02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/19

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی برای اثربخشی و یک درمان مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار هستند. شاید اکثر شما تنها با بخشی از این ابزار نظیر براکت های فلزی یا اینویزیلاین آشنا باشید و در مورد تجهیزات دیگر ارتودنسی آشنایی زیادی نداشته باشید. لازم به ذکر است که ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی تنها به این موارد محدود نمی شود و وسایل دیگری برای مرتب کردن دندان ها و اصلاح موقیعت فک به کار می روند. در واقع، این ابزارها برای برطرف نمودن انواع مشکلات و دستیابی به بهترین نتیجه مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر محمدی با انواع براکت ها و ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی و عملکرد هر یک جهت مرتب کردن دندان ها آشنا خواهیم شد.

انواع براکت ها در درمان ارتودنسی

براکت های فلزی

بسیاری از ما با شنیدن نام ارتودنسی براکت های فلزی را در ذهن خود تصور می کنیم. در این نوع از ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی، سیم نازکی از میان براکت ها می گذرد و هر یک از دو انتهای آن روی دندان های آسیا نصب می شوند. سیم مذکور با فشاری که روی دندان ها می آورد آنها را به موقعیت صحیح خود هدایت می کند.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

براکت های سرامیکی

برای برخی از افراد ظاهر براکت های فلزی خوشایند نبوده و به جای آن می توانند از ارتودنسی شفاف یا سرامیکی استفاده نمایند. این گزینه نمونه جدیدی از براکت های فلزی است که به دلیل جنسی که دارند کمتر به چشم می آیند. این نوع براکت ها در میان بزرگسالان طرفداران بسیاری دارد زیرا آنها می توانند بدون اینکه دندان هایشان جلب توجه نماید به راحتی در بین دوستان و یا جلسات کاری خود حضور یابند.

اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی

اینویزیلاین نیز نوعی از ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی است که مشابه با نایت گارد یا محافظ های دهانی بوده و دندان ها را با گذشت زمان صاف و مرتب می کند. ارتودنسی نامرئی تنها باید هنگام غذا خوردن درآورده شود و سپس به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرد. اینویزیلاین نیز می تواند بسیاری از مشکلات مرتبط با بی نظمی دندان ها را برطرف نماید.

براکت های لینگوال

براکت های لینگوال یا زبانی برخلاف ارتودنسی سنتی قدیمی پشت دندان ها قرار می گیرد تا جلب توجه نکند. البته علیرغم این مزیت خود که دیده نمی شود، عادت کردن به آن دشوار بوده و هزینه بالاتری نیز دارد. این ابزار ارتودنسی نیز مانند براکت های فلزی به دندان ها فشار ملایمی را وارد کرده و آنها را به موقعیت صحیح خود هدایت می کند.

مطالب مرتبط: لمینت سرامیکی

ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در ارتودنسی

برای دستیابی به یک لبخند زیبا، قطعا بریس به تنهایی نمی تواند کافی باشد و ابزار دیگری برای حرکت دادن دندان ها به کار می روند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

- سیم

سیم برای حرکت دندان ها با بریس متصل می شود. در واقع این سیم ارتودنسی است که به عنوان منبع نیرو به کار رفته و ناهنجاری ها را اصلاح می نماید.

- براکت

براکت ها نوعی ابزار سرامیکی یا فلزی کوچک هستند که سیم را در جای خود نگه داشته و روی هر دندان نصب می شوند. در حقیقت، این براکت است که مانند راهنما عمل می کند.

- باند

باند یک حلقه فلزی است که روی دندان قرار می گیرد و قسمت هایی از براکت را نگه می دارد. متخصص ارتودنسی باند را عمدتا برای دو هدف به کار می برد. اول اینکه این نوع از ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی می تواند از دندان در برابر پوسیدگی محافظت نماید. ثانیا، باند به منزله نگهدارنده اتصالات ابزارهای مختلف ارتودنسی می باشد.

- فنر مارپیچی

فنر مارپیچی نیز یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی است که هدف آن نگه داشتن، باز کردن و بستن فاصله بین دندان ها و براکت ها می باشد.

- کش

کش ارتودنسی برای بهبود تناسب دندان ها بالا و پایین و مطابق با متخصص ارتودنسی نصب می شود.

- باکال تیوب

باکال تیوب یک قطعه فلزی ریز است که روی باند قرار می گیرد و دور دندان آسیا نصب می شود.

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

- هربست

این نوع تجهیزات در ارتودنسی به منظور اصلاح بایت و بهبود نیمرخ بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اگر دندان های فوقانی بیمار تا لب پایین آمده باشد، نمی توان از براکت به تنهایی اصلاح آن را انتظار داشت. در اینجاست که هربست به کار آمده و به دندان های آسیا متصل می شود.

- پالاتال اکسپندر

 پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام به منظور پیشگیری، اصلاح یا کاهش شدت مشکلات مربوط به فک فوقانی که بیش از اندازه باریک است کاربرد دارد. در حقیقت، این نوع ابزار در ارتودنسی مشکلات مرتبط با رشد فک و صورت را برای یک ظاهر زیباتر برطرف می نماید.

- جداکننده یا فضا نگهدار

فضا نگهدار نوعی حلقه کشی کوچک است برای حفظ فاصله، بین دندان ها قرار داده می شود. جداکننده معمولا قبل از قرار دادن باند بیرون آورده می شود و مصرف غذاهای چسبناک یا استفاده از خلال دندان با وجود فضانگهدارنده دشوار خواهد بود.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!