02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/04/13

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لمینت سرامیکی یا همان ونیرهای دندانی پرسلن پوشش ‌ها یا پوسته ‌های نازک و کوچکی هستند که روی قسمت جلویی یعنی قابل مشاهده دندان های شما اعمال می‌شوند. لمینت دندان نام دیگری برای روکش دندان بوده و به اندازه دندان های طبیعی واقعی به نظر می رسند.

لمینت سرامیکی از موادی با جنس پرسلن یا چینی ساخته می شوند. آنها به طور دائم به دندان های معمولی متصل می شوند.

دندانپزشکان می توانند با این روش خارق‌العاده لبخند و دندان های شما را بسیار جذاب و زیبا نمایند. این روکش های دندانی پوشش های نازکی از پرسلن یا رزین بوده که روی سطح جلویی دندان نصب می گردند. البته شما چندین گزینه برای تقویت لبخند خود دارید، اما یکی از محبوب ترین راه ها برای بهبود ظاهر دندان ها لمینت سرامیکی است.

 متخصصین با تجربه می توانند با استفاده از مواد با کیفیت بالا و یک رویکرد بیمار محور، نتایج کاملا استثنایی را برای شما به ارمغان بیاورند. پس شما نیز برای بهترین نتیجه می توانید با مراجعه به یک متخصص شناخته شده مسیر درستی را برای رسیدن به لبخندی که بی صبرانه منتظر نشان دادن آن هستید بیابید.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

قبل از آنکه به توضیح کاملی در مورد لمینت سرامیکی بپردازیم، اجازه دهید ابتدا راجع به اینکه این روکش ها چه هستند صحبت کنیم. لمینت سرامیکی یا روکش های پرسلن، پوسته ها یا کلاهک های نازک چینی سفارشی هستند که برای بهبود ظاهر و استحکام در جلوی دندان ها قرار می گیرند.

این پوسته های نازک می‌توانند طیف وسیعی از نگرانی‌ های رایج را اصلاح نموده و اندازه، شکل، رنگ و طول دندان‌هایی که روی آنها قرار می گیرند را تغییر دهند. پوسته ها به طور دائمی به دندان ها چسبیده و نتیجه ای قوی و ماندگار ایجاد می کنند.

لمینت سرامیکی می توانند رنگ یک یا چند دندان را بهبود بخشند. در واقع، آنها یک جایگزین طولانی مدت برای سفید کردن دندان برای پنهان کردن لکه‌های ناشی از تنباکو، قهوه یا چای روی دندان نیز هستند.

لمینت سرامیکی همچنین برای اصلاح ناهماهنگی دندان، جبران اختلاف قد و پر کردن شکاف ها به کار می رود. آنها همچنین دندان های تیز، ترک خورده، آسیب دیده یا کوتاه را نیز بهبود می بخشند.

جنس ونیر لمینت چیست؟

پرسلین یک ماده غیر فلزی و غیر عالی است که خواصی شبیه به شیشه دارد و می تواند به مینای دندان بچسبند. ونیر های پرسلین ظاهر بسیار زیبایی دارند و نسبت به شرایط و محیط دهان و دندان سازگارند. ونیر های لمینت را تنها می توان روی سطح دندان مورد استفاده قرار داد. ضخامت ونیرهای دندان بسته به شرایطی که مورد استفاده قرار می گیرند؛ بین نیم تا ۱.۲ میلی متر متغیرند.

لمینت های سرامیکی دارای رنگ های متفاوتی هستند و با استفاده از سایه زدن می توان رنگ آن ها را دقیقا شبیه دندانهای طبیعی فرد درآورد. جنس سرامیکی لمینت ها حالت نیمه شفاف دارد که موجب می شود درخشندگی زیبایی به دندان ها بدهد.

برخی از لمینت  های سرامیکی از لیتیوم سرامیک و برخی دیگر از سرامیک خالص تهیه می‌شوند که بستگی به تکنولوژی ساخت شرکت سازنده دارد.

سرامیک به‌صورت یک پودر محلول در آب که به آن پرسلین فلدسپتیک می‌گویند روی رفرکتوری دای  refractory die  توسط تکنسین‌های لابراتوار لایه گذاری می‌شود. سپس سرامیک تحت‌فشار حرارت داده‌شده و محصول در دمای بالا ذوب‌شده و لمینت های نهایی داخل قالب با استفاده از تکنیک موم گم‌شده تولید می‌شوند.

ضخامت لمینت سرامیکی دندان

ضخامت لمینت های سرامیکی حدود 0.5 تا 0.6 میلی‌متر است که تقریباً دو برابر ضخامت پوست تخم‌مرغ می‌باشد. البته تکنولوژی‌های جدید در لمینت های سرامیکی مانند لومینیرزها نیز به بازار عرضه‌شده که به آن‌ها ونیرهای فوق نازک می‌گویند و ضخامت آن‌ها حدود 0.2 میلی‌متر است.

لمینت دندان سرامیکی

مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

کاربرد لمینت های سرامیکی

در حال حاضر ونیرهای لمینت پورسلین جایگاه خود را در فرهنگ عمومی به‌خوبی بازکرده‌اند. از این لمینت های سرامیکی برای اصلاح ظاهر دندان‌های کوتاه یا دندان‌هایی که از جای خود خارج‌شده‌اند یا کج شده‌اند؛ استفاده می‌شود.

اصلی‌ترین کاربرد ونیر های دندانی، بهبود ظاهر دندان‌هاست که برای اصلاح دندان‌های جلو یا پیشین فک مورداستفاده قرار می‌گیرند. از لمینت های پرسلین می‌توان برای تغییر رنگ، شکل، زاویه دندان‌ها و یکدست شدن آن‌ها استفاده کرد.

بنابراین دندان‌هایی که تغییر رنگ داده باشند؛ سائیده شده باشند؛ لبه آن‌ها پریده باشد؛ کج شده باشند یا فضای بسیار زیادی بین آن‌ها وجود داشته باشد و یا از جای خود خارج‌شده باشند را می‌توان با لمینت های سرامیکی اصلاح کرد.

استفاده از ونیر های دندانی یک روش انتخابی است و معمولاً به‌عنوان یک روش درمانی زیبایی در نظر گرفته می‌شود.

معمولاً و نیروهای سرامیکی به درخواست خود بیماران تنها برای زیباتر شدن ظاهر چهره‌شان نصب می‌شود؛ تا به‌منظور بهبود ساختار دندان‌ها یا جلوگیری از تغییر شکل بیشتر آن‌ها.

از لمینت های سرامیکی می‌توان برای هم‌تراز کردن دندان‌های فک بالا و پایین و همچنین تنظیم خط لثه نیز استفاده کرد.

ونیرهای لمینت دندان برای برطرف کردن مشکلات زیر در دندان‌ها استفاده می‌شود:

  • دندان‌هایی که به علت درمان روت کانال یا مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین فلوراید تغییر رنگ داده‌اند.
  • وجود پرکردگی‌های بسیار وسیع که موجب تغییر رنگ دندان شده است
  • دندان‌هایی که در اثر سایش کوتاه شدند.
  • دندان‌هایی که شکسته‌اند یا لبه آن‌ها پریده است.
  • دندان‌های کج که از محل خود خارج‌شده‌اند و یا چرخیده‌اند. می‌توانید مقاله چگونه دندان های کج را صاف کنیم؟ ما را بخوانید.
  • دندان‌هایی که بین آن‌ها فاصله زیادی وجود دارد که با استفاده از لمینت سرامیکی این فاصله‌ها به حداقل می‌رسد.
  • همچنین لمینت های سرامیکی در اصلاح رنگ دندان‌هایی که با بلیچینگ و سفید کردن تغییری در آن‌ها ایجاد نمی‌شود؛ مؤثرند.

لمینت های سرامیکی چطور موجب زیبایی طرح لبخند می‌شود؟

ونیر های دندان که لمینت‌ های پرسلین نیز نامیده می‌شوند در ابتدا به شکل پوسته نازک ویفری از مواد هم‌رنگ دندان ساخته‌شده و سپس برای پوشش دادن دندان‌های جلویی هر فرد طبق نظر دندان‌پزشک و شرایط اختصاصی هر بیمار طراحی می‌شوند. رنگ، شکل، اندازه و طول این لمینت های سرامیکی را می‌توان طبق نظر بیمار و دندان‌پزشک به شکل دلخواه درآورد. به‌منظور اصلاح طرح لبخند توسط لمینت های سرامیکی این نوع ونیرها به پشت دندان سیمان می‌شوند تا به شکل دندان‌های طبیعی به نظر برسند. طراحی و جنس لمینت های سرامیکی به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که ظاهری درخشان و همرنگ با دندان‌های طبیعی فرد داشته باشند. ونیرهای لمینت مقاوم‌تر از رزین‌های پلاستیکی هستند و دوام و طول عمر آن‌ها نیز از کامپوزیت‌ها بیشتر است.

بااینکه سرامیک یا پرسلین ذاتاً شکننده است و درصورتی‌که بیفتد یا ضربه‌ای به آن وارد شود به‌راحتی می‌شکند اما درصورتی‌که به یک ساختار محکم‌تر مانند دندان طبیعی متصل شود؛ دیگر چنین ضعفی ندارد چون نیروهایی که مستقیماً به آن وارد می‌شوند از سرامیک عبور کرده و توسط ساختار مستحکم و ثابت دندان‌های طبیعی زیر آن تحمل می‌شود. ماهیت سخت و شیشه‌ای مانند سرامیک ونیر های دندانی یک سطح بادوام را ایجاد خواهد کرد که در مقابل زرد شدن و ساییدگی مقاوم است.

مراحل لمینت سرامیکی

لمینت دندان چگونه اجرا می‌شود؟ پس از بررسی دقیق و تعیین اینکه آیا لمینیت سرامیکی قابل انجام است یا خیر، قالب‌گیری اولیه انجام می‌شود. سپس قالب‌ها برای واکس آپ اولیه به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

انجام آرایش طبق آزمایشگاه واکس آپ مرحله بعدی است. در این مرحله با مواد موقت، بیمار شکل لمینت‌ها را روی دندان‌های خود می‌بیند. این گام بسیار مهم است. زیرا فرم نهایی صورت و لبخند شما مشخص خواهد شد. پس از تائید ماده موقت توسط بیمار و دندان‌پزشک، دندان‌ها به‌وسیله برش دادن کوتاه می‌شوند. این برش معمولاً حدود نیم میلی‌متر است.

بعد از حدود ده روز تا دو هفته لمینت‌های اصلی به مطب ارسال می‌شود. لمینت روی دندان‌های بیمار تست می‌شود. سپس در فرآیندی دقیق و ظریف با سیمان مخصوص چسبانده می‌شوند. لازم به ذکر است که هر یک از جلسات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تکنولوژی اتصال ونیر لمینت سرامیکی روی دندان

تکنولوژی اتصال ونیر لمینت به مینای دندان شبیه همان تکنولوژی است که هنگام پر کردن دندان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این تکنولوژی یکسری مراحل طی می‌شود تا لمینت قرارگرفته روی مینای دندان به آن پیوند بخورد. پس از برقراری پیوند بین لمینت های سرامیکی و مینای دندان، این پیوند به‌صورت یک‌لایه سیمانی قرارگرفته بین لمینت و مینای دندان عمل می‌کند و موجب می‌شود لمینت های سرامیکی مستحکم در جای خود باقی بمانند.

مهارت توانایی دندان‌پزشک زیبایی یکی از فاکتورهای مهم در انجام موفق لمینت دندان است اما فاکتورهای دیگری مانند کیفیت لمینتها، طراح و سازنده لمینتها و تکنولوژی طراحی و ساخت آن‌ها نیز در زیباتر شدن ظاهر لمینت و دوام و طول عمر آن مؤثر است.

معمولاً طراحی و ساخت لمینت ها بر اساس قالبی که دندان‌پزشک به لابراتوار می‌فرستد؛ حدود سه تا چهار روز زمان می‌برد. البته این زمان بستگی به تعداد لمینت ها، نحوه طراحی و قالب‌گیری دندان‌پزشک نیز دارد و ممکن است بین یک تا دو روز بیشتر شود.

درصورتی‌که مطب پزشک به سیستم کامپیوتری مجهز باشد این شانس رادارید که لمینت طراحی‌شده را پیش از آماده شدن در لابراتوار در نرم‌افزار ببینید و طراحی آن را به شکل دلخواه خود تغییر بدهید.

  درصورتی‌که دندان‌پزشک از دستگاه کدکم CAD/CAM و نرم افزار مرتبط با آن استفاده کند می‌تواند با پرینت سه‌بعدی لمینت سرامیک را در همان جلسه اول در مطب بسازد و روی دندان‌های شما نصب کند. هرچند در حال حاضر به علت جدید بودن تکنولوژی کدکم CAD/CAM هزینه آن کمی نسبت به روش سنتی بالاتر است اما صرفه‌جویی بسیار زیادی در زمان بیمار خواهد کرد به همین علت بسیاری از کلینیک دندانپزشکی و مطب‌های دندانپزشکی زیبایی در حال حاضر به این تکنولوژی مجهز شدند.

روش نصب ونیر لمینت پرسلین روی دندان

لمینت های پرسلین با روش غیرمستقیم روی دندان‌ها نصب می‌شوند در این روش پس از قالب‌گیری از دندان‌های تراش‌خورده کل لمینت ها در آزمایشگاه ساخته‌شده و سپس روی دندان‌های بیمار نصب می‌شوند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی های کامپیوتری مانند طراحی با کمک کامپیوتر و ساخت با کمک کامپیوتر یا کدکم CAD/CAM می‌توان فرآیند ساخت و طراحی لمینت های سرامیکی را طی یک جلسه انجام داد و روی دندان بیمار نصب کرد.

لمینت های سرامیکی از یک‌لایه نازک سرامیکی که جایگزین مینای دندان می‌شوند طبق قالب گرفته‌شده توسط دندان‌پزشک از دندان‌های بیمار پس از تراش دادن دندان‌ها در لابراتوار ساخته می‌شود. به‌منظور نصب ونیر های سرامیکی حدود نیم میلی‌متر از مینای دندان تراشیده شده و سپس قالب‌گیری از دندان‌ها با جزئیات کامل انجام می‌گیرد.

تراش دادن مینای دندان موجب می‌شود فضای کافی برای نصب لمینت های سرامیکی روی دندان‌ها ایجادشده و ظاهر ونیر های سرامیکی روی دندان طبیعی‌تر به نظر برسد و با دندان‌های دیگر در یک خط قرار بگیرد. پیوند بین ونیر لمینت پرسلین و دندان باید توسط مینای دندان انجام گیرد نه توسط عاج دندان.

چون اتصال به تاج دندان نمی‌تواند استحکام موردنظر و پایداری کافی را برای پیوند بین دندان و لمینت سرامیکی ایجاد کند. به همین علت اتصال و پیوند بین مینای دندان و لمینت سرامیکی هم ازلحاظ دوام و پایداری و هم ازلحاظ زیبایی نتیجه مطلوب را به وجود خواهد آورد. به‌منظور ایجاد پیوند بهتر بین لمینت سرامیکی با مینای دندان یک رزین حساس به نور بین دندان و لمینت پرسلین پیش از سیمان شدن ونیر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ونیر های لمینت را می‌توان روی دندان‌های جلویی یا عقبی فک قرارداد اما چون دلیل اصلی استفاده از لمینت های سرامیکی، اصلاح طرح لبخند و زیبایی ظاهری بیمار است معمولاً از لمینت های سرامیکی فقط برای دندان‌های پیشین فک استفاده می‌شود.

 

لمینت های دندانی لبخند زیبایی به شما میدهند
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

انواع لمینت سرامیکی

لمینت‌ فلدسپاتیک:

 لمینت سرامیکی فلدسپاتیک از جنس پوسته‌های پرسلن سرامیکی ساخته می‌شوند. به‌خاطر اینکه این لمینت‌ها پوسته‌پوسته هستند، ضخامت بیشتری از لمینت‌های ایمکس دارند ولی به‌اندازه ونیرهای سرامیکی فشرده، استواری و ماندگاری بیشتری ندارند. برای نصب آن‌ها باید دندان‌ها آماده شوند تا چسبندگی ونیر و دندان بهتر عمل کند. لمینت فلدسپاتیک مثل ونیر مک و لمینت ایمکس طرح لبخند زیبایی به شخص می‌دهد و باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس او افزایش‌یافته و زیباتر بخندد.

لمینت آی پی اس (IPS):

این لمینت‌های سرامیکی از جنس سرامیک شیشه‌ای فشرده‌شده با لوسیت ساخته می‌شوند. به خاطر ماده استفاده‌شده در آن‌ها، رنگ‌های گوناگونی نیز دارند که این قابلیت باعث می‌شود روکش‌ها به‌صورت هماهنگ با دندان‌های طبیعی ترکیب شوند و لبخندی طبیعی‌تر به شخص بدهند. از این لمینت‌ها همچنین می‌توان برای تولید اینله و آنله، که نوعی ترمیم دندان هستند و تاج‌ استفاده کرد که ماندگاری و دوام بسیار بالایی دارند و از خیلی طبیعی هستند.

لمینت سرامیکی CAD-CAM:

 این لمینت‌ها در یک جلسه با دستگاهی به همین نام تولید می‌شوند و از جنس بلوک سرامیکی هستند. درگذشته، برای ایجاد طرح لبخند دلخواه شما، دندان‌پزشک باید از دهانتان قالب می‌گرفت. بعداً این قالب را به یک آزمایشگاه خارج از محل می‌فرستاد و آزمایشگاه روکش‌ها را طراحی و در مدت ۱ الی ۱.۵ ماه می‌ساخت و پس از ساخت تحویل دندان‌پزشک می‌داد و او سایه مناسب را روی آن انتخاب می‌کرد. اما اکنون دندان‌پزشک از دستگاه کدکم CAD/CAM و نرم‌افزار مرتبط با آن استفاده می‌کند و می‌تواند با پرینت سه‌بعدی لمینت سرامیکی را در همان جلسه اول در مطب بسازد و روی دندان‌های شما نصب کند.

لمینت با بیس آلومینیوم و لمینت با بیس زیرکونیوم: لمینت سرامیکی زیرکونیا با یک بیس از جنس اکسید زیرکونیوم از جنس گچ و با قالب‌گیری از دهان شخص ساخته می‌شود. بعد با خمیر چینی به‌صورت پوسته‌پوسته روی این بیس، شکل دندان ساخته و در کوره حرارت داده می‌شود. این نوع لمینت سرامیکی استواری و دوام بیشتری دارد ولی شفافیت آن کمتر است.

در مقاله انواع لمینت های سرامیکی بیشتر در این مورد بخوانید.

عوامل مؤثر در موفقیت نصب لمینت سرامیکی

در حال حاضر ونیر لمینت یکی از متداول‌ترین درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی است که به دندان‌پزشک کمک می‌کند رنگ، شکل، طول و ظاهر دندان‌های بیمار را اصلاح کند. نصب موفق لمینت های سرامیکی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، تبحر دندان‌پزشک و همچنین ایجاد انتظارات واقعی در بیمار دارد. با مراقبت‌های معمول و حفظ بهداشت دهان و دندان، لمینت های سرامیکی درمان ایدئال و طولانی‌مدت برای افرادی است که تمایل دارند طرح لبخند خود را اصلاح کنند و ظاهر زیباتری داشته باشند.

 

عوامل موثر در موفقیت نصب لمینت سرامیکی

چرا هزینه نصب ونیر لمینت از کامپوزیت بیشتر است؟

 لمینت های سرامیکی ظاهر شفاف و بسیار زیبایی دارند و شباهت آن‌ها به دندان‌های طبیعی بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان‌هاست؛ به همین علت هزینه لمینت کردن نسبت به کامپوزیت نیز بیشتر است.

در چه شرایطی نمی‌توان از ونیر لمینت استفاده کرد؟

درمان با لمینت سرامیکی را می‌توان برای اصلاح عیوب دندانی در حد متوسط استفاده کرد و درصورتی‌که عیوب بسیار جدی مانند خالی بودن جای یک یا چند دندان، تغییر رنگ بسیار شدید تا حد سیاه شدن، تغییر زاویه بسیار زیاد دندان یا به‌عنوان‌مثال روی‌هم افتادن دندان‌ها نمی‌توان استفاده کرد. در این شرایط باید از روش‌های دیگری مانند بریج دندان، ایمپلنت دندان یا ارتودنسی دندان بهره برد.

دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شدید شده‌اند یا آسیب‌های جدید به آنها وارد شده نیز باید با کمک تاج دندان مصنوعی بعد از درمان ترمیم شوند.

 همچنین درصورتی‌که بیمار عاداتی مانند دندان‌قروچه کردن یا سیگار کشیدن داشته باشد؛ نصب لمینت ها ممکن است تأثیر چندانی برای او نداشته باشد. چون دندان قروچه کردن موجب شکستن و ترک خوردن لمینت ها شده و سیگار کشیدن نیز احتمال بروز بیماری‌های لثه و افتادن ونیر لمینت را بالا می‌برد.

معایب لمینت سرامیکی

امکان جدا شدن از دندان:

 مهارت دندان‌پزشک در ماندگاری و طول عمر لمینت بسیار مؤثر است. اگر دندان‌پزشک غیرحرفه‌ای از چسب بی‌کیفیت استفاده کند، ممکن است لمینت از روی دندان جدا شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. هرچند در نظر بگیرید معمولاً این سؤال بیشتر پرسیده می‌شود که آیا لمینت دندان سرامیکی ضرر دارد؟ یا نه. ما در این مقاله فقط یک نگاهی به این موضوع انداختیم.

برگشت‌ناپذیری:

 در لمینت سرامیکی امکان برگشت وجود ندارد. چون دندان‌ها تراشیده شده‌اند. البته همه چیز درباره لمینت دندان بدون تراش مطلبی را نوشته‌ایم که خواندنش خالی از لطف نیست. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید لمینت‌ها را از روی دندان‌های خود پاک‌کنید. دندان‌های لمینت شده مانند دندان‌های معمولی نیاز به مراقبت دارند. نوشیدنی‌های گازدار، قهوه، سیگار و قلیان می‌توانند در طولانی‌مدت باعث ایجاد رنگ روی لمینت شوند. از دندان‌های لمینت شده باید با مسواک، نخ دندان و ... مراقبت کرد.

 

معایب لمینت سرامیکی

گرما و سرما:

 اگر محیط دهان در معرض تغییرات گرما و سرما باشد، ممکن است لمینت جدا شود.  البته در مقاله‌ای جدا مزایا و معایب لمینت سرامیکی را بررسی کرده‌ایم.

هزینه لمینت سرامیکی

هزینه لمینت یکی از سؤالات رایج بیماران است. اول‌ از همه باید اشاره‌کنیم که هزینه لمینت بیشتر از کامپوزیت است. همچنین تعرفه آن با توجه به متخصص یا عمومی بودن دندان‌پزشک، نوع سرامیک مصرفی، هزینه لابراتوار سازنده لمینت و نوع چسب مصرفی، بازه قیمتی متفاوتی دارد. مثلاً قیمت و هزینه اصلاح طرح لبخند هالیوودی با لمینت سرامیکی متفاوت‌تر است.

تعداد دندان‌های لمینت شده نیز در هزینه لمینت سرامیکی نقش مهمی دارد. برای اینکه بفهمید چه تعداد از دندان‌هایتان نیاز به لمینت دارند، در مقابل آینه بایستید و تعداد دندان‌های که دیده می‌شوند را بشمارید. این‌ها دندان‌هایی است که باید لمینت کنید.

درمان بدشکلی فک با لمینت سرامیکی

معمولاً تغییر شکل فک به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن را با افزودن کامپوزیت به سطح آن‌ها یا با سنگ‌زنی سرامیکی کوچک اصلاح کرد. به‌عبارت‌دیگر، ناهنجاری‌های فک معمولاً نیاز به ارتودنسی و حتی جراحی ارتودنسی (یعنی ترکیبی از درمان‌های ارتودنسی و جراحی فک) دارند. و در موارد بسیار کمی که ناهنجاری جزئی باشد، می‌توان آن‌ها را با لمینت کامپوزیت یا لمینت سرامیکی اصلاح کرد.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

قاسم بن علی

لمینت سرامیکی به مینای دندان آسیب میزنه؟ درد هم داره؟ استفاده کنم یا نه؟

دکتر شهاب محمدی

باید دیده بشه تا چقدر تراش لازم هست برای کار . معمولا هیچ آسیبی برای افراد در بر نخواهد داشت