02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ارتودنسی رنگی چیست؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/01

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

ارتودنسی رنگی یکی از روش های نسبتا نوین در ارتودنسی دندان ها است که طرفداران زیادی را از جمله کودکان و نوجوانان به خود جلب نموده است. در این نوع ارتودنسی تقریبا برای تمامی افراد بندهای رنگی گوناگونی وجود دارند که می توانند در طی درمان خود از آنها استفاده نمایند. در این مقاله قصد داریم در مورد ارتودنسی رنگی، انتخاب بهترین رنگ و ... توضیح دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه بمانید.

منظور از ارتودنسی رنگی چیست؟

باید بدانید که ما چیزی به نام ارتودنسی رنگی داریم و در واقع ما زمانی که از آن صحبت می کنیم منظور ما حلقه های کوچک پلاستیکی است که به آنها الاستیک های او رینگ یا O-Ring می گویند. در واقع به دلیل رنگ های متنوع این حلقه ها ما اکنون از ارتودنسی رنگی صحبت می کنیم. دستگاه ارتودنسی ثابت از براکت ها و کش تشکیل شده است. 
براکت ها عمدتا از جنس فلز هستند و گاهی اوقات افراد از روش های درمانی مختلفی مثل براکت های سرامیکی، ارتودنسی شفاف یا اینویزیلاین استفاده می کنند. اما بندها و کش های دستگاه ارتودنسی، رنگ های متنوعی دارند که شما می توانید طبق سلیقه خود این رنگ ها را انتخاب کنید. فراموش نکنید که ارتودنسی رنگی تنها در ارتودنسی ثابت قابل استفاده است زیرا در ارتودنسی متحرک، از بریس های فلزی استفاده نشده و تنها می توان از پلاک متحرک بهره برد.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

آیا انتخاب رنگ برای ارتودنسی رنگی دشوار است؟

ارتودنسی رنگی متشکل از براکت های بسیار جذاب و زیبا می باشد که می تواند برای مشکل پسندان تا حد زیادی مناسب باشد. با این روش نوین، شما می توانید انتخاب آزاد و مستقلی در میان رنگ های مختلفی داشته باشید و یا حتی در ارتودنسی خود رنگ ها را به صورت ترکیبی استفاده کنید. مثلا اگر بخواهید می توانید رنگ ها را با لباس خود ست کنید. همچنین لازم نیست که تا آخر درمان تنها از یک رنگ استفاده کنید و می توانید انتخاب های متعددی داشته باشید.

چه رنگ هایی در ارتودنسی رنگی بهتر است و از کدام یک باید پرهیز کرد؟

پرطرفدارترین رنگ های رینگ ها، صورتی، قرمز، نارنجی، سبز، آبی، زرد و بنفش هستند. متخصصین ارتودنسی می توانند به شما کمک کنند تا بهترین رنگ را مطابق با نیازهایتان انتخاب نمایید. در ادامه چندین پیشنهاد برای انتخاب براکت های رنگی ارائه شده است:
- رنگ مورد علاقه: شما می توانید رنگی را که دوست دارید انتخاب کنید یا مانند رنگین کمان بیش از یک رنگ را برگزینید.
- انتخاب الاستیک ها بر اساس لباس: شما می توانید نگاهی به کمد لباس خود انداخته و ببینید که چه رنگ هایی در آنجا بیشتر دیده می شوند و سپس رنگی را انتخاب کنید که با بهترین وجه با لباس های شما ست شود. شما همچنین می توانید یک رنگ خنثی برگزیده تا با دندان هایتان نیز مطابقت داشته باشد. 
- انتخاب الاستیک ها بر اساس جشن ها و موقعیت ها: جالب است که می توانید مطابق با تعطیلات و یا هر مراسم مهم دیگری که در پیش رو دارید ارتودنسی رنگی را انتخاب کنید. رنگ بریس می تواند در هر موقعیت خاص مانند عروسی یا فارغ التحصیلی، ظاهری شیک به شما ببخشد.
- تیم ورزشی مورد علاقه: شما می توانید رنگ های ارتودنسی را بر اساس تیم مورد علاقه خود به نمایش بگذارید.
 - رنگ مکمل چشمان شما: نوارهای سبز رنگ بریس ها می توانند به بهترین وجه مکمل چشمان قهوه ای باشند. آبی، صورتی یا بنفش هم می توانند مکمل خوبی برای چشمان آبی باشند. در حالی که قرمز، سبز و نارنجی نیز برای چشمان سبز ایده آل هستند.
شما همچنین باید در انتخاب رنگ کش ارتودنسی مسائلی را در نظر بگیرید و به عبارتی از رنگ هایی اجتناب کنید که از زیبایی صورت و لبخند شما می کاهند:
- رنگ سفید: الاستیک های سفید زودتر کثیف شده و می توانند زردی و آلودگی را بیشتر نمایان کنند.
- الاستیک های شفاف: این الاستیک ها می توانند به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و همچنین ذرات غذا را بیشتر نمایان سازند.
الاستیک های زرد رنگ: رنگ زرد باعث می شود که زردی دندان ها بیشتر به چشم آید و در نتیجه نمی تواند در ارتودنسی رنگی گزینه مناسبی باشد.
الاستیک های سیاه: کش سیاه ممکن است این تصور را به بقیه بدهد که دندان های شما دچار پوسیدگی و خرابی شده است.
ترکیب کش های قهوه ای و سبز: زمانی که این ارتودنسی را در دهان دارید شاید سایرین گمان کنند که مواد غذایی در بین دندان های شما گیر کرده است.

براکت هایی که باعث سفیدتر شدن دندان های شما می شوند

اگر دوست دارید که دندان های شما سفیدتر از آنچه که هستند به نظر برسند، انتخاب رنگ مناسب بریس ها می تواند آغاز خوبی باشد. رنگ های تیره مانند سیاه، بنفش تیره و آبی تیره دندان های شما را سفیدتر نشان می دهند. اگر هم هیچ از این رنگ ها با رنگ چشمان شما مطابقت ندارند، قرمز یا آبی روشن را می توانید امتحان کنید. 
گاهی اوقات نیز استفاده از رنگ های خنثی می تواند مفید واقع شود. نوارهای نقره ای، خاکستری و شفاف باعث سفیدتر نشان دادن دندان نمی شوند اما همچنین سبب تغییر رنگ آن نیز نخواهند شد. باز هم مثل همیشه بهتر است که از مصرف نوشیدنی های رنگی مثل نوشابه ها، چای یا قهوه در حد زیاد خودداری نموده تا الاستیک های ارتودنسی رنگی دچار لکه یا تغییر رنگ نشوند.

 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آیا نوارهای شفای ممکن است در طول زمان تغییر رنگ دهند؟

نوارهای شفاف ممکن است با گذشت زمان و بدون توجه به براکت استفاده شده، زرد شده و تغییر رنگ دهند. شما در طول درمان انواع غذاها و مخصوصا نوشیدنی های رنگی را مصرف می کنید و به دلیل رنگ این نوارها طبیعی است که آنها با گذشت زمان به زردی بگرایند. اما لازم نیست نگران باشید زیرا همانگونه که قبلا نیز ذکر شد این الاستیک ها قابل جدا شدن هستند و شما می توانید در مراجعه بعدی به متخصص ارتودنسی رنگ دیگری را انتخاب کنید.

چرا با گذشت زمان الاستیک های ارتودنسی رنگی دچار تغییر رنگ می شوند؟

این انتظار می رود که با گذشت زمان، نوارهای براکت ها دچار تغییر رنگ شوند. مطالعه ای در سال 2016 چهار برند از این کش ها را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که همگی آنها در طول یک ماه دچار تغییر رنگ شده اند. میزان اصلی تغییر رنگ در این محصولات عمدتا به موارد زیر بستگی دارد:
-    برند باند الاستیک
-    رنگدانه های موجود در غذاها و نوشیدنی های مصرفی
-    وجود باکتری هایی که در الاستیک وجود دارند

پنج ترکیب رنگ عالی برای براکت ها

پس از اینکه رنگ مورد علاقه خود را برای ارتودنسی رنگی مدتی در دهان قرار دادید می توانید برای دفعات بعد هر یک از این ترکیبات بی نظیر را نیز امتحان نمایید:
آبی و زرد: روشن و شاد
- سبز و صورتی: مثل هندوانه که همیشه انتخاب خوبی است.
- صورتی و بنفش: رنگی خیره کننده و زیبا
- سیاه و قرمز: رنگ مورد علاقه نوجوانان
- نارنجی و آبی: با این ترکیب رنگی به طور مدام لبخند بزنید

چند رنگ برای بریس ها موجود است و چند بار می توانم آنها را تغییر دهم؟

رنگ های متنوع و زیادی برای براکت ها در ارتودنسی رنگی موجود هستند. متخصصین ارتودنسی یک چرخه رنگی کامل را با طیف گسترده ای از رنگ ها در اختیار بیماران قرار می دهند تا آنها آزادانه گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند. این معمولا چیزی شبیه به پالت یک هنرمند می باشد. اینکه متخصص ارتودنسی چند بار قرار است براکت های شما را تنظیم کند به سرعت حرکت دندان های شما بستگی دارد. اما برای اکثر افراد این تنظیمات معمولا هر شش تا هشت هفته یک بار رخ می دهد. هر بار که متخصص ارتودنسی قرار است تا ارتودنسی را تنظیم کند پس شما هم فرصت خواهید داشت تا نوارهای رنگی جدید خود را انتخاب کنید.

ارتودنسی رنگی و رنگ پوست شما

شما می توانید همچنین رنگ الاستیک ها یا نوارها را متناسب با رنگ پوست خود برگزینید. اگر پوستی تیره با زیتونی دارید رنگ های روشن مانند طلایی، فیروزه ای، بنفش یا سرمه ای را انتخاب نمایید. در مقابل اگر رنگ پوست شما روشن است، رنگ های سرد بهتر به نظر می رسند و می توانید رنگ های نقره ای، آبی آسمانی، صورتی روشن و یا یاسی را امتحان کنید. انتخاب رنگ ها بر اساس رنگ پوست باعث می شود تا براکت های شما همیشه خوب و عالی به نظر برسید. هرگز از انتخاب یک ترکیب رنگارنگ نیز هراسی نداشته باشید.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

هر نوع رنگی را که انتخاب می کنید، براکت های خود را تمیز نگه دارید

در حالی که تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار دارید می توانید هر نوار رنگی را که مورد دلخواه و سلیقه شما است انتخاب نمایید اما این نکته را در نظر بگیرید که در تمامی شرایط دندان ها، براکت ها، سیم ها و الاستیک ها را تمیز نگه دارید. دندان های خود را روزانه و پس از صرف غذا حتما با خمیر دندان های حاوی فلوراید بشویید. به نواحی بین براکت و لثه نیز توجه داشته باشید و بین سیم ها و دندان های خود را با دقت تمیز کنید. هر بار، حداقل به مدت دو دقیقه مسواک زده و نوک آن را روی دندان ها خود قرار دهید و به صورت مدور بشویید.
فراموش نکنید که نخ دندان بخشی اساسی در حفظ سلامت دندان ها و لثه ها محسوب می شود و باید حداقل یک بار در روز از آن استفاده نمایید. البته این می تواند با وجود براکت ها در دهان مشکل باشد اما چیزی نیست که با غفلت از آن رد شوید. برای ذرات غذا که به آسانی در شکاف های ریز اطراف براکت ها و حتی لثه های شما گیر می کنند، این نخ دندان است که نقش مهمی را برای خارج کردن آنها ایفا می نماید. 
شما همچنین می توانید علاوه بر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان منظم، از دهانشویه یا محلول آب گرم و نمک نیز برای شستن دهان خود استفاده کرده تا بقایای مواد غذایی و باکتری ها از بین دندان ها و براکت ها خارج شوند. به طور کلی اصول مراقبت از براکت ها را در حالی که ارتودنسی رنگی در دهان دارید به خوبی به خاطر بسپارید و برخی از مواد غذایی مثل غذاهای خیلی ترد یا چسبناک را کنار بگذارید تا از به بریس های شما آسیبی وارد نشود. مراقبت از دندان ها و بریس ها به این معنی است که الاستیک ها نیز تمیز باقی می مانند و رنگ های آنها همچنان در دهان شما می درخشند تا زمان تغییر آنها مجددا فرا برسد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!