02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

درد دندان عقل به کجا می زند؟

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/03

درد دندان عقل یکی از معدود مشکلات سلامتی دهان و دندان است که می تواند زندگی روزمره شما را به شدت مختل سازد. خوشبختانه، دندان‌ های عقل نهفته را می‌ توان در همان مراحل اولیه و قبل از اینکه شروع به ایجاد درد نماید با استفاده از اشعه ایکس تشخیص داد. پس دیر یا زود، بیشتر افراد نیاز به کشیدن دندان عقل خود دارند. اما در نهایت اغلب این یک دندانپزشک است که تصمیم می گیرد چه زمانی نیاز به کشیدن آنها دارید و این کار را با بررسی اشعه ایکس برای تعیین اینکه آیا آنها مشکل ایجاد می کنند یا در معرض پوسیدگی هستند، انجام می دهد. به جز این، شاید بخواهید بدانید که درد دندان عقل به کجا می زند؟ در ادامه محتوا تصمیم داریم در مورد درد دندان عقل و جاهایی از بدن را که تحت تاثیر قرار می دهد صحبت کنیم. از اینکه تا پایان ما را همراهی می کنید از شما سپاسگزاریم.

علائم درد دندان عقل

به طور کلی، دو نوع درد دندان عقل وجود دارد: نوعی  از آن که نشان دهنده مشکل است و گونه ای دیگر که فقط بخشی از بزرگ شدن دندان می باشد.

به طور کلی، روند طبیعی رویش دندان می تواند باعث درد دندان عقل شود. درست مانند تمام دندان‌های دیگر، دندان‌های عقل برای وارد شدن به لثه ‌ها باید به سمت بالا فشار بیاورند، که همین می‌ تواند باعث درد و سوزش گهگاهی شود. این درد باید زمانی که رویش دندان تمام شد فروکش کند، اما در این بین با برخی از داروهای مسکن موضعی می توان آن را کاهش داد.

درد دندان عقل به کجا می زند؟

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

با این حال، در تعداد زیادی از افراد، دندان عقل به درستی در نمی آید. در حقیقت این دندان ها ممکن است در زاویه بدی قرار گیرند، در برابر دندان های آسیاب یا زیر سطح لثه گیر کنند. این چیزی است که دندانپزشکان به آن دندان عقل نهفته می گویند.

درد دندان عقل نهفته معمولا دردی است که به مرور فروکش کرده و یا شدت می گیرد. همین وضعیت می تواند تحریک کننده و ناراحت کننده باشد و اغلب تنها راه حل طولانی مدت کشیدن دندان های نهفته است. توجه به این نکته مهم است که در حالی که کشیدن کشیدن به عنوان جراحی دهان نامیده می شود، یک روش بسیار معمولی است که معمولا به یک یا دو روز زمان بهبودی نیاز دارد. در ادامه توضیح خواهیم داد که این درد دندان عقل به کجا می زند.

درد دندان عقل کدام قسمت دهان و دندان را درگیر می کند؟

درد دندان عقل معمولا چند عضو از بدن را درگیر می کند که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم نمود

- درد ضربان دار در پشت دهان

دندان عقل در صورتی که نهفته باشد، باعث درد شدید می شود، به خصوص اگر درمان نشود. درد به طور کلی از پشت دهان و اطراف ناحیه دندان عقل شروع شده و با رشد عفونت، ممکن است به دندان های اطراف گسترش یابد.

- تورم و درد اطراف فک

فک یکی دیگر از جاهایی است که درد دندان عقل به آنجا می زند. این درد معمولا باعث تورم و درد در لثه و فک شده و ممکن است در ابتدا عنوان یک تورم اندک شروع شود، اما می تواند به سرعت بدتر شده و به جز درد زیاد، حتی باز کردن دهان را نیز دشوار سازد.

- لثه های دردناک، متورم و حساس

درد و مشکلات لثه یکی دیگر از پیامدهای درمان نشدن دندان عقل نهفته است. لثه ها ممکن است متورم شده و زمانی که به آنها دست می زنید حساسیت زیادی را در این ناحیه حس کنید. آنها همچنین ممکن است هنگام اعمال فشار، به خصوص در زمان استفاده از نخ دندان، خونریزی کنند.

درد دندان عقل به کجا می زند؟

حتما بخوانید: آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

- سردرد

سردرد مفصل گیجگاهی فکی که جمجمه و فک را به هم متصل می کند، در دندان عقل نهفته نسبتا شایع است. در نهایت و در صورت عدم درمان درد ممکن است به سایر نواحی صورت نیز سرایت کند.

پس چنانچه  هر یک از علائم بالا در مورد دندان عقل را تجربه کردید، بهتر است فورا به یک دندانپزشک مجرب مراجعه نمایید. از آنجایی که وضعیت دندان عقل نهفته ممکن است لحظه به لحظه بدتر می شود، علائم شدید دیگری نیز شاید رخ دهند مانند:

- آسیب دندان های دیگر (دندان عقل نهفته می تواند دندان های مجاور را فشار داده و باعث عفونت شود.)

- بیماری لثه (دندان‌های نهفته مستعد عفونت و پوسیدگی هستند. از آنجایی که کشیدن نخ دندان برای دندان های عقل دشوار است، غذا گیر کرده و بیماری گسترش می یابد.)

کیست ها (دندان های عقل همچنین می توانند در کیسه ای رشد کنند که در داخل فک قرار دارد. این کیسه ها ممکن است پر از مایع شده و منجر به کیست شوند و در نهایت باعث آسیب عصبی و درد شوند).

علت درد دندان عقل در شب

علت درد دندان عقل در شب  فشار و تراکم بیشتر دندان های عقل توسط دندان های مجاور است. عامل دومی که می تواند علت درد دندان عقل در شب باشد، التهاب و عفونت است. التهاب و عفونت در شب فشار بیشتری را به دندان های عقل وارد می کند.

جمع بندی

اگر شما نیز هر یک از علائم و نشانه های بالا را تجربه کرده اید ممکن است که با دندان عقل مرتبط باشد و باید به یک کلینیک دندانپزشکی شناخته شده مراجعه کنید. قطعا متخصص ناحیه مورد نظر را معاینه نموده و در صورت نیاز عکس اشعه ایکس می گیرد تا ببیند دندان عقل شما کجاست و آیا نهفته است یا خیر. در صورت لزوم او دندان شما را خواهد کشید.

اجازه ندهید که درد دندان عقل بر سلامتی شما تاثیر بگذارد. به یاد داشته باشید همیشه که پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر فکر می کنید باید دندان عقل شما کشیده شود، در کوتاهترین زمان ممکن به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نموده تا او وضعیت شما را با دقت بررسی کند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!