02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کامپوزیت دندان کره ای و مقایسه آن با کامپوزیت چینی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/19

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کامپوزیت دندان کره ای در مقایسه با کامپوزیت دندان چینی کیفیت بهتری دارد و به علت قیمت مناسب تر نسبت به کامپوزیت سوئیسی یا کامپوزیت دندان آمریکایی با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. برای انتخاب کامپوزیت کره ای باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید و سعی کنید از کامپوزیت دندان که مورد تایید دندانپزشکان و کلینیک های تخصصی است، استفاده کنید. چون در صورتی که جنس کامپوزیت دندان کره‌ای نامناسب باشد، طول عمر آن بسیار کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است سالی یکبار نیاز به ترمیم پیدا کند.

چگونه بهترین جنس کامپوزیت دندان را انتخاب کنیم؟

1. راحتی در استفاده و لایه گذاری مناسب کامپوزیت

اصلی ترین دلیلی که دندانپزشکان کامپوزیت سوئیسی و آمریکایی را به کامپوزیت‌دندان کره ای یا چینی ترجیح می دهند، این است که رزین کامپوزیت مرغوب اروپایی به راحتی شکل می پذیرد و لایه گذاری و فرم دهی آن بسیار راحت تر است. این نوع رزین کامپوزیت به ابزارهای دندانپزشکی نمی چسبند و پس از فرم دهی به سرعت با استفاده از نور لیزر سفت میشود.
کامپوزیت دندان مرغوب از برندهای معروف همراه با سرنگ، ابزارهای تزریق و فرم دهی به بازار عرضه می شود که  کار کردن با آن را به مراتب راحت‌تر می‌کند. بهترین کامپوزیت ونیرها، آنهایی هستند که بدون نیاز به گرم کردن و حرارت دیدن می‌توانند روی دندان شکل بگیرند.

2. سایه رنگ متنوع برای کامپوزیت 

کامپوزیت دندان مرغوب با سایه رنگ متنوع تولید می شود و دندانپزشک با استفاده از راهنمای سایه رنگ می تواند بهترین رنگ که با دندانهای طبیعی بیمار مطابقت دارد را انتخاب کند.
کامپوزیت های معروف با کیفیت بالا به نحوی طراحی شده اند که دندانپزشک به راحتی بتواند سایه رنگ آنها را با رنگ دندان طبیعی بیمار هماهنگ کند. معمولا همراه با کامپوزیت ونیر ها یک پالت رنگ نیز ارائه می‌شود که کار دندانپزشکی را راحت‌تر کرده و امکان انتخاب دقیق رنگ را برای بیمار فراهم می آورد.

3. دوام و طول عمر کامپوزیت دندان

کامپوزیت های کره ای نیز وجود دارند که با دوام و طول عمر بالایی به بازار عرضه شده اند. این کامپوزیت ونیرهای توانسته اند با کاهش انقباض و افزایش استحکام جنس کامپوزیت با سایر برندهای اروپایی رقابت کنند و در عین حال که قیمت کامپوزیت کره‌ای مناسب تر است بتوانند نتیجه قابل قبولی نیز برای بیمار به ارمغان بیاورد.

4. تنوع کاربرد

کامپوزیت رزین ها در انواع مختلفی تولید می شوند. به طور کلی سه سایز مختلف برای کامپوزیت ها وجود دارد: کامپوزیت میکروفیل ذرات بسیار کوچکی را شامل می شود که  بسیار درخشان به نظر می‌رسد اما مقاومت کمی دارد.  با به کار بردن ذرات کمی درشت تر کامپوزیت های هیبریدی شکل می گیرند که استحکام بالایی دارند اما قابلیت پولیش کردن آنها کمتر است و در نهایت درخشندگی کم ایجاد می‌کند. 
اما بهترین نوع کامپوزیت که با تکنولوژی پیشرفته ساخته می‌شود، کامپوزیت دندان نانوهیبرید است که معمولاً با نام یونیورسال شناخته می‌شود. کامپوزیت دندان نانوهیبرید از لحاظ زیبایی، مقاومت در برابر سایش و قابلیت پولیش کردن نسبت به سایر کامپوزیت ها مزایای بیشتری دارد. در رزین کامپوزیت نانوهیبرید از انواع فیلرهای با ذرات بسیار کوچک استفاده شده که صاف بودن و درخشندگی بیشتری ایجاد می کنند در عین حال ذرات بزرگتر موجود در ماتریس رزین، استحکام و دوام کامپوزیت دندان را افزایش می دهد.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی
در حال حاضر چند کامپوزیت‌دندان کره ای مورد تایید دندانپزشکان ایرانی است که با برخی از آنها در ادامه آشنا می‌شویم:

کامپوزیت دندان کره ای دنفیل فلو ساخت شرکت UC Dental

شرکت یوسی دنتال (UC Dental) از جمله تامین کنندگان تجهیزات دندانپزشکی است که محصولات بهینه شده و با کیفیت بالایی را به بازار عرضه می کنند که قیمت مناسب کامپوزیت دندان آن با انواع کامپوزیت ونیر های سوئیسی و آمریکایی رقابت می کند.
کامپوزیت های UC Dental در ایران به نام Denfil flow شناخته می‌شوند دارای تاییدیه FDA هستند و توسط دندانپزشکان سراسر جهان حتی خود آمریکا نیز مورد استفاده قرار می گیرند چون رضایت بیماران پس از نصب این نوع کامپوزیت کره ای بسیار بالاست.
محصولات یوسی دنتال از سال ۲۰۰۵ به عنوان یکی از معتبرترین کامپوزیت های دندان کره‌ای با کیفیت بالا و قیمت کم در جهان شناخته شده است. از انواع کامپوزیت تولید شده توسط شرکت یوسی دنتال می توان چند نمونه زیر را نام برد.

کامپوزیت دنفیل فلو Vericom Flowable 

Denfil flow از جمله رزین های کامپوزیتی است که انقباض بسیار کم و خواص مکانیکی فوق‌العاده‌ای دارد و دنفیل فلو به نحوی طراحی شده تا لایه گذاری با آن بسیار راحت تر انجام گیرد و به علت دارا بودن فیلرهای میکروهیبریدی از لحاظ ظاهری و رنگ هماهنگی بی‌نظیری با دندانهای طبیعی خواهد داشت و پس از پولیش کردن کاملاً درخشان و براق به نظر می‌رسد.
از کامپوزیت کره‌ای دنفیل فلو می‌توان به‌عنوان ترمیم لمینت های سرامیکی نیز استفاده کرد تا عیوب ظاهری جدی مثل شکستگی یا لب پریدگی را پوشش می‌دهند و برای ترمیم زیبایی دندان های جلو کاملا مناسب اند.

کامپوزیت هیبرید دنتال میکرو دنفیل (Vericom DenFil Micro Dental Hybrid)

کامپوزیت میکرو دنفیل هیبریدی برای شروع پلیمریزاسیون از یک سیستم شروع اولیه بهینه سازی شده استفاده می کند که در نهایت موجب افزایش مقاومت کامپوزیت ونیر در برابر سایش و همچنین بالا بردن مقاومت و استحکام آن میشود. این نوع کامپوزیت دندان کره ای حاوی فیلترهای رادیوپک می باشد که کارایی فوق‌العاده‌ای در هنگام پولیش کردن دارند. از این کامپوزیت رزین ها به راحتی می توان برای اصلاح طرح لبخند دندان های جلو استفاده کرد.

کامپوزیت دندان B&E composite

شرکت B&E  کره یکی از شرکت های تولید کننده کامپوزیت دندان کره‌ای کاملاً شناخته شده است که سرمایه‌گذاری بسیار زیادی روی واحد R&d و تحقیقات خود می کند. این شرکت از سال ۲۰۱۳ شروع به تولید محصولات نوآورانه در زمینه دندانپزشکی کرد و طی چند سال اخیر به یکی از معتبرترین کمپانی های تولید کننده کامپوزیت دندان در کره تبدیل شده است.

کامپوزیت کره ای xs-Fil

جنس کامپوزیت Xs-Fil  برای ترمیم دندان های جلو گزینه بسیار مناسبی است. فرمول نانوهیبرید به کار رفته در این کامپوزیت، قابلیت پولیش کردن آن را افزایش داده و مقاومت آن را در برابر سایش به خوبی افزایش داده است. انقباض بسیار کم حین پلیمریزاسیون و مقاومت بالا از دیگر ویژگی های کامپوزیت کره ای B&E  است.
مزایای کامپوزیت دندان Xs-Fil 
زیبایی فوق العاده
انقباض کم حین پلیمریزاسیون
ایجاد حساسیت بسیار کم هنگام کاشت برای بیمار
پولیش کردن راحت سطح ونیر کامپوزیت
نتایج زیبا و ماندگار
دوام و طول عمر فوق العاده 
تنوع کاربرد

کامپوزیت کره ای B&E flow

B&E flow از انواع کامپوزیت flowable  است که کاربرد آن را برای پوشاندن حفره های کوچک در دندانهای جلو به گزینه ایده‌آل تبدیل می کند. خصوصیات بی نظیر این نوع کامپوزیت دندان کره ای از جمله مقاومت بسیار بالا، رادیوپک بودن و سایه های رنگ متنوع از ویژگی‌های مهم این نوع رزین کامپوزیت است که به یکی از پرکاربردترین کامپوزیت های دندان کره ای تبدیل شده است.
مزایای کامپوزیت دندان B&E flow  کره
زیبایی فوق‌العاده بعد از کاشت کامپوزیت دندان 
دوام و طول عمر طولانی 
استحکام بسیار بالا 
انقباض بسیارکم حین پلیمریزاسیون 
قابلیت چسبندگی بسیار راحت به مینای دندان
رادیو پک بودن (radiopaque) 
 
 
کامپوزیت دندان کره ای و مقایسه آن با کامپوزیت چینی
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

دنتیس کره  (Dentkist)

کامپوزیت کره ایDentkist  در سال ۲۰۰۰ با همکاری چندین محقق آغاز به کار کرد. این شرکت را می‌توان جزو مشهورترین سازندگان تجهیزات دندانپزشکی نام برد که تیم تحقیق و توسعه کاملاً به روزی دارد که از پیشرفته ترین تکنولوژی ها برای ساخت محصولات این شرکت با کیفیت بالا استفاده می کنند.
کامپوزیت دندان کره ای دنتیس به طور کلی به صورت رزین کامپوزیت استاندارد و رزین کامپوزیت Flowable ساخته شده و به بازار عرضه می شوند. مهمترین ویژگی های کامپوزیت کره ای دنتیس کره عبارتند از:
انقباض بسیار کم 
استحکام فوق العاده بالا 
قابلیت تر شدن مناسب
امکان ترمیم و اصلاح طرح لبخند دندان های جلو
سایه های متنوع رنگ
هماهنگ با دندان طبیعی 
کامپوزیت های کره ای شرکت دنتیس دارای دوام و طول عمر فوق‌العاده‌ای هستند و در صورتی که به درستی از آنها مراقبت کنید می تواند بیش از سه سال روی دندان ها باقی بماند. پایداری رنگ آن ها نیز  قابل قبول است و سفت شدن آنها به سرعت انجام می شود. اگر به دنبال کامپوزیت با جنس مناسب و قیمت مقرون به صرفه هستید که دوام مناسبی داشته باشد، کامپوزیت کره ای دنتیس می تواند انتخاب ایده آلی باشد.

انواع کامپوزیت دندان ساخت شرکت دنتیس کره

کامپوزیت کره ای Charmfil Plus
این نوع رزین کامپوزیت از انواع میکروهیبرید است که به سرعت در برابر نور سفت . از دیگر مزایای کامپوزیت دنتیس کره می‌توان به قابلیت پر کردن حفرات کوچک، انقباض کم، عدم چسبندگی به ابزارها، رادیوپک بودن، قابلیت چسبندگی با استحکام بالا به مینای دندان، دارا بودن فیلر بسیار کوچک که قابلیت پولیشینگ را افزایش می‌دهد، پایداری رنگ بالا و سازگار بودن با بافت دهان و دندان و هماهنگ شدن رنگ آن با دندان های طبیعی اشاره کرد.
 
کامپوزیت دندان Charmfil flow
Charmfil flow  از نوع رزین کامپوزیتflowable  است. از مهم ترین مزایای این نوع رزین کامپوزیت می توان موارد زیر را نام برد:
انقباض کم 
استحکام بالا 
قابلیت تر شدن مناسب 
امکان اصلاح طرح لبخند دندان های جلو 
سایه های رنگ طبیعی 
فرم دهی راحت
رادیو پک بودن
 

کامپوزیت چینی اسپیدنت Spident Co., Ltd

شرکت اسپیدنت چینی بیش از ۲۰ سال است که در حوزه ساخت تجهیزات دندانپزشکی سابقه دارد اما از سال ۲۰۱۷ تمام محصولات تولید شده توسط این شرکت چینی به تاییدیه FDA رسیده است. آنها توانسته‌اند کامپوزیت های دندان خود را با کیفیت قابل قبول به بازار عرضه کنند. چون قیمت کامپوزیت دندان چینی اسپیدنت نسبت به هم رده کره‌ای آن مثل دنتین فلو کمتر است. بیمارانی که بودجه محدودی برای انجام کامپوزیت دندان دارند معمولاً این نوع کامپوزیت انتخاب می‌کنند.
اسپیدنت سعی کرده است با سرمایه‌گذاری روی تیم بازاریابی و توزیع محصولات خود جایگاه مناسبی را در جهان پیدا کند. آنها تغییرات کوچکی در قیمت کامپوزیت های دندان خود داده اند تا نسبت به رزین های کامپوزیت کره ای قیمت مناسب تری داشته باشند. هرچند نمی توان کیفیت کامپوزیت دندان کره ای و چینی را با انواع کامپوزیت دندان سوئیسی و آمریکایی در یک سطح دانست اما به هر حال تلاش شرکت اسپیدنت برای جذب مشتریان و دست یابی به بازار مناسب به خصوص در کشورهای آسیا به نتیجه رسیده است.
پس از اینکه در سال ۲۰۱۲ شرکت اسپیدنت متوجه شد که بدون سرمایه‌گذاری روی تحقیقات نوآورانه نمی‌تواند در بازار رقابتی کامپوزیت موفقیتی داشته باشد، حدود ۱۵ درصد از سود فروش خود را برای بازگشایی یک مرکز R&d سرمایه گذاری کرده است. از آن پس کیفیت محصولات این برند به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و در حال حاضر آنها نام شناخته شده ای در جهان هستند که کامپوزیت رزین چینی را به جهانیان معرفی کرده‌اند.
انواع کامپوزیت دندان چینی تولید شده توسط شرکت اسپیدنت
BaGICTM II
EsCom100®
EsCom100®Capsule
EsFlow®
Core it® Dual
Base it®
Temp it®
Temp.it Flow®
EsBond®
EsBond ActivatorTM
FineEtch®
مزایای کامپوزیت چینی اسپیدنت
استحکام بالا
انقباض کم 
هماهنگ شدن رنگ کامپوزیت با دندان طبیعی 
افزایش زمان کار با کامپوزیت 
سایه های رنگ متنوع
رزین کامپوزیت چینی EsFlow® نسبت به سایر رزین های کامپوزیت کیفیت بهتری دارد چون جنس کامپوزیت از نوع نانوهیبرید  flowableمی‌باشد و هماهنگی بهتری با رنگ دندان طبیعی دارد و استحکام آن نیز افزایش پیدا کرده است.

جمع بندی

کامپوزیت دندان کره ای با توجه به قیمت مناسب تری که نسبت به کامپوزیت ونیر های اروپایی و آمریکایی دارد می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی که بودجه محدودی دارند باشد با این وجود برای انتخاب کامپوزیت کره ای باید به با کیفیت بودن و مرغوب بودن جنس آن دقت کنید. از برندهای مشهور کامپوزیت دندان کره ای که می توانید به آنها اعتماد کنید دنفیل فلو و دنتیس کره هستند که انواع مختلفی از رزین کامپوزیت آنها در حال حاضر توسط دندانپزشکان و کلینیک های تخصصی استفاده می شود.
اگر تمایل دارید از کامپوزیت ونیرهای با کیفیت بهتر مثل کامپوزیت دندان سوئیسی یا آمریکایی استفاده کنید اما نگران هزینه های آن هستید می توانید با انتخاب روش های پیشنهادی در کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی مثل پرداخت اقساط هزینه کامپوزیت طرح لبخند خود را اصلاح کنید.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!