02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

17 عادتی که دندان شما ر ا خراب می کند - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/01/19

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

1- جویدن یخ
یخ طبیعی و بدون قند است بنابراین شما ممکن است تصور کنید جویدن آن ضرری ندارد، اما خرد کردن و جویدن تکه های سفت یخ، میتواند باعث ترک برداشتن و یا حتی شکستن دندان های شما بشود. و اگر این بی توجهی ها به بافت نرم داخل دندان آسیب برساند، دندان درد های مرتبی را در پی خواهد داشت. خوردن غذای های سرد و گرم روند تخریب دندان طبیعی و ایمپلنت دندان را تسریع میکند و موجب تیر کشیدن های آنی و یا درد های طولانی مدت میشود.دفعه ی بعد که هوس جویدن یخ به سرتان زد بهتر است از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

2- ورزش کردن بدون استفاده از محافظ دهان

اگر فوتبال آمریکایی، هاکی روی یخ و یا هر ورزش دارای درگیری فیزیکی دیگری انجام میدهید، بدون استفاده از محافظ دندان اصلاً ورزش نکنید. محافظ دندان یک قطعه ی پلاستیکی قالب گیری شده است که از ردیف بالایی دندان های شما محافظت میکند. اگر بازی خشن شود و شما محافظ دندان نداشته باشید، ممکن سات دندان های شما بشکند و یا حتی خرد شود. شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه مناسب ترین قالب محافظ دندان برای فرم دندان های خود را انتخاب کنید و یا از دندانپزشک خود بخواهید قالب مختص شما را بسازد.

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

3- خوابیدن با شیشه شیر

هیچ وقت برای محافظت از دندان زود نیست. قرار دادن شیشه ی شیر، آبمیوه و یا ... هنگام خواب در دهان نوزاد، دندان های جدید او را در مسیر خراب شدن قرار میدهد. رفته رفته کودک شما عادت میکند با شیشه ی شیر بخوابد و دندان هایش در سرتاسر شب با قند شستشو داده شود. بهتر این است که شیشه شیر را از گهواره کودک بردارید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

4- سوراخ کردن زبان

سوراخ کردن زبان اگرچه این روزها رایج شده است، اما گاز گرفتن اتفاقی نگین فلزی آن میتواند موجب ترک خوردن دندان هایتان شود. سوراخ کردن لب نیز خطری مشابه دارد. همچنین وقتی نگین فلزی به لثه های شما ساییده میشود، باعث خوردگی لثه ها و در دراز مدت موجب خراب شدن و از دست دادن دندان هایتان میشود. همچنین از آنجایی که دهان مأمن و پناهگاه باکتری هاست، سوراخ کردن زبان، خطر ابتلا به عفونت و زخم را افزایش میدهد. همچنین هنگام این کار خطر سوراخ کردن تصادفی سیاهرگ های بزرگ نیز وجود دارد که در صورت بروز موجب خون ریزی های شدید میشود. کلام آخر اینکه قبل از انجام، با دندانپزشک خود در کلینیک دندان در باب مخاطرات بهداشتی این کار گفتگو کنید.

5- دندان قروچه کردن

فشردن و ساییدن دندان ها به ویژه در خواب، در دراز مدت موجب از بین رفتن دندان ها میشود.  این اتفاق معمولاً در اثر استرس و یا بعنوان یک عادت و هنگام خواب اتفاق می افتد. در خواب رخ دادن این عادت کنترل آن را بسیار سخت میکند. پرهیز از خوردن غذاهای خشک و سفت در طول روز، درد و آسیب این عادت را کاهش میدهد. استفاده از محافظ دندان شب هنگام در موقع خواب، آسیب های ناشی از دندان سایی را کنترل و دفع میکند.

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

6- آبنبات های ضد سرفه

عرضه ی آبنبات های ضد سرفه در کنار دارو و سایر محصولات پزشکی، به منزله ی تایید سلامت و بهداشتی بودن آن نمی باشد. چرا که اغلب این محصولات سرشار از قند هستند. بنابراین پس از التیام دادن گلوی خود با قرص آبنبات بلافاصله به خوبی آن را شستشو دهید. قند موجود در آبنبات های ضد سرفه و آبنبات های معمولی، هر دو با  جرم و پلاک روی دندان های شما واکنش نشان میدهد. سپس باکتری های موجود در پلاک های دندانی، قند موجود در آبنبات را به اسیدی تبدیل میکند که موجب خوردگی مینای دندان و در نهایت کرم خوردگی و یا پوسیدگی دندان ها میشود.

7- پاستیل

تنقلات و خوردنی های حاوی قند پوسیدگی دندان را تسریع میکنند. اما صرف نظر کردن از برخی شکلات ها واقعا سخت است. پاستیل به دندان ها می چسبد و موجب میشود اسید حاصل از قند موجود در پاستیل ساعت ها در تماس با مینای دندان باشد. اگر روز شما بدون خوردن این چیز ها شب نمی شود، به خوردن چند عدد، آن هم در وسط یک وعده ی غذایی بسنده کنید نه اینکه با چند عدد پاستیل اصطلاحاً ته بندی کنید، چرا که خوردن پاستیل در وسط وعده ی غذایی باعث میشود بزاق بیشتر دهان تکه های قند و اسید باقیمانده در لابه لای دندان ها را شستشو دهد.

8- نوشابه

شیرینی ها تنها منشاء قند نیستند. نوشابه ها می توانند در هر وعده تا 11 قاشق چای خوری قند(شکر) داشته باشند. تاسف بار تر از آن اینکه نوشابه ها معمولا حاوی فسفریک و سیتریک اسید نیز هستند که میتواند موجب از بین رفتن مینای دندان شود. برای راحت شدن از خطر قند می توانید از نوشابه های رژیمی بدون قند استفاده کنید اگرچه این نوشابه ها حاوی اسید بیشتری در قالب شیرین کننده های مصنوعی هستند

9- باز کردن اشیاء به کمک دندان 

ممکن است باز کردن درب بطری و یا بسته های پلاستیکی با دندان کار راحتی باشد، اما این عادت دندانپزشک ها را حسابی دچار دردسر میکند. استفاده ی ابزاری از دندان ها می تواند موجب ترک خوردن و یا شکستن آنها شود. در عوض از قیچی و دربازکن های دستی استفاده کنید.کلام آخر اینکه تنها برای خوردن باید از دندان هایتان استفاده کنید.

10- نوشابه های ورزشی 

بی شک بعد از یک تمرین خوب، هیچ چیز به اندازه ی یک نوشابه ی ورزشی خنک طراوت بخش نیست. اما این نوشیدنی ها غالباً سرشاز از قند هستند. شبیه به شیرینی و سودا، نوشابه های ورزشیِ پُر قند، اسیدی تولید میکند که مینای دندان را از بین میبرد. نوشیدن متناوب این نوشابه ها میتواند موجب پوشیدگی دندان ها شود. راه بهتر برای هیدراته ماندن بدن در باشگاه، کم کم نوشیدن آب بدون کالری و بدون قند است.

11- آبمیوه 

آبمیوه ها سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند اما متاسفانه اغلب آنها سرشار از قند نیز هستند. میزان قند موجود در برخی آبمیوه ها با نوشابه یکسان است. بعنوان مثال نوشابه های پرتقالی از آبِ پرتقال تنها 10 گرم قند بیشتری دارند. میوه ها بطور طبیعی شیرین هستند پس به دنبال آبمیوه هایی باشید که قند افزوده نداشته باشند. شما همچنین میتوانید قند آبمیوه را با ترقیق آن توسط آب کاهش دهید. 

12- چیپس سیب زمینی

باکتری های موجود در پلاک و جرم دندان ها میتواند همچنین غذاهای حاوی کربوهیدرات و نشاسته را به اسید تبدیل کند. و این اسید در 20 دقیقه ی آینده به دندان شما حمله میکند. واگر غذا بین دندان هایتان گیر کند، این حمله بعد از 20 دقیقه نیز ممکن است. بهتر است بعد از خوردن چیبس سیب زمینی و سایر غذاها و میان وعده های حاوی نشاسته که میان دندان ها گیر میکنند، از نخ دندان برای پاک کردن این فضا استفاده کنید.

13- دائم تنقلات خوردن

استفاده از تنقلات در مقایسه با وعده های اصلی غذایی موجب ترشح  بزاق کمتری در دهان میشود. بنابراین مدت زمان بیشتری طول میکشد تا تکه های غذا از میان دندان های شما پاک شود. از تناول دائمی تنقلات بپرهیزید و از تنقلاتی استفاده کنید که نشاسته و قند کمتری دارند. بعنوان مثال تکه های هویج.

 

14- جویدن مداد 

آیا تا به حال هنگام مطالعه و یا کار سر مداد خود را جویده اید؟ مانند جویدن یخ این کار نیز موجب ترک خوردن و حتی شکستن دندان هایتان میشود. وقتی حس جویدن به شما دست میدهد بهتر است از آدامس های بدون قند استفاده کنید. چرا که این کار موجب ترشح بزاق دهان و در نتیجه مستحکم شدن دندان ها میشود. و از آنها در برابر اسید های مزاحم مینای دندان محافظت میکند.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

15- نوشیدن قهوه

حالت اسیدی و رنگ تیره ی قهوه میتواند در بلند مدت موجب زرد شدن دندان هایتان شود. خوشبختانه رنگ قهوه از راحت ترین پلاک هایی است که با روش های سفید کردن دندان برطرف میشود. اگر نگران تغییر رنگ دندان هایتان هستید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

16- استعمال سیگار

سیگار همانند سایر دخانیات میتواند مجب لک شدن دندان و نیز افتادن آنها در اثر تخریب لثه ها شود. دخانیات همچنین میتواند به سرطان دهان، لب و نیز زبان منجر شود. اگر برای ترک کردن سیگاردلیل دیگر می خواهید به لبخند خود فکر کنید.

 

17- پرخوری کردن 

پرخوری کردن معمولاً شامل افراط در شیرینی نیز میشود که خود عامل پوسیدگی دندان هاست. پرخوری کردن و استفراغ تعمدی  ، به بهداشت دهان آسیب های شدیدی میزند. اسید قوی موجود در استفراغ موجب خوردگی دندان ها و در نتیجه بی دوام و شکننده شدن آنها میشود. این اسید ها همچنین موجب بوی بد دهان میشود. بولیمیا  همچنین موجب بیماری های خطرناک دیگری میشود. بنابراین اگر استفراغ تعمدی داشته اید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

Stiw

من که خیلی چیپس دوست دارم اما کمتر میخورم البته اگه هوس کردم