02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت سرامیکی ایمکس چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/12/10

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیر بدون تراش ایمکس از سرامیک شیشه ای دی سیلیکات لیتیوم (Disilicate Lithium) ساخته شده است و نه تنها طول عمر بسیار بالایی دارد بلکه از لحاظ زیبایی نسبت به سایر لمینت های سرامیکی جذاب تر است. خاصیت شفافیت لمینت سرامیکی ایمکس به نحوی طراحی شده که شباهت بی نظیری به مینای دندان طبیعی دارد و هیچ کس نمی تواند تشخیص دهد که طرح لبخند شما با وانیر سرامیکی اصلاح شده است. می توان لمینت ایمکس را دقیقا همرنگ با دندانهای طبیعی و یا روشن تر از آنها انتخاب کرد. انتخاب سایه و رنگ لمینت سرامیکی EMAX کاملاً طبق نظر مشتری و دندانپزشک سفارشی سازی می شود.
ضخامت لمینت ونیر ایمکس حدود سه دهم تا چهاردهم میلیمتر است و تقریباً شبیه به لنزهایی است که در چشم قرار می گیرد. به علت ضخامت بسیار کم ایمکس تقریباً نیازی به تراشیدن مینای دندان برای نصب این نوع و نیر دندان نمی باشد. لمینت جدید EMAX به دندانپزشک و لابراتور اجازه می‌دهد که این ونیر دندان فوق نازک را به نحوی در آزمایشگاه طراحی و تولید کند که بدون تراش دندان بتوان از آنها برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرد.
کاشت لمینت سرامیکی ایمکس نیازی به استفاده از داروی بی حسی یا تزریق ندارد. از ونیر ایمکس می توان برای پوشش دادن دندان های ترک خورده، سفیدتر کردن رنگ دندانها، پوشاندن فاصله بین دندان ها و به عنوان روشی جایگزین با ارتودنسی استفاده کرد. ونیر لمینت EMAX بهترین انتخاب برای پوشاندن سطح دندان هایی است که پوسیدگی جزئی دارند و دندان پزشک تشخیص می دهد که نیازی به استفاده از تاج دندان برای آنها نیست.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مراحل کاشت لمینت سرامیکی ای مکس چیست؟

کاشت ونیر لمینت معمولاً به دو تا سه جلسه مراجعه به مطب دندانپزشک نیاز دارد و تقریباً طی یک دوره دو هفته‌ای تکمیل می شود. در جلسه اول در دندانپزشک دندان‌های بیمار را بررسی کرده و با توجه به عیوب ظاهری دندان ها آنها را آماده می کند. سپس قالبی از دندانهای بیمار تهیه کرده و برای طراحی و تولید ونیرهای لمینت ایمکس به آزمایشگاه ارسال می کند.
در مرحله تشخیص و آماده سازی دندان ها، نظر و سلیقه بیمار نیز مهم است. در جلسه مشاوره دندانپزشک باید مطمئن شود که رنگ، سبک و تعداد دندان های انتخاب شده برای ونیر لمینت با نیازها و سلیقه بیمار هم‌خوانی داشته باشد. با توجه به عکس اشعه ایکس گرفته شده از دندان ها، نحوه تغییر ظاهر دندان ها و روند درمان توسط دندانپزشک تعیین می شود و سپس در صورت نیاز با مشورت مشتری خصوصیات و ویژگی های لمینت سرامیکی انتخاب میشود.
برای آماده سازی دندان ها پیش از کاشت لمینت سرامیکی ایمکس معمولا نیازی به تراشیدن سطح مینای دندان نمی باشد فقط در موارد خاصی که دندان ها دچار پوسیدگی بسیار جزئی باشند و یا دندانپزشک احساس کند که ارتفاع یا ضخامت دندان ها با یکدیگر همخوانی ندارد؛ حداکثر به اندازه سه دهم میلیمتر از مینای دندان بیمار تراشیده می شود. چون این میزان تراش دندان چندان دردناک نیست معمولاً نیازی به تزریق داروی بی حسی نمی باشد. زمانی که دندان ها به طور کامل آماده شد؛ قالب فیزیکی یا دیجیتالی از دندانهای بیمار تهیه می شود.
 قالب فیزیکی جهت ساخت لمینت سرامیکی ایمکس به لابراتوار فرستاده می شود اما در صورتی که مطب دندانپزشک مجهز به تکنولوژی کدکم (CAD/CAM) باشد حداکثر طی دو روز لمینت های سرامیکی ایمکس توسط اسکنر ها و پرینت سه بعدی دستگاه طراحی و تولید می شوند.
در مرحله باندینگ از چسب مخصوصی برای ایجاد پیوند بین لمینت سرامیکی ایمکس و مینای دندان استفاده شده و سایه رنگ مناسب به منظور هماهنگی بیشتر بین ونیر دندان و سایر دندانهای طبیعی انتخاب می‌شود. زمانی که لمینت سرامیکی EMAX توسط دندانپزشک در محل مناسب روی دندان ها قرار گرفت؛ از نور لیزر مخصوص استفاده می شود تا مواد شیمیایی موجود در چسب ها فعال شده و پیوند مناسب با مینای دندان برقرار شود. در نهایت هر گونه چسب اضافه باقی مانده از روی دندان ها برداشته شده و نحوه جویدن و گاز زدن بیمار ارزیابی می‌شود و در صورت نیاز تغییرات لازم روی ونیر دندان اعمال می شود.

آیا لمینت سرامیکی ایمکس نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؟

ونیر های دندانی نیاز به مراقبت خاصی ندارند همانطور که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کردید با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده می توانید از ونیر دندان خود نیز مراقبت نمایید تا طول عمری بیشتر از ۷ تا ۱۰ سال داشته باشد.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آیا ونیر ایمکس با لومینیرز ایمکس تفاوت دارد؟

دوام و طول عمر ونیر ایمکس و لومینیرز ایمکس تقریبا مشابه است. هر دو از نوع ونیر های بدون تراش هستند که بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان می توانند روی دندانها نصب شوند. اما جنس ایمکس با لومینیرز ایمکس متفاوت است. ماده بکار رفته برای ساخت ونیر ایمکس Disilicate Lithium است درحالیکه لومینیرز ها از سرینات (Cerinate) ساخته می شوند. هرچند Luminiers از نوع ونیرهای دندانی طبقه‌بندی می‌شود اما تفاوت آن در عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان و فوق نازک بودن آن است.
لومینیرز ایمکس یا ونیر بدون تراش نسبت به ونیر های لمینت سرامیکی ایمکس ضخامت بیشتری دارد و در صورتی که دندان ها نیاز به تغییر شکل به عنوان مثال پوشش دادن دندان های کج یا دندانی که یک تکه آن پریده باشد؛ داشته باشند توصیه می‌شود که از لمینت سرامیکی ایمکس به جای لومینیرز استفاده شود.
همچنین در صورتی که دندان ها به شدت زرد شده و تغییر رنگ داده باشند معمولاً استفاده از لومینیرز ایمکس توصیه نمی شود چون ضخامت آنها بسیار کم است و تاثیری در روشن تر شدن رنگ دندان‌ها نخواهد داشت. 
مهمترین تفاوت لمینت سرامیکی ایمکس و لومینیرز ایمکس در قیمت لمینت دندان است. قیمت لمینت سرامیکی بدون تراش یا همان لومینیرز معمولاً ارزان تر از ایمکس است. بنابراین در صورتی که عیوب ظاهری دندان‌ها جزئی باشد؛ دندانپزشک استفاده از لومینیرز ایمکس را توصیه میکند. ایمکس لومینیرز ساخته شده از سرینات نسبت به ونیر پرسلین اصلی مقاوم تر است. ضخامت این نوع و ونیرهای دندانی بین سه دهم تا 0.5 میلیمتر است و آنقدر نازک ساخته می شوند که نیازی به تراش دادن دندان برای کاشت لمینت سرامیکی نمی باشد. در مقاله "همه چیز درباره لمینت بدون تراش دندان و قیمت آن" می توانید درباره لمینت لومینیرز بیشتر بخوانید.
 
لمینت سرامیکی ایمکس چیست؟
 مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

جنس لمینت سرامیکی ایمکس چیست؟

ایمکس از سرامیک شیشه ای دی سیلیکات لیتیوم ساخته می شود. این ماده نوعی پرسلین (Porcelaine) است که به علت شفافیت بسیار بالا، ظاهری شبیه به دندان طبیعی خواهد داشت. لمینت سرامیکی ایمکس بدون تراشیدن مینای دندان روی دندان ها نصب می شود و برداشتن آن نیز بسیار راحت است به طوریکه با کمی حرارت می توان پیوند آنها را با مینای دندان از بین برد؛ بدون اینکه آسیبی به رشته های عصبی یا دندان ها زیر ونیر لمینت وارد شود.

طول عمر لمینت سرامیکی ایمکس چقدر است؟

دوام و طول عمر لمینت ای مکس بسیار طولانی است و حتی می‌تواند بیش از ۱۵ سال بدون هیچ‌گونه تغییری روی دندانهای بیمار باقی بماند. مهمترین عامل افزایش طول عمر لمینت سرامیکی EMAX نحوه مراقبت از دندان هاست. برقراری پیوند مستقیم بین مینای دندان و لمینت ایمکس موجب می شود که این نوع ونیر دندانی بیشترین دوام و طول عمر را داشته باشد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای استفاده از لمینت سرامیکی ایمکس هستند؟

برای اینکه تشخیص دهید آیا کاندید مناسبی برای استفاده از لمینت ایمکس می باشید یا خیر، بهتر است یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر شهاب محمدی تنظیم نمایید. به طور کلی چون برای نصب لمینت ایمکس نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست نمی‌توان از آن برای تمام عیوب ظاهری دندان‌ها استفاده کرد. دندان پزشک در ابتدا باید دندان هایی که نیاز به لمینت دارند را بررسی کرده و نحوه قرار گرفتن ونیر های پرسلین روی دندان ها را بررسی کند. در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد بعد از نصب ایمکس بیمار قادر نخواهد بود به راحتی از دندانهای خود برای گاز زدن و جویدن غذا ها استفاده کند؛ ونیر های دندانی دیگری را توصیه خواهد کرد.
نحوه گاز زدن بیمار و رنگ دندان های او دو فاکتور اصلی برای انتخاب ایمکس یا لمینت سرامیکی استاندارد است. معمولاً افرادی که یک یا چند دندان آنها پوسیدگی بسیار عمیق داشته باشد و یا تغییر رنگ و زرد شدن دندان آن ها بسیار شدید باشد؛ کاندید مناسبی برای استفاده از لمینت سرامیکی ایمکس نیستند. به علت شفافیت بسیار زیاد پرسلین ایمکس نمی توان از سایه های رنگ مناسب برای پوشاندن دندان های بسیار تیره یا زرد از آن استفاده کرد.

آیا لمینت سرامیکی ایمکس ه اندازه لمینت استاندارد سفید و درخشان است؟

سایه های رنگ متنوعی برای ونیر ایمکس وجود دارد که می‌توان آن را همرنگ با دندانهای طبیعی بیمار انتخاب کرد. اما در صورتی که بیمار بخواهد دندان های خود را با کاشت لمینت، پنج تا هفت درجه روشن تر کند؛ استفاده از لمینت سرامیکی ایمکس گزینه مناسبی نیست. بهتر است انتخاب سایه و رنگ بر اساس سلیقه بیمار انجام گیرد و سپس دندانپزشک بهترین ونیر دندانی که مطابق با رنگ مورد نظر بیمار باشد را برای او انتخاب کند.

مزایای لمینت سرامیکی ایمکس چیست؟

مهمترین مزیت پرسلین ایمکس از نظر دندانپزشکان زیبایی عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان برای کاشت ونیر سرامیکی است. ایمکس را میتوان روی دندانهای طبیعی بیمار بدون اماده سازی خاصی نصب کرد و چون مینای دندان تراشیده نمی شود؛ آسیبی نیز به رشته های عصبی و دندان های زیرین بیمار وارد نخواهد شد. کاشت لمینت ایمکس بدون تراش موجب می‌شود؛ دندان های زیرین بیمار سالم تر مانده و کمتر دچار پوسیدگی شوند. 
احساس درد و ناراحتی هنگام نصب لمینت سرامیکی ای مکس وجود ندارد و معمولاً دندانپزشک از تزریق داروی بی حسی نیز استفاده نخواهد کرد. با کاشت لمینت ایمکس بدون تراش پیوند بسیار محکمی بین دندان و مینای دندان برقرار می شود که در نتیجه دوام و طول عمر لمینت را تا بیش از ۲۰ سال افزایش خواهد داد. 
شفافیت و درخشندگی بسیار بالای لمینت ایمکس رضایت بیمار را به همراه دارد چون از لحاظ زیبایی و عملکردی کاملا شبیه دندان طبیعی خود بیمار است.

معایب لمینت سرامیکی ایمکس چیست؟

استحکام بالای ونیرهای ایمکس و پیوند مقاومی که با مینای دندان برقرار می کنند موجب می شود که برداشتن آنها از روی دندان ها بسیار مشکل و زمانبر باشد. دندانپزشک باید حرارت بسیار بالایی برای از بین بردن چسب بین ونیر دندان به کار ببرد که ممکن است به دندان طبیعی بیمار آسیب وارد کند.
در صورتی که رنگ ونیر پرسلین ایمکس به درستی انتخاب نشده باشد بعد از طراحی و ساخت آن امکان تغییر رنگ وجود نخواهد داشت.
رنگ ونیر ایمکس چندان به سفیدتر و روشن شدن دندانها کمکی نمی کند چون این نوع ونیر دندان بسیار شفاف است و تقریبا همرنگ با دندان طبیعی خود بیمار به نظر می رسد.
نحوه کاشت و نصب لمینت سرامیکی ایمکس در نتیجه نهایی و زیبایی طرح لبخند اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین برای کاشت ونیر دندان ایمکس حتماً باید به یک دندانپزشک زیبایی ماهر مراجعه کنید.
با وجود اینکه لمینت سرامیکی ایمکس بدون تراش روی دندان ها نصب می شود اما چون دندانپزشک آماده سازی خاصی برای دندان ها انجام نمی‌دهد و لمینت ایمکس را مستقیماً روی دندان ها نصب می کند ممکن است ضخامت ایجاد شده برای بیمار چندان خوشایند نباشد. بنابراین پیش از انتخاب لمینت سرامیکی ایمکس حتماً تصاویری از دندان بیمارانی که قبلاً این نوع لمینت را نصب کرده اند؛ مشاهده کنید.

جمع بندی 

لمینت سرامیکی ایمکس یکی از بهترین انواع ونیر دندان است که که برای اصلاح طرح لبخند و پوشاندن برخی از عیوب ظاهری دندان با کمترین آسیب رسانی به مینای دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ونیر سرامیکی بدون تراش به راحتی و حداکثر طی ۴۰ دقیقه روی دندانهای بیمار نصب میشود. از این نوع ونیر های دندانی بیشتر برای پوشاندن عیوب ظاهری جزئی استفاده می‌شود و اگر تصور شما از کاشت لمینت سرامیکی داشتن یک لبخند هالیوودی است؛ بهتر است از لمینت سرامیکی استاندارد استفاده کنید. با این وجود جنس لمینت سرامیکی ایمکس جزو مقاوم ترین و مستحکم ترین ونیر های دندانی موجود در بازار است که دوام و طول عمر بسیار زیادی دارد.
 
 
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!