02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت دندان، آری یا نه؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1397/04/02

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

اگر تصمیم به انجام لمینت دندان دارید و در مورد روند کار و عوارض و عواقب آن نگران هستید، خواندن این مقاله را برای گرفتن پاسخ هایتان پیشنهاد میکنیم. شاید برای شروع لازم باشد که بدانید لمینت دندان دقیقا به چه چیزی گفته می شود. لمینت دندان به هر لایه ای از مواد بادوام که تنها روی سطح بیرونی دندان را می پوشاند و به طور دائم به دندان های شما اضافه میگردد، اطلاق می شود و در واقع این عمل بیشتر جنبه زیبایی دارد تا جنبه درمانی. برای آگاهی های بیشتر با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی در ادامه این مطلب همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندانی (گاهی اوقات به عنوان روکش های پرسلن یا لمینت ها -ورقه ها- ی پرسلن دندانی نامیده می شوند) پوسته های نازک و سفارشی از مواد دندانی هستند که برای پوشش سطح جلویی دندان ها طراحی شده اند. برای بهبود ظاهر دندان ها از آن استفاده می شود.این لمینت های پرسلن به شکل پوست های نازکی هستند که عمل پوشش دهی را انجام می دهند. این پوسته ها به جلو دندان ها متصل می شود و تغییر رنگ، شکل، اندازه و یا طول دندانها را باعث می شود. لمینت دندان می تواند از پرسلن یا مواد کامپوزیت رزین ساخته شود. لمینت های پرسلن در برابر لکه ها بهتر از ونیر های رزین مقاومت می کنند و ویژگی های منعکس کنندگی نور در آنها شبیه تر به دندان های طبیعی است. انواع لمینت دندان تفاوت ها و کاربردهای خود را دارند و شما باید در مورد بهترین انتخاب مواد لمینت برای دندانهایتان با دندانپزشک خود صحبت و مشورت کنید.

لمینت سرامیکی

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

کاربرد ونیر لمینیت 

ونیر های سرامیکی قادرند عیوب ظاهری در حد کوچک و متوسط دندان را برطرف کنند. به عنوان مثال از لمینت های سرامیکی می توان برای هم تراز کردن دندان های فک بالا و پایین و همچنین تنظیم خط لثه نیز استفاده کرد. لمینت های پرسلین قادرند رنگ، شکل، زاویه دندانها را تغییر داده و با برطرف کردن مشکلات زیر به یکدست شدن آنها کمک کنند:

• دندان هایی که کوتاه تر از سایرین در آمده اند.

• دندان هایی که از جای خود خارج شده اند.

• دندان هایی که کج درآمده باشند.

• دندان هایی که فاصله نسبتا زیادی بین آنها وجود داشته باشد.

• دندان هایی که از جای خود خارج شده باشند.

• دندان‌هایی که به علت درمان روت کانال، پرکردگی های بسیار وسیع یا مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین فلوراید تغییر رنگ داده یا زرد شده اند.

• دندانهایی که در اثر سایش کوتاه شدند.

• دندان هایی که شکسته اند یا لبه آن ها پریده است.

• دندان های کج که از محل خود خارج شده‌اند و یا چرخیده اند.

• اصلاح رنگ دندان هایی که با بلیچینگ و سفید کردن تغییری در آنها ایجاد نمی شود.

روش انجام لمینت دندان چگونه است؟

انجام لمینت دندان معمولا سه جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد. یکی برای مشاوره و دو تای دیگر برای ساخت و اجرای لمینت روی دندان. می توان فرآیند لمینت را برای یک دندان یا بسیاری از دندانها به طور همزمان انجام داد.

برنامه ریزی تشخیص و درمان

اولین قدم شما، مشارکت فعال شما در پروسه تشخیص و درمان است. پس هرآنچه که لازم است به دندانپزشک خود توضیح دهید و او را همراهی کنید. در طول این فرایند، دندانپزشک شما دندان های شما را بررسی خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که لمینت دندانی برای شما مناسب است و در مورد روند و برخی از محدودیت های آن بحث خواهید کرد.

آماده سازی

برای تهیه لمینت برای دندان، دندانپزشک شما حدود 2/1میلیمتر مینای دندان را از سطح دندان حذف می کند که تقریبا برابر با ضخامت روکش است که به سطح دندان اضافه می شود. قبل از برداشتن مینای دندان، شما و دندانپزشک تصمیم می گیرید که نیاز به بی حسی موضعی برای خنثی کردن این منطقه است یا خیر. سپس، دندانپزشک شما مدل یا قالب دندان شما را ایجاد خواهد کرد. این مدل یا قالب به یک آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شود که به نوبه خود روکش لمینت را ایجاد می کند. معمولا برای دندانپزشک 2-4 هفته طول می کشد تا روکش لمینت را از آزمایشگاه دریافت کند. برای دندان های بسیار نامتناسب، در این فاصله زمانی می توان از روکش های دندانی موقت استفاده کرد.

اتصال لمینت

قبل از اینکه روکش دندان به طور دائمی به دندان شما متصل شود و موجب رساندن آسیب احتمالی به دندان شود، دندانپزشک شما به طور موقت آن را روی دندان قرار خواهد داد تا هماهنگی رنگ آن و اندازه و متناسب بودن آن را بررسی کند. او به طور مکرر روکش را برداشته و تا جاییکه مورد نیاز است آن را برای رسیدن به اندازه مناسب، برش می دهد. سپس، برای آماده کردن دندان شما برای دریافت لمینت، دندانتان تمیز، جلا و تراشیده خواهد شد - که باعث می شود دندان را برای انجام یک پروسه پیوند قوی آماده کند-.بعد از آن ماده چسبنده روی لمینت استفاده می شود و سپس روکش روی دندان قرار می گیرد. وقتی لمینت به درستی روی دندان قرار گرفت، دندانپزشک شما یک پرتو نور ویژه به روکش دندانی اعمال می کند که مواد شیمیایی را در سیمان فعال می کند و باعث می شود تا آن را بسیار سفت و سخت کند. مراحل نهایی شامل حذف ماده چسبنده اضافه، ارزیابی گاز گرفتن شما –برای چک کردن درستی گاز گرفتن غذا- و تنظیم نهایی موارد مورد لزوم در لمینت اتصال یافته است.

لمینیت

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

مزایای لمینت دندان چیست؟

لمینت ها مزایای زیر را ارائه می دهند:

  1. آنها یک ظاهر طبیعی دندان دارند.
  2. بافت دهان لمینت پرسلن را به خوبی تحمل میکند-پس زده نمی شود یا آلرژی ایجاد نمیکند.-
  3. روکش های لمینت پرسلن مقاوم در برابر لکه هستند.
  4. رنگ لمینت پرسلن را می توان انتخاب کرد به طوری که باعث می شود که دندانهای تیره سفیدتر شوند.
  5. لمینت یک روش محتاطانه برای تغییر رنگ و شکل دندان ارائه می دهد؛ عموما با آنکه لمینت نیاز به تغییر و شکل دهی زیاد و گسترده بر روی تاج دندان ندارد، می تواند تغییرات ظاهری زیبا را و کافی را برای دندانها فراهم کند.

معایب لمینت دندان کدامند؟

ضعف در لمینت دندانی عبارتند از:

  1. پروسه برگشت پذیر نیست.
  2. لمینت هزینه نسبتا زیادی دارد.
  3. لمینت معمولا اگر ترک خورده یا شکسته شوند معمولا قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند.
  4. از آنجا که قسمتی از مینای دندان برداشته شده است، دندان شما ممکن است به غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی ها حساس تر باشد.
  5. لمینت دقیقا با رنگ دندانهای دیگر شما مطابقت ندارد. همچنین، رنگ روکش را نمی توان در محل تغییر داد. اگر بر روی سفید کردن دندان هایتان برنامه ریزی دارید، قبل از اتصال لمینت، باید این کار را انجام دهید.
  6. احتمال دارد لمینت از بین برود یا فرو بریزد. برای به حداقل رساندن احتمال این رخداد، ناخن های خود، جواهرات، یخ، یا سایر اشیاء سخت را نجوید و یا در غیر این صورت از فشار بیش از حد خودداری کنید.
  7. دندان ها با روکش لمینت می توانند احتمال بیشتری دارد که پوسیدگی را تجربه کنند.
  8. لمینت اصلا انتخاب خوبی برای افرادی که دندان های ناسالم دارند (مثلا افرادی که دچار افتادگی یا بیماری لثه هستند)، یا دندان های تضعیف شده (در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر شدن دندان های بزرگ) دارند و یا کسانی که مقدار ناکافی از سطح دندانی را دارند، نیست.
  9. افرادی که دندان های خود را بهم می سایند، کاندیداهای نامناسب برای لمینت پرسلن هستند، زیرا این فعالیت ها می توانند باعث می شود تا لمینت تکه تکه شوند.

مواد سازنده لمینت پرسلین

برخی از لمینت های سرامیکی از لیتیوم سرامیک و برخی دیگر از سرامیک خالص تهیه می شوند که جنس آنها بستگی به تکنولوژی ساخت شرکت سازنده دارد. سرامیک به صورت یک پودر محلول در آب که به آن پرسلین فلدسپتیک می گویند روی رفرکتوری دایrefractory die توسط تکنسین های لابراتوار لایه گذاری می شود. سپس سرامیک تحت فشار حرارت داده شده و محصول در دمای بالا ذوب شده و لمینت های نهایی داخل قالب با استفاده از تکنیک موم گرم شده تولید می شوند.

با اینکه سرامیک یا پرسلین ذاتاً شکننده است و در صورتی که بیفتد یا ضربه ای به آن وارد شود به راحتی می شکند اما در صورتی که به یک ساختار محکم تر مانند دندان طبیعی متصل شود؛ دیگر چنین ضعفی ندارد چون نیروهایی که مستقیماً به آن وارد می شوند از سرامیک عبور کرده و توسط ساختار مستحکم و ثابت دندان های طبیعی زیر آن تحمل می شود. ماهیت سخت و شیشه ای مانند سرامیک ونیر های دندانی یک سطح بادوام را ایجاد خواهد کرد که در مقابل زرد شدن و ساییدگی مقاوم است.

تراشیدن مینای دندان پیش از نصب لمینیت سرامیکی

دندانپزشک قبل از اینکه لیمنت‌های سرامیکی را روی دندان نصب کند، برای آماده کردن دندان‌ها تقریبا ۰.۵ میلی میلی‌متر از کلفتی مینای هر دندان را می‌تراشد. این کار باعث می‌شود تا دندان‌های تازه ضخیم‌تر دیده نشوند و ظاهر خوبی داشته باشند. بعد از این تراش، روکش‌های نازک سرامیکی روی دندان گذاشته می‌شود. در ضمن تراشیدن مینای دندان پیش از نصب لمینت کمک می‌کند تا فضای کافی برای لمینت باز شود و دندان‌ها بزرگتر و کلفت‌تر از اندازه طبیعی دیده نشوند.

 

مراحل نصب ونیر لمینیت

مرحله اول: ابتدا دندانپزشک بخشی از مینای دندان هایی که قرار است ونیر لمینیت روی آنها قرار بگیرد را تراشیده و سپس قالبی از دندان های بیمار تهیه می کند. این قالب به لابراتوار فرستانده می شود و رنگ، شکل، اندازه و طول لمینیت های سرامیکی طبق نظر بیمار و دندانپزشک به شکل دلخواه از روی قالب ساخته می شود.

مرحله دوم: در این مرحله ونیرهای لمینیت سرامیکی ساخته شده توسط لابراتوار به پشت دندان سمان می‌شوند تا به شکل دندانهای طبیعی به نظر برسند. طراحی و جنس لمینت های سرامیکی به گونه ای انتخاب می شود که ظاهری درخشان و همرنگ با دندانهای طبیعی فرد داشته باشند.

تکنولوژی اتصال ونیر لمینت به مینای دندان شبیه همان تکنولوژی است که هنگام پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این تکنولوژی یکسری مراحل طی می شود تا لمینت قرار گرفته روی مینای دندان به آن پیوند بخورد. پس از برقراری پیوند بین لمینت های سرامیکی و مینای دندان، این پیوند به صورت یک لایه سیمانی قرار گرفته بین لمینت و مینای دندان عمل می کند و موجب می شود لمینت های سرامیکی مستحکم در جای خود باقی بمانند.

استفاده از تکنولوژی CAD/CAM در ساخت ونیر لمینیت

در صورتی که دندانپزشک از دستگاه کدکم CAD/CAM و نرم افزار مرتبط با آن استفاده کند می تواند با پرینت سه بعدی لمینت سرامیک را در همان جلسه اول در مطب بسازد و روی دندان‌های شما نصب کند. هر چند در حال حاضر به علت جدید بودن تکنولوژی کدکم CAD/CAM هزینه آن کمی نسبت به روش سنتی بالاتر است اما صرفه جویی بسیار زیادی در زمان بیمار خواهد کرد به همین علت بسیاری از مطب های دندانپزشکی زیبایی در حال حاضر به این تکنولوژی مجهز شدند.

سفیدترین رنگ لمینت دندان کدام است؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

آیا تراشیدن مینای دندان و نصب لمینیت های سرامیکی درد دارد؟

به منظور تراشیدن مینای دندان احتمالاً دندانپزشک دندان ها را بی حس می کند تا بیمار دردی احساس نکند. نصب ونیرهای لمینیت نیز یکی از راحتترین روشهای دندانپزشکی زیبایی است که بیمار طی آن هیچگونه درد و ناراحتی احساس نخواهد کرد. 

اندازه لمینت های سرامیکی

ضخامت لمینت های سرامیکی حدود 0.5 تا 0.6 میلیمتر است که تقریبا دو برابر ضخامت پوست تخم مرغ می باشد. البته تکنولوژی‌های جدید در لمینت های سرامیکی مانند لومینیرز ها نیز به بازار عرضه شده که به آنها ونیر های فوق نازک می گویند و ضخامت آنها حدود 0.2 میلیمتر است.

 

کاندید مناسب برای کاشت ونیر لمینیت

درصورتیکه یک یا چند علامت زیر را داشته باشید؛ کاندید مناسبی برای نصب ونیر لمینیت هستید:

• دندانهایتان تغییر شکل داده باشد به عنوان مثال کوتاهتر شده با لب پر شده باشد.

• برخی از دندان هایتان شکسته باشد.

• دندانهایتان با گذشت زمان سائیده شده باشند.

• یک یا چند دندانتان براثر حوادث مختلف شکسته و یا لب پر شده باشند.

• دندان هایتان به طور طبیعی کج در آمده باشند.

• فاصله قابل توجهی بین دندانهای شما وجود داشته باشد.

• دندان هایتان زرد شده و یا در اثر عوامل مختلف مانند مصرف برخی داروهای خاص و آنتی بیوتیکها یا پرکردگی های وسیع تغییر رنگ داده باشند.

• تراز نبودن دندان هایتان، گاز زدن یا جویدن غذاها را برایتان مشکل کرده باشد.

• ظاهر یک یا چند دندانتان با سایر دندانها متفاوت باشد.

• دندان هایتان به علت دندان قروچه کردن ساییده شده باشد.

چه افرادی نمی توانند ونیر لمینیت سرامیکی نصب کنند؟

درمان با لمینت سرامیکی را می توان برای اصلاح عیوب دندانی در حد متوسط استفاده کرد و در صورتی که عیوب بسیار جدی مانند خالی بودن جای یک یا چند دندان، تغییر رنگ بسیار شدید تا حد سیاه شدن، تغییر زاویه بسیار زیاد دندان یا به عنوان مثال روی هم افتادن دندان ها مشاهده شود؛ نمی توان از این روش استفاده کرد. در این شرایط باید از روش‌های دیگری مانند بریج دندان، ایمپلنت دندان یا ارتودنسی بهره برد.

همچنین درصورتیکه بیمار عاداتی مانند دندان قروچه کردن یا سیگار کشیدن داشته باشد؛ نصب لمینت ها ممکن است تاثیر چندانی برای او نداشته باشد. چون دندان قروچه کردن موجب شکستن و ترک خوردن لمینت ها شده و سیگار کشیدن نیز احتمال بروز بیماریهای لثه و افتادن ونیر لمینت را بالا می برد.

مدت زمان ریکاوری پس از نصب لمینیت پرسلین

یکی از مهم ترین مزیت های ونیر های دندانی این است که بیماران بلافاصه پس از نصب لیمنیت ها می توانند از ظاهر زیبای آنها بدون هیچگونه احساس درد و ناراحتی لذت ببرند. چون برای نصب لمینت های پرسلین از خود دندان های طبیعی استفاده می شود؛ زمان بهبود و ریکاوری نیز بسیار سریع است.

مراقبت از لمینیت های سرامیکی پس از نصب

یکی از مهمترین دلایل شکست لمینت های سرامیکی ابتلا به بیماری‌های لثه یا پریودنتال جزئی است که در نتیجه حفظ و نگهداری ضعیف و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. بنابراین با مراقبت های معمول و حفظ بهداشت دهان و دندان، لمینت های سرامیکی درمان ایده آل و طولانی مدتی برای افرادی است که تمایل دارند طرح لبخند خود را اصلاح کنند و ظاهر زیباتری داشته باشند. برای مراقبت از لمینیت های پرسلین باید:

• از خوردن مواد قلیایی، اسیدی و دارای رنگهای مصنوعی خودداری کنید

• از ساییدن دندان‌ها به یکدیگر خودداری کنید.

• عادات مربوط به حفظ بهداشت دهان و دندان خود را اصلاح کنید

• از محافظ های دندان استفاده کنید.

• از لمینت ها به عنوان ابزار استفاده نکنید.

• مراقب دندان قروچه کردن خود باشید.

دوام و طول عمر لمینیت سرامیکی

لمینت های سرامیکی دست کم ۱۰ سال بعد از کاشت در روی دندان ماندگاری دارند و اگر تمام موارد بهداشتی دهان و دندان درباره آنها رعایت شود می‌توانند حتی تا ۱۵ سال نیز عمر کنند.

مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

لمینت دندان چقدر طول عمر دارد و باقی می ماند؟

لمینت معمولا بین 7 تا 15 سال عمر می کند. پس از این زمان، لازم است لمینت قبلی جایگزین شود.

لمینت دندان به کدام مراقبت های ویژه نیاز دارد؟

لمینت دندان نیازی به مراقبت خیلی خاصی ندارد. مانند سابق کارهایی که به طور معمول برای بهداشت دهان و دندان خود استفاده می کردید استفاده کنید، نظیر استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده، مسواک زدن و...

البته حتی اگر لمینت های پرسلن در مقابل لکه ها مقاومت داشته باشند، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که از غذاها و نوشیدنی های رنگی (مانند قهوه، چای و...) اجتناب کنید.

آیا جایگزینی برای لمینت وجود دارد؟

بله، جایگزین برای لمینت ها شامل باندینگ و تاج است. لمینت یک گزینه متوسط و خوب ​​را ارائه می دهد. لمینت برای افرادی که می خواهند شکل دندان های خود را تغییر دهند و از میزان بافت دندانی کافی و سالم برخوردارند مناسب است. کسانی که بافت دندانی کافی و سالم ندارند باید از گزینه های درمانی دیگری استفاده کنند.

هزینه لمینت چقدر است؟

هزینه لمینت بسته به برند مواد استفاده شده و روند و جلسات درمانی مورد نیاز متفاوت است. به طور کلی، برای لمینت برای هر دندان، مبالغی بین 1000 تا 2000 دلار هزینه لازم است. عموما هزینه لمینت  تحت پوشش بیمه نیست. برای اطمینان، این موضوع را با دندانپزشک خود چک کنید.

مطالبی که تا اینجا ارائه شد به نوع رایج تر لمینت که نوع سرامیکی است، اختصاص داشت. اما به طور کلی لمینت دندان به دو صورت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم می شوند. به احتمال زیاد نام این دو روش به گوش شما هم خورده است. خیلی از متقاضیان لمینت، با این اسامی و تفاوت هایی که میان آنهاست گیج و سردرگم شده و نمی دانند که کدام روش را انتخاب کنند. اما نکته ای که وجود دارد این است که ممکن است این یک روش برای شخصی مناسب باشد در حالیکه برای شخص دیگر روش دیگری موثرتر باشد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه و دانستن تفاوت ها و معایب و مزایای این دو روش لمینت کردن در ادامه مقاله در مورد آن بحث خواهیم کرد.

مقایسه لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

فردی که نیاز دارد فقط یک یا دو دندان خود را تصحیح کند، استفاده از لمینت کامپوزیت برای وی انتخاب مناسبتری خواهد بود. از سوی دیگر اگر تعداد دندانهایی که نیاز به اصلاح و زیبایی دارند فراتر از اینها باشد برای مثال لازم باشد 10 دندان از نظر رنگ و موقعیت اصلاح شوند، آن وقت لمینت سرامیکی برای آن انتخاب مناسب تری خواهد بود. با آنکه تشخیص و انتخاب روش مناسبتر برای بیمار به عهده ی دندانپزشک متخصص است اما واضح است که بیمار هم باید از مزایا و معایب لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی اطلاع کافی داشته باشد و درمان آگاهانه تری را انجام دهد.

مقایسه مزایا و معایب لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

از آنجایی که لمینت سرامیکی در آزمایشگاه تخصصی دندانپزشکی -معروف به لابراتوار- و توسط تکنسین جداگانه ساخته می شود، در نتیجه قیمت لمینت سرامیکی معمولا بالاتر از نوع کامپوزیتی -که در مطب یا کلینیک دندان و توسط خود دندانپزشک شکل داده می شود- تمام می شود. معمولا قیمت لمینت سرامیکی برای هر دندان چیزی حدود 1 تا 3 میلیون برای بیمار هزینه دارد. این قیمت گذاری بیشتر بر اساس هزینه آزمایشگاه، برند مواد مورد استفاده، تجربه و تبحر دندانپزشک و امکانات و خدمات ارائه شده توسط مطب دندانپزشکی تعیین می شود و متغیر است.

در مقایسه با قیمت لمینت سرامیکی، قیمت لمینت کامپوزیتی در ابتدا تقریبا نصف قیمت لمینت سرامیکی است. اما باید توجه داشت که این قیمت فقط در ابتدا کمتر است و اگر هزینه ترمیم های مکرری که لازم است و نیز نیاز به تعویض بعد از 5 سال لحاظ شود، در نهایت قیمت تمام شده لمینت کامپوزیتی بسیار بیشتر از قیمت اولیه خواهد بود.

مقایسه دام و طول عمر لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

دوام واقعی لمینت چه سرامیکی باشد و چه کامپوزیتی در نهایت وابسته به نگهداری خود فرد است. اما معمولا دوام و طول عمری که از لمینت سرامیکی انتظار می رود تقریبا دو برابر طول عمر لمینت کامپوزیتی است و در واقع چیزی حدود 10 تا 15 سال تخمین زده می شود.

آشنایی با نکته های مهم انتخاب رنگ و سایه مناسب ونیر

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مقایسه استحکام لمینت سرامیکی و استحکام لمینت کامپوزیتی

طریقه تهیه لمینت سرامیکی به این صورت است که در لابراتوار در کوره دندانپزشکی در دمایی حدود 700 درجه سانتیگراد گرما داده می شود که باعث می شود ذرات چینی در آن با هم ساختمانی یکدست و محکم تشکیل دهند. این درحالیست که لمینت کامپوزیت در دهان و با استفاده از نور آبی رنگ سخت و محکم می شود و استحکام آن بسیار کمتر از نوع سرامیکی است.

مقایسه ظاهر لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

از آنجاییکه ذرات سرامیکی در شکست و عبور نور بهتر از لمینت کامپوزیتی عمل می کنند و دیگر اینکه به لمینت سرامیک در ابتدا لعابی زده می شود و سپس در کوره گرما می بیند ، لمینت سرامیکی ظاهر زیباتر و درخشان تری دارد.

مراقبت از لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

  1. برای هر دو روش مثل دندان های عادی، توصیه به مسواک زدن و نخ دندان می شود.
  2. می توان از یک وسیله بسیار مفید برای حفظ بهداشت دهان به نام واتر پیک استفاده کرد.
  3. استفاده از مسواک زبر و یا مدیوم باعث می شود روی سطح کامپوزیت خراش ایجاد شده و حتی فرایند تغییر رنگ برای آن سریع تر اتفاق بیفتد.
  4. شکستن آجیل و گاز زدن خوراکی ها و اجسام سفت ممکن است باعث شکستن و لب پر شدن هر دو نوع شود.

مقایسه میزان تراش دندان پایه در لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

کامپوزیت دندان در ابتدا یک ماده خمیری شکل است که روی سطح دندان  اضافه می شود سپس دندانپزشک به آن شکل می دهد و در نهایت با نور آبی آن را سفت می کند. این ویژگی باعث می شود بتوان آن را به هر جایی اضافه کرد و شکل دلخواه به آن داد بدون آنکه احتیاج باشد سطح دندان پایه –مینای دندان- تراش بخورد. ولی نکته ای وجود دارد، اینکه همه سطوح برجسته دندان بایستی تراشیده شوند. اگر این کار انجام نشد دندان بیرون زده تر و زشت معلوم می شود. در مورد لمینت سرامیکی تراش مینای دندان ضروری و اجتناب ناپذیر است. اما چنانچه دندانپزشک مهارت کافی داشته باشد و از یک آزمایشگاه حرفه ای استفاده کند، می توان تراش و آسیب به دندان را به حداقل رساند.

در مجموع مساله ای که مهم است هر دوی این روش ها یک هنر دست محسوب میشوند و تخصص و هنر و دقت دندانپزشک تاثیر زیادی روی کیفیت و نتیجه نهایی کار لمینت کردن دندان خواهد داشت. درستی مطالبی که در این مقاله ارائه گردید منوط به مهارت و تخصص دندانپزشک و استفاده از مواد با کیفیت و با روش انجام کار ماهرانه است. اگر این موارد رعایت نشوند احتمال پوسیدگی دندان های لمینت شده چند برابر دندان های عادی خواهد شد. بنابراین یافتن یک دندانپزشک متخصص و ماهر بسیار حائز اهمیت است.

مقایسه ونیر لمینیت و ونیر کامپوزیت

ونیرهای لمینت مقاوم تر از رزین های پلاستیکی یا ونیر کامپوزیت هستند و دوام و طول عمر آنها نیز از کامپوزیت ها بیشتر است. ظاهر لمینیت ها بسیار زیباتر از ونیر کامپوزیت است و به صورت کاملا تخصصی در لابراتوار ساخته می شوند. 

مقایسه ونیر لمینیت و ارتودنسی

لمینت (لمینیت) های سرامیکی می توانند با تغییر ظاهر دندان در مدتی کوتاه بدون نیاز به استفاده از براکت ها یا جابجایی فیزیکی دندان به اصلاح مشکلات ظاهری آنها کمک کنند. پس از نصب ونیر لمینت هیچ اثری از دندان های زاویه دار یا کج پشت آن مشاهده نمی شود. براکت ها علاوه براینکه کمی گران هستند؛ درمان با آنها مدت زمان طولانی تری نیاز دارد. از طرفی پس از در آوردن براکت ها باید برای تمام عمر از محافظ های دندانی استفاده کنید تا از جابجایی مجدد آنها جلوگیری کنید.

مزایای ونیر لمینیت پرسلین

• سفید کردن دائمی دندان ها

• رفع آسیب دیدگی های دندان و اصلاح طرح لبخند

• درمان زرد شدن دندان ها، دندان های کج و شکسته شده، دندان های کوتاه یا خیلی پهن نسبت به دندانهای دیگر، دندانهای ساییده شده یا لب پر شده، دندان هایی که رنگ آنها با سایر دندانها تفاوت پیدا کرده است

• یکدست کردن رنگ، شکل و اندازه دندان ها

• افزایش احساس اعتماد به نفس 

• نصب سریع و راحت ونیرهای لمینیت

• بهبود و ریکاوری بسیار سریع 

• مراقبت راحت، حفظ و نگهداری بسیار ساده

• دوام و طول عمر فوق العاده

• ظاهری دقیقا شبیه دندان های طبیعی

• سازگاری مناسب ونیرهای پورسلین با بافت لثه

معایب لمینیت سرامیکی

• تراشیدن مینای دندان - یکی از معایب ونیر های دندان این است که نمی‌تواند بدون تراشیدن مینای دندان روی دندانهای طبیعی نصب شوند.

• هزینه - لمینت (لمینیت) های پرسلین معمولا نسبت به ونیر های دیگر مانند کامپوزیت گرانتر هستند.

• ثابت تا پایان عمر - زمانی که ونیر پورسلین را روی دندان‌های خود کاشتید باید برای تمام عمر آنها را نگه دارید و نمی‌توانید مجددا دندان های طبیعی خود را داشته باشید. به همین علت به منظور ترمیم یا جایگزین کردن آنها همواره باید هزینه هایی را متحمل شوید.

• ساییدگی دندان های فک مقابل - اگر دندان قروچه می کنید خطر ساییده شدن دندانهای فک مقابل با لمینت (لمینیت) های سرامیکی وجود دارد. چون لمینت (لمینیت) ها از سرامیک بسیار سخت تهیه می شوند و می توانند موجب سایش دندانهای طبیعی شوند.

هزینه ونیر لمینیت

هزینه لمینت بسته به اینکه چه تعداد از دندان ها را شامل می شود و دندانها در کدام ناحیه از فک قرار دارند؛ متغیر است. لمینت های سرامیکی ظاهر شفاف و بسیار زیبایی دارند و شباهت آنها به دندانهای طبیعی بسیار بیشتر از کامپوزیت هاست؛ به همین علت هزینه لمینت کردن نسبت به کامپوزیت نیز بیشتر است.

تاریخچه لمینیت پرسلین

در سال ۱۹۸۲ دکتر سیمنسن توانست از روش دکتر فکور برای ساخت ونیر های پرسلین ای استفاده کند. او از اسید هیدروفلوریک برای چسباندن ونیرهای پرسلین دندان استفاده کرد. از آن سال به بعد تحقیقات گسترده ای در خصوص ونیر های پرسلین آغاز گردید و این روش درمان زیبایی روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!