02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت دندانی جایگزین دندانهای قوس کامل یک فک - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/17

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

اگر تمام دندانهای یک فک خود را از دست داده اید؛ بریج برپایه ایمپلنت دندان برای قوس کامل یک فک یا اوردنچر برپایه ایمپلنت می‌تواند بهترین جایگزین برای آنها باشد. ایمپلنت های دندانی جایگزین دندان های طبیعی از دست رفته و چند ریشه شما می شوند. البته کاشت دندان در یک قوس کامل یا یک فک باید برای هر فرد به طور مجزا برنامه ریزی شود و شرایط او به طور خاص در نظر گرفته شود. تراکم کیفیت استخوان فرد باید با استفاده از اسکن های DVD ارزیابی شده و در صورتیکه تحلیل استخوان اتفاق افتاده باشد انجام عمل جراحی روی بافت استخوانی و بافت نرم باید با دقت انجام گیرد. در نهایت میزان استخوان در دسترس، تعداد ایمپلنت های مورد نیاز و روش ایمپلنت را مشخص می کند. همچنین جنس و ساخت پروتز دندانی باید بر اساس همین روش سنجیده شود.

انواع اصلی ایمپلنت کامل یک فک عبارتند از:

۱. بریج برپایه ایمپلنت برای قوس کامل یک فک
۲. اوردنچر برپایه ایمپلنت
۳. ایمپلنت All on 4

بریج برپایه ایمپلنت برای قوس کامل یک فک

در روش بریج برپایه ایمپلنت، پایه های ایمپلنت به عنوان ریشه های جدید دندان عمل کرده و یک بریج دندانی ثابت روی پایه های ایمپلنت سوار می شود. در این روش بیمار کاملا یک ست دندان جدید در دهان خود دارد که روی پستهای ایمپلنت سوار شده است. مزایای متعددی را می توان برای این روش برشمرد:
بهره گیری از یک روش ایمن پایدار و ثابت
استفاده از یک راه حل بلند مدت حتی تا پایان عمر
عدم نیاز به دندانهای مصنوعی متحرک مخصوصاً در فک پایین و ارتقاء کیفیت زندگی
نزدیک ترین شرایط به دندان طبیعی دارد و رضایت بخش بودن راحتی و زیبایی طبیعی آن ها برای فرد حتی با گذشت چندین سال

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

اوردنچر برپایه ایمپلنت برای یک فک

 اوردنچر برپایه ایمپلنت یک سری دندان مصنوعی کامل هستند که توسط تعداد نامشخصی پایه ایمپلنت ساپورت می شوند معمولاً تعداد ایمپلنت های کاشته شده در فک پایین بیشتر است اما در فک بالا به علت کم بودن ارتفاع استخوان فک، بیشتر سطح پروتز دندان مصنوعی روی لثه قرار میگیرد.
اوردنچر برپایه ایمپلنت با اتصالات خاصی در دهان قرار می گیرد که پروتز دندان مصنوعی را روی پایه های ایمپلنت نگه می دارد. به همین علت پایداری آن بهتر است و نسبت به دندان مصنوعی متحرک نیاز به مراقبت کمتری دارد.
 
 
ایمپلنت یک فک
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال
 

نحوه کاشت اوردنچر برپایه ایمپلنت جایگزین دندانهای کامل یک فک

اساس نحوه کاشت ایمپلنت دندانی جایگزین دندانهای قوس کامل فک بالا یا پایین تقریباً با یک ایمپلنت مشابه است. البته تفاوت هایی نیز برای جایگزین کردن چندین دندان از دست رفته وجود دارد. به طوریکه در این شرایط چند پایه ایمپلنت باید کاشته شود تا پروتز دندانی ثابت و متحرک روی آنها قرار گیرد. پروتز دندانی ثابت می ‌تواند جایگزین کل دندان های یک فک شده؛ به نحوی که روی لثه قرار بگیرند که بیمار نتواند آنها را جابجا کند. اما پروتزهای متحرک که جایگزین کل دندانهای یک فک می شوند توسط خود بیمار جابجا می‌شود. عوامل مختلفی در این که چه نوع درمانی برای بیمار مناسب است؛ در نظر گرفته می شود که شامل درخواست خود بیمار، سلامت دندان و دهان، مقدار و کیفیت استخوان فک و بودجه بیمار می شود.
اوردنچر برپایه ایمپلنت در مقایسه با دندان های مصنوعی سنتی، پایداری بیشتری دارند و شما را قادر می سازند تا تمام انواع غذاها را بجوید و از شرایط نامناسب هنگام صحبت کردن یا خوردن غذا خلاص شوید. اوردنچر های فک بالا در مقایسه با بریج برپایه ایمپلنت مقرون به صرفه تر هستند.
 
ایمپلنت های ثابت یا غیر متحرک برای یک فک
ایمپلنت های ثابت یا غیر متحرک که شامل دندان های مصنوعی کل فک پایین یا فک بالا هستند؛ هرگز توسط خود فرد قابلیت جابجا شدن ندارند. این نوع ایمپلنت ها نیاز به ۶ تا ۸ پایه دارند و هرچه تعداد پایه ها بیشتر باشد؛ استحکام پروتز دندان مصنوعی بهتر است و فشار کمتری روی هر ایمپلنت وارد می شود. در این روش فشاری که بین سطح تماس ایمپلنت به استخوان وارد می شود نیز کمتر است؛ در نتیجه درصد موفقیت و طول عمر آن را بیشتر می‌کند.
مزایای ایمپلنت ثابت برای یک فک 
- نیازی به برداشتن و تمیز کردن روزانه آن ها نیست و مراقبت از آنها طبق روش های معمول مثل مسواک زدن دندان های طبیعی انجام می گیرد.
- معمولاً از دندان مصنوعی ثابت و غیر متحرک فوری بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت استفاده می شود.
دندان های مصنوعی متحرک فک بالا بر پایه ایمپلنت
دندان های مصنوعی متحرک برای قوس کامل فک بالا به نحوی روی ایمپلنت ها سوار می شوند که بتواند روزانه توسط خود بیمار برداشته و تمیز شود. دو روش مختلف برای کاشت این نوع ایمپلنت وجود دارد:
- 4 ایمپلنت برای قرار گرفتن پروتز دندان مصنوعی در فک کاشته می شود. به این ترتیب استخوان در نواحی که این پلنت ها کاشته شده اند؛ حفظ شده و رشد و پایداری آنها افزایش می یابد. در این روش احتمال دارد پروتز دندان مصنوعی که روی ایمپلنت ها سوار شده کمی در دهان جابجا شود.
- 6 ایمپلنت پس از کاشته شدن در استخوان فک توسط یک میله اوردنچر به هم متصل می شوند. در این روش نیز استخوان فک سالم باقی مانده و رشد و بقای آن حفظ می شود. مزیت این روش این است که دندان های مصنوعی سوار شده روی ایمپلنت ها هیچگونه جابه جایی ندارد.
دندان های مصنوعی متحرک فک پایین بر پایه ایمپلنت
دندان مصنوعی کامل فک پایین را می توان به سه روش مختلف روی ایمپلنت ها سوار کرد به نحوی که بیمار خودش بتواند دندان مصنوعی را بردارد:
- 2 ایمپلنت معمولا در ناحیه قدامی فک کاشته می شوند و سپس پروتز دندان مصنوعی روی آن ها قرار می گیرد. ایمپلنت ها فقط تا حدودی به ثابت باقی ماندن پروتز دندان کمک می‌کنند اما نمی‌توانند به طور کامل از جابجا شدن آن جلوگیری کنند.
- ۳ ایمپلنت در فک پایین کاشته شده و اوردنچر روی آن سوار می شود. پایداری آن نسبت روش قبلی بیشتر است اما باز هم پروتز دندان مصنوعی بعد از سوار شدن کمی جابه جا می شود.
- ۵ ایمپلنت پس از کاشته شدن در استخوان فک همراه با میله اوردنچر به هم متصل شده که در این حالت هم استخوان فک محافظت می شود و هم هیچگونه جابجایی در دهان ندارد.

مزایای دندان مصنوعی متحرک بر پایه ایمپلنت

حفظ بهداشت دهان و دندان برای آن راحت‌تر است.
مقرون به صرفه تر است.
ترمیم آن کم هزینه تر و راحت تر است.

روش All on 4 

درمان با ایمپلنت دندانی All on 4 یک تکنیک کاملا مقرون به صرفه است که شما را قادر می سازد تمام دندان‌های قوس کامل یک فک را فقط روی چهار پایه ایمپلنت سوار کنید. این روش برای بیمارانی که تراکم استخوان کافی ندارند و قادر نیستند هزینه‌های پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت را بپردازند؛ طراحی شده است.
جراح در روش All on 4 بهترین استفاده را از استخوان فک شما مخصوصا فک بالا کرده و ایمپلنت های عقبی را با زاویه ۴۵ درجه در بهترین مکان فک از لحاظ تراکم استخوان می کارد و سپس پروتز دندان مصنوعی در همان روز روی پایه های ایمپلنت سوار می شود. به همین علت به آن ایمپلنت یک روزه نیز می گویند.

دوام ایمپلنت های All on 4 

در صورتیکه ایمپلنت های دندانی دچار مشکل شوند معمولا علائم مشخصی از خود نشان می دهند. این علائم مانند تحلیل استخوان و تحلیل لثه اطراف ایمپلنت های دندانی است. با کاشت ایمپلنت All on 4 استخوان ها سلامت خود را حفظ کرده و لثه‌ها پایدار می مانند. معمولاً ایمپلنت های All on 4 بیش از بیست سال برای فرد مثل دندان طبیعی کار میکند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

چه تعداد ایمپلنت برای قرار دادن اوردنچر کامل فک پایین مورد نیاز است؟

 در فک پایین در صورتی که از اوردنچر متحرک استفاده کنید می توان آن را روی دو پایه ایمپلنت نیز سوار کرد در صورتی که برای استفاده از پروتز دندانی ثابت حداقل به چهار پایه این نیاز است و بسته به شرایط فرد ممکن است تا ۸ ایمپلنت نیز مورد نیاز باشد.

آیا می توانم کل دندان های یک فک را بکشم و سپس از ایمپلنت دندان استفاده کنم؟

 اگر به دنبال یک روش دائمی می گردید؛ ایمپلنت های دندانی برای جایگزین کردن دندان های قوس کامل فک راه حل خوبی است. اگر دندان شما همچنان سالم باشد و بتواند وظیفه خود را انجام دهد دندانپزشک آن را نمی کشد. اما در صورتی که اکثر دندان های فک خود را از دست داده‌اید و مابقی دندان ها نیز کارایی مناسبی ندارند؛ دندانپزشک کلینیک دندانپزشکی آنها را کشیده و سپس با کاشت پایه ایمپلنت به تعداد مورد نیاز اوردنچر را روی آن سوار می کند. با سیستم های ایمپلنت پیشرفته امروزی تعداد ایمپلنت های مورد نیاز برای حفظ پروتز دندان مصنوعی با حداکثر تعداد دندان به حداقل رسیده است و قوس کامل دندان برپایه ایمپلنت را می توان روی فک بالا و پایین سوار کرد.

تعداد پایه های ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان های یک قوس کامل فک چطور تعیین می شود؟

ایمپلنت های دندانی موثرترین روش جایگزین کردن دندان برای بیمارانی هستند که دندانهای خود را به علت آسیب های شدید از دست داده‌اند یا مجبور شده اند تعداد زیادی از آنها را بکشند. اما تعداد ایمپلنت های مورد نیاز برای سوار کردن پروتز دندان مصنوعی قوس کامل فک در هر فرد متغیر است. ایمپلنت All on 4 در حال حاضر متداول شده است اما از این روش برای تمام بیماران نمی توان استفاده کرد. در صورتی که بیمار استخوان فک کافی و متراکم داشته باشد؛ معمولاً بین ۶ تا ۸ پایه ایمپلنت استاندارد در فک کاشته می شود تا ایمپلنت از استحکام و دوام کافی برخوردار باشد.
یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده تعداد پایه های ایمپلنت نوع و طراحی پروتز دندان مصنوعی است که روی پایه ها سوار می شود. به همین علت معمولاً انتخاب تعداد پایه های ایمپلنت درآخرین مرحله پس از طراحی پروتز دندان مصنوعی انجام می گیرد.

چه فاکتورهایی برای کاشت ایمپلنت کل دندان های یک فک با موفقیت کامل در نظر گرفته می شود؟

ابتدا باید مشخص کرد که بیمار به چه نوع دندان با چه کاربرد و چه میزان زیبایی نیاز دارد. آیا از پروتز متحرک یا ثابت برای ایمپلنت دندان استفاده می شود. آیا بیماران ترجیح می دهند پروتز دندان مصنوعی کاملا شبیه دندان طبیعی باشد یا با طراحی هیبریدی که جایگزین دندان و لثه می شود موافقند. ساختار فک و میزان فشاری که پروتز دندان پس از سوار شدن به پایه های ایمپلنت وارد می‌کند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین طراحی پروتز و انتخاب تعداد پایه های ایمپلنت مورد نیاز که به تراکم استخوان و حجم استخوان فک بستگی دارد؛ در موفقیت کامل کاشت ایمپلنت کل دندان های یک فک موثر است.

مراحل کاشت ایمپلنت برای قوس کامل فک چگونه است؟

 در مرحله اول کاشت ایمپلنت تعداد پایه های مورد نیاز در استخوان فک کاشته می شود. ایمپلنت های دندانی پستهای تیتانیومی هستند که به استخوان فک جوش خورده عملکردی شبیه دندان طبیعی دارند. این پست ها دندان های مصنوعی ساخته شده را با استحکام کافی در جای خود نگه میدارد.
به پایه های ایمپلنت به مدت چندین ماه زمان داده می شود تا به طور کامل با استخوان فک جوش بخورند. در این مدت دندان های موقتی روی پایه های ایمپلنت قرار می گیرند تا بیمار بتواند به طور معمول غذا بخورد تا دوره بهبودی طی شود. در مرحله بعد بریج یا پروتز دندان مصنوعی با استحکام کافی روی پایه های ایمپلنت سوار میشود. پروتز دندان مصنوعی جدید کاملا شبیه دندان طبیعی بوده و هیچ گونه احساس ناخوشایندی برای بیمار ایجاد نمی کند.

درصد موفقیت ایمپلنت‌های دندانی برای یک فک کامل چقدر است؟

طبق مطالعات انجام گرفته روی ایمپلنت های دندانی برای یک فک کامل طی ۱۰ سال ، درصد موفقیت حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده است. هر چند هنوز مشکلاتی برای جایگزین کردن ایمپلنت های دندانی وجود دارد اما همچنان اولین گزینه پیشنهادی توسط دندانپزشکان برای جایگزین شدن با دندان های از دست رفته کاشت ایمپلنت است.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!