02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/03

استفاده از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان در دندانپزشکی همیشه یکی از اهداف مهم دندانپزشکان است. دلیل آن هم این است که برای از بین بردن ناراحتی کودکان و اطمینان از عدم بازگشت عفونت  فوریت بیشتری وجود دارد. در واقع این مشکل و تجویز بهترین دارو برای عفونت لثه به ویژه زمانی که صحبت از دندانپزشکی کودکان می شود، اهمیت بیشتری می یابد. به عبارتی دندانپزشکان کودکان باید مطمئن شوند که آنتی بیوتیک ها را به عنوان یک ابزار قدرتمند و تنها در صورت لزوم استفاده نمایند.

در گذشته و برای سال‌ها، پزشکان و دندانپزشکان همگی آنتی‌بیوتیک‌ ها را با درجه ‌ای از بی ‌ثباتی و به صورت آزادانه تجویز می‌ کردند. ما اکنون نباید با تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت لثه آن هم به صورت اشتباه، فرزند شما مجبور به مقابله با یک نوع مقاوم از عفونت باکتریایی شود. از این رو آنتی‌بیوتیک ‌ها باید به صورت هدفمند تجویز شوند.

شربت برای عفونت دندان کودکان

  1. شربت کو آموکسی کلاو
  2. شربت آموکسی سیلین
  3. شربت آزیترومایسین
  4. شربت مترونيدازول

علائم عفونت لثه در کودکان

قبل از اینکه به مبحث بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان بپردازیم بهتر است با علائم این بیماری نیز آشنا شویم.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

- خونریزی لثه

لثه های سالم خونریزی ندارند، اما اگر هنگام مسواک زدن کودکان خود خون مشاهده کردید، این می تواند نشانه بیماری لثه باشد.

خونریزی لثه می تواند ناشی از پلاک باشد، لایه ای از باکتری که به طور مداوم در اطراف و بین دندان های شما جمع می شود. اگر این باکتری حذف نشود، می تواند منجر به تحریک لثه ها و خونریزی گردد. ترشح خون هنگام مسواک زدن می تواند نشانه اولیه بیماری لثه بوده و چنانچه به موقع درمان نشود می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

- بوی بد دهان

بوی بد دهان معمولا دلایل زیادی دارد، اما می تواند نشانه ای از ابتلا به عفونت لثه نیز باشد.تجمع باکتری های پلاک یکی از دلایل اصلی خونریزی لثه بوده و همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود. زمانی که پلاک تکه های غذا را در دهان کودکان تجزیه می کند، ممکن است گازی با بوی نامطبوع آزاد کند. همین امر منجر به بوی بد دهان می شود.

- لثه های متورم

لثه های متورم یا ملتهب می توانند قرمز و پف کرده به نظر رسیده و نشانه اولیه بیماری لثه باشند. شایع ترین علت ملتهب یا تورم لثه، باکتری پلاک است که روی، اطراف و بین دندان های شما ایجاد می شود.

- از دست دادن دندان

از دست دادن دندان می تواند ناشی از یکی از شدیدترین اشکال بیماری لثه به نام پریودنتیت باشد. پریودنتیت عفونت بافت ها، رباط ها و استخوان هایی است که دندان های شما را احاطه کرده و از آنها حمایت می کنند. این می تواند زمانی رخ دهد که علائمی مانند خونریزی لثه به دلیل التهاب لثه درمان نشود.

پریودنتیت برگشت ناپذیر بوده و می تواند منجر به از دست دادن دندان شود، به همین دلیل است که درمان علائم اولیه حیاتی مهم بوده تا اجازه ندهید همه چیز تا این حد پیش برود.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

متخصصین همواره سعی می کنند برای کودکانی که از عفونت لثه رنج می برند، از مناسب ترین آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی برای کمک به کاهش یا حذف کامل باکتری های عامل بیماری استفاده کنند. این آنتی بیوتیک همچنین می‌توانند به مبارزه با عفونت باکتریایی که باعث التهاب لثه می‌شود، یک نوع خفیف از بیماری پریودنتال که با قرمزی، تورم و خونریزی لثه ها همراه است، کمک کنند.

بهترین این آنتی بیوتیک ها عبارتند از:

- تتراسایکلین

تتراسایکلین یکی از داروهای اولیه مورد استفاده در مبارزه با باکتری ها است که دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به کاهش التهاب و بلوک کلاژناز، پروتئینی که بافت همبند و استخوان را تخریب می کند، کمک می نماید.

- آزیترومایسین

آزیترومایسین نیز یکی جزء بهترین آنتی بیوتیک ها برای عفونت لثه کودکان است که برای کاهش رشد باکتری های مرتبط با پریودنتیت شناخته شده و به طور منظم برای کاهش التهاب در آنها تجویز می شود.

- مترونیدازول | بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

این آنتی بیوتیک ممکن است برای افرادی که از پریودنتیت شدید رنج می برند تجویز شود. لازم به ذکر است مترونیدازول زمانی که در ترکیب با آموکسی سیلین یا تتراسایکلین استفاده می شود بهترین اثربخشی را دارد.مترونیدازول یکی از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان است.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

حتما بخوانید: آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

- آموکسی سیلین

آموکسی سیلین که برای مبارزه با باکتری ها و عفونت های باکتریایی طراحی شده، باکتری ها را از بین نمی برد، اما از تشکیل دیواره هایی که میکروب ها را احاطه کرده اند، جلوگیری می کند.

کلیندامایسین

کلیندامایسین نیز یکی از بهترین آنتی بیوتیک ها برای عفونت لثه کودکان است که با توقف رشد باکتری ها عمل کرده و برای درمان انواع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی اکثر اشکال بیماری لثه را می توان بدون آنتی بیوتیک درمان کرد، اما بزرگترین مزیت استفاده از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان و درمان این بیماری این است که آنها به مناطق هدف خاص خود هدایت شده و بنابراین کل بدن تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

البته توجه داشته باشید که نباید سرخود آنتی بیوتیک را برای کودکان استفاده کرد و حتما باید دندانپزشک آن را توصیه کرده و مقدار دوز مصرفی را مشخص نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!