02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تفاوت لمینیت و روکش دندان چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/12/05

بروزرسانی شده در: 1402/10/14

دو روشی که می‌توانید در خدمات دندانپزشکی از آن‌ها برای تغییر ظاهر دندان‌ها استفاده کنید، لمینت و روکش دندان است. این دو روش تفاوت‌های زیادی با یکدیگر خواهند داشت. تفاوت لمینت و روکش دندان در 4 اصل ضخامت، ظاهر، رنگ و ساختار دندان خواهد بود. ضخامت لمینت از روکش دندان کمتر خواهد بود. به دلیل ضخامت بیشتر روکش‌ها نسبت به لمینت ها، روکش‌ها نیاز به فرسایش بیشتری دارند تا روی دندان قرار بگیرند.

لمینیت‌ها و روکش‌های دندان به‌راحتی می‌توانند ظاهر دندان‌ها را تغییر دهند. رفع ایراداتی مانند شکستگی‌ها و ترک‌ها از دیگر کاربردهای این دو به شمار می‌روند.

روکش بهتره یا لمینت نی نی سایت

در جواب این سؤال که روکش بهتره یا لمینت نی نی سایت؟ باید بگوییم که هر یک از این خدمات دندانپزشکی کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. لمینت ها در اکثر مواقع برای دندان‌های جلو مورداستفاده قرار می‌گیرند، این در حالی است که روکش‌ها در اکثر مواقع در دندان‌هایی عقب یا آسیاب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که حساسیت‌ها و مراقبت‌های بعد از اجرای روکش بسیار کمتر از لمینت خواهد بود. به‌طورکلی روکش بهتر از لمینت خواهد بود.

آیا دندان روکش شده را میتوان لمینت کرد؟

دندان روکش شده را نمی توان لمینت کرد. عدم لمینت کردن، دندان روکش شده تفاوت جنس روکش با لمینت است. برای اجرای لمینت در این مواقع باید روکش برداشته شود.

تفاوت لمینت و روکش دندان

تفاوت لمینت و روکش دندان به شرح زیر می باشد:

ضخامت ونیر و تاج دندان

لمینت لایه بسیار نازکی از جنس پرسلین یا سرامیک است که ضخامتی حدود یک میلیمتر دارد و با برقراری پیوند با مینای دندان روی سطح دندان ها قرار می گیرد. در حالی که روکش دندان یا تاج دندان مصنوعی حدود ۲ میلی متر از کل یک دندان را می پوشاند.

جنس لمینت و روکش دندان

به طور کلی چهار نوع روکش دندان ساخته می‌شود: تمام سرامیکی، پرسلین (Porcelain) با جوش فلزی، آلیاژهای طلا و آلیاژهای بر پایه فلزی. تاج دندان سرامیکی از جنس پرسلین یا سرامیک ساخته می‌شود. در روکش دندان سرامیکی با جوش فلزی (PFM) از نوعی فلز همراه با پرسلین که روی آن قرار گرفته است؛ استفاده می شود.
این دو نوع تاج دندان از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه دندان طبیعی می باشند و معمولاً به عنوان روکش دندان ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. تاج دندان ساخته شده از آلیاژ طلا معمولاً از ترکیب مس و طلا ساخته می شود.
فلز پایه تاج دندان آلیاژ بر پایه فلزی نیز معمولاً از فلزات غیر نجیب هستند که شبیه نقره به نظر می رسند. این دو نوع تاج دندان کاملا مصنوعی به نظر می‌رسد و رنگ آن با سایر دندانهای طبیعی متفاوت است.
کاربرد انواع مختلف روکش دندان با یکدیگر متفاوت است و معمولاً دندانپزشک مشخص می کند که کدام نوع روکش دندان باید مورد استفاده قرار گیرد چون روکش دندان تمام سرامیکی از لحاظ ظاهری شبیه دندان طبیعی به نظر می رسد؛ از نظر بیماران مناسب تر است.
با این وجود روکش دندان تمام سرامیکی کمی شکننده است و در صورتی که فشار بسیار زیادی هنگام گاز زدن به آن وارد شود؛ امکان ترک خوردن آن وجود دارد معمولاً از تاج دندان تمام سرامیکی برای دندانهای جلو استفاده میشود. روکش دندان سرامیکی با جوش فلزی استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد.
چون فلز بکار رفته به عنوان پایه آن می‌تواند در مقابل فشار زیاد مقاوم باشد چون این نوع تاج دندان ارزانتر است کاربرد آن نیز به عنوان روکش دندان ایمپلنت بیشتر میباشد.
روکش های دندان ساخته شده از آلیاژ طلا یا فلزی نسبت به شکستن یا ترک برداشتن کاملا مقاوم هستند. بنابراین گزینه مناسبی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته به شمار می‌آیند.
معمولاً اگر دندان‌های آسیای شما نیاز به جایگزین شدن با روکش دندان داشته باشد پیشنهاد دندانپزشک شما استفاده از روکش دندان طلا یا آلیاژ فلزی است. اما چون ظاهر آن با دندانهای طبیعی دیگر متفاوت است معمولاً بیماران روکش دندان سرامیکی را ترجیح می‌دهند.
برخلاف روکش دندان چون لمینت ونیر فقط با هدف اصلاح طرح لبخند و زیباتر شدن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ فقط از جنس سرامیک ساخته می‌شود تا بتوان رنگ آن را با سایر دندانهای طبیعی بیمار، منطبق کرد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

تراشیدن مینای دندان در لمینت و تاج دندان

چون ونیر دندانی فقط سطح روی دندان ها را می پوشاند؛ نسبت به تاج دندان کم تهاجمی تر هستند و آماده سازی دندان ها برای نصب لمینت سرامیکی نیاز به تراشیدن کامل مینای دندان ندارد. تقریباً حدود نیم میلی متر از مینای دندان های جلو برای برقراری پیوند مناسب بین لمینت و دندان، تراشیده می شود.
نوع خاصی از ونیرهای لمینت که به لومینرز مشهور شده حتی نیازی به تراشیدن مینای دندان نیز ندارد و نسبت به روکش دندان فرایندی غیر تهاجمی به شمار می آید. درصورتیکه به منظور نصب روکش دندان باید تقریبا دور تا دور دندان تراشیده شود تا فضای کافی برای قرارگیری تاج دندان ایجاد شود.

درد حین کاشت لمینت و روکش دندان

برای آماده سازی دندان ها پیش از کاشت لمینت و روکش دندان، داروی بی حسی موضعی تزریق می شود چون فرآیند تراش دادن مینای دندان تا حدودی دردناک است. اما برای نصب لمینت و تاج دندان نیازی به تزریق داروی بی حسی نیست و معمولا بیمار درد و ناراحتی چندانی احساس نخواهد کرد. 

مراحل کاشت  لمینت و روکش دندان

برای کاشت لمینت ابتدا دندانپزشک دندان را آماده می کند و با استفاده از قالب یا اسکن دیجیتالی، طرح لمینت سرامیکی را به لابراتوار می فرستد تا لمینت های سرامیکی سفارش داده شده طبق مشخصات و رنگ انتخاب شده توسط دندانپزشک ساخته شود.
در صورتی که دندان پزشک به علت وجود عیوب ظاهری عمیق مجبور به تراشیدن بخش زیادی از مینای دندان شده باشد؛ از ونیرهای موقتی استفاده می شود تا زمانی که لابراتوارلمینت سرامیکی اصلی را برای دندانپزشک ارسال کند.
بعد از طراحی و ساخت لمینت سرامیکی، دندان پزشک به نحوی آنها را روی دندان‌ها سیمان می‌کند که به طور کامل با مینای دندان پیوند خورده و سفت شوند. معمولاً در لمینت های سرامیکی هیچ گونه جابجایی روی دندان‌های بیمار نخواهند داشت و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد مانند مقاوم بودن نسبت به سایش و زرد شدن، طرح لبخند بیمار را برای مدتی طولانی حدود ۵ تا ۷ سال اصلاح خواهند کرد.
لیمنیت سرامیکی نیاز به مراقبت خاصی ندارد و بیمار باید به طور معمول بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نماید.
برای کاشت روکش دندان، ابتدا دندانپزشک به منظور تراشیدن مینای دندان و آماده سازی آن باید از بی حسی موضعی استفاده کند. سپس با استفاده از قالب دندان یا اسکن دیجیتالی مشخصات روکش دندان به لابراتوار فرستاده می شود تا طی دو تا سه هفته طراحی و تولید شود. در این مدت بیمار می تواند از روکش دندان موقتی استفاده کند.
پس از ساخت تاج دندان، دندانپزشک روکش دندان را در محل مورد نظر روی قسمتی از دندان طبیعی که به عنوان پایه استفاده می‌شود؛ قرار داده و با استفاده از چسب هم خصوصی سیمان میکند. روکش دندان ممکن است حین گاز زدن و جویدن غذا ها تا حدودی جابجا شود. در صورتی که تاج دندان بیش از حد لق باشد باید مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را با چسب مخصوص در جای خود محکم کنید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

قیمت لمینت سرامیکی و تاج دندان

تفاوت لمینت و روکش دندان از لحاظ قیمت به اندازه دندان، تعداد واحد های دندانی که باید ترمیم شوند و جنس ترمیم دندان بستگی دارد. چون کاشت لمینت و روکش دندان به عنوان روش های زیبایی شناخته می شود؛ معمولا توسط بیمه های درمانی پوشش داده نخواهد شد.
هزینه هر واحد لمینت سرامیکی نسبت به تاج دندان ارزانتر است. در صورتیکه بخواهید یک دندان را با روکش دندان سرامیکی جایگزین کنید حدوداً باید دو برابر یک واحد لمینت سرامیکی برای پوشاندن سطح دندان هزینه بپردازید. روکش های دندان تماماً سرامیکی نسبت به روکش دندان سرامیک جوش خورده به فلز (PFM) یا تاج دندان تمام فلزی گرانتر هستند.
 
تفاوت لمینت و روکش دندان چیست؟
 
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

چطور تشخیص دهم لمینت برایم مناسب تر است یا روکش دندان؟

برای تشخیص اینکه لمینت برای شما مناسب تر است یا روکش دندان باید شرایط و عیوب ظاهری دندان توسط دندانپزشک بررسی شود. در صورتیکه یک یا چند مورد از عیوب زیر روی دندان های جلویی شما مشاهده شود بهتر است از ونیر لمینت استفاده کنید:
تغییر رنگ یا زرد شدن دندانها 
لب پریدگی، شکستگی یا ترک روی دندان ها 
پوسیدگی جزئی یا از بین رفتن مینای دندان
افرادی که مینای دندان کافی روی دندانهای پیشین آنها وجود داشته باشد؛ کاندید مناسبی برای کاشت ونیر سرامیکی هستند. در صورتی که دندان شما پوسیدگی بسیار عمیقی داشته باشد یا روت کانال انجام داده باشید یا ایمپلنت دندان کاشته باشید حتما باید از روکش دندان یا تاج دندان مصنوعی استفاده کنید.
اما در صورتی که ظاهر دندان شما آسیب جزئی دیده و ریشه دندان هیچ مشکلی ندارد و فقط برای اصلاح طرح لبخند و با هدف زیباتر شدن دندانها می خواهید از ترمیم استفاده کنید؛ ونیر دندان بهترین گزینه برای اصلاح عیوب ظاهری دندان های شماست.
در صورتی که پوسیدگی دندان شما بسیار زیاد باشد به نحوی که دندانپزشک مجبور باشد بیش از نیمی از ضخامت دندان شما را بتراشد و یا در صورتی که دندان خود را روت کانال کرده باشید؛ دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد که به جای لمینت سرامیکی از روکش دندان استفاده کنید چون با استفاده از تاج دندان، کل دندان طبیعی پوشش داده می‌شود.
در حقیقت دندانپزشک باید به علت وجود پوسیدگی های عمیق، بخش زیادی از مینای دندان را بتراشد و تاج دندان مصنوعی را به نحوی بسازد که کل دندان بیمار را پوشش دهد.

مزایای ونیر لمینت

از لحاظ زیبایی ونیر لمینت نسبت به تاج دندان در طولانی مدت رضایت بخش تر است چون خط لثه بعد از چندین سال از لبه های تاج دندان بیرون می آید و ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کند در صورتی که برای لمینت دندان چنین اتفاقی نمی‌افتد.
تراشیدن مینای دندان برای کاشت ونیر لمینت بسیار کمتر از تاج دندان است.
جابجایی لمینت سرامیکی روی دندان ها بسیار کمتر از روکش دندان است.

مزایای روکش دندان

تاج دندان، کل دندان را پوشش میدهد؛ بنابراین دندان نسبت به ضربه یا پوسیدگی مجدد مقاوم تر است. 
ظاهر روکش دندان سرامیکی کاملا شبیه سایر دندان های طبیعی بنظر میرسد. 
دوام و طول‌عمر تاج دندان بسیار طولانی‌تر از لمینت سرامیکی است. 
تاج دندان نیازی به خارج شدن از دندان برای تمیز کردن مثل دندان مصنوعی ندارد.

معایب ونیر لمینت 

      احتمال پوسیدگی دندان های سالم بعد از کاشت ونیر لمینت افزایش پیدا میکند.
طول عمر لمینت سرامیکی نسبت به روکش دندان کمتر است و حداکثر بعد از ۷ تا ۱۰ سال باید جایگزین شود. 
فرایند کاشت لمینت سرامیکی بازگشت ناپذیر است و بیمار باید تا آخر عمر از ونیر پرسلین روی دندان های خود استفاده کند. 
هزینه لمینت پرسلین توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود.

معایب روکش دندان

برای کاشت روکش دندان باید تقریبا تمام دندان طبیعی تراشیده شود تا فضای کافی ایجاد شود.
تاج دندان نسبت به گرما و سرما حساس تر است و در صورت گاز زدن و خوردن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد ممکن است احساس درد روی لثه تجربه شود. 
     امکان جابجایی روکش دندان نسبت به لمینت بسیار بیشتر است و بیماران مجبورند حداقل سالی یکبار برای چسباندن مجدد تاج دندان به دندانپزشک مراجعه کنند. 
در صورتی که از روکش دندان تمام فلزی استفاده شود؛ از لحاظ زیبایی چندان جالب نیست و با سایر دندانهای طبیعی هماهنگ نمی باشد. 
در سطح روکش های دندان سرامیکی جوش خورده با فلز نیز یک خط تیره رنگ نازک بین دندان طبیعی و تاج دندان مشاهده می‌شود که ظاهر زیبایی ندارد. 
قیمت روکش دندان نسبت به یک واحد لمینت سرامیکی تقریباً دو برابر است.

جمع بندی

دو روش ونیر لمینت و روکش دندان می‌توانند از لحاظ زیبایی و عملکردی برای دندان های شما مفید باشند. تفاوت لمینت و روکش دندان به عنوان ترمیم های زیبایی درمانی از لحاظ قیمت چندان قابل توجه نیست. زمانی که بیش از یک دندان شما نیاز به ترمیم و اصلاح داشته باشد؛ هر دو روش هزینه بالایی خواهند داشت. جنس لمینت و روکش دندان نیز تفاوت چندانی با هم ندارد.
در صورتی که بیمار تمایل داشته باشد که ظاهر دندان های طبیعی او حفظ شود؛ لمینت و تاج دندان از جنس سرامیک یا پرسلین ساخته خواهد شد اما برای کاهش هزینه‌های بیمار می توان روکش دندان را از جنس تمام فلزی یا پرسلین جوش خورده به فلز ساخت.
معمولاً از ونیر لمینت زمانی استفاده میشود که فقط نیاز به اصلاح عیوب ظاهری دندانها مانند پر کردن فاصله بین دو دندان یا پوشاندن ترک خوردگی و لب پر شدن دندانها مورد نظر باشد. در صورتی که روکش دندان زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پوسیدگی بسیار شدیدی در دندان ها مشاهده شود یا دندان ها نیاز به روت کانال داشته باشند.
درصورتی که لمینت سرامیکی یا تاج دندان نصب کرده‌اید به منظور افزایش دوام و طول عمر آنها باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمایید و چکاپ های منظم نزد دندانپزشک را فراموش نکنید.
 
 مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

زهرا

عالی و کامل ممنون واقعا

پریا

سلام ببخشید من ده سال پیش دوتا دندان جلو رو روکش کردم زیاد ظرافت ندارد میتوانم آنرا بردارم و لمینت کنم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نمیتونید لمینت رو بردارید اما میتونید یک روکش ضعیفتر را جایگزین کنید.

حسینی

بسیار عالی و مفید

ف ک

عالی بود سپاس