02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

قرص برای دندان درد و عفونت

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/03

قرص برای دندان درد و عفونت به سه دسته تقسیم می شود. داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپیرین به‌عنوان ضدالتهاب و تسکین‌دهنده درد مورداستفاده قرار می‌گیرند که جز دسته‌بندی داروهای مسکّن خواهند بود. دسته بعدی قرص برای دندان درد و عفونت آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که آموکسی سیلین، پنی‌سیلین و مترونیدازول جز آن‌ها به شمار می‌روند. دسته آخر ضد درد موضعی هستند که کرم‌ها و ژل‌های ضد درد موضعی مانند لیدوکائین جز آن هستند.

تمامی داروها باید با تجویز دندان‌پزشک و طبق صلاحدید آن مورد مصرف قرار بگیرد. مصرف خودسرانه دارو می‌تواند برای بیمار عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد.

برای درد لثه چه قرصی بخوریم؟

بهترین قرص برای عفونت لثه تتراسایکلین است. اگر درد لثه دارید و نمیدانید که چه قرصی را مصرف کنید، تتراسایکلین بهترین گزینه است.

قرص دندان درد قوی

  •  ایبوپروفن
  • سلکوکسیب
  • ژلوفن
  • نوافن
  • منفامیک اسید
  • استامینوفن

علل دندان درد

قبل از اینکه در مورد قرص برای دندان درد و عفونت صحبت کنیم اشاره خواهیم نمود که این درد و ناراحتی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند، از جمله:

  • پوسیدگی دندان
  • عفونت های دندانی یا یک یک عارضه، آبسه دندان
  • صدمات دندانی یا ضربه به صورت
  • بیماری های لثه
  • دندان قروچه
  • دندان عقل نهفته

قبل از تجویز هر گونه دارو شناسایی علت درد و عفونت دندان برای انتخاب یک گزینه درمانی مناسب برای تسکین این شرایط ضروری است.

قرص برای دندان درد و عفونت

حتما بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی

قرص برای دندان درد شدید

برای تسکین درد دندان بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشکی است. اما برخی از بیماران در هنگام درد و التیام آن به دنبال به قرص دندان درد قوی هستند تا بتوانند از درد دندان خود بکاهند. به عنوان یک سایت مرجع در زمینه دندانپزشکی توصیه ما به شما مراجعه به نزدیک ترین دندانپزشکی است اما اگر میخواهید اندکی از درد خود بکاهید تا به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنید توصیه می کنیم از 5 قرص آسپرین، دیکلوفناک، آزیترومایسین، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید.

بهترین قرص برای دندان درد

- مسکن های غیر اپیوئیدی

به طور کلی می توان مسکن ها یا داروهای مسکن را به عنوان مواد افیونی یا غیر مخدر طبقه بندی کرد. این اصطلاح به این اشاره دارد که آیا آنها با گیرنده های مواد افیونی در مغز تعامل دارند یا خیر.

گزینه‌های ضد درد غیر اپیوئیدی شامل استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی یا NSAIDs  هستند. این داروها برای تسکین دردهای خفیف یا متوسط دندان بسیار موثر بوده و از جمله داروهای مسکنی هستند که اغلب دندانپزشکان توصیه می کنند.

استامینوفن یکی از قرص های رایج برای دندان درد است که می تواند به طور موقت درد و تب خفیف تا متوسط را تسکین دهد. اگرچه محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چگونه استامینوفن درد را کاهش می دهد، اما ممکن است از طریق مکانیسم متفاوتی مسیرهای COX یا آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار کند. با این حال، آن یک داروی غیر استروئیدی نیست زیرا خاصیت ضد التهابی ندارد.

- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID ها

طبق گفته انجمن دندانپزشک NSAID ها اغلب موثرتر از سایر گزینه ها برای کاهش درد دندان هستند. به عبارتی این نوع قرص برای دندان درد و عفونت می تواند اثربخشی خوبی داشته باشد. برای همین است که آنها را معمولا به عنوان درمان مقدم برای دندان درد توصیه می کنند.

این داروها معمولا با مسدود کردن آنزیم سیکلواکسیژناز برای تسکین درد و التهاب به طور مشابه عمل می کنند.

نمونه هایی از NSAID هایی که فرد می تواند برای دندان درد مصرف کند عبارتند از:

- ایبوپروفن

ایبوپروفن که دوز توصیه شده 400 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت است. افراد نباید بیش از 3200 میلی گرم در روز این قرص را برای دندان درد و عفونت مصرف کنند زیرا ممکن است بر قلب، سلامت دستگاه گوارش و کلیه ها تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است باعث واکنش های پوستی شود.

قرص برای دندان درد و عفونت

حتما بخوانید: آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

- آسپرین

دوز توصیه شده آسپرین  نیز 1 تا 2 قرص 325 میلی گرمی هر 4 ساعت یا 3 قرص هر 6 ساعت است. برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به آسپرین را تجربه نموده و در برخی دیگر نیز باعث خونریزی معده شود.

- ناپروکسن

برای ناپروکسن پزشکان معمولا دوز اولیه 500 میلی گرم و سپس 250 میلی گرم هر 6 تا 8 ساعت در صورت لزوم را توصیه می کنند. این دارو نیز ممکن است بر سلامت قلب، دستگاه گوارش، کلیه و کبد تاثیر گذاشته و منجر به واکنش های پوستی شود.

- دیکلوفناک

 دوز توصیه شده دیکلوفناک 100 میلی گرم در روز است. افراد نباید از این مقدار بیشتر مصرف کنند مگر اینکه پزشک توصیه کند.

- آنتی بیوتیک ها

یکی دیگر از انواع مهم قرص برای دندان درد و عفونت، آنتی بیوتیک ها هستند. در واقع چنانچه علت دندان درد یک عفونت باکتریایی باشد، دندانپزشک احتمالا یک دوره آنتی بیوتیک را برای رفع عفونت بیمار تجویز می نماید.

البته بسیار مهم است که دندانپزشکان دستورالعمل های مناسب را در نظر گرفته و تنها آنتی بیوتیک های لازم را برای جلوگیری از خطر مقاومت آنتی بیوتیکی تجویز کنند. برخی از آنتی بیوتیک هایی که ممکن است دندانپزشک معمولا تجویز کند عبارتند از:

  • آموکسی سیلین
  • کلیندامایسین
  • آزیترومایسین
  • داکسی سایکلین
  • سفیکسیم
  • مترونیدازول

قرص برای دندان درد و عفونت

جمع بندی

در حالی که داروها و سایر درمان ها می توانند به کاهش عفونت و درد دندان کمک کنند، اما همیشه توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است.

قرار ملاقات های منظم با دندانپزشکی اهمیت بالایی دارد زیرا می تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی کمک نماید. دندان درد یک دلیل رایج برای نیاز به ویزیت دندانپزشکی بوده و متخصص می تواند به تعیین مشکل و جلوگیری از عوارض احتمالی کمک کند.

انواع مختلفی از قرص برای دندان درد و عفونت وجود دارد نظیر مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و بی حس کننده ها که می توانند ناراحتی و درد بیمار را کاهش دهند. برخی از درمان های خانگی نیز هستند که می توانند به کاهش درد کمک نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!