02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مراقبت از دندان نوزاد

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/25

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

مراقبت از دندان های نوزاد و حفظ آنها بدون پوسیدگی از اهمیت بالایی برخوردار است. درست است که دندان های دائمی، سرانجام جایگزین دندان های شیری می شوند، اما آنها به عنوان متغیرهایی برای دندان های بالغ عمل می کنند. بدون داشتن مجموعه ای سالم از دندان های شیری، کودک شما در جویدن، لبخند زدن و واضح صحبت کردن دچار مشکل می شود. به همین دلیل است که مراقبت از دندان نوزاد بسیار مهم است. با شروع به موقع مراقبت از دندان ها، کودک شما نیز این عادات سالم را یاد گرفته و به طور روزانه اجرا می نماید. برای آشنایی بیشتر در این مطلب از سایت دکتر محمدی با ما همراه باشید.

مراقبت از دندان و لثه های نوزاد

مراقبت از دندان های شیری را می توان قبل از ظاهر شدن اولین دندان نوزاد آغاز نمود. زمانی که کودک شما پا به سه ماهگی می گذارد، شما می توانید با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب، دو مرتبه در روز لثه های او را به آرامی پا کنید. این امر به کودک شما کمک می کند تا با ظاهر شدن اولین دندان، آماده مسواک زدن شود.

به محض ظاهر شدن اولین دندان، مراقبت از دندان نوزاد را به طور جدی و با استفاده از یک مسواک نرم که برای کودکان زیر دو سال طراحی شده است تمیز کنید. اگر هم کودک از وجود مسواک در دهان احساس ناراحتی می کند، می توانید تا زمانی که آمادگی پیدا نمود از دستمال نرم استفاده کنید. همچنین تا زمانی که کودک شما 18 ماهه نشده است فقط از مسواک با آب استفاده نمایید.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

بهترین روش برای تمیز کردن دندان های شیری

یکی از فرآیندهای مراقبت از دندان نوزاد این است که او هنگام این کار احساس امنیت و راحتی نماید. بدین منظور:

- کودک خود را طوری قرار دهید که بتواند دهان خود را مشاهده نموده و احساس امنیت نماید. همچنین می تواند دراز کشیده و با گذاشتن سر روی پا یا در آغوش شما، دندان های او را تمیز کنید.

- چانه نوزاد را در دستان خود قرار دهید تا سر او مقابل بدن شما باشد.

- با حرکات نرم و دایره ای، لب کودک را برای تمیز کردن دندان ها بلند کنید. اطمینان حاصل نمایید که تمامی نواحی از جمله عقب و جلوی دندان و نیز اطراف خط لثه را با دقت تمیز می کنید.

مراقبت از لثه های نوزادان

شما می توانید در کنار مراقبت از دندان نوزاد، مراقبت از لثه های او را شروع کنید. اما ابتدای کار شامل مسواک و خمیر دندان نمی شود. در عوض، می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

- یک دستمال نرم و مطلوب یا یک تکه گاز تهیه کنید.

- حداقل دو مرتبه در روز لثه های کودک را به آرامی پاک کنید. شما می توانید این کار را نیز با مسواک انگشتی نوزاد انجام دهید.

- پس از شیر دادن و قبل از خواب لثه های کودک را تمیز کنید. این کار باعث می شود که باکتری ها از بین رفته و دیگر به لثه ها نچسبند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

مراقبت از دندان نوزاد با جلوگیری از پوسیدگی زودرس

تمیز کردن دندان ها به تنهایی تضمینی در برابر پوسیدگی نیست. در واقع، رژیم غذایی و نحوه تغذیه نوزاد نیز بسیار مهم هستند.

نوزادان 0 تا 6 ماهه تنها به شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارند. توجه داشته باشید که از دادن نوشیدنی های شیرین به او خودداری کنید. پس از دادن غذاهای جامد در ماههای بالاتر، دادن مواد حاوی قند را به حداقل برسانید.

کودک را با شیشه نخوابانید. زمانی که کودک خواب است، بزاق کمتری در دهان برای محافظت و مراقبت از دندان ها وجود دارد. در نتیجه اگر کودک شما در حین خوردن شیر بخوابد، شیر داخل بطری می تواند دندان های او را در معرض پوسیدگی قرار دهد.

کلام آخر

مراقبت از دندان نوزاد برای سلامت کلی او بسیار مهم است. همچنین سلامت این دندان ها به جز تأثیر در دندان های دائمی، می توانند آنها را به موقعیت مناسب هدایت کنند. توجه داشته باشید که برخی از دندان های شیری تا 12 یا 13 سالگی با دندان های دائمی جایگزین نمی شوند. از این رو، باید به دقت از آنها مراقبت شود. در این مواقع می توانید به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و یا دندانپزشک معتبر مراجعه کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!