02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

زمان مطالعه : 2 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/03

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان و مدیریت درد در مواقعی که دندان ها در وضعیت بحرانی قرار دارند یکی از مسائل مورد بحث این روزها در دندانپزشکی است. این نوع آنتی بیوتیک از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند نتایج بالینی را بهبود بخشد. هرچند می تواند یک چالش نیز باشد.

به طور کلی، علت اصلی درد اغلب یک پاسخ التهابی است که واسطه های تولید کننده درد را در بافت نرم فعال می سازد. بنابراین، نکته مهم در دانستن اینکه آیا قبلا به پالپ و بافت ‌های نرم آسیب وارد شده است یا خیر، و اینکه آیا درمان یا همان قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان پاسخ التهابی بیشتری ایجاد می‌کند یا خیر، باید بیشتر بررسی شود.

در این صورت، متخصص باید تصمیم بگیرد که چه مسکن ها و چرک خشک کن های قوی چه قبل یا بعد از انجام کار برای تسکین درد تجویز شود.

اسامی قرص چرک خشک کن ها

اگر در پی اسامی قرص چرک خشک کن ها هستید در این قسمت برای شما لیست کامل قرص چرکن خشک کن را آورده ایم. این اسامی به شرح زیر است:

  1. آموکسی سیلین
  2. آزیترومایسین
  3. داکسی سایکلین
  4. تریپل سولفا
  5. تریامسینولون ان ان
  6. پودوفیلین
  7. تتراسایکلین
  8. سیپروفلوکساسین
  9. سفالکسین

عملکرد قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

آنتی بیوتیک ها یا قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان اغلب برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شوند. با این حال، وقتی صحبت از دندان درد می شود، باید از تجویز آنتی بیوتیک خودداری کرد مگر اینکه کاملا ضروری باشد.

شما با درک عملکرد آنتی بیوتیک ها، می توانید با اطمینان خاطر با دندانپزشک خود در مورد علت درد و نحوه رفع آن صحبت کنید.

به عبارتی، در این حالت لازم است که در مورد علائم دقیق خود با دندانپزشک خود صحبت کنید. برای مثال اینکه در چه مواقعی دندان شما حساس می شود. یعنی دندان شما ممکن است هنگام خوردن غذاهای گرم یا سرد یا زمانی که اصلا هیچ کاری انجام نمی دهید، درد بگیرد.

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است درد داخل و اطراف دندان شما را کاهش دهند. با این حال، فقط دندانپزشک شما می داند که چه زمانی درد را با آنتی بیوتیک یا قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان درمان کند.

اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث شود که از بین بردن باکتری ها سخت تر گردد. در حقیقت، استفاده نادرست از این نوع داروها نیز ممکن است به گسترش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک کند. پس مصرف قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان تنها زمانی که برای شما تجویز شده باشد می تواند به شما کمک نماید.

صحبت با دندانپزشک در مورد علائم، روش های تسکین درد و استفاده مناسب از آنتی بیوتیک می تواند به بهبود سلامت خود و اطرافیانتان کمک کند.

چرک خشک کن قوی برای عفونت لثه

  1. قرص پنی‌سیلین
  2. قرص آزیترومایسین
  3. قرص کلیندامایسین
  4. قرص سفیکسیم

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان در چه زمانی لازم است؟

چرک خشک کن دندان تنها در صورتی تجویز می‌شود که عفونت یک دندان تا ریشه یا دندان‌ های اطراف پخش شده باشد. علاوه بر این، اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا سلامت دهان و دندان شما مطلوب نیست، ممکن است دندانپزشک شما یک قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان تجویز نماید.

و اگر باز هم این مشکل برطرف نشد، ممکن است مجبور شوید با برخی از روش های دندانپزشکی ترمیمی مانند کانال ریشه روبه رو شوید.

پس اگر برای درمان عفونت دندان خود به آنتی بیوتیک نیاز دارید، مصرف دوره کامل دقیقا طبق دستور پزشک به ریشه کنی عفونت کمک خواهد کرد.

چرک خشک کن قوی برای عفونت لثه

گاهی اوقات یک چرک خشک کن قوی برای عفونت لثه نیز جزء ضروریات بوده و برای پیشگیری از عفونت بیشتر باید آن را مصرف نمایید. یک چرک خشک کن یا آنتی بیوتیک قوی برای لثه می تواند این ناحیه را از شر باکتری های بیماری زا نجات دهد.

برخی از متخصصین معتقدند که به جز جرم گیری و درمان های ریشه، آنتی بیوتیک ها یا یک چرک خشک قوی برای عفونت لثه نیز بسیار کارآمد خواهد بود. آنها حتی بر این باورند که این داروها می توانند روشی موثر برای درمان پریودنتال باشند.

قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

مطالب مرتبط: نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

چرک خشک کن دندان و سرعت درمان عفونت

سرعت دندان یک چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان عمدتا به شدت این وضعیت بستگی دارد. معمولا ممکن است که شما بعد از دو یا سه رو روز تفاوت را مشاهده نمایید.

 با این حال، بسیاری از چرک خشک کن های دندان ممکن است در عرض 10 تا 14 روز شما را به طور کامل از شر عفونت خلاص سازند. همچنین اگر فردی به جز عفونت، درد غیرقابل تحملی نیز داشته باشد، دندانپزشک ممکن است برای 2 تا 3 روز اولیه در طول دوره درمان، مسکن نیز تجویز کند.

کدام آنتی بیوتیک‌ها عفونت دندان را درمان می‌کنند؟

نوع آنتی بیوتیکی که پزشکان برای عفونت دندان توصیه می‌کنند می‌تواند به نوع باکتری عامل عفونت و اینکه آیا شما به پنی سیلین حساسیت دارید بستگی داشته باشد.

عفونت دندان که گاهی به آن دندان آبسه نیز می‌گویند، به دلیل عفونت باکتریایی باعث ایجاد یک پاکت چرک در دهان شما می‌شود. این چرک‌ها معمولاً ناشی از موارد زیر است:

  • پوسیدگی دندان
  • آسیب‌ها
  • کارهای قبلی دندانپزشکی

عفونت دندان می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • درد
  • حساسیت
  • تورم

در صورتی که به درمان آنها اقدام نکنید، عفونت‌ها می‌توانند به مناطق مجاور، از جمله مغز شما سرایت کنند.

اگر عفونت دندان دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید. شما باید مراقب هر گونه عفونتی در سر خود باشید، به خصوص در دهان خود، زیرا نزدیک به مغز شما است. دندانپزشک شما احتمالاً یک آنتی بیوتیک برای کمک به نابودی و خشک کردن باکتری‌های عامل عفونت دندان شما تجویز می‌کند.

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بهتر است؟

همه عفونت‌های دندان نیاز به آنتی بیوتیک ندارند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آبسه را تخلیه کند. سایر موارد ممکن است نیاز به ریشه دندان یا برداشتن دندان عفونی داشته باشد.

آنتی بیوتیک ها معمولا در موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • عفونت شما شدید است.
  • عفونت شما گسترش یافته است.
  • شما سیستم ایمنی ضعیفی دارید.

نوع آنتی بیوتیک مورد نیاز شما بستگی به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت دارد. گروه‌های مختلف آنتی بیوتیک‌ها راه‌های مختلفی برای حمله به باکتری‌ها دارند. دندانپزشک شما می‌خواهد آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که به طور موثر عفونت شما را از بین ببرد.

آنتی بیوتیک‌های گروه پنی سیلین، مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین، بیشتر برای کمک به درمان عفونت دندان استفاده می‌شوند.

آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول ممکن است برای برخی از انواع عفونت‌های باکتریایی تجویز شود. گاهی اوقات با پنی سیلین تجویز می‌شود تا انواع بیشتری از گونه‌های باکتریایی را پوشش دهد.

اما آنتی بیوتیک‌های پنی سیلین رایجی که برای عفونت دندان استفاده می‌شود، بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند. حتماً به دندانپزشک خود در مورد هرگونه واکنش آلرژیکی که در گذشته نسبت به داروها داشته‌اید، اطلاع دهید.

اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک دیگری مانند کلیندامایسین یا اریترومایسین را تجویز کند.

چقدر باید مصرف کنم و برای چه مدت؟

اگر عفونت دندانی دارید که نیاز به آنتی بیوتیک دارد، باید حدود یک هفته آنها را مصرف کنید. با توجه به نوع آنتی بیوتیک، باید دو تا چهار بار در روز از آن استفاده کنید.

شما باید دستورالعمل‌هایی که از داروخانه دریافت می‌کنید را دقیقاً مصرف کنید. اگر در مورد نحوه مصرف دارو مطمئن نیستید، می‌توانید از داروساز بپرسید.

همیشه کل دوره آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشک خود را مصرف کنید، حتی اگر علائم شما ناپدید شوند. اگر کل دوره را نگذرانید، ممکن است برخی از باکتری‌ها زنده بمانند و درمان عفونت را دشوارتر می‌کند.

آیا داروهای بدون نسخه برای عفونت دندان وجود دارد؟

در صورت داشتن عفونت دندان همیشه باید به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید. دندان‌های شما بسیار نزدیک به مغز شما هستند و عفونت دندان می‌تواند به سرعت به نواحی و اندام‌های مجاور سرایت کند.

آنتی‌بیوتیک‌های بدون نسخه در دسترس نیستند، اما چند کار وجود دارد که می‌توانید قبل از ویزیت‌تان برای تسکین در خانه انجام دهید، مانند:

  • مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا استامینوفن (تیلنول)
  • به آرامی دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.
  • تا حد امکان از خوردن غذاهای سرد یا گرم خودداری کنید.
  • سعی کنید با طرف مقابل دهان خود بجوید.
  • مسواک زدن با یک مسواک نرم در اطراف دندان آسیب دیده
  • شما همچنین می‌توانید از درمان‌های خانگی برای دندان آبسه استفاده کنید.

اگر علائم عفونت دندان مانند درد ضربان‌دار مداوم، تورم، و حساسیت به دما یا فشار دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر دندانپزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید و نسخه را تمام کنید. حتی اگر عفونت خفیف به نظر برسد، بدون درمان مناسب می‌تواند به سرعت جدی شود.

سخن پایانی

عفونت دندان می تواند ریشه، لثه یا دندان های اطراف را نیز تحت تاثیر قرار دهد و اگر به سرعت آن را درمان نکنید، ممکن است باعث التهاب یا تجمع چرک در اطراف لثه یا دندان شما شود که بسیار دردناک خواهد بود.

یکی از راه های موثر که دندانپزشکان برای این وضعیت توصیه می کنند، مصرف یک قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان می باشد. این نوع آنتی بیوتیک ها یا چرک خشک کن ها دندان و لثه را از یک وضعیت وخیم تر نجات می دهند. برای شناخت انتی بیوتیک های رایج به مطلب آنتی بیوتیک برای عفونت دندان مراجعه کنید.

در انتها به یاد داشته باشید که همیشه دو مرتبه در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و مصرف غذاهای اسیدی را به حداقل برسانید. همچنین برای جلوگیری گسترش عفونت، به محض اینکه با هر گونه حساسیت، درد یا تورم در دندان های خود مواجه شدید، به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

میلاد

سلام اقای دکتر من دندون اسیابم به عصب رسیده رفتم دکتر خانم جوان هستن متخصص نیستن ۴ کانال هم هست دندونم باید حتما پیش متخصص برم . واینکه الانن ابسه کرده بد تر از بد شده چرک خشک کن چی بخورم حساسیت ندارم

دکتر شهاب محمدی

سلام چرک خشکن آموکسیسیلین و مترونیدازول مصرف کنید لطفا، و اینکه برید پیش متخصص بهتر هستش

الناز

سلام اقای دکتر،دندون شش پایینم دردمیکرد رفتم دکتر عصب کشی کرده گف کانال دندانم بسته هست ،یکم کاراشو انجام داد گف ۱۰روز دیگ برم،عفونت نداشت اول ولی بعد از عملیات دندانپزشکی الان شدید عفونت کرده ،اموکسی کلاو۶۰۰میخورم امپول سفازلین خوردم دکترداده البته،ولی بازم دردش خوب نمیشه ،بنظرتون چیکار کنم؟

دکتر شهاب محمدی

ممکنه بعد از عصب کشی خوب بشه اگر نشد باید دندون رو خارج کنید

عماد

سلام آقای دکتر من چند وقت قبل دندونم رو پر کردم ولی بعد از یه مدت پرش ریخت احتمال داره از همونجای که پرش ریخته عفونت کنه.

دکتر شهاب محمدی

بله امکانش هست

راضیه

توروخدا بگین چیکار کنم دندان عقلم ی طرفش خراب شده بود الان عفونت کرده شدیدن درد میکنه میزنه گوشم دهنمو نمیتونم باز کنم بگین چی کار کنم آب دهانمو نمیتونم قورت بدم

دکتر شهاب محمدی

باید مراجعه کنید دندان پزشک تا خالی کنن اگر امکانش نیست یا دندان را خارج کنید و یا از انتی بیوتیک تزریقی استفاده کنید

علی

سلام خسته نباشی ببخشید من ی مدتی هست دندونم عفونت کرده بعد سفت شده دو دوره قرص عفونت خوردم ولی هیچ تغییری نکرده باید چیکار کنم

دکتر شهاب محمدی

منظورتون از سفت شدن رو نمیدونم چیه سوالتون رو واضح تر بپرسید

فاطمه

وقتتون بخیر یکی از دندون های پایینم، شکسته و تقریبا چیزی ازش نمونده، ولی هرچندوقت یکبار عفونتش شدید میشه و صورتم ورم میکنه، چرک خشک کن قوی که زودتر عفونتو خشک کنه و بتونم برای درمانش اقدام کنم معرفی میکنید؟

دکتر شهاب محمدی

نیازی به چرک خشک کن قوی نیست و برید دندون رو بکشید

پانیذ

سلام وقت بخیر من دیروز ریشه دندانم و کشیدم و دکتر گفت دندونت چرک داشته و آنتی‌بیوتیک داده بهم مترونیدازول و آموکسی کلاو الان لرز دارم و همش سردمه آیا خطر ناک و امکان داره عفونت پخش شده باشه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام خطرناک نیست و نگران نباشید و پخش شدگیش به صورت موضعی هستش

مهسا

سلام.دوره یه طرف صورتم افتضاح بادکرده جوری که ورم تازیر چشمم اومده و چشمم دردمیکنه.دندونم گفتن۴تاکانالش بسته هست و چون فعلا وضعیت مالی زیره صفر هست درستش نکردم و هرچندماه یکبار ورم خیلی شدید میکنه چیکارکنم

دکتر شهاب محمدی

سلام تا اون دندون هست ورم ها هم هست بکشید اون دندون رو به نظر من

سعید

سلام اقای دکتر دندون من اصلا بی حس نمیشه حتی در یه جلسه تا امپول بیحسی دکتر زد بیحس نشد عفونتم داره ۴تا پنی سیلین زدم کلی اموکسی سیلین خوردم اصلا عفونتش خوب نمیشه دکتر یکی دوبار تلاش کرد بکشه ولی درد شدید باعث شد نتونم تحملش کنم دکتر میشه بگید چکار کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام مقدار بی حسی رو بیشتر کنند بی حس خواهد شد

مژگان

سلام من سه هفته پیش دندان ۶ پایین که ترک داشت رو پر کردم ای اون به بعد دندان ضربان داره و پایین دندان با لمس کردن درد داره و حس میکنم آب دهانم رک به سختی قورت میدم هفته آینده بهم نوبت دادن میشه لطفا بگین چیکار کنم و اینکه لطفا یه داروی چزک خشک کن برای بدتر نشدن بهم میدین

دکتر شهاب محمدی

سلام دارو نمیتونم تجویز کنم برای دندونی که نمیدونم شرایطش چیه و اینکه چه مشکلی الان هست؟ دندونی که پر کرده شده ممکنه با لمس درد بگیره و مشکلی نیست

حسین

سلام دوسال پیش دندونم پر کردم بعدش عفونت کرد دو ساله ده دوره آنتی بیوتیک خوردم خوب نشد رفتم کشیدم الان عفونتش داره بدتر میشه هرچند دکتر دارو داده چجوری درمانی کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام بعد از کشیدن دندان ممکن است چند روزی عفونت کند اما بعد از چند روز خوب خواهد شد

محمد

دندان چهارمم مقداری شکسته . تقریبا دوروز به شدت درد داشتم ذوق ذوق میکرد دندانم با لیدوکائین و قطره میخک هم دندانم سر نمیشد کمپرس یخ میزاشتم روی فکم و از آب یخ استفاده میکردم دردش مقداری اروم میشد ولی خب خیلی اذییت کننده بود تا زمانی که از شیاف استفاده کردم و کاملا درد دندان و ذدق ذوق لثه ام قطع شد اما روز بعدش فک پایین سمت راستم کاملا متورم شده که نشانه عفونت شدید دندان و لثه هستش که خب خیلی زود باید درمان بشه وگرنه میتونه عفونت به مغز برسه دکتر هم برای آخر های هفته آینده وقت داده آیا با این توضیحاتی که دادم میتونید یک آنتیبیوتیک بهم معرفی کنید که تا اون زمان مصرف کنم ؟؟

دکتر شهاب محمدی

نگران نباشید عفونت به مغز سرایت نمیکنه. برای عفونت دندانی می تونی از مترونیدازل و پنی سیلین استفاده کنید

ابراهیم

سلام وقت بخیر من دندونم ۳ سال پیش پرش کردم بعد الان ۶ ماه میشه که از پایین دندون ورم کرده درد نداره با دست فشارش میدم یه کم درد میکنه هر چه هم اموکسی سلین۵۰۰و مترونیدازول میخورم تاثیر نداره

دکتر شهاب محمدی

با دارو کم و زیاد میشه و اما درمان نمیشه باید عصب کشی بشه

سعید

سلام من خیلی وقتا میزنه به مغزم دردش خود دندان درد نمیکنه اما مغزم به شدت درد میکنه این از عفونت میتونه باشه؟؟!!!

دکتر شهاب محمدی

متوجه نمیشم میزنه به مغزم یعنی چی؟

مینا عظیمی

سلام آقای دکتر پسرم ۸ سالش هست ۲ تا دندانش خراب شده درد ندارد ولی عفونت کرده چی کارش باید کرد

سجاد.

سلام ببخشید من دندون 3و4اسیایی کشیدم بعدش الان یک هفته دارم چرک خشکن میخورم هنوزدرددارم میشه راهنماییم کنیند

دکتر شهاب محمدی

معمولا یک هفته کافیه اما دوست داشتید میتونید به دکترتون هم مراجعه کنید

علی

سلام دکتر الان یازده روزه بعد از عفونت دندان آسیای آخر نتونستم فکم رو در حد غذا خوردن باز کنم چیکار کنم.هر روز هم آموکسی سیلین و مترونیدهزول میخورم

سعادت کشاورز

همه‌ی دندونام رو کشیدم سه تا دندون دیگه داشتم که لثه ی فک بالاییم عفونت کرد رفتم پیش دکتر بهم به آموکسی کلاو داد خورم خوب شدم گفت برو اون سه تا دندون رو هم بکش اونا رو هم کشیدم باز عفونت از همون جا زد بیرون لطفاً کمکم کنید بیماری ام اس هم دارم

دکتر شهاب محمدی

عفونت تا چه مدت بوده؟ الان این مشکل هست یا نیست؟ معمولا بعد از کشیدن یه مدتی طول میکشه تا خوب شه

زکریا

دندانم خیلی درد میکنه بایدکرد کنم حتی گوشم هم دردمیکنه

علی

سلام دندون ۲و۳ پر کردم اما لثه غفونت داره چه داروی استفاده کنم

جواد

سلام دندان من خراب شده پوسیده سیاه شده درد نداره اما دندانم ارپایبن ورم کرده و اومده بالا خیلی اذیت میشم چکار کنم مشکلش چیه

دکتر شهاب محمدی

نشان دهنده عفونته باید درمان بشه

محمد

سلام دکتر جان دندان ۵ بالام عفونت کرده الان حدود ۱۷تا آموکسی سیلین ۵۰۰ با مترونیدازول خوردم ولی عفونتش خشک نشده،آنتی بیوتیک قوی تر باید بخورم

دکتر شهاب محمدی

باید دیده بشه از نزدیک

حسن

بهترین چرک خشک کن دندان وضدمیکروبی لووفلوکساسین هست روزی یک عددبخورپنج تاش خشکش میکنه

هادی نوروزی

عفونت دندان دارم باید چکار

دکتر شهاب محمدی

عفونتتون در چه حدی هستش؟

سینا

دندان پسرم ورم کرده باید چیکار کرد

دکتر شهاب محمدی

کجای دندان ؟

راضیه

دکتر بگین چیکار کنم الان دارم قرص آموکسی سیلین استفاده میکنم هر ۸ ساعت دکتر هم نرفتم بچه ام شیر میدم