02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/11/18

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟ لمینت دندان روکش نازک سرامیکی است که به تراش دندان نیاز دارد. ظاهر طبیعی‌تر و شفاف‌تر نسبت به کامپوزیت، مقاومت بیشتر در برابر لک، عمر طولانی‌تر (حدود 10 تا 15 سال) و هزینه بیشتر نسبت به کامپوزیت دندان از ویژگی‌های لمینت و تفاوت‌های آن نسبت به کامپوزیت به شمار می‌رود. از ویژگی‌های کامپوزیت دندان نیز می‌توان به همرنگ بودن با دندان، انجام آن در یک جلسه، ترمیم و تعویض آسان‌تر نسبت به لمینت دندان، عمر کوتاه‌تر (حدود 5 تا 7 سال) و هزینه کمتر نسبت به لمینت دندان اشاره کرد.

کاندیدای مناسب برای ونیر کامپوزیت دندان

افرادی با مشکلات جزئی دندان مانند موارد زیر می‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند.

  1. لب‌پریدگی
  2. ساییدگی
  3. تغییر رنگ جزئی
  4. فاصله بین دندان‌ها
  5. نامرتبی جزئی
  6. افرادی که به دنبال راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه هستند
  7. افرادی که می‌خواهند در یک جلسه دندان‌های خود را ترمیم کنند

کاندیدای مناسب برای لمینت دندان 

افرادی با مشکلات شدید دندان می توانند از لمینت دندان استفاده کنند.

  1. شکستگی
  2. تغییر رنگ شدید
  3. ساییدگی شدید
  4. نامرتبی شدید
  5. افرادی که به دنبال ظاهری طبیعی‌تر و شفاف‌تر هستند
  6. افرادی که به دنبال راه‌حلی با عمر طولانی‌تر هستند
  7. افرادی که بودجه کافی دارند

انتخاب بین ونیر کامپوزیت و لمینت دندان به چه مواردی بستگی دارد؟

انتخاب بین ونیر کامپوزیت و ونیرهای پرسلین به موارد زیر بستگی دارد:

  1. میزان مشکل دندان
  2. انتظارات شما از نظر زیبایی
  3. بودجه شما

مشورت با دندانپزشک بهترین راه برای انتخاب روش مناسب است.

تفاوت های اصلی لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت

کامپوزیت

لمینت ها از پوسته ‌های بسیار نازک ساخته شده اند که در اکثر مواقع از  پرسلن یا رزین تقویت ‌شده هستند

مواد تشکیل دهنده کامپوزیت ها از مواد رزینی مانند شیشه و رزین است

لمینت ها در اکثر مواقع برای ترمیم دندان ‌های سیاه و کنده شده، ترمیم‌ های زیبایی، و تغییر زیبایی دهان و دندان به کار می رود.

کامپوزیت ها برای تعمیر شکستگی‌ های کوچک، پر کردن دندان ‌های همسطح و حتی ترمیم ‌های زیبایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

یکی از بارزترین ویژگی های لمینت ها مقاومت بالای آنهاست. به دلیل ساختاری که لمینت ها دارند دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت ها خواهند داشت.

کامپوزیت ها نسبت به لمینت ها مقاومت کمتری دارند.

لمینت ها دارای رنگ ثابتی هستند و هماهنگی مناسبی با دندان های اطراف و فک دارند.

کامپوزیت ها از لحاظ قابلیت تنظیم رنگ بهتر از لمینت ها هستند و این توانایی را دارند که شما بتوانید با استفاده از آنها رنگ دلخواه را برای دندان ها انتخاب نمایید.

لمینت نسبت به کامپوزیت فرآیندهای طولانی‌تر و پیچیده‌تری دارد.

کامپوزیت در یک روز نیز قابل اجراست.

 

چه کسی کاندیدای مناسبی برای ونیر کامپوزیت یا ونیرهای پرسلین است؟

قبل از انتخاب نوع خاصی از ونیر دندان، در ابتدا باید مشخص شود که چه نوع روش درمانی برای شما مناسب است. در واقع ونیر کامپوزیت یا ونیرهای پرسلین برای هر فرد یا هر دندانی مناسب نیستند؛ از این رو انتخاب درست یکی از این دو، عامل بسیار مهمی در موفقیت این روش درمانی به شمار می رود.
افرادی که عیوب ظاهری دندان های آنها بسیار جدی و شدید باشد؛ معمولا کاندید مناسبی برای ونیرهای پرسلین هستند. دندانپزشک پس از بررسی دندان های بیمار در جلسه مشاوره به افرادی که دندان های آنها تغییر رنگ بسیار شدیدی داشته باشد، شکسته باشد یا ساییده شده باشد؛ پیشنهاد می دهند که از لمینت دندان استفاده کنند.
کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر افرادی هستند که قصد دارند عیوب ظاهری و جزئی دندان های خود را پوشش دهند. بیمارانی که در دندان های آنها لب پریدگی، ساییدگی یا تغییر رنگ جزئی دیده می شود؛ می توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند.

لمینت دندان و کامپوزیت، کدام یک برای شما بهتر است؟ اگر به دنبال دستیابی و حفظ لبخند طبیعی و زیبا هستید، ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد. از آن گذشته آیا به دندانپزشکی زیبایی علاقه مند هستید چون سبب می شود ظاهر شما زیباتر به نظر برسد؟

احتمالا شاید بخواهید یک شکاف یا فاصله نامناسب را در دندان‌ هایتان اصلاح کنید. از سوی دیگر، ممکن است به دنبال روشن کردن دندان های فرسوده، تغییر رنگ یا لکه دار خود باشید.

در این صورت، اگر در مورد دندان هایتان ناراحت هستید برخی از کلینیک های تخصصی روش های دندانپزشکی بسیار موثر و ایمن مانند روکش های لمینت و کامپوزیت را برای بهبود دندان های شما ارائه می دهند تا بتوانید احساس اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابید.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟

فرق لمینت و کامپوزیت به لحاظ کج بودن و ناهماهنگی دندان ها

بسیاری از شما ممکن است این سوال را بپرسید که اگر دندان های من کج هستند، همچنان می توان از لمینت یا کامپوزیت استفاده نمود. این یک سوال رایج بوده و همه این مسائل به میزان شلوغی دندان های شما بستگی دارد.

اگر شلوغی بسیار جزئی باشد، دندانپزشک ممکن است بدون نیاز به صاف کردن دندان‌ها، آنها را با باندینگ کامپوزیت بهبود بخشد. همه این ها در جلسه مشاوره شما مشخص می شود، جایی که دندانپزشک بهترین برنامه درمانی را بر اساس اهداف و انتظارات درمانی به شما توضیح خواهد داد.

آیا باید قبل از لمینت یا کامپوزیت دندان هایم را سفید کنم؟

شاید یکی از مواردی که می خواهید در مورد فرق لمینت و کامپوزیت بدانید، همین سفید کردن دندان ها باشد. این همه به انتظارات درمانی شما بستگی دارد و اینکه چقدر لبخند سفید و روشنی می خواهید.

به طور معمول اکثر بیماران دندان های خود را به عنوان بخشی از اصلاح لبخند خود سفید می کنند زیرا نتیجه نهایی را چشمگیرتر و زیباتر می کند. پس اگر می‌خواهید لبخند شما روشن تر شود، به احتمال زیاد باید از قبل آنها را سفید کنید.

با این حال، این کاملا به شما بستگی دارد، اگر می خواهید لبخندی ظریف و طبیعی داشته باشید، بهتر است از سفید کردن دندان ها چشم پوشی کرده و مستقیما به دنبال لمینت یا کامپوزیتی باشید که با رنگ فعلی دندان شما مطابقت داشته باشد.

انواع کامپوزیت‌های دندانی و فواید آنها

ونیرهای کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارند که شامل ماکروفیلد، میکروفیلد، هیبرید، نانوکامپوزیت و ... می‌شود که در زیر به اختصار توضیح داده شده است:

کامپوزیت ماکرو پر شده

کامپوزیت ماکروفیلد دارای ذراتی به ابعاد 10 تا 50 میکرومتر است که اندازه ذرات تاثیر زیادی در استحکام کامپوزیت دارد.

کامپوزیت میکروفیلد

در روش میکروفیلد، ابعاد ذرات به 100 نانومتر می‌رسد. در این روش دوام کامپوزیت کمتر از روش ماکروفیلد است، اما سهولت پولیش یکی از مزایای آن است.

کامپوزیت هیبریدی

روش ترکیبی یا هیبریدی، ابعاد ذرات مابین دو روش قبلی است، یعنی چیزی حدود 10 تا 50 میکرومتر و همچنین تا 40 نانومتر. پرکننده زیاد فیلرها منجر به افزایش مقاومت آنها در برابر سایش می‌شود. اما عیب این روش این است که زیبایی پوشش با گذشت زمان و به دلیل استهلاک کاهش می‌یابد.

نانوکامپوزیت

نانوکامپوزیت یکی از روش‌های جدید پوشش دندان‌ها است که اندازه ذرات آن حدود 20 نانومتر است. به دلیل تجمع ذرات ریز و تشکیل ذرات با ابعاد بزرگتر، مقاومت در برابر سایش، امکان پرداخت و استحکام کامپوزیت افزایش یافته است. در بین روش‌های گفته شده، احتمالاً پوشش نانو کامپوزیت بهترین گزینه است.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

انواع لمینت دندان و مزایای آن

انواع روش‌های روکش لمینت دندان شامل سرامیکی، کامپوزیت، فوری، متحرک و ... است که در روش سرامیکی به دلیل درخشندگی و شفافیت مینای دندان ظاهری یکنواخت دارد. این روکش بسیار محکم و مقاوم در برابر اصلاح است، اما قیمت آن گران است.

در این میان روش لمینت کامپوزیت ارزان‌تر است و با پنهان کردن عیوب دندانی لبخند زیبایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. کفپوش لمینت فوری از قبل ساخته شده و ارزان‌تر از سایرین است، اما دوام کمتری دارد. روکش لمینت متحرک نیز با استفاده از رزین سخت ساخته شده و کاملا طبیعی است. این روش یکی از جدیدترین روش‌های روکش دندان است که کار با آن آسان است.

اگر دندان شما به طور کامل از بین رفته و با روش‌های روکش دندان قابل ترمیم نیست، باید از درمان‌هایی مانند ایمپلنت استفاده کنید.فرق کامپوزیت و لمینت در پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها چیست؟

کاربرد لمینت دندان

اصلاح دندان هایی که کج یا بدشکل هستند؛
ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده؛
دندان های دچار لکه یا بد رنگ که دیگر با روش های سفید کردن یا بلیچینگ دندان تغییر رنگ نمی یابند.
دندان هایی که در اثر ساییدگی کوتاه شده اند؛
دندان هایی که از یکدیگر فاصله دارند.

کاربرد کامپوزیت دندان

دندان هایی که لب پریدگی جزئی داشته باشند
فاصله جزئی بین دندان ها نیاز به پر شده داشته باشد
دندان ها، عیب ظاهری نداشته باشند؛ فقط بیمار قصد داشته باشد رنگ دندان ها را روشن تر کند.
دندان های خرگوشی
دندان های کج

در چه زمانی ونیر کامپوزیت یا لمینت دندان گزینه خوبی نیستند؟

در بعضی مواقع، افراد به دلایل زیر کاندیدای خوبی برای ونیرهای دندانی نیستند. این موارد عبارتند از: 
فرق لمینت و کامپوزیت دندان
o دندانهایی با پوسیدگی یا بیماری فعال لثه:
قبل از دریافت کامپوزیت یا لمینت دندان باید این بیماری ها یا پوسیدگی ها به خوبی توسط دندانپزشک بررسی شوند. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد استحکام کافی را برای دریافت ونیرهای دندانی نخواهد داشت. در این مورد تاج های دندانی گزینه ی مناسب تری برای این مورد است.
o دندان هایی که به شدت آسیب دیده اند یا در جای نامناسبی قرار دارند:
دندان هایی که به شدت به هم ریخته اند یا دچار آسیب دیدگی شدیدی هستند نمی توانند گزینه مناسبی برای لمینت یا کامپوزیت دندان باشند و باید از ارتودنسی با لیزر پیش از کاشت لمینت بهره گرفت.
o افرادی که دارای عادات بد مثل خرد کردن یا گاز زدن مواد غذایی سفت هستند:
افرادی که دارای این عادات بد هستند نمی توانند گزینه مناسبی برای ونیرهای دندانی باشند زیرا به راحتی به آنها آسیب می زنند.
با توجه به موارد مذکور، زمانی که متوجه شدید می توانید کاندید مناسبی برای دریافت ونیر کامپوزیت یا لمینت دندان باشید در ابتدا باید فرق لمینت و کامپوزیت دندان را به خوبی بررسی نمایید و سپس تصمیم درست را بگیرید. بدین منظور اول ویژگی ها، مزایا و معایب ونیر کامپوزیت و لمینت دندان باید جداگانه شرح داده شوند.

مهمترین فرق کامپوزیت دندان و لمینت ونیر چیست؟

مهمترین فرق لمینت و کامپوزیت دندان در مدت زمان نصب انها روی دندان ها و فرایند کاشت انها است. 

فرق لمینت و کامپوزیت از لحاظ مدت زمان نصب

ونیرهای کامپوزیتی تنها طی یک جلسه بر روی دندان ها نصب می شوند. دندانپزشک در کمتر از یک ساعت می‌تواند رزین کامپوزیت را روی دندان ها شکل داده و آنها را پولیش کند تا طرح‌لبخند بیمار اصلاح شود.
ونیرهای لمینت سرامیکی حداقل به دو جلسه برای نصب نیاز دارند. در جلسه اول دندانپزشک آماده سازی دندان ها را انجام داده و از روی دندانها قالب میگیرد. حدود ۲ هفته زمان می‌برد تا لابراتوار لمینت های پرسلین را به صورت سفارشی شده برای دندانهای بیمار بسازد. سپس در جلسه دیگری دندانپزشک پوسته نازک لمینت را روی دندان ها می چسبانند.
فرق لمینت و کامپوزیت دندان

فرق لمینت و کامپوزیت دندان از لحاظ فرایند کاشت

رزین کامپوزیت روی لایه های دندان قرار گرفته و سبب اصلاح شکل، طول و رنگ آنها می شود. در اکثر موارد، ونیرهای کامپوزیت روش کم تهاجمی تری نسبت به لمینت دندان هستند. زیرا در این روش درمانی برخلاف لمینت دندان آسیبی به ساختار بافت دندان وارد نمی آید. در فرایند کاشت کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست و دندانپزشکی می تواند رزین کامپوزیت را مستقیماً روی دندانهای بیمار قرار داده و باندینگ را ایجاد کند.
در فرایند کاشت لمینت سرامیکی باید مینای دندان به اندازه ضخامت ونیرهای پرسلین تراشیده شود با تراش دندان، پوسته های لمینت، پیوند مستحکم تری با مینای دندان برقرار می‌کنند و دوام و طول عمر آنها نیز افزایش می یابد. اما چون در روش کاشت لمینت پرسلین مینای دندان تا حدودی از بین رفته، بیمار دیگر نمی‌تواند بدون ونیر از دندانهای طبیعی خود استفاده کند. فرآیند کاشت لمینت سرامیکی برگشت ناپذیر است.از دیگر تفاوت های لمینت و کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوام و طول عمر ونیر های دندان

دوام و طول عمر لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. در صورتی که بیمار از لمینت های خود به خوبی مراقبت کند؛ لمینت ها بیش از ۱۲ سال روی دندانهای بیمار باقی می ماند. در صورتی که طول عمر کامپوزیت دندان در بهترین شرایط بین ۵ تا ۷ سال است.

استحکام و مقاومت ونیر دندان

استحکام لمینت سرامیکی از کامپوزیت دندان بیشتر است. لمینت ها طی فرایندی خاص با تکنیکهای بسیار پیشرفته در لابراتوار ساخته می شوند. با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، لمینت ها استحکام بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و در برابر ضربه و زرد‌شدن مقاوم اند. در صورتیکه کامپوزیت ها سریعتر زرد می شوند و در صورتی که فشار زیادی به آنها وارد شود؛ احتمال شکستن و ساییده شدن آنها وجود دارد. حتی بهترین نوع کامپوزیت ونیر که در حال حاضر با تکنولوژی نانو هیبرید یا میکروفیل ساخته می شود؛ نسبت به لمینت سرامیکی با کیفیت متوسط استحکام و مقاومت کمتری دارند.
فرق لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟

قیمت اصلاح طرح لبخند 

فرق کامپوزیت و لمینت از لحاظ قیمت نیز برای بیمارانی که قصد اصلاح طرح لبخند خود را دارند؛ اهمیت بسیار زیادی دارد. قیمت کامپوزیت دندان نسبت به لمینت سرامیکی ارزانتر است که می‌تواند تنها مزیت کامپوزیت ونیر نیز نسبت به ونیر لمینت به شمار بیاید. چون کامپوزیت رزین ها معمولاً با قیمت پایین تری در کارخانه های تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند و فرآیند نصب آنها نیز طی یک جلسه و به راحتی انجام می‌گیرد؛ هزینه نهایی اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت ونیر است. قیمت لمینت دندان با توجه به خدمات تعیین می شود.

ونیرهای کامپوزیت چه زمانی موثرتر واقع می شوند؟

کامپوزیت در شرایط زیر تأثیرپذیری بیشتری دارد: 
ترک خوردگی یا بد رنگ بودن دندان های طبیعی یا کجی جزئی دندان ها
اما اگر خرابی دندان ها یا فاصله بین دندان ها زیاد باشد و همچنین دندان ها خیلی کوتاه باشند؛ دیگر ونیر کامپوزیت نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

چه انتظاراتی می توان از ونیر کامپوزیت داشت؟

با مواد مدرن و امروزی کامپوزیت می توان به اصلاح طرح لبخند زیبایی دست یافت و به مدت 5 تا 10 سال از آن بهره برد. در هر صورت ونیرهای کامپوزیت به شدت به مهارت و هنر بالای دندانپزشک بستگی دارند. انتخاب دندانپزشک ماهر گاهی می تواند یک فرآیند چالش برانگیز باشد؛ در هر صورت شما باید قبل از دریافت این روش درمانی، از فرق لمینت و کامپوزیت دندان را به خوبی آگاهی یابید. 

مزایای ونیرهای کامپوزیتی

مدت زمان کوتاه درمان:

ونیر کامپوزیت تنها در یک جلسه درمانی انجام می شود. در مقابل ونیرهای پرسلین باید در لابراتور ساخته شوند و از این رو نیازمند جلسات متعددی برای تکمیل فرآیند درمان می باشند. در حالی که این یک قاعده کلی نیست اما آماده سازی ونیر کامپوزیت کمتر طول می کشد. 

هزینه پایین تر ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت دندان:

یکی از فرق های بارز لمینت و کامپوزیت دندان در هزینه پایین کامپوزیت است. کامپوزیت روش درمانی مقرون به صرفه تری نسبت به ونیرهای پرسلن به شمار می آید و این هزینه تقریبا نصف روش درمانی لمینت دندان می باشد.

معایب ونیرکامپوزیت 

یکی دیگر از فرق های لمینت و کامپوزیت دندان در ماندگاری و طول عمر آنها می باشد. کامپوزیت به اندازه ونیرهای پرسلن ماندگار نبوده و از آنجایی که در افر آسیب زودتر از بین می رود پس مستلزم نگهداری و محافظت بیشتری می باشد. همچنین زودتر نسبت به لمینت دندان دچار لکه و تغییر رنگ می شوند و باید اگر سیگار می کشید و یا از نوشیدنی های رنگی بسیار استفاده می نمایید این جوانب را به خوبی در نظر داشته باشید. دلیل این امر آن است که کامپوزیت یک رزین متخلخل بوده و لمینت دندان از جنس سرامیک و غیر قابل نفوذ می باشد. 

ونیرهای پرسلین

ونیرهای پرسلن یکی از زیباترین ترمیم های موجود در دندانپزشکی زیبایی به شمار می آیند. آنها در لابراتور دندانپزشکی و پس از قالب گیری دندان های فرد توسط دندانپزشک آماده می شوند. بسته به شرایط دندان های فرد مراجعه کننده، ساختار دندان به منظور نصب ونیرهای پرسلن تراش می خورند. 

از ونیرهای پرسلین چه انتظاراتی می توان داشت؟

ونیرهای لمینت سرامیکی بسیار مقاوم و ماندگار هستند. آنها به ندرت ترک خورده یا می شکنند و در مقابل رنگ نسبت به کامپوزیت پایدارتر هستند. طول عمر آنها در صورت رعایت مراقبت صحیح دندان ها بین 15 تا 20 سال می باشد. 
نکته مهم دیگری که باید برای نصب لمینت دندان در نظر گرفت مهارت دندانپزشک می باشد. دندانپزشک باید مهارت و تبحر کافی جهت نصب لمینت داشته باشد و از بهترین مواد برای ساخت آن استفاده نماید. اما اگر دندانپزشک در این زمینه تجربه نداشته و از مواد نه چندان مرغوب هم بهره گیرد قطعا لمینت دندان با شکست مواجه خواهد شد.  

مزایای لمینت سرامیکی

افرادی که دارای دندان های برجسته ای هستند نمی توانند کاندیدای خوبی برای کامپوزیت باشند زیرا ضخامت کامپوزیت از لمینت دندان بیشتر بوده و ظاهری غیر طبیعی به دندان های فرد می بخشد و در نتیجه می تواند از لمینت بهره گیرد. ونیرهای پرسلن با این ضخامت کم زمانی که به دندان ها پیوند می خورند از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردارند. 

معایب لمینت سرامیکی

فرایند کاشت لمینت ونیر با تراشیدن مینای دندان و لبه دندان های نیش شما تکمیل می شود. ضخامت لمینت دندان معمولا در حدود 0.5 تا 0.7 میلی متر است و این یک مزیت بزرگ برای آنها محسوب می شود. در واقع ضخامت آن جزء فرق لمینت و کامپوزیت دندان به شمار می رود. 
فرق لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟
 

لمینت و کامپوزیت کدامیک بهتر است؟

اکنون که با تفاوت لمینت و کامپوزیت آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید که کدام یک بهتر است؟ تنها راه برای تعیین اینکه کدام یک از این دو راه حل برای شما بهتر است، این است که با دندانپزشک خود در مورد اهداف زیبایی شناسی صحبت نموده و ملاحظات شخصی خود را بسنجید.

به عبارت دیگر، باید بدانید که چه چیزی گذشته از فرق لمینت و کامپوزیت برای شما مهم است؟ اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین راه حل هستید، احتمالا کامپوزیت ونیر مناسب خواهد بود. با این حال، اگر در پی طبیعی ترین و بادوام ترین راه حل درمانی هستید ، روکش های پرسلین نتیجه ای فوق العاده برای شما خواهند داشت.

انتخاب بین ونیرهای کامپوزیت و لمینت‌های سرامیکی

اکنون که کمی با لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیت آشنا شده‌اید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با توجه به اطلاعات به دست آمده بهترین انتخاب کدام است؟ پاسخ این است که انتخاب شما باید بر اساس چندین عامل باشد. بیایید به چند نکته مهم توجه کنیم:

اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان هستید یا خیر. گاهی اوقات سفید کردن دندان‌ها برای بهبود ظاهر شما کافی است، یا ممکن است دندان‌های شما خیلی ضعیف باشند یا عدم تقارن شدید داشته باشند که باعث می‌شود استفاده از لمینت‌های دندان بی‌فایده شود.

دندانپزشک‌تان می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد روش یا ترکیبی از روش‌های درمان دندان کمک کند. به یاد داشته باشید که به دندانپزشک‌تان حتماً بگویید که دوست دارید نتیجه چه چیزی باشد.

لمینت سرامیکی بسیار زیبا هستند. اما با انتخاب دندانپزشک مناسب، کامپوزیت ونیرها می‌توانند زیبایی طبیعی و خیره کننده‌ای را برای شما به ارمغان بیاورند. یک نکته بسیار مهم این است که کامپوزیت ونیرها باید فقط برای موقعیت‌های مناسب انتخاب شوند.

وقتی نیاز است فضاهای بزرگ پر شود (مثلاً اگر فاصله زیادی بین دندان‌ها دارید یا دندان‌های خیلی کوتاهی دارید که می‌خواهید بلندتر کنید)، لمینت‌های سرامیکی گزینه بهتری هستند.

ونیرهای کامپوزیت مقرون به صرفه‌تر هستند و می‌توان آنها را در یک جلسه تکمیل کرد. از سوی دیگر، با استفاده از آنها به نگهداری بیشتری نیاز خواهند داشت، زیرا احتمال شکستگی و لکه‌دار شدن آن‌ها بیشتر است.

برای نگهداری از روکش‌های دندانی چه مراقبت‌هایی لازم است؟

صرف نظر از نوع پوشش (کامپوزیت یا لمینت دندان (پرسلن))، اقدامات مراقبتی برای بهبود دوام و طول عمر آنها ضروری است:

از استفاده از روکش دندان برای گاز گرفتن یا شکستن اجسام سخت مانند آجیل و یخ خودداری کنید.

بهداشت دهان و دندان را به طور مداوم رعایت کنید و حداقل دو بار در سال معاینه و تمیز کردن منظم دندان‌ها را انجام دهید.

نتیجه گیری

تصمیم گیری برای تغییر لبخند گام بزرگی و این قطعا چیزی نیست که شما به راحتی تصمیم بگیرید. بنابراین، تصمیم شما برای استفاده از روکش ها جدی است چه بهتر که ابتدا درک خود را از تفاوت لمینت و کامپوزیت افزایش دهید.

این کار را با مشاوره شروع کنید. شما می توانید با رزرو مشاوره در یکی از کلینیک های دندانپزشکی تخصصی، خواسته ها و نیازهای خاص خود را مطرح نمایید تا متخصص مربوطه یک طرح درمانی سفارشی برای شما ارائه دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

نیلوفر نیک مهر

سلام خسته نباشید من دندونای نیشم فاصله داره ویکی از دندونای جلوم تیره تر از اون یکی میشه کامپوزیت انجام داد؟هزینه؟

نازنین

سلام دکتر عزیز میخواستم بدونم منی ک دندون هام کوچک هست و اصطلاحا جنس آهکی داره لمینت کنم مینای دندونم آیا خیلی آسیب میبینه ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام و عرض ادب به غیر از تراش جزیی که بر روی دندان انجام میشه خیر.

مهرزاد

سلام یه سوال داشتم ایا بدون عصب کشی میتوان کامپوزیت کرد با نه؟؟

مبیناا

سلام دوتاازدندونای جلوموپرکردم یکیشم نصف کمترش شکسته ایامیتونم کامپوزیت کنم؟میشه هزینه ی تقریبی بگین چقدهه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین لطفا برای قیمت ها با مطب تماس بگیرین

Fateme

سلام خسته نباشید من دندونای بالام کوتاه و بلند هستن ینی اینکه دوتا دندون جلویی بلند تر و بقیه کوتاه ترن میخوام همشون یه دست بشن کوتاهی بلندیش از بین بره. لمینت برای من مناسب تره یا کامپوزیت؟

مهدیه

سلام ببخشید برای جایگزین کردن دندان شماره۵و۴بالا چپ،میشه از روش پل استفاده کرد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام با دندونهای مجاور؟ بله اما توصیه نمیشه

مهدی زرین دخت

سلام ممنون از رهنمایی خوبتون فقط یسوال بنظر شخص خود شما لمینت بهتره از نظر هزینه نه از نظر کاریی و بادوام بودن یا کامپوزیت

دکتر شهاب محمدی

سلام بله به نظر من لمینیت بهتره

نگین احمدی

سلام وقتتون بخیر اگر جنس دندان خوب نباشه وسریع ترپوسیده بشه پیشنهادمیکنید کامپوزیت بشه یابلیچینگ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بلیچینگ.

امیر

سلام،دوتا سوال داشتم،اول اینکه اگه دندونات مشکل نداشته باشن و فقط بخوای لبخند زیبایی داشته باشی کدوم بهتره؟ دوم اینکه قیمت هر کدومشون چطوره؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نمیشه گفت کدوم بهتره هرکدوم‌ مزیت های خودشونو دارن قیمت ها رو از مطب بپرسین چون نوسان قیمت زیاده

نازنین

من مادرزادی دندون شماره ۳ فک بالا رو ندارم بین دندونام فاصله ندارم (قبلاً ارتودنسی انجام دادم) کامپوزیت میتونم بکنم ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله

یلدا

سلام مرسی از مطالب مفید و خوبتون اگر از چهارتا دندون پایینیمون ۲ تاش جلو باشه ۲ تاش عقب کامپوزیت خوبه یا نه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشید اگه امکانش باشه میشه کامپوزیت کرد در غیر این صورت نیاز به ارتودنسی دارید.

معصومه

سلام من دوتا دندونای جلوییم کج هستش میخواستم ببینم لمینت کنم یا کامپوزیت

دکتر شهاب محمدی

سلام اگه خیلی کج نباشه هر دو رو میتونید. در غیر این صورت یا لمینت یا ارتودنسی. تشریف بیارید واسه معاینه