خواهد داشت. البته با مصرف داروهای مسکن، این مشکل نیز برطرف خواهد شد. پس از اینکه بدن شما به لمینیت سرامیکی عادت کرد؛ درد و ناراحتی به طور کامل از بین رفته و میتوانید از لمینت های سرامیکی مثل دندانهای طبیعی خود استفاده کنید.
 
لمینت دندان درد دارد؟
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

چرا لمینت دندان درد دارد؟

علت درد لمینت دندان در کوتاه مدت

1. تراش دندان قبل از نصب لمینت
اصلی ترین دلیل نگرانی بیماران از درد لمینیت سرامیکی، به علت نیاز به آماده سازی و تراش دندان ها است. دلیل تراش دندان، ایجاد فضای کافی برای کاشت لمینت و جلوگیری از ایجاد پوسته ای اضافی برای تجمع پلاک ها و ذرات غذا است. در جلسه آماده سازی کمتر از ۰.۵ میلیمتر مینای دندان تراشیده می شود. البته درصورتیکه دندان نیاز به اصلاحات و تغییر شکل بیشتری داشته باشد؛ تراش دندان نیز عمیقتر خواهد بود. هرچه دندان بیشتری تراشیده شود؛ درد و التهاب بیشتری نیز ایجاد خواهد کرد. به همین علت برای پیشگیری از درد لمینت دندان از بی حسی موضعی استفاده می شود. پس از تزریق، بیمار فرایند تراش دندان و آماده سازی قبل از لمینت را بدون درد طی خواهد کرد. اما در هر صورت تراش دندان برای کاشت لمینت بسیار کمتر از آماده سازی برای تاج دندان است؛ بنابراین درد لمینیت دندان نیز کمتر است. 
2. نیاز به عمل جراحی اضافی پیش از لمینت دندان
به هرحال تراش دندان نوعی عمل جراحی به شمار می آید که گاهی اوقات حتی تهاجمی تر نیز می شود و اگر دندانپزشک تشخیص دهد که برخی از دندان ها پیش از نصب ونیر لمینت نیاز به روت کانال یا درمان پوسیدگی دارند؛ احتمال احساس درد و ناراحتی بیشتری وجود خواهد داشت. 
3. تبحر دندانپزشک در تراش دندان پیش از لمینت
اگر دندانپزشک تبحر کافی در نصب ونیر لمینت داشته باشد؛ فرایند تراش دندان و نصب ونیر پرسلین کاملا بدون درد انجام خواهد گرفت. به همین علت انتخاب دندانپزشک زیبایی مجرب اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است پیش از اقدام به نصب ونیر سرامیکی، تحقیقات کافی انجام دهید تا مطمئن شوید اصلاح طرح لبخند شما در بهترین شرایط انجام خواهد گرفت. حداقل با سه دندانپزشک زیبایی در خصوص نحوه اصلاح طرح لبخند خود مشورت کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. 

علت درد لمینت دندان در بلند مدت

1. تراز نبودن لمینت ها
اگر بعد از کاشت لمینت سرامیکی هنگام گاز زدن غذا، احساس درد و ناراحتی در دندان ها و لثه داشته باشیم؛ احتمال تراز نبودن لمینت ها وجود دارد. در صورتی که ارتفاع لمینت ها مناسب نباشد و یا در جای مناسبی روی دندان سیمان نشده باشد؛ فشار بیش از حدی هنگام گاز زدن غذاها به دندان وارد شده و ایجاد درد خواهد کرد. برای برطرف کردن این مشکل باید مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید تا گاز زدن شما را بررسی و اصلاح کند.
2. بروز مشکل در دندانهای زیرین لمینت
چندین سال بعد از کاشت لمینت سرامیکی، دندان های زیرین دچار پوسیدگی می شود و چون لمینت، ظاهر آنها را پوشانده است؛ بیمار متوجه خرابی و سیاه شدن دندان های خود نخواهد شد. اگر پوسیدگی بیش از حد گسترش یابد احتمال عفونت و ایجاد درد لمینت دندان وجود دارد. بهترین راه پیشگیری از بروز مشکل درد لمینیت بعد از کاشت در طولانی مدت، چکاپ های منظم نزد دندانپزشک است.
3. التهاب لثه و آسیب دیدن عصب دندان در فرایند کاشت لمینیت
هرچند دندان های شما به طور کامل در طول فرآیند تراشیدن دندان بی حس می شوند اما هنوز هم استرس ناشی از لرزش ابزارهای تراشیدن و آماده سازی دندان ها را احساس خواهید کرد. این لرزش ها می توانند پالپ دندان را ملتهب کنند. تورم پالپ به عصب دندان ها فشار وارد می آورد و در نتیجه احساس درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد خواهد کرد. البته همه بیماران چنین ناراحتی را تجربه نمی کنند اما در صورتی که پس از رفع بی حسی، درد و ناراحتی زیادی داشتید می توانید از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
4. آسیب دیدن ونیر لمینت
با اینکه لمینت های سرامیکی بسیار مستحکم هستند اما باز هم امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد. بنابراین در طولانی مدت باید از وارد آوردن فشار بسیار زیاد و جویدن غذا هایی مانند یخ خودداری کنید. مراقبت های بعد از کاشت لمینت تاثیر بسیار زیادی در کاهش پیشگیری از ایجاد درد لمینت دندان دارد. در صورتی که یک یا چند دندان شما آسیب دید؛ حتماً باید دندانپزشک را بلافاصله مطلع کنید که تا از بروز مشکلات پیچیده تر جلوگیری نمایید.

آیا تراش دندان پیش از نصب لمینت سرامیکی درد دارد؟

اکثر بیماران از این که تراش دندان پیش از کاشت لمینیت درد داشته باشد می ترسند اما باید بدانید که در جلسه آماده سازی دندان ها فقط بخش بسیار کوچکی از مینای دندان تراشیده می شود و فقط لایه نازکی از سطح روی دندان به اندازه ضخامت پوسته پرسلین برداشته می شود؛ تا بعد از نصب لمینت سرامیکی دندان ها ضخیم تر به نظر نرسد. بیمارانی که نسبت به درد بسیار حساس باشند؛ می توانند پیش از شروع جلسه تراش دندان، مسکن مصرف کنند. البته دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار و تعداد دندان هایی که قرار است لمینت شود؛ در صورت نیاز از بی حسی موضعی استفاده خواهد کرد تا بیمار درد و ناراحتی بیشتری احساس نکند. 
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

چقدر طول میکشد تا به  لمینت جدید عادت کنم و درد لمینت را احساس نکنم؟

هر تغییری در محیط دهان و دندان هر چقدر هم که کوچک باشد؛ قابل توجه خواهد بود و روی زبان و لثه های شما تأثیر می گذارد. این تغییرات مانند کاشت لمینت سرامیکی موجب حساس شدن بافت های دهان و دندان خواهد شد و تا زمانی که بدن شما به آن ها سازگار نشود؛ باید این درد و ناراحتی را تحمل کنید. اکثر بیماران پس از دو هفته به لمینت جدید عادت کرده و نحوه گاز زدن و جویدن یا صحبت کردن آنها کاملا بدون درد و با احساسی طبیعی ادامه خواهد یافت. هر گونه درد، ناراحتی و حساسیت بعد از کاشت لمینیت، موقتی خواهد بود و تمام عوارض جانبی آن طی چند هفته برطرف خواهد شد.

چطور درد لمینت دندان را کاهش دهیم؟

تا زمانی که بدن شما به لمینت دندان عادت کند بهتر است از مسکن ها و ضد التهاب های مناسب استفاده کنید. به منظور پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی که درد لمینت دندان را در طولانی مدت ایجاد می کند باید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. در صورتی که شب ها دندان قروچه می کنید حتما از محافظ شبانه استفاده کنید. استفاده از دهانشویه های مناسب و آب نمک ولرم بعد از خوردن هر وعده غذایی به سفت تر شدن لثه و کاهش سوزش آنها کمک می‌کند. برای کاهش درد لمینت دندان بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید چون پوسیدگی دندان ها و احتمال آسیب دیدن لمینت دندان را نیز افزایش می دهد.

جمع بندی

ونیر پرسلین یکی از روشهای زیبایی درمانی بدون درد در صنعت دندانپزشکی است. درصورتیکه نیاز به تراشیدن بیش از حد مینای دندان باشد؛ معمولا دندانپزشک از داروی بیحسی استفاده می کند تا بیمار درد چندانی نداشته باشد. تجربه اکثر بیماران از لمینت دندان، حتی در مرحله اماده سازی بسیار راحت و بدون درد است چون اصلاحات و آماده سازی پیش از نصب ونیر لمینت فقط تا خط لثه انجام می گیرد. بنابراین، درصورتیکه تراش دندان توسط دندانپزشک باتجربه و ماهری انجام گیرد؛ نه تنها سوزشی در لثه احساس نمی شود بلکه دندان بیمار نیز حساس نخواهد شد. کاشت ونیر پرسلین روش بسیار جدیدی در دندانپزشکی زیبایی است. با این وجود تحولات و پیشرفت های قابل توجهی در آن ایجاد شده به طوریکه امروزه شاهد تولید ونیر لمینت فوق نازک هستیم که نصب آن نیاز به تراش دندان ندارد بنابراین نصب این نوع لمینت ها اصلا دردناک نخواهد بود و حتی نیاز به تزریق بی حسی نیز ندارد.
 
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سحر

سلام من 20 سال دارم برای من مناسب است؟

علی

سلام من یه هفتس لمینت قول سرامیک انجام دادم اما دندان هایی نیش و دوتا دندان وسطی ب هنگام گاز گرفتن فشار کمی روی لثه هام میارن این طبیعی هست و برطرف میشه ؟

علیرضا رستمی

سلام آقای دکتر من به علت نداشتن تجربه و اشتباه. در یه کلینیک دندان‌های خودم را لمینت کردم متاسفانه پس از امینت. به خاطر درد دندان‌هایم قرص ژلوفن و نوافن مدام روزانه پنج شش تا مصرف میکنم. چه راهی داره که بتونم از این درد خلاص شوم. فکر میکنم با انتخاب نامناسب دندونپزشکی خودم به این مشکل خوردم.

دکتر شهاب محمدی

سلام نمیدونم چند مدته که لمینت کردید حساسیت در ابتدای کار هست اما اگر اذیت میشید فولاربی رو اگر پیدا می کنید استفاده کنید

پرنیان

سلام، از چه سنی لمینت دندان مناسب است؟

دکتر شهاب محمدی

سلام در سن 18 ساگی اما معمولا در سنین بالاتر انجام میدیم

علیرضا

سلام و خسته نباشید ببخشید من حدود18 سال سن دارم آیا لمینت برای من مناسب است؟

مهسا مهدیلو

سلام من ۱۳ سال دارم ایا مناسب سن من هست یا خیر

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر

میلاد

سلام من فک بالام لمینته، میخواستم بدونم چرا دندونام سردشون میشه؟

اتنا اسپروز

سلام من ۱۶ سال دارم ایا لمینت دندان برای من مناسب است در این سن

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر