02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟

زمان مطالعه : 0 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/02

بروزرسانی شده در: 1402/12/03

اکثر مردم می دانند که عفونت دندان می تواند مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد و همواره این سوال در ذهن آنهاست که برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟ کدام قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان مناسب است؟ این وضعیت دردناک بوده و می تواند تا کشیدن دندان هم پیش برود. بدتر از آن، این مشکل می تواند عوارض سلامتی بسیار جدی تری را ایجاد کند که در واقع بسیار فراتر از دهان گسترش می یابد.

همه در دهان خود میکروب دارند. در حقیقت، باکتری ها دندان ها، زبان و هر سطح دیگر از دهان ما را می پوشانند. اما یک دهان سالم محافظت طبیعی در برابر عفونت دارد. اما با عدم مراقبت صحیح، از طریق حفره ها، بیماری های لثه یا ضربه به دندان باکتری ها می توانند گسترش یافته و مشکل ساز شوند.

عفونت می تواند خود دندان را تحت تاثیر قرار دهد یا باعث ایجاد مشکلاتی در ریشه و لثه های مجاور شود. به این حفره های عفونت آبسه می گویند. با ما در ادامه همراه باشید تا توضیح دهیم که در این حالت و برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟

علائم عفونت دندان

به طور کلی درد اغلب شایع ترین علامت عفونت دندان است اما این درد همیشه به دندان آسیب دیده محدود نمی شود. از آنجایی که دندان های ما به اعصاب زیادی متصل هستند، درد ناشی از یک دندان عفونی می تواند به فک، صورت و گردن گسترش یابد.

علائم دیگری که باید در این شرایط به دنبال باشید عبارتند از:

  • حساسیت دندان به گرما، سرما و یا فشار
  • حساسیت اطراف دندان
  • تورم دهان، فک یا صورت

برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

مراحل عفونت دندان

برای اینکه دندانپزشک تشخیص دهد که برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم باید اول درک کرد که این وضعیت تا چند مرحله پیشرفت می کند و در نهایت به آبسه تبدیل می شود.

- پوسیدگی مینا

لایه چسبنده یا همان که در فاصله بین مسواک زدن روی دندان های شما ایجاد می شود حاوی باکتری است. با گذشت زمان، این باکتری ها اسیدهایی را آزاد می کنند که می توانند به مینای دندان یا لایه بیرونی آن آسیب برسانند.

- پوسیدگی عاج

باکتری ها همچنین با عفونت دندان از سطح خارجی آن عبور نموده و لایه زیرین آن را آلوده می کنند. این لایه نرم‌ تری از مینای دندان است که به آن عاج نیز می‌گویند.

- پوسیدگی پالپ

 باکتری ها همچنین به سمت مرکز دندان به نام پالپ که حتی آسیب پذیرتر است پیش رفته و به عصب حمله می کنند.

در صورت عدم درمان، این مسئله می تواند به رشد خود ادامه داده و به خارج از مرکز دندان گسترش یابد. پس باید بدانیم که برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم تا آن دیگر منجر به تشکیل یک پاکت چرکی به نام آبسه نشده و دندان، استخوان فک یا بافت لثه را درگیر ننماید.

برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟

مطالب مرتبط: آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

برای عفونت دندان چه بخوریم؟

احتمالا دندانپزشک برای خلاص شدن از شر عفونت دندان به شما توصیه خواهد نمود که به مدت 7 تا 10 روز آنتی بیوتیک مصرف نمایید. متخصصین معمولا چندین گزینه متفاوت از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

- آنتی بیوتیک های پنی سیلین

پنی سیلین ها گروهی از آنتی بیوتیک ها هستند که عبارتند از:

  • پنی سیلین
  • آموکسی سیلین
  • آموکسی سیلین-کلاولانات پتاسیم

آموکسی سیلین معمولا اولین انتخاب برای درمان عفونت دندان است. چنانچه عفونت دندان شما جدی تر باشد، ممکن است دندانپزشک ترکیبی از آموکسی سیلین و داروی دیگری به نام کلاولانات را تجویز کند. این ترکیب در برابر عفونت دندان قوی تر و موثرتر عمل خواهد نمود.

- کلیندامایسین

در برخی موارد، باکتری هایی که باعث عفونت دندان شما می شوند می توانند نسبت به آموکسی سیلین مقاوم باشند. در این صورت اگر از دندانپزشک خود سوال کنید که برای عفونت دندان چه قرصی بخورم او ممکن است کلیندامایسین را تجویز کند. یا اگر آلرژی به پنی سیلین دارید، ممکن است به جای آن این دارو را به شما توصیه نماید.

- مترونیدازول

مترونیدازول آنتی بیوتیک دیگری است که می تواند برای درمان عفونت دندان مفید باشد، اما به تنهایی استفاده نمی شود. دندانپزشکان اغلب پنی سیلین و مترونیدازول را با هم تجویز می نمایند تا با سویه های باکتریایی که ممکن است به تنهایی به پنی سیلین مقاوم باشند، مبارزه کنند.

اما باید مراقب باشید که در زمان مصرف مترونیدازول از تمامی محصولات حاوی الکل، برای مثال دهانشویه خودداری کنید. زیرا مصرف الکل همراه با مترونیدازول می تواند شما را به شدت بیمار نماید.

برای ورم لثه چه قرصی بخوریم؟

برای ورم لثه کلیندامایسین خوراکی بهترین گزینه است. شما می توانید از این قرص به 2 صورت دوز ۳۰۰ و ۶۰۰ میلی‌گرم در هر هشت ساعت استفاده نمایید.

سخن پایانی

بسیاری از عفونت های دندان را می توان تنها با مراقبت های صحیح درمان کرد. اما چنانچه این وضعیت عود نمود و می خواهید بدانید که برای عفونت دندان چه قرصی بخورید بهتر است به یک متخصص مجرب مراجعه کنید.دندانپزشکان در این موقع معمول استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را توصیه می کنند. این دسته از داروها می توانند خطر گسترش عفونت، درد و تورم را کاهش دهند.

برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟

البته چنانچه عفونت دندان جدی نباشد، دندانپزشک ممکن است بتواند دندان شما را با یک روش دندانپزشکی بدون استفاده از آنتی بیوتیک درمان کند. این ممکن است شامل برداشتن بافت داخل دندان شما (پالپکتومی) یا انجام کانال ریشه باشد. اما اگر علائمی مانند درد، تورم و تب دارید، آنتی بیوتیک ممکن است بخشی از درمان شما همراه با یک روش دندانپزشکی باشد.

در نهایت به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت مناسب دندان، مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کشیدن به طور منظم می تواند از ایجاد پلاک جلوگیری نماید. فراموش نکنید که عدم رعایت بهداشت و ایجاد پلاک بیش از حد می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه که دو عامل اصلی عفونت دندان هستند، شود.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!