02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بیماری های دهان و دندان در کودکان

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/16

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

پوسیدگی ها و بیماری های دهان و دندان در کودکان یکی از مسائلی است که ممکن است سبب نگرانی بسیاری از والدین شود. کودکی زمان ماجراجویی، اکتشاف و رشد است. با این حال، در این دوران، کودکان می توانند گاهی مشکلات دندانی را نیز تجربه کنند نظیر شکستگی دندان و یا ایجاد پوسیدگی و حفره. بسیاری از مشکلات دندانی در کودکان همان مواردی است که بزرگسالان را درگیر می کند، اما دندان های کودک شما هنوز در حال رشد است و اگر این پوسیدگی ها و بیماری ها درمان نشوند می توانند باعث رشد نامناسب دندان شوند. علاوه بر این با بزرگتر شدن کودک ممکن است مشکلات جدی تر به وجود آیند.

درک پوسیدگی ها و بیماری های دهان و دندان کودکان و دلایل بروز آنها به شما و فرزندانتان کمک می کند تا بدانید که چطور از این مسائل جلوگیری نمایید. در ادامه با مشکلات شایع دندان در کودکان آشنا خواهیم شد. تا پایان مقاله با سایت دکتر محمدی همراه بمانید.

مشکلات شایع مربوط به دندان در کودکان کدامند؟

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، کودکان نیز همانند بزرگسالان می توانند پوسیدگی ها و بیماری های دهان و دندان را تجربه کنند. رایج ترین این مشکلات عبارتند از:

1. پوسیدگی دندان (در اثر شیشه شیر)

این نوع پوسیدگی زمانی رخ می دهد که دندان های کودک به طور مداوم به قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی ها در تماس باشد و یا هنگامی که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بدون اینکه شیر را قورت بدهند با وجود آن در دهان خود به خواب می روند. این مسائل می تواند باعث پوسیدگی دندان شده و روند سرعت افتادن دندان های شیری را تسریع نماید و در نهایت منجر به مشکلاتی در رشد دندان های دائمی شود.

البته به جز موارد بالا، استفاده مداوم مواد غذایی شیرین و تنقلات در کودکان می تواند باعث ایجاد پلاک و در نتیجه پوسیدگی شود. به همین دلیل، والدین باید مدیریت صحیح احتمال پوسیدگی دندان کودک را به حداقل برسانند و در صورت ایجاد پوسیدگی یا بیماری های دهان و دندان، خیلی سریع به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایند.

Common dental problems in children

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

2. عدم مراقبت مناسب دهان و دندان

به یاد داشته باشید که زندگی از فیلم ها تقلید نمی کند و برای همین، یادآوری مسواک زدن به کودکان همیشه به سرانجام نمی رسد. در واقع ایجاد احساس اهمیت در مورد بهداشت دهان و دندان در سنین پایین بسیار مهم است. اطمینان از اینکه شما هنگام مسواک زدن دندان های کودکان آنها را همراهی می کنید و یک برنامه منظم برای آن ترتیب داده اید. همچنین زمانی که کودک شما بزرگ تر شد باید آن را تشویق به این عمل نمایید تا به استقلال کافی برای انجام این کار دست یابد. این می تواند یک روش ساده و در عین حال کارآمد برای اطمینان از عادت های صحیح بهداشت دهان و دندان در کودکان باشد.

3. مکیدن انگشت شست

اگر کودک شما پس از پنج سالگی همچنان شست خود را می مکد، باید به فکر یک راه درمان جدی باشد. در این صورت، زمانی که دندان های دائمی او رشد کنند همچنان مشکلات دندانی وجود دارند، مشکلاتی نظیر اوربایت، نامناسب بودن فک و بدشکلی دهان. به دنبال این موارد، موانع گفتاری نیز ممکن است رخ دهند.

4. بلع معکوس یا پیش آمدگی زبان (Tongue Thrusting)

بلع معکوس زمانی رخ می دهد که کودک شما غذا یا نوشیدنی خود را با فشار دادن نوک زبان به لب می بلعد. این عمل باعث می شود که روی دندان ها فشار آمده و با عدم هماهنگی دندان ها، اوربایت ایجاد شود. بلع معکوس نیز مانند مکیدن انگشت شست، می تواند باعث به وجود آمدن اختلالات گفتاری شود.

5. از دست دادن زودهنگام دندان ها

از بین رفتن زودهنگام دندان های شیری می تواند مشکلاتی را در جهت رشد و تراز دندان های دائمی پدید آورد. از دست دادن زودهنگام دندان ها به جز پوسیدگی می تواند به دلیل کمبود فک و یا آسیب دیدگی ناشی از بازی کردن در کودکان باشد.

Common dental problems in children

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

6. زخم و قرحه کوچک در دهان (Canker sores)

زخم های کوچک یا زخم های آفتی (aphthous)، زخم های کوچکی هستند که داخل دهان، روی لثه ها یا روی زبان ایجاد می شوند. به طور معمول آنها دارای یک مرکز خاکستری یا سفید رنگ هستند که با یک حاشیه قرمز احاطه شده اند.

زخم های قرحه با تاول های ناشی از تب یا تبخال متفاوت هستند. در واقع آنها از کودکی به کودک دیگر سرایت نکرده و عمدتا طی یک یا دو هفته برطرف می شوند. با این حال، این گونه زخم ها می توانند مجددا ظاهر شده و نوشیدن و غذا خوردن را برای کودک دشوار سازند. عوامل زیادی هستند که در رشد این زخم ها نقش دارند:

  • رژیم غذایی
  • استرس
  • ضربه
  • عفونت
  • سوء تغذیه
  • آلرژی

برای کاهش درد این زخم ها و به حداقل رساندن احتمال بازگشت آنها سعی کنید به کودکان خود غذاها و نوشیدنی های نرم دهید. همچنین از خوردن مواد غذایی اسیدی یا ادویه دار نیز باید پرهیز شود. از مسواک های نرم و مویی استفاده شود و برای کوتاه شدن مدت زمان وجود زخم ها، کودکان می تواننند از دهان شویه های ضد میکروبی استفاده کنند.

Common dental problems in children

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

چگونه می توان از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری نمود؟

با مراحل ساده زیر می توانید به جلوگیری از پوسیدگی های دندان کودکان کمک کنید:

  • مسواک زدن با پیدایش اولین دندان کودک
  • استفاده از نخ دندان پس از دو سالگی
  • برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل و دور نگه داشتن کودکان از وعده های غذایی چسبنده و سرشار از قند
  • ریختن آب درون شیشه شیر کودک هنگام خواب به جای آب میوه
  • فلوراید تراپی به خصوص در مناطقی که آب دارای فلوراید نیست.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک

جمع بندی

به طور کلی مراقبت های مناسب دهان و دندان از دوران کودکی آغاز شده و با یک برنامه منظم می توان از پوسیدگی ها و بیماری های این دوره جلوگیری به عمل آورد. شما می توانید با تشویق به عادات مناسب دوران کودکی نظیر مسواک زدن از عوارض و درمان های گران قیمت در سنین بالاتر جلوگیری کنید. در حقیقت، شما باید مراقب این مشکلات شده و در صورت مشاهده و برای اطمینان از اینکه آنها به مسائل جدیتری تبدیل نشوند به یک دندانپزشک مجرب و متخصص مراجعه نمایید و یا به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر برای رفع مشکل کودکان خود رجوع کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!