02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

زردچوبه و عفونت دندان

زمان مطالعه : 3 دقیقه | منتشر شده در: 1402/04/20

اخیرا مطالعات متعددی در مورد اثربخشی زردچوبه و عفونت دندان و همچنین درمان مشکلات دندانی و کمک به نگهداری آنها انجام شده است. زردچوبه معمولا به عنوان یک ادویه رایج در پخت و پز و یک ماده دارویی در بسیاری از سنت های درمانی طبیعی استفاده می شود.

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند استفاده از زردچوبه می تواند به طور قابل توجهی برای دندان های شما مفید باشند. این ادویه جادویی در واقع یک ضد التهاب قوی بوده که توانایی های شفابخش فوق العاده ای دارد. چه در مورد دستگاه گوارش، مفاصل یا دهان و دندان های شما.

زردچوبه از کورکومین، یک ماده مغذی ضد التهابی ساخته شده که همین عنصر قدرت مبارزه با بیماری های مزمن را ارائه می دهد. کورکومین می تواند رشد تومور را مسدود کند، ناراحتی های معده را درمان نماید و کلسترول بالا را کاهش دهد. در ادامه مطلب بیشتر با کارایی زردچوبه و عفونت دندان و نیز فواید متعدد دیگر آن در مورد سلامتی دهان آشنا می شویم. از اینکه تا پایان مطلب ما را همراهی می نمایید از شما سپاسگزاریم.

عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان که با عنوان عفونت دندان یا کانال ریشه نیز شناخته می‌شود، عفونتی است که در ریشه دندان رخ می‌دهد. این نوع عفونت زمانی ایجاد می‌شود که باکتری از طریق شکاف، حفره یا سوراخ‌های دیگر به داخل دندان وارد شود. هنگامی که باکتری وارد ریشه دندان می‌شود، باعث عفونت دردناک و اغلب طولانی مدت می‌شود.

علائم مختلفی از عفونت دندان وجود دارد، از جمله:

  • دندان درد
  • لثه‌های متورم
  • حساسیت به دمای سرد یا گرم
  • بوی بد دهان
  • درد هنگام جویدن
  • تب و/یا خستگی (در موارد شدید)

زردچوبه چطور با عفونت دندان مبارزه می کند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم، ماده فعال زردچوبه به نام کورکومین می تواند بیشترین فواید سلامتی را داشته باشد. برای فواید بیشتر این عنصر اغلب با آنزیمی به نام بروملین مخلوط یا استفاده می شود. همین مسئله می تواند به جذب مناسب کورکومین در بدن شما کمک کند.

زردچوبه و عفونت دندان

حتما بخوانید: آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

زردچوبه به طرق زیر می تواند از گسترش عفونت دندان جلوگیری نماید:

- زردچوبه و عفونت دندان با کنترل درد

از آنجایی که زردچوبه یک ماده ضد التهابی است، پس می تواند از درد ناشی از حفره ها و عفونت های دهان جلوگیری کند. مطالعات نشان داده اند که زردچوبه و کورکومین ممکن است به اندازه داروهای ضد التهابی استروئیدی موثر باشند. به همین دلیل، آن ممکن است به دهانشویه اضافه شود و به عنوان یک شوینده برای درمان و التیام لثه مورد استفاده قرار گیرد.

- زردچوبه و مبارزه با عفونت

علاوه بر این، افزودن زردچوبه به برنامه بهداشت دهان و دندان می تواند عفونت ها را دور نگه دارد. زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی، ضد عفونی کننده، قابض و آنتی اکسیدانی است که باکتری های مضری را که سعی می کنند دندان های سالم شما را آلوده کرده و از بین ببرند، از بین ببرد.

- زردچوبه و جلوگیری از التهاب لثه

یکی دیگر از موارد مرتبط با زردچوبه و عفونت دندان، ملتهب شدن لثه ها می باشد. شما می توانید با استفاده از نمک و روغن خردل خمیر زردچوبه درست نموده و آن را روی لثه های متورم خود بمالید. این خمیر می تواند بافت آسیب دیده لثه را التیام بخشیده و ترمیم کند. شایان ذکر است که خواص ضد باکتریایی زردچوبه در جلوگیری از تشکیل پلاک و دور نگه داشتن التهاب لثه بسیار عالی می باشد.

زردچوبه و عفونت دندان

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

دو فایده مهم دیگر زردچوبه به جز جلوگیری از عفونت دندان کدامند؟

در بالا متوجه شدید که ارتباط زردچوبه و عفونت دندان بیشتر مرتبط با چه وضعیتی است. به جز موارد بالا این عنصر بی نظیر دو اثربخشی فوق العاده زیر را نیز دارا می باشد:

- زردچوبه و جلوگیری از سرطان دهان

کورکومین یک مبارزه طبیعی با سرطان است. در حقیقت این ماده دارای خواص ضد سرطانی است که از ایجاد مسیرهای بیولوژیکی درگیر در تشکیل سرطان و تولید تومور جلوگیری می نماید. پس دریافت دوزهای سالم زردچوبه ممکن است به کل بدن شما، از جمله دهان شما، کمک کند تا عاری از سرطان باقی بمانند.

- زردچوبه دندان ها را سفید می کند

به جز زردچوبه و عفونت دندان، سفید شدن دندان با این ادویه پرکاربرد، یکی دیگر از مواردی است که بسیار مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. شما می توانید به جای استفاده از مواد بالقوه مضر مانند زغال چوب برای سفید کردن دندان‌ها، از کمی خمیر زردچوبه استفاده نمایید. زردچوبه می تواند ظاهر لکه ها را کاهش داده و لبخندی تمیز، سفید و درخشان به شما بدهد.

زردچوبه و عفونت دندان

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

زردچوبه چگونه برای مبارزه با عفونت دندان عمل می‌کند؟

زردچوبه ادویه‌ای است که معمولاً در آشپزی استفاده می‌شود و قرن‌هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. زردچوبه علاوه بر خواص ضد باکتریایی، ممکن است به کاهش التهاب و درد مرتبط با عفونت دندان نیز کمک کند.

آیا زردچوبه درمان موثری برای عفونت دندان است؟

شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد زردچوبه می‌تواند در درمان عفونت دندان موثر باشد، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی واقعی آن مورد نیاز است. تاکنون، تنها مطالعات اندکی در مورد این موضوع انجام شده است، و بیشتر آنها به جای انسان، در محیط آزمایشگاهی انجام شده است.

همچنین شایان ذکر است که زردچوبه نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های حرفه‌ای از دندان استفاده شود. اگر مشکوک به عفونت دندان هستید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک‌تان می‌تواند میزان عفونت را ارزیابی کرده و درمان مناسب را توصیه کند که ممکن است با توجه به شدت مشکل شامل آنتی بیوتیک، کانال ریشه یا سایر درمان‌ها باشد.

همانطور که گفته شد، اگر زردچوبه را به عنوان یک درمان مکمل برای عفونت دندان انتخاب می‌کنید، راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از گزینه‌ها این است که پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود، سپس می‌توانید آن را روی دندان یا ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می‌توانید با مخلوط کردن پودر زردچوبه با آب گرم و چرخاندن آن در دهان به مدت چند دقیقه، از دهانشویه زردچوبه استفاده کنید.

آیا زردچوبه برای التهاب دندان مفید است؟

زردچوبه ادویه‌ای است که از گیاه زردچوبه به دست می‌آید. قرن هاست که در طب سنتی به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن استفاده می‌شود. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. در سال‌های اخیر، دانشمندان مطالعاتی را برای بررسی فواید بالقوه زردچوبه برای التهاب و تسکین درد، از جمله موارد مربوط به سلامت دهان و دندان، انجام داده‌اند.

التهاب دندان، همچنین به عنوان پالپیت شناخته می‌شود، یک مشکل شایع سلامت دهان است که می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که پالپ که شامل اعصاب و رگ‌های خونی در مرکز دندان است، ملتهب یا عفونی شود. این التهاب می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه یا دندان قروچه ایجاد شود.

زردچوبه می تواند به کاهش درد و التهاب مرتبط با حفره‌ها، التهاب لثه و سایر عفونت‌های دهان کمک کند. این به این دلیل است که کورکومین با مسدود کردن آنزیم‌های التهابی در بدن به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند. همچنین می تواند پاسخ سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌های دهان و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و لثه‌ها تقویت کند.

برای استفاده از زردچوبه برای التهاب دندان، می‌توانید مقداری پودر زردچوبه را به خمیر دندان خود اضافه کنید یا دهان خود را با محلول زردچوبه که از مخلوط کردن پودر زردچوبه با آب تهیه شده است بشویید. توجه به این نکته ضروری است که در حالی که زردچوبه به طور کلی برای استفاده خوراکی بی‌خطر است، استفاده بیش از حد از زردچوبه می‌تواند دندان‌ها را لکه‌دار و لثه‌ها را تحریک کند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از استفاده از زردچوبه برای مصارف بهداشتی دهان، در حد اعتدال از آن استفاده کنید و با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

قوی‌ترین آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه می تواند درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند، اما درمان‌های طبیعی نیز هستند که می‌توانید از آنها برای تسکین درد و مبارزه با عفونت استفاده کنید. یکی از موثرترین راه‌حل‌ها شستشو با آب نمک است.

نمک دارای خواص ضد باکتریایی است. هنگامی که آب نمک را غرغره می‌کنید، ذرات نمک به بافت لثه نفوذ می‌کنند و باکتری‌های عامل عفونت را از بین می‌برند. این به کاهش التهاب و از بین بردن درد مرتبط با عفونت لثه کمک می‌کند.

برای شستشوی آب نمک کافی است یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. مخلوط را حدود 30 ثانیه غرغره کنید، آن را دور دهان خود بچرخانید و اجازه دهید تا به ناحیه آسیب دیده لثه نفوذ کند. سپس آن را تف کنید و این کار را چند بار در روز یا هر چند وقت یکبار که لازم است تکرار کنید.

در حالی که شستشو با آب نمک می‌تواند در درمان عفونت لثه کاملاً موثر باشد، مهم است که توجه داشته باشید که آنها جایگزینی برای مراقبت‌های حرفه‌ای دندانپزشکی نیستند. اگر علائم شما با وجود استفاده از این دارو ادامه یافت یا بدتر شد، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید. علاوه بر این، شستشو با آب نمک نباید به عنوان یک محلول طولانی مدت استفاده شود، زیرا در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند باعث فرسایش مینا شود.

سخن پایانی

زردچوبه حاوی کورکومین یک ترکیب شیمیایی ارگانیک و غیر سمی است که نه تنها به آن رنگ زرد روشن می بخشد، بلکه خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی و آنتی اکسیدانی قوی را نیز در میان بسیاری دیگر از فواید به ارمغان می آورد. به دلیل همین خواص است که زردچوبه به یک ماده عالی برای درمان بیماری های پریودنتال و حتی سرطان های دهان تبدیل می شود.

زردچوبه و عفونت دندان نیز یکی از مباحث رایج است بوده که بارها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. این ماده فوق العاده نقش مهمی را در پاکسازی پلاک و نیز جلوگیری از پوسیدگی دندان ایفا می نماید. به عبارتی با استفاده از زردچوبه می توانید از بیماری ها، درد و التهاب لثه و دندان ها جلوگیری کرده و خطر ایجاد حفره را کاهش دهید.

بهترین مسئله در مورد زردچوبه این است که این ماده غذایی در همه جا موجود بوده و بنابراین می توانید به راحتی آن را به برنامه بهداشت دهان و دندان خود در خانه اضافه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.6 از 4 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

پژمان

خیلی ممنونم..نمی‌دونستم زردچوبه می‌تونه اینهمه خوب و مفید باشه..