02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

پروتز دندان و انواع آن

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/04

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

پروتزهای دندان انواع مختلفی دارند، اما همه آنها با یک هدف کلی طراحی می شوند. اهداف ساخت و طراحی این پروتزها، جایگزینی دندان های از دست رفته، آسیب دیده یا نامرتب و در نتیجه بازیابی عملکرد دندان های بیمار برای انجام فعالیت های روزمره است. پروتز دندان مانند بسیاری از خدمات دندانپزشکی، یکی از موضوعاتی است که با سوالات و ابهامات متعددی همراه می باشد. بسیاری از افراد نمی دانند که کدامیک از پروتزهای دندانی بهتر است و یا چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

در ادامه مطلب، با انواع مختلف پروتز دندان و اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان نوعی دندان مصنوعی است که می تواند امکان بازیابی دندان های از دست رفته را فراهم آورد. این پروتزها به دو دسته متحرک و غیر متحرک تقسیم می شوند. به جز این، گروه دیگری نیز وجود دارند که پروتزهای متحرک پارسیل یا ترکیبی نامیده می شوند. در واقع، این گونه پروتز، شامل دو عنصر متحرک و غیر متحرک است.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

- پروتز پارسیل

این نوع پروتز دندان زمانی استفاده می شود که قسمت قابل توجهی از دندان ها از بین رفته باشند. این دستگاه با کمک دندان هایی که در دهان باقیمانده اند گیر می خورد. به عبارتی، گیره هایی در آن وجود دارد که به دندان های طبیعی فرد متصل می شود.

یکی از مزایای مهم پروتز پارسیل، تراش نخوردن دندان های شما است. علاوه بر این، متحرک بودن آن، به فرد این امکان را می دهد تا برای مسواک زدن دندان های طبیعی، آن را از دهان خود بیرون آورد. البته پروتز دندان پارسیل با معایبی نیز همراه است. به طور معمول، گیره هایی که روی دندان ها سوار می شوند، می توانند آن دندان را زودتر دچار پوسیدگی نموده و در نتیجه به لقی آن منجر شود.

- پروتز ثابت

پروتز ثابت دندان کاربرد بسیاری داشته و به انواع مختلفی نظیر بریج دندان، ایمپلنت، تاج و دنچر تقسیم می شوند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

انواع پروتز های ثابت دندان

انواع پروتزهای ثابت دندان عبارتند از:

- دنچر یا دندان های مصنوعی

 معروف ترین و یکی از رایج ترین نوع پروتز، دندان مصنوعی است.. پروتزها در واقع دندان‌های مصنوعی هستند که روی صفحه سختی نصب شده و سپس با یک چسب قوی به فک یا لثه بیمار چسبانده می‌شود. پروتزهای مصنوعی باید متحرک باشند تا بتوانند به طور منظم تمیز شوند. پروتزهای مصنوعی یک نوع پروتز دندان مقرون به صرفه و آسان برای اجرا هستند که می توانند توانایی بیمار را برای خوردن و صحبت کردن عادی بازگردانند.

یکی از معایب آنها این است که فرد برای عادت کردن به آن زمان نیاز دارد. در حقیقت، این افراد باید خود را با پروتزهای جدید وفق دهند و یاد بگیرند که به طور معمول صحبت کنند و غذا بخورند.

- بریج دندان

مانند پروتزهای مصنوعی، بریج ها جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته با دندان های مصنوعی شده و به دندان های طبیعی مجاور یا ایمپلنت های دندانی متصل می گردند. بریج ها بر خلاف پروتزهای متحرک معمولاً ایمپلنت های دائمی بوده و در بیشتر موارد مانند دندان های طبیعی عمل می کنند.

لازم به ذکر است که از این نوع پروتز دندان باید همانند دندان های طبیعی مراقبت نمود: مسواک زدن منظم، کشیدن نخ دندان و مراجعه به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن. نقطه ضعف بریج ها این است که اغلب نیاز به تغییر شکل دندانی دارند که به آن متصل شده اند، و اگر دندان ها به درستی مراقبت نشوند، نقطه اتصال می تواند محلی مناسب برای ایجاد حفره و پوسیدگی باشد.

- تاج دندان

تاج ها یکی دیگر از انواع پروتز دندان هستند که به عنوان کلاهک های دندانی نیز شناخته می شوند. پروتزی که به جای دندان آسیب دیده جایگزین می شوند. همانطور که از نام تاج یا کلاهک بر می آید، آن دندان آسیب‌دیده را کاملاً می‌پوشاند و آن را از آسیب بیشتر محافظت می‌کند. بیمار همچنین می تواند  به طور عادی غذا بخورد یا صحبت کند.

تاج ها ممکن است موقت یا دائمی باشند و جنس آنها نیز از فلز یا سرامیک ساخته شوند. روکش ها یک روش معمول دندانپزشکی هستند که معمولاً بدون ایجاد ناراحتی زیادی برای بیمار نصب می شوند. اکثر روکش‌های دائمی به مراقبت بیشتری نسبت به دندان‌های معمولی نیاز ندارند و روکش دائمی می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

- ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نوعی پیشرفت هیجان انگیز در پروتزهای دندانی به شمار می رود و می تواند کمک زیادی به بازگرداندن لبخند بیمار نماید. ایمپلنت با جراحی به استخوان فک بیمار متصل می شود. یک پیچ تیتانیومی در فک کاشته شده و پس از ترمیم، یک دندان مصنوعی روی آن نصب می گردد.

زمانی که ایمپلنت در جای خود بهبود می یابد، عملا دیگر از یک دندان طبیعی قابل تشخیص نیست. این نوع پروتز دندان نیز باید همانند یک دندان طبیعی مراقبت شود مانند مسواک زدن و نخ دندان به همراه مراجعه منظم به دندانپزشک.

در نهایت، اینکه کدام نوع پروتز برای شما مناسب تر است، به نیازها و شرایط فردی شما بستگی دارد، از این رو، بهترین کار این است که یک قرار ملاقات با یک دندانپزشک حرفه ای و با مهارت ترتیب داده و با او مشورت نمایید. قطعا او شما را به سمت یک راه حل مناسب سوق داده و کمک خواهد کرد تا لبخند خود را به بهترین شکل ممکن بسازید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!